G4Media.ro

Prețul permiselor de pe piața de carbon din Uniunea Europeană se apropie…

sursa foto: Pexels

Prețul permiselor de pe piața de carbon din Uniunea Europeană se apropie de pragul de 100 de euro

Preţul permiselor de pe piaţa de carbon din Uniunea Europeană au încheiat tranzacţiile de vineri la un nivel record, de peste 96 de euro, iar analiştii se aşteaptă că pragul simbolic de 100 de euro ar putea fi depăşit în curând, transmite Reuters.

Cunoscută sub numele de Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), piaţa europeană a carbonului obligă fabricile, centralele electrice şi companiile aeriene să plătească pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit – cu cât preţul permiselor este mai mare, cu atât costul producerii emisiilor cu efect de încălzire a planetei este mai mare, deşi unele primesc permise gratuite pentru a le ajuta să rămână competitive în ceea ce priveşte costurile pe pieţele globale.

Preţul carbonului a crescut cu peste 200% de la începutul anului 2021, din cauza unor factori, inclusiv creşterea preţurilor gazelor, care au determinat, de asemenea, unele centrale generatoare de energie să treacă la cărbune, ceea ce a dus la emisii mai mari şi la cererea de permise.

Contractul de referinţă al permiselor de carbon din UE a fost tranzacţionat până la 97,50 euro pe tonă vineri, înainte de a încheia ziua la 96,43 euro, cel mai ridicat nivel de închidere de la lansarea pieţei carbonului în 2005.

Analiştii au spus că cel mai recent salt al preţului a fost probabil determinat de achiziţiile tehnice şi că nivelul de 100 de euro este aproape.

Evoluţia ascendentă a costurilor europene ale carbonului s-a desfăşurat pe măsură ce factorii de decizie din UE au dezvăluit anul trecut o serie de noi regulipentru a reduce emisiile mai rapid până în 2030, inclusiv o reformă a pieţei despre care analiştii se aşteaptă să urce şi mai mult preţurile CO2.

Refinitiv a estimat că un cost al carbonului de 100 de euro ar putea umbri dezbaterea politică asupra acestor politici şi obiectivul UE de a-şi reduce emisiile cu 55% până în 2030, de la nivelurile din 1990.

Ţări, inclusiv Polonia, au spus că preţurile ridicate ale CO2 sunt determinate de speculatori şi au îndemnat UE să intervină pe piaţă. Alte state consideră că un preţ ridicatal carbonului este esenţial pentru atingerea obiectivelor climatice şi subliniază evaluarea recentă a agenţiei de supraveghere a valorilor mobiliare din UE conform căreia nu există nicio dovadă de abuz.

sursa: News.ro, sursa foto: Pexels

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Schema ponzi prin care suntem furați in fiecare zi de către ue.

  2. Cum zicea trump…grindil….”vehicule” de cel putin 1 trilion de dolari cu care sa se joace baietii destepti pe burse, sa se imbogateasca, asta pe carca cetateanului de rand.

  3. Gazul si cutentul la pret triplu ca sa se imbogateasca toti bairtii desptepti din ue.
    Huuu ue, huuuu ursula si energia verde!!!

  4. O invenție a UE pentru a SPOLIA cetățenii , adică furi de la săraci și dai la bogați ,și le explici că faci totul pentru binele lor .

  5. Oare ce impiedica o firma paravan ruseasca sau chinezeasca sa faca cerere artificiala pe bursa asta doar sa le creasca pretul?

    • Cererea de certificate de carbon este reala. Surprinzator, pretul retehnologizarii unei instalatii industriale este mult mai mare decat pretul acestor certificate.
      Instalatiile industrale cu profit marginal (majoritatea) vor fi inchise atunci cand certificatele de carbon le vor aduce pe pierdere.

      Ia in calcul ca liniile aeriene nu platesc certificate de carbon in prezent, acestea isi primesc ratia de certificate gratuit si vor incepe sa plateasca pentru ele incepand cu 2027.
      Atat transportatorii cat si industriasii cumpara certificate din acelasi fond comun. Fondul de certificate de carbon va fi redus anual, cu o panta liniara, pana la 0 (zero) certificate disponibile in 2050.

      In teorie, ETS ar trebui sa creasca veniturile statului iar statul sa poata face niste investitii.
      In realitate statul ramane doar cu o fractie din pretul certificatelor de carbon, restul ajunge la speculanti.

      Efectul acestei politici este deindustrializare si faliment, exact ce isi doresc cei de la varful u ie pentru economiile slabe: sa se indatoreze, sa isi vanda toata activele si sa ramana piete de desfacere permanent, sub control politic pe fondul indatorarii excesive.

  6. Dar în ce portofel intra banii platiti pe certificate?
    Nu cumva de prea mult „verde” ajungem la falimentul economic AZI, în asteptarea unei bunastari iluzorii? Nu cumva ne-au prostit unii sa cumparam blana ursului din padure?