G4Media.ro

(Op-ed) Va amplifica coronavirusul rolul statului în economie?

Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin

(Op-ed) Va amplifica coronavirusul rolul statului în economie?

Un fenomen definitoriu pentru virtual ultima sută de ani este extinderea influenței statului în toate domeniile. Extrema s-a atins în țările comuniste și fasciste, unde, sub dictatură, toate libertățile au fost alterate. În democrațiile occidentale, libertățile au făcut progrese, dar lupta dintre guverne și piețe pentru deținerea rolului central în administrarea economiei a rezultat uneori în serioase alterări ale libertății piețelor. Alterarea a apărut în urma unor dificultăți economice serioase. Este cunoscută limitarea drastică a libertății piețelor financiare după criza din 1929-1933. Mai recent, dificultățile economice și sociale apărute după 2008 au fost folosite de guverne pentru a limita libertatea piețelor financiare și a crește rolul statului în administrarea economiei.

Va fi o recesiune severă provocată de coronavirus o ocazie pentru o nouă amplificare a acestei tendințe? Preocuparea pentru principiul libertății piețelor conținută în această întrebare ar putea fi văzută ca nejudicioasă în condițiile în care societatea pare să  funcționeze sub imperiul rezolvărilor rapide a diverselor situații care ne apar ca urgente. Totuși, neglijarea principiilor în luarea deciziilor ar putea fi o cale ce poate trece neobservată de a ne muta spre un tip de societate pe care nu ni-l dorim.

Tentația guvernelor de a limita libertatea piețelor în urma unei recesiuni severe care afectează ocuparea forței de muncă are două determinații majore. Una este aceea că, din rațiuni legate de însăși existența lor, guvernele trebuie să arate că „fac ceva”, pentru a-și dovedi „utilitatea”, chiar dacă adevărata utilitate pe care guvernele o au pentru public este total diferită de cea pe care o inventează în momentele de criză. Guvernele în funcțiune și partidele care le susțin pierd dacă în momente de criză economică nu arată că fac ceva,. Aceasta se întâmplă pentru că după ce concepția keynesistă referitoare la intervenția statului s-a răspândit, guvernele se află într-o capcană a anticipațiilor: (i) publicul așteaptă intervenția în momente dificile și (ii) publicul sancționează eșecul de a satisface anticipațiile (neintervenția),  chiar dacă în lipsa acțiunii nu ar apărea efecte negative.

Celălalt motiv pentru care guvernele limitează libertatea piețelor este tipul de raționalism practicat predominant în știința economică pe care guvernele își bazează elaborarea politicilor economice. În esență, mai presus de competiția dintre diverse școli de gândire, în știința economică rivalizează două tipuri de raționalism: cel al ordinii spontane (termenul apare prima dată la Röpke ([1937], 1963), dar a fost dezvoltat la cel mai înalt nivel de Hayek, 1993) și cel „constructivist”, așa cum l-a numit Hayek, de regulă preferat de guverne.

Ordinea spontană este specifică sistemelor care prin natura lor sunt complexe („essentially complex”, în exprimarea lui Hayek), cum sunt societatea și economia. Ordinea spontană „rezultă din elemente individuale care se adaptează ele însele la circumstanțe care le afectează numai pe unele dintre ele și care în totalitatea lor nu sunt cunoscute nimănui.” În acest proces al acțiunii umane apar rezultate benefice pentru societate fără să fi exitat un proiect uman referitoare la ele. Esențial este că ordinea spontană „se poate extinde la circumstanțe atât de complexe că nicio minte nu le poate înțelege pe toate” (Hayek, 1993, Vol. 1, p. 41). „Mintea” care se manifestă prin ordinea spontană este cu mult superioară oricărei minți individuale. La polul opus, raționalismul constructivist concepe că oamenii pot stabili scopuri particulare pentru societate deoarece, prin metode similare celor din științele naturii, ei pot deduce regularități pe baza cărora pot estima efectele măsurilor pe care le concep și de aceea pot atinge obiectivele propuse.

În timp ce în economie ordinea spontană este specifică piețelor, raționalismul constructivist este de regulă, așa cum am menționat îmbrățișat de guverne, deși nu în mod necesar toate guvernele au îmbrățișat acest tip de raționalism și nu au tins să limiteze libertatea piețelor. Totuși, de regulă guvernele au încredere în raționalismul constructivist, în special din cauza iluziei pe care acesta o oferă cu privire la controlul pe care guvernele îl pot avea asupra implicațiilor ce rezultă din politicile promovate. Din acest motiv, cei doi administratori ai economiei au, de regulă, preferințe diferite referitoare la libertatea piețelor, guvernele dorind, de regulă, să fie principalul administrator al economiei.

