G4Media.ro

OFICIAL Comisia Europeană anunță ridicarea MCV în cazul României / Justiția va…

sursa foto: G4Media

OFICIAL Comisia Europeană anunță ridicarea MCV în cazul României / Justiția va fi monitorizată mai departe în cadrul mecanismului privind statul de drept, aplicabil tuturor statelor membre

Comisia Europeană a anunțat, marți, oficial, decizia de a ridica Mecanismul de Cooperare și Verificare în cazul României, după 15 ani de funcționare a acestui instrument prin care au fost monitorizate progresele făcute în reformarea justiției după aderarea la UE. Colegiul Comisarilor a adoptat concluziile ultimului raport MCV, notând că ”obiectivele de referință din cadrul mecanismului de cooperare și verificare sunt îndeplinite în mod satisfăcător”.

Comisia precizează că justiția va fi monitorizată mai departe în cadrul mecanismului privind statul de drept, care condiționează fondurile europene de respectarea unor valori precum independența justiției și libertatea presei. Decizia Comisiei va fi transmisă Consiliului și Parlamentului, care pot face observații.

De notat că decizia Comisiei Europene a venit după ce Parlamentul a adoptat pachetul celor trei legi ale justiției, fără a mai aștepta însă opinia Comisiei de la Veneția. Comisia de la Veneția a criticat într-o opinie publicată vineri, 18 noiembrie, mai multe aspecte din legile justiției.

În comunicatul Comisiei Europene, singura referire la acest lucru este că ”a luat act de angajamentul României de a ține seama în cea mai mare măsură de avizul Comisiei de la Veneția, cu privire la legile justiției și, în general, în cazul în care sunt necesare acțiuni suplimentare”.

Redăm mai jos integral comunicatul Comisiei Europene:

” Comisia Europeană a adoptat cel mai recent raport privind măsurile luate de România pentru a-și îndeplini angajamentele privind reforma sistemului judiciar și combaterea corupției în cadrul mecanismului de cooperare și de verificare (MCV).

Astăzi, 22 noiembrie, Comisia Europeană a adoptat cel mai recent raport privind măsurile luate de România pentru a-și îndeplini angajamentele privind reforma sistemului judiciar și combaterea corupției în cadrul mecanismului de cooperare și de verificare MCV).

Raportul trece în revistă progresele înregistrate în ceea ce privește recomandările restante și îndeplinirea obiectivelor de referință (benchmarks) ale MCV de la raportul MCV din iunie 2021. Raportul constată cu satisfacție eforturile semnificative depuse de România în vederea implementării acestor recomandări prin noi acte legislative, politici și instrumente menite să consolideze sistemul judiciar și combaterea corupției.

Comisia concluzionează că România a înregistrat progrese suficiente în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor pe care și le-a asumat în cadrul MCV la momentul aderării sale la UE și că toate obiectivele de referință pot fi închise în mod satisfăcător. Evaluarea ține totodată seama de evoluția situației statului de drept în UE și, în special, de implicarea deplină a României în ciclul raportului privind statul de drept.

De acum înainte, Comisia nu va mai monitoriza și nu va mai raporta cu privire la România în cadrul MCV, însă monitorizarea va continua în cadrul ciclului anual privind statul de drept. Raportarea va fi consolidată în Raportul anual al Comisiei privind statul de drept, la fel ca în cazul tuturor statelor membre.

Progresele înregistrate în ceea ce privește reforma sistemului judiciar și combaterea corupției

Printre reformele importante se numără legile justiției adoptate recent și o nouă strategie pentru dezvoltarea sistemului judiciar. De asemenea, Comisia ia act de angajamentul României de a ține seama în cea mai mare măsură de avizul Comisiei de la Veneția cu privire la legile justiției și la alte aspecte, mai generale, în eventualitatea în care ar fi necesare acțiuni suplimentare.

În ceea ce privește combaterea corupției, instituțiile de stat își unesc forțele pentru a pune în aplicare o nouă strategie națională anticorupție, iar pe parcursul anului 2021 și în 2022 au continuat să se înregistreze rezultate pozitive în materie de eficacitate a investigării și a sancționării corupției la nivel înalt. Parlamentul a îmbunătățit procedura de ridicare a imunității politice, iar instituțiile române responsabile cu aplicarea normelor privind integritatea și conflictele de interese, precum și cu gestionarea și recuperarea activelor provenite din săvârșirea de infracțiuni au funcționat în mod eficace.

În fine, România înregistrează progrese rapide în ceea ce privește revizuirea codurilor sale penale, precum și consolidarea cadrului său de integritate. Finalizarea acestor reforme importante reprezintă, de asemenea, jaloane în cadrul Planului de redresare și reziliență al României, iar Comisia va continua să coopereze cu România în vederea realizării cu succes a acestora, în concordanță cu legislația UE și cu standardele internaționale anticorupție.

Este important ca România să continue să lucreze în mod consecvent la transpunerea în acte legislative concrete a angajamentelor restante specificate în raport și la continuarea punerii în aplicare a acestora, în cadrul ciclului anual al raportului privind statul de drept și cu sprijinul altor elemente ale setului de instrumente al UE privind statul de drept

Etapele următoare

Punerea în aplicare efectivă a angajamentelor României și continuarea ritmului pozitiv al reformelor vor asigura faptul că progresele înregistrate sunt durabile și ireversibile, permițând încheierea cu succes a MCV. Înainte de a lua o decizie finală, Comisia va ține seama de observațiile Consiliului, precum și de cele ale Parlamentului European. Comisia va reveni asupra acestei chestiuni atât în cazul Bulgariei, cât și al României în lunile următoare.

Ciclul anual al raportului privind statul de drept va permite Comisiei să monitorizeze implementarea multora dintre reformele convenite, precum noul regim în urma desființării Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție; funcționarea Inspecției Judiciare; resursele umane din sistemul judiciar; executarea hotărârilor judecătorești de către administrația publică; impactul viitoarei revizuiri a legislației penale asupra eficacității luptei împotriva corupției, precum și evoluția cadrului de integritate și aplicarea acestuia, inclusiv de către Parlament.

Acestea vor face parte din monitorizarea sistemului de justiție și a combaterii corupției, doi dintre pilonii principali ai rapoartelor. Unele dintre aceste aspecte au făcut deja obiectul unor recomandări în ultimul raport privind statul de drept și, la fel ca în cazul tuturor statelor membre, vor face parte din procesul de monitorizare întreprins de Comisie în urma recomandărilor.

Obiectivele României în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență și alte oportunități de asistență în cadrul altor programe relevante ale UE, în special Instrumentul de sprijin tehnic, vor contribui, de asemenea, la asigurarea faptului că reformele în curs, precum cele privind codurile penale, vor elimina lacunele existente în legislație și vor consolida eficacitatea luptei împotriva corupției.”

.Context

Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) a fost instituit în momentul aderării României la Uniunea Europeană în 2007, ca o măsură tranzitorie pentru a facilita eforturile continue ale României de reformare a sistemului judiciar și de intensificare a luptei împotriva corupției. Acesta reprezintă un angajament comun al României și al UE. În conformitate cu decizia de instituire a mecanismului și după cum au subliniat Consiliul și Curtea de Justiție a UE, MCV se încheie atunci când toate obiectivele de referință aplicabile României sunt îndeplinite în mod satisfăcător.

În cadrul MCV, începând din 2007, se desfășoară activități de încurajare și de monitorizare a procesului de reformă, pe baza obiectivelor de referință. În ianuarie 2017, Comisia a întreprins o evaluare cuprinzătoare a progreselor înregistrate în cei zece ani de funcționare a mecanismului, care a oferit o imagine clară a progreselor semnificative înregistrate. Comisia a stabilit douăsprezece recomandări specifice care, dacă vor fi îndeplinite în mod ireversibil, ar fi suficiente pentru a pune capăt procesului MCV.

De atunci, Comisia a efectuat alte patru evaluări ale progreselor înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a recomandărilor. Rapoartele din perioada 2017-2019 au fost caracterizate de o diminuare a impulsului de reformă și a fost necesară formularea a opt recomandări suplimentare. În raportul din iunie 2021, Comisia a reușit să marcheze progrese substanțiale în ceea ce privește toate obiectivele de referință ale MCV.

Potrivit comunicatului, ”Comisia a remarcat un impuls puternic reînnoit pentru reformă și a reparat regresul din perioada 2017-2019, multe recomandări fiind pe cale de a fi îndeplinite dacă progresele rămân constante. De atunci, au fost luate noi măsuri pozitive, astfel cum se detaliază în raportul din 2022, care a concluzionat că România a înregistrat progrese suficiente în îndeplinirea angajamentelor asumate la momentul aderării la UE și că toate obiectivele de referință pot fi încheiate în mod satisfăcător”.

Un MCV a fost instituit, de asemenea, la aderarea Bulgariei la Uniunea Europeană în 2007, pentru a monitoriza progresele înregistrate în domeniile reformei judiciare, corupției și criminalității organizate. Raportul MCV din octombrie 2019 a concluzionat că Bulgaria a îndeplinit în mod satisfăcător restul recomandărilor MCV, că Bulgaria a înregistrat progrese suficiente în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor asumate la momentul aderării sale la UE și că toate obiectivele de referință pot fi încheiate în mod satisfăcător. De atunci, Bulgaria nu mai este monitorizată sau raportată în cadrul MCV și este monitorizată în cadrul ciclului anual privind statul de drept și, mai concret, în raportul anual al Comisiei privind statul de drept.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Rip U.s.R!!!!

    • Traiasca PSD si ai Patriei jefuitori!

    • Traiasca partidul unic PCR (PSD+PNL+UDMR)!
      Sa moara opozitia, ca in democratia neo-marxista romanesca nu e nevoie de ea!

    • De fapt e mai bine. Conditioneaza PNNR de componenta justitie. Mult mai dureros decat contitionarea prin MCV, un mecanism care nu are greutate suficienta pentru a tine in frau pornirile politicienilor nostri. Sa speram ca banii vor fi mai importanti.

    • MCV era un fel de apa de ploaie, ei recomandau, ai nostrii una spuneau, alta faceau fara sa poata fi penalizati cumva.
      Prin noile mecanisme, cine nu respecta statul de drept, adio fonduri europene. Uita-te la idolul tau, orban, cu fonduri blocate.
      Asa ca nu stiu ce treaba are usr, dar usl sigur are.
      Un mare MÙIÈ USL.

  2. Basme cu progresele din justitie. E decizie politica. UE nu vrea sa dea apa la moara hauristilor. Asa vom intra probabil si in Schengen, bucuria interlopilor si a traficantilor.

  3. Useriști, giugiuliți bărzoii. Hai, mai cu spor.

  4. Vinovatii din dosarele Revolutiei, Mineriadelor, Colectiv, 10 August 2018 etc vor fi condamnati doar atunci cand justitia va fi corecta si Romania va fi guvernata de oameni cinstiti, adica niciodata, foarte probabil!
    Cu Iohannis. Ciolacu, Ciuca, Predoiu, PSD, PNL, UDMR la conducere nu va fi justitie corecta niciodata in Romania!

    • Eujene, ai dreptate ba. Nici mineriade nu exista, nici revolutie, colectiv a fost inscenare….
      Creier de gàinà