Pasărea Dodo, dispărută în 1681 ar putea fi readusă la viață de…

Sursa foto: Pixabay

Pasărea Dodo, dispărută în 1681 ar putea fi readusă la viață de oamenii de știință / Un start-up în domeniul biotehnologiei vrea să readucă la viață și mamutul lânos și tigrul tasmanian

Oamenii de știință pun la cale învierea unei păsări dispărute din secolul al XVII-lea, anunță CNN. Este vorba de Dodo, o pasăre care nu poate zbura, care a fost observată pentru prima dată în anii 1500 de către marinarii portughezi și a dispărut până în 1681.

Niciun alt animal nu este atât de inexorabil legat de dispariție precum Dodo, o pasăre cu aspect ciudat, care a trăit pe insula Mauritius din Oceanul Indian până la sfârșitul secolului al XVII-lea, scriu jurnaliștii americani.

Sosirea marinarilor a adus cu ei specii invazive precum șobolanii și practici precum vânătoarea. Acestea au condamnat Dodo, care nu se temea de oameni, la dispariție în doar câteva decenii.

Acum, o echipă de oameni de știință vrea să readucă Dodo la viață, printr-o inițiativă îndrăzneață care va încorpora progresele în secvențierea ADN-ului antic, tehnologia de editare a genelor și biologia sintetică. Ei speră că proiectul va deschide noi tehnici pentru conservarea păsărilor.

„Suntem în mod clar în mijlocul unei crize de extincție. Și este responsabilitatea noastră să aducem entuziasm oamenilor într-un mod care să-i motiveze să se gândească la criza de extincție care are loc chiar acum”, a declarat Beth Shapiro, profesor de ecologie și biologie evoluționistă la Universitatea California, Santa Cruz.

Shapiro este paleogenetician principal la Colossal Biosciences, un start-up în domeniul biotehnologiei și al ingineriei genetice fondat de antreprenorul în domeniul tehnologiei Ben Lamm și de geneticianul George Church de la Harvard Medical School, care lucrează la proiecte la fel de ambițioase pentru a readuce la viață mamutul lânos și thylacine, sau tigrul tasmanian.

Shapiro a declarat că a finalizat deja un prim pas cheie în cadrul proiectului – secvențierea completă a genomului Dodo din ADN-ul antic – pe baza materialului genetic extras din rămășițele de Dodo din Danemarca.

Următorul pas a fost compararea informațiilor genetice cu cele mai apropiate rude ale păsării Dodo din familia porumbeilor – porumbelul Nicobar, care trăiește, și solitarul Rodrigues, dispărut, un porumbel uriaș care nu putea zbura și care a trăit cândva pe o insulă din apropiere de Mauritius. Este un proces care le-ar permite să restrângă care mutații din genom „fac din Dodo un Dodo”, a spus Shapiro.

Cu toate acestea, munca ulterioară care este necesară pentru a reînvia animalul – programarea celulelor de la o rudă vie a Dodo-ului cu ADN-ul păsării pierdute – va fi semnificativ mai dificilă. Shapiro a declarat că speră să adapteze o tehnică existentă folosită care implică celulele germinale primordiale, precursorii embrionari ai spermatozoizilor și ouălor, care a fost deja folosită pentru a crea un pui născut de o rață.

Chiar dacă echipa va avea succes în acest demers cu miză mare, nu va realiza o copie fidelă a Dodo care a trăit acum patru secole, ci o formă modificată, hibridă.

„Această tehnologie, care funcționează la găini…., ar fi uimitor să o facem să funcționeze la o mulțime de păsări diferite din arborele genealogic al păsărilor, pentru că ar avea un impact enorm asupra conservării păsărilor”, a spus Shapiro.

Indiferent dacă Colossal și echipa sa de oameni de știință vor reuși în cele din urmă să readucă la viață dodo și alte creaturi dispărute, proiectele de de-extincție și descoperirile tehnologice pe care le pot genera au entuziasmat investitorii. Colossal a anunțat, de asemenea, marți că a strâns încă 150 de milioane de dolari, ceea ce ridică la 225 de milioane de dolari valoarea totală a finanțării obținute de la lansarea companiei în 2021.

Se știu foarte puține lucruri despre Dodo și există o mulțime de mituri în jurul acestei creaturi. Chiar și originea numelui său este un mister, deși el crede că provine de la sunetul pe care se spune că l-ar fi făcut pasărea – un răcnet scăzut asemănător cu cel al unui porumbel.

Cu milioane de ani în urmă, strămoșii Dodo au trăit în Asia de sud-est, iar când nivelul mării era scăzut, a ajuns pe insula Mauritius, unde a fost izolată fără prădători odată ce nivelul mării a crescut.

Citește și...

10 comentarii

1. Da, de ce va opriti decat la animale, puteti incerca si cu :Nero, Attila, Burebista, Hi.tler,
    Stalin…Kennedy…etc!!! Sunt multe de facut pt viitor!!!
    Lumea n’are ce face, se plictiseste, asta in timp ce popoare mor de foame!!

• Cel mai bine ar fi sa nu le vina ideea sa cloneze pe capra de ma.ta si bo.ul de tactu ma thembelulle 😆 🤣 😂 😹

• Riki, un gun0i rusesc, sărac, care postează să nu moară de foame! 🤮

2. Da, de ce va opriti decat la animale, puteti incerca si cu :Nero, Attila, Burebista, Hi.tler,
    Stalin…Kennedy…etc!!! Sunt multe de facut pt viitor!!!
    Lumea n’are ce face, se plictiseste, asta in timp ce p.opo.are mor de foame!!

• Ia zi tu ce faci pentru viitor? Esti bun doar sa dai indicatii! Ai terminat icoanele de lins?

• @Riki – Lasa bre postacule, ca tu te opresti „decat” la birtul de langa cocioaba ta. De ce iti bati tu cap’sorul ala mic cu lucruri din astea grele (cam cum e limba romana de grea pentru tine, nu)?

3. abia mai traiesc ursii polari si ei vor sa aduca mamutul la viata din aroganta. Patetica umanitatea.

4. N-au reînviat nici mamutul lînos, nici tigrul tasmanian, acum vin cu abureli cu pasărea DODO, doar sifonează bani de la fraieri…

5. Sunt și alte creaturi de mult dispărute, pe care unii încearcă să le readucă la viață, de exemplu Imperiul Țarist.

6. cu cat e mai gogonata cu atat vor strange mai multi bani de la suckerii care cauta lesinati in piata „the next big thing”