În ce măsură este însă guvernul îndreptățit să aspire la această poziție? Pentru a elimina neclaritățile, să notăm că guvernele nu au apărut în mod spontan. Ele au fost de la început o creație deliberată, o organizație în cadrul societății, pentru atingerea unor sarcini bine definite, dar oricum, limitate. Hayek a arătat, explicând principiul diviziunii sociale a cunoașterii, de ce nimeni, deci nici guvernul, nu posedă cunoașterea necesară a tuturor circumstanțelor particulare ale acțiunii individuale pentru a organiza eficient societatea. Ca orice altă organizație, guvernul țintește la o mai bună cooperare pentru atingerea scopurilor sale limitate de această cunoaștere.

Spre deosebire de guvern, societatea în ansamblu este rezultatul ordinii spontane. Este Marea Societate a lui Adam Smith sau Societatea Deschisă a lui Karl Popper. În concepția diviziunii sociale a cunoașterii a lui Hayek, aceasta apare pentru că indivizii și organizațiile urmează reguli, care le permit să facă uz de întreaga lor cunoaștere referitoare la aspectele particulare de care se ocupă. Unele dintre aceste reguli sunt proiectate de om, adică vorbim de domnia legii, iar altele, cum sunt morala și obiceiurile au apărut în mod spontan. Ordinea spontană numită societate este cea care organizează indivizii și organizațiile. Astfel, apar forțe mai presus de controlul omului, care conduc societatea, adică se manifestă ordinea spontană. În acest proces, guvernul este doar o organizație. Asta explică de ce încercările guvernelor de a conduce economia s-au soldat cu eșecuri majore.

Ca organizație, guvernul are două rosturi (Hayek, 1993, Vol. 1, p. 48): să asigure unele servicii pe care ordinea spontană nu le asigură în mod adecvat. Pentru asta, guvernul se comportă ca orice altă organizație, utilizând resursele pe care le are la dispoziția sa. Celălalt rost al guvernului este să asigure aplicarea regulilor de conduită, a legilor, pe care se sprijină ordinea spontană. Guvernul ar trebui să fie apărătorul ordinii spontane, să înlăture tentativele care i-ar sta în cale, nu să încerce să o oprească.

Rezultate foarte importante cum sunt limba, proprietatea, legea în sens general (de reguli), morala, banii, sistemul de prețuri sunt rod al acțiunii umane, dar nu al planificării umane. Toate aceste mijloace care ne-au ajutat să progresăm în producerea de bunăstare sunt rezultate ale ordinii spontane. Facilitarea acestei ordini ar trebui să fie filozofia care conduce guvernele, iar pentru o perioadă, care s-a încheiat odată cu Marea Depresiune din perioada 1929-1933, chiar a fost. Totuși, odată ce științele naturii, în special științele fizicii, au reușit, pe baza datelor pe care natura ni le oferă, să stabilească legi de evoluție certe, pe baza cărora se pot face experimente de laborator bine controlate și predicții perfecte, succesul societății a început să fie văzut ca rezultat al „direcției conștiente către scopuri dinainte concepute” (Barry, 1982).

Științele sociale, între care știința economică este un exemplu reprezentativ, au împrumutat în mod nelegitim metodele de cercetare din domeniul științelor deși datele în societate și economie nu sunt „date” economiștilor, istoricilor, sociologilor etc. în același fel în care sunt „date” cercetătorilor din științele naturale (Hayek, [1943, 1972]; Mises (1957)). Astfel, a fost ușor pentru guverne să creadă că pot înlocui inteligența ordinii spontane (a pieței, dacă ne referim strict la economie) cu inteligența unei organizații, a unui grup de oameni.

Magnitudinea iluziei a putut fi văzută după ce încercările guvernelor de a conduce economia au eșuat, cu exemple extreme în socialismul centralizat. Pentru mințile deschise, aceste eșecuri au fost dovada că în procesul ordinii spontane guvernul este doar o organizație, care trebuie să-și înțeleagă bine scopurile pe care le are în interiorul societății și care nu trebuie să încerce să direcționeze societatea către scopuri pe care el i le stabilește.

Lecția nu a fost bine primită de cei care cred că statul trebuie să înfăptuiască justiția distributivă și de câte ori au ajuns la putere au folosit guvernele pentru a altera ordinea spontană și a „corecta” rezultatele acesteia. De-a lungul timpului, statul (i) a limitat proprietatea privată, inclusiv prin naționalizări; (ii) a promovat pozitivismul juridic; (iii) a distorsionat limba apărută în  mod spontan prin introducerea de noi expresii necesare pentru a proteja ingineriile sociale, care neavând o apariție naturală au avut nevoie de un limbaj inventat, adică au generat „nevoia” de „corectitudine politică”; (iv) a distorsionat sistemul de prețuri relative prin intervenții în modul de formare a acestora; (v) a distorsionat sistemul de salarii relative prin același mecanism; (vi) a limitat concurența producătoare de inovații, inclusiv prin acceptarea instituțiilor „too big to fail”; (vii) a promovat rațional-constructivismul prin care a creat și a exploatat o discrepanță periculoasă între ceea ce așteaptă publicul de la știință în general și în mod special de la științele sociale în rezolvarea problemelor socio-economice și de mediu înconjurător și ceea ce stă cu adevărat în puterea acesteia/acestora. Mă opresc la aceste exemple, dar lista este mult mai lungă.

În diverse perioade, procesul descris mai sus a crescut mai repede sau mai încet, dar tendința a fost ascendentă. Prin această extindere a rolului statului, diviziunea cunoașterii a fost alterată. Cantitatea de cunoaștere utilizată în societate a scăzut, pentru că statul a preluat rolul grupurilor sociale și a indivizilor care dețineau cunoașterea referitoare la circumstanțe particulare. Din această cauză, soluțiile identificate au fost mai puțin informate și mai puțin adecvate. După 2008, tendința de a crește rolul statului, în special în vederea atingerii obiectivului iluzoriu al  înfăptuirii justiției distributive, s-a amplificat din nou, amplificare ce pare să fie abia la început. Mulți oameni aprobă intensificarea tendinței, neînțelegând că problemele pe care le au sunt mai degrabă rezultatul prea marii extinderi a statului, exemplificată parțial prin punctele (i)-(vii) de mai sus.

Oamenii caută soluții, iar cei mai mulți au fost duși în eroare și acceptă că acestea pot veni de la mai marea implicare a statului în economie. Ceea ce rezultă este o alterare a democrației și, mai ales, o aprobare crescândă a unei părți tot mai mari a publicului pentru anihilarea liberalismului. În ultimul timp, liberalismul parcă s-a evaporat. În acest fel, ne afundăm și mai mult în situația din care vrem să ieșim.

Cu cât va crește ponderea celor care cred că soluțiile la problemele socio-economice de astăzi pot fi proiectate și implementate de stat, în totală discordanță cu capacitatea acestuia de a face acest lucru comparativ cu piața, cu atât va fi mai mare dezamăgirea față de eșecul statului. Asta ar putea șubrezi și încrederea în funcțiile sale de care societatea are cu adevărat nevoie: furnizarea de servicii pe care piața le poate oferi inadecvat și aplicarea legilor. Consecințele ar putea fi foarte grave.

În prezent, răspândirea la nivel global a infecțiilor cu COVID-19 are potențialul să provoace o nouă recesiune globală. Sub impactul recesionist deja vizibil al răspândirii coronavirusului, guvernele vor interveni pentru a spijini industriile cele mai afectate. Având în vedere capcana anticipațiilor și presiunea care rezultă din ea pentru autorități, posibilitatea ca în timp ce ajută, guvernele să creeze alte probleme nu este exclusă. Mai mult, extractorii de rente vor identifica noi oportunități, mai ales acolo unde legile sunt neclare, contradictorii și partinice.

Totuși, este puțin probabil ca, dacă va apărea, recesiunea globală să fie urmată de o nouă îngrădire a libertății piețelor, așa cum am văzut că s-a întâmplat în alte ocazii când dificultățile economice au fost majore, au afectat aproape toate  sectoarele economice într-un număr mare de țări și au rezultat în pierderea masivă de locuri de muncă.

Recesiunea care este probabil să apară din cauza răspândirii coronavirusului nu va fi în aceeași clasă cu recesiunile declanșate în mod natural de corecțiile pe care le fac piețele, întrucât sursa ei nu este localizată în sfera piețelor. Ca urmare, politicienii nu ar avea un motiv specific pentru a limita libertatea piețelor, pentru a arăta că „fac ceva” în acest sens. În aceeași logică, în acest caz specific, un guvern nu ar putea să opună raționalismul constructivist raționalismului ordinii spontane cu scopul de a limita libertatea piețelor. În situația dată, o limitare a libertății piețelor nu ar fi de niciun folos electoral și nici nu ar putea fi justificată prin prisma comportamentului piețelor. Singura instanță în care în acest caz particular s-ar putea ajunge la problema limitării libertății piețelor ar fi aceea în care circumstanțele ar deveni atât de complexe (adverse, nefavorabile) încât comportamentele economice fie s-ar distorsiona (comportamente speculative etc), fie ar fi percepute de public ca distorsionate de piețe într-o măsură așa de mare încât ar deveni necesar pentru guverne „să facă ceva” în legătură cu ele.

