G4Media.ro

O nouă categorie de vehicule este reglementată în tot mai multe țări…

O nouă categorie de vehicule este reglementată în tot mai multe țări ale Uniunii Europene: trotineta electrică iese de pe trotuar și intră în Codul Rutier / Ce se întâmplă în România

Tot mai multe țări din Uniunea Europeană introduc reguli pentru trotinetele electrice, pe care le încadrează într-o nouă categorie de vehicule supuse reglementărilor din Codul Rutier. Cel mai recent exemplu este Franța, unde noile reguli intră în vigoare în acest weekend. În România, statutul acestor mijloace de deplasare este încă incert, în lipsa unor reglementări legislative clare.

Vineri a fost publicat în Franța un decret care reglementează utilizarea aparatelor de deplasare personală. Prin acest act normativ de modificare a Codului Rutier, în interiorul orașelor trotinetele sunt acceptate doar pe pistele de biciclete, acolo unde acestea sunt amenajate, iar rularea pe trotuare va fi în principiu interzisă, și doar în mod excepțional autorizată, „cu condiția să respecte ritmul de mers la pas și să nu deranjeze pietonii”, scrie Le Monde.

În schimb, este permisă staționarea pe trotuar atât timp cât aceasta nu deranjează pietonii. Însă unii primari, precum Anne Hidalgo în Paris, au stabilit deja propriile reguli: este interzis ca trotinetele să fie parcate pe trotuarele capitalei franceze.

Conform noilor reglementări din Franța, pe trotineta electrică se poate afla doar o persoană, cu vârsta de cel puțin 12 ani. Trotinetele nu vor putea să tracteze o încărcătură sau alt vehicul și nici să fie remorