G4Media.ro

Planul de investiții în infrastructură până în 2030: Alocare a 2% din…

Planul de investiții în infrastructură până în 2030: Alocare a 2% din PIB pe an pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii. Fonduri necesare de peste 72 de miliarde de euro

În următorii 10 ani, în fiecare an 2% din Produsul Intern Brut (PIB) va merge, în medie, către investiții în infrastructura de transport, a anunțat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în cadrul unei conferințe în care a prezentat strategia Guvernului Orban pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii în perioada 2020-2030. Strategia prevede investiții de peste 72 de miliarde de euro. Vistieria statului nu va fi suficientă. Mare parte din acești bani ar urma să vină din fonduri europene și împrumuturi externe sau proiecte în partneriat public-privat. Oficialul de la Transporturi a precizat că planul pus pe hârtie este practic o actualizare a strategiei de implementare a Master Planului de Transport.

„Am venit cu angajament ferm pentru alocarea 2% din PIB pe an pentru finanțarea domeniului transporturilor față de 0,6% cât avem astăzi”, a spus ministrul Lucian Bode. „Putem vorbi despre 1% din PIB anul viitor și 3% peste doi ani”, a adăugat acesta.

„La noi în ultimii ani investițiile majore în infrastructură s-au făcut în principal din fonduri europene. Acesta este un dezechilibru. Ele ar trebui să fie complemetare celor din bugetul național. De aceea este important acest angajament de a aloca 2% din PIB care va asigura necesarul pentru toate aceste proiecte. Asta înseamnă undeva la 4 miliarde de euro pe an”, a adăugat și Felix Ardelean, director general al Direcției Generale Organismul Intermediar pentru Transporturi.

Ca să poată cheltui 4 miliarde de euro pe an, în cazul în care acești bani vor fi și alocați an de an, oficialii din transporturi sunt conștienți că trebuie îmbunătățită capacitatea administativă a statului pentru derularea contractelor.

„Dacă noi am avea pentru următorul an o sumă de 4 miliarde de euro pentru investiții în infrastructură, cu condiția că dacă nu o cheltuim ni se ia înapoi, în present noi nu avem capacitatea de a cheltui acești ani”, a precizat Ardelean.

Fondurile europene vor fi, însă, esențiale, pentru punerea în aplicare a strategiei de investiții prezentată de ministrul Bode, care este evaluată la 72,4 miliarde de euro.

Oficialii din Transporturi estimează că de la Bruxelles vor veni pe următorul buget circa 5,9 miliarde de euro pentru investiții în infrastructură. „Planul de recuperare și reziliență urmează să detalieze pe fiecare domeniu. Noi am estimat și aici 7 miliarde de euro. Ceea ce duce pentru perioada 2021-2027 totalul la 12,9 miliarde de euro”, a adăugat Felix Ardelean, director general al Direcției Generale Organismul Intermediar pentru Transporturi.

Ministrul Lucian Bode a anunțat și un plan cu şase măsuri pentru accelerarea proiectelor de infrastructură. „Creşterea calităţii studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice, eficientizarea relaţiei cu instituţiile şi entităţile avizatoare, îmbunătăţirea legislaţiei privind achiziţiile publice, introducerea unui sistem de judecată mai rapid al contestaţiilor, creşterea performanţei beneficiarilor şi a cooperării între autorităţile locale şi cele naţionale şi nu în cele din urmă o monitorizare profesionistă a implementării acestor proiecte. Credem noi că doar printr-un astfel de efort vom reuşi să avem rezultate vizibile, un salt calitativ considerabil faţă de perioada anterioară”, a declarat acesta.

Lista proiectelor rutiere considerate prioritare de pe rețeaua primară

Lista proiectelor feroviare de pe rețeaua primară

Foto: Bogdan Stanciu

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

6 comentarii

  1. Aceeasi vrajeala comunista.

  2. Romania a construit autostrăzi cu prețul 1 km intre 1.2-18.8 milioane euro.
    Romania a construit calea ferată București-Otopeni cu 64,3 milioane euro/km (de 10x mai mult decât în Polonia).
    Programul de relansare economica a specialiștilor PNL (unii foști/ viitori PSD) are în vedere construirea a 3000 km autostrăzi, 3000 cale ferată, 3 spitale regionale și alte minuni minunate.
    Un calcul simplu pe o medie de 10 mil/km autostrada Nr da 30 miliarde euro, iar pt cale ferată 193 miliarde.
    E mult, e puțin?!
    N-am auzit niciun guvern al planetei sa fie într-atat de indraznet ca al nostru!

  3. Sa îi ia toți dracii, ca nimeni nu mai crede nimic!

  4. 2%, 5%, 10%…
    Degeaba daca nu se rezolva problema corupției.
    Cu cat mai mult se aloca, cu atât mai mult se fură!
    2%=10 lei surubul…
    10%=100 lei surubul…

  5. Placa de dinaintea alegerilor…

  6. E un deja vu aceasta expresie „toleranta zero”! De câte ori am auzit-o în ultimii 30 de ani!!!!!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.