Având cele de mai sus menționate, nu înseamnă însă că tendința de limitare a libertății piețelor, începută acum virtual un secol, la care m-am referit la începutul acestui articol, nu va continua, ghidată în special de raționalismul constructivist, practicat la o nouă scară în societatea occidentală după criza din 2008. Până la urmă, acest tip de raționalism care ghidează bazele teoretice ale politicilor economico-sociale își va arăta limitele, care vor fi văzute mai ales în reducerea spiritului antreprenorial, a productivității și a ratelor de creștere economică. Apariția acestor limite va determina societatea să acționeze pentru a readuce guvernele la dimensiunile de care are nevoie și le va constrânge să se concentreze pe rolul lor bine definit, de a furniza acele servicii pe care le poate oferi mai bine decât piața și de a asigura respectarea legilor ca metodă de a susține ordinea spontană. Dar până atunci, consecințele grave ar putea apărea. Vom găsi forța să ne trezim cât mai repede?

Bibliografie

Barry, Norman ( 1982), ‘The Tradition of Spontaneous Order: A Bibliographical Essay’, https://www.oll.libertyfund.org/pages/the-tradition-of-spontaneous-order-a-bibliographical-essay-by-norman-barry (first appeared in the journal Literature of Liberty: A Review of Contemporary Liberal Thought , vol. V, no. 2, Summer 1982 published by the Cato Institute (1978-1979) and the Institute for Humane Studies (1980-1982)).

Hayek, Fridrich ([1943], 1972), ‘The Facts of Social Sciences’, in Individualism and Economic Order, pp. 57-76, A Gateway Edition, Publicat prima dată în Ethics, LIV, No. 1, October, pp. 1-13.

Hayek, Friedrich (1993), ‘Law, Legislation, and Liberty: A New Statement of the Liberal Principles of Justice and Political Economy’, Routledge.

Mises, Ludwig (1957), ‘Theory and History’, Ludwig von Mises Institute, Auburn.

Röpke, Wilhelm ([1937], 1963), ‘Economics of the Free Society’, Henry Regnery Company (First Published in Austria in 1937, Die Lehre von der Wirtschaft, Julius Springer, Vienna).

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin

Lucian Croitoru este consilier al guvernatorului BNR. Opinii sale nu reprezintă poziția Băncii sau a redacției G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Excelent articol, Lucian Croituru.
    Anumite nuante le-as formula poate altfel, si as mai adauga niste detalii. Dar ca estenta de articol ne-academicn pentru dezbaterea publica (bazata pe articolele academice), sincer — sunt o singura persoana dar ti-as da un ropot de aplauze, in picioare si ti-as strange mana si te-as imbratisa si te-as bate pe spate.
    Da, astfel de articole si cu aceasta intelegere (din perspectiva sistemelor complexe) ne trebuie, si inca ne mai trebuie si mai dese si mai elaborate (dar in limbaj inteligibil pentru public. Asta da efort de educatie a societatii.
    Inca o data, salutari si respect!

  2. Statul român doar sabotează economia pentru câştig personal, la nivel de partid, sau electoral atât ştie.

    Ar fi bine dacă ar sta deoparte, ar face mai puţin rău.

  3. Țara arde și baba se piaptănă.

    • Ba deloc. Exact acum trebuie sa fim constienti de fenomenul semnalat de Croitoru, pana nu este prea tarziu. Statul nu trebuie divinizat. POPORUL este suveran. POPORUL da substanta unei tari, nu statul. Statul exista ca sa serveasca poporul.

