G4Media.ro

Primul vot privind cea mai mare reformă vamală a UE din 1968…

IMCO - Vote on the overhaul the whole EU customs system © European Union 2024 - Source : EP

Primul vot privind cea mai mare reformă vamală a UE din 1968 – Comisia pentru piața internă a Parlamentului European

Comisia pentru piața internă a adoptat în această săptămână poziția sa privind reforma Codului Vamal al UE, care va restructura modul în care autoritățile vamale își desfășoară activitatea în UE, transmite un comunicat de presă al instituției.

Informațiile, pe scurt:

  • Procedurile vamale vor fi simplificate și armonizate în beneficiul întreprinderilor și al autorităților
  • Noi obligații pentru mărfurile comandate online din afara Uniunii Europene
  • Noul EU DataHub va înlocui peste 111 sisteme utilizate în prezent în UE
  • Reforma propusă urmărește să ușureze activitatea autorităților vamale, care au fost supuse unei presiuni uriașe din cauza creșterii exponențiale a comerțului electronic și a numeroaselor standarde, interdicții, obligații și sancțiuni privind produsele noi pe care UE le-a instituit în ultimii ani.

Comunicatul, integral:

Deputații europeni au aprobat propunerea Comisiei, modificând-o în același timp pentru a simplifica și mai mult procedurile, pentru a clarifica prelucrarea și accesibilitatea datelor, pentru a crea o platformă pentru denunțători, pentru a pune la dispoziție mai devreme noul EU DataHub, pentru a facilita comerțul și pentru a diminua povara, în special pentru IMM-uri.

O nouă abordare a comerțului electronic și a comenzilor de bunuri din afara UE

În prezent, 65 % dintre expedierile de comerț electronic sunt subevaluate în mod deliberat, ceea ce duce la pierderi semnificative de venituri. De asemenea, până la 66% din produsele achiziționate online nu respectă standardele de siguranță ale UE. Noul regulament ar obliga marile platforme să transmită informații despre bunurile care urmează să fie expediate în UE în termen de o zi de la achiziționarea acestora. Acest lucru ar trebui să le ofere autorităților vamale o mai bună imagine de ansamblu asupra transporturilor primite și a bunurilor care ar putea să nu respecte normele UE.

Verificări vamale mai eficiente și controale specifice

Un nou sistem pe mai multe niveluri de comercianți de încredere ar garanta că autoritățile nu pierd timp verificând mereu aceleași întreprinderi care respectă legea și că se concentrează în schimb asupra întreprinderilor mai riscante. Societățile care acceptă să treacă prin verificări preliminare și verificări amănunțite ar beneficia de o serie de proceduri simplificate. Cele mai demne de încredere și mai transparente companii ar obține un statut de comerciant de încredere care le-ar permite să se supună unor controale și formalități vamale minime.

O nouă platformă IT

Noua lege ar urma să instituie un EU DataHub ca platformă principală pentru transmiterea de informații către autoritățile vamale. Aceasta ar permite o mai bună imagine de ansamblu a neconcordanțelor suspecte, a cazurilor potențiale de fraudă fiscală și a riscurilor legate de anumite companii sau bunuri. Grație acestui fapt, autoritățile ar putea să își concentreze controalele asupra transporturilor și companiilor mai puțin demne de încredere.

De asemenea, platforma ar aduce beneficii companiilor prin înlocuirea a peste 111 sisteme informatice separate legate de vamă, utilizate în prezent în Europa. Transmiterea informațiilor ar deveni mai ușoară, ceea ce ar trebui să reducă sarcinile și costurile.

Deputații europeni doresc ca EU DataHub să devină operațional mai devreme decât a propus Comisia (adică în 2028) ca proiect pilot voluntar. În plus, ei doresc să creeze o platformă separată pentru denunțători, astfel încât consumatorii și întreprinderile să poată raporta cu ușurință bunurile care nu respectă standardele UE.

Raportorul Parlamentului pentru acest dosar, Deirdre Clune (PPE, IE), a declarat după vot: „Acest raport întărește necesitatea esențială ca UE să se asigure că bunurile care intră pe teritoriul UE sunt sigure și îndeplinesc cerințele UE, garantând în același timp că procedurile vamale sunt cât mai eficiente pentru operatorii economici, reducând sarcinile administrative pentru întreprinderi. Având în vedere creșterea volumului schimburilor comerciale, în special în domeniul comerțului electronic, și numărul tot mai mare de cerințe nefiscale care trebuie verificate la frontieră, este necesar să se realizeze mult mai rapid o armonizare suplimentară în cadrul UCC și anumite beneficii noi, cum ar fi hub-ul de date vamale, pentru a face față acestor provocări.”

Proiectul de raport a fost adoptat în cadrul comisiei cu 34 de voturi pentru, 0 împotrivă și 5 abțineri. Acesta va fi supus acum la vot la o viitoare sesiune plenară (cel mai probabil în martie) și va constitui poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi urmărit de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.

Context

Comisia a prezentat propunerea de reformă a Codului Vamal al UE în mai 2023. Pachetul conține trei acte juridice distincte: regulamentul principal care stabilește Codul vamal al UE și Autoritatea vamală a UE, un regulament al Consiliului privind tratamentul tarifar simplificat pentru vânzările la distanță și eliminarea pragului de scutire de taxe vamale și o directivă a Consiliului privind un regim special pentru vânzările la distanță de bunuri importate din țări terțe și TVA la import. Parlamentul acționează în calitate de colegiuitor în ceea ce privește prima dintre acestea.

Sursa: Parlamentul European

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. În cadrul Pieței Comune Europene România și Bulgaria sunt în continuare discriminate, întrucât toate produsele care traversează frontierele Schengen sunt mai puțin competitive, din cauza costurilor suplimentare generate de timpul de așteptare la frontiere.

    Acestea reprezintă bariere comerciale, similare taxelor vamale.

    Ce părere are Comisia pentru piața internă a Parlamentului European despre această situație?

  2. @Constatin: niciuna!

  3. Adică companiile exportatoare importante din țări agreate de către birocrația europeană vor beneficia de proceduri simplificate, în timp ce concurența din țările ne-agreate de birocrație vor fi considerate a priori suspecte, și prin urmare vor fi supuse automat la tergiversări în procedurile vamale. Dedicație specială pentru China?