  4. Tendinta statului , ca modalitate de acaparare a controlului economic ,este veche de cind lumea .CORONAVIRUSUL nu poate afecta libertatea , indiferent la care fel de libertate facem referire , nici pe cea de libera exprimare , nici pe cea de liberalizare a pietelor (fluctuatii au fost mereu in istoria lumii si ele fac parte din insasi esenta teorilor economice )nici pe cea politica sau de alta natura, decit partial si temporal (sa speram doar la o epidemie ce se sfirseste repede ).Statul , in cazul nostru are doar rolul de redirectionare a resurselor in scopul declarat de a limita pagubele produse de epidemia de coronavirus . Perceptia cetateanului ce incearca sa isi asigure existenta exclusiv prin decizia statului sau cerinta ceteteanului de a fi protejat exclusiv de actiuni ale organelor statale nu se sustine .Fiecare dintre noi trebuie sa ne protejam in primul rind de unii singuri si avem doar obligativitatea de a ne conforma deciziilor de moment ale statului in care traim sau ne aflam . Esecul , atit de bine aratat in text al , controlului total al statului in societate ca factor decisiv ce a condus la disparitia societatilor socialist – comuniste , nu poate fi inlocuit cu noua forma ce ne este prezentata in text (fara a fi numita explicit )forma numita iliberalism . Iliberalismul incearca , ceea ce scrierea ne spune sau asta am inteles eu din subtextul zicerii , sa ne arate (ca posibilitate nu ca indem politic)beneficiile deciziei politice asupra economicului ca parte desemnata exclusiv de lege si ca efect imediat asupra ordinii spontane atit de necesara tuturor (ca existenta ce decide tot ceea ce ne inconjoara ). Pe scurt, aceasta presupusa evaporare a liberalismului democratic atasat capitalismului ,se vrea inlocuit prin decizie politica de un comunism cu nuante de capitalism ce ne duce cu gindul catre forma struto- camila numita iliberalism .Iliberalismul ne arata clar cum cei desemnati democratic, la un moment dat , au inlocuit aceasta democratie si prin diferite artificii juridico -politice incearca sa se -inscauneaze – pe viata la conducerea unor popoare .Oricum textul ne arata foarte clar fragilitatea noastra a tuturor in astfel de cazuri si consecintele grave ce ar putea sa apara in viitor . Sa speram cu totii ca este doar o epidemie relativ normala chiar daca statisticile si calculele de prognoza ne pot spune si altceva .Panica folosita in scopuri politice este ultimul lucru care ne trebuie . Articolul in cauza doar ne arata extrem de clar si folositor lucruri poate nestiute de un numar mare de cititori si nu in ultimul rind deschide si alte perspective de intelegere a modelului de functionare al unei societati , lucru care pe mine unul ma incinta de fiecare data cind am ocazia de a-mi imbunatati intelegerea personala . Nu pot spune decit felicitari .

  5. In ce lume traiti domnule autor al articolului? Din contra se constata micsorarea uneori pina la disparitie a rolului statului in economie.
    In ziua de azi megafirmele particulare dicteaza statelor. La noi doar de 30 de ani insa la altii de mult mai multi ani. In majoritatea Europei, in special in Europa de est, a scazut rolul statului.
    Sunt tot felul de mafii economice, numite piete uneori, sau giganti economici care fac tot ce vor fara ca statele sa-i poata controla prea mult.
    Globalismul e un fenomen care a amplificat dominatia megafirmelor particulare si scaderea rolului statelor. Banul si particularul de muta unde ii e mai bine iar statul nu-l poate controla.

  6. Un articol sofisticat si analitic.
    Din moment ce postați sub numele real, este evident ca si continutul nu putea fi altfel decât intr-o nota diplomatica.
    Mie imi place sa spun lucrurilor mai pe șleau. Cine crede ca pana la urma coronavirusul nu va fi o mare afacere pentru corupții si vânzătorii de tara, se înșală.
    Analizați atent cine sunt cei care vor profita din toată situația asta.

    • Ce inseamna pentru tine vanzatorii de tara? Mi se pare ca este o directionare perfida a dialogului si o ingustare pe placul exact al profitorilor.
      In articol se spune ca unii vor profita de legile date rapid, superficiale, fara o analiza profunda si neclare.

  7. Felicitari autorului! Excelenta analiza.
    Felicitari si celor care-l publica. La cat mai multe astfel de materiale.

    De Dragos Paul Aligica mai stiti ceva? Pe vremuri scria pe Contributors. Poate ar trebui sa-l cooptati in echipa de contributori si aici. Ar fi un real castig pentru cititorii vostri, care nu sunt deloc … delasatori, ca sa spun asa.

  8. Totusi, mai interesant era sa ne prezinte ceea ce cunoaste fara mijlocire, mai degraba decat ce a citit din carti (si a prezentat relativ corect).

    Asadar, sa ne explice din practica personala: Care a fost rolul bancilor centrale in toata ecuatia asta? 💡

    Raman la ideea mea mai veche: doar vrea si el sa bage capul in poza, cerandu-se urmas pe functie al lu’ tata_socru si avand nevoie de vizibilitate. Isi plateste open-ed-uri, insistand cu texte care au o medie de cateva sute de vizualizari. 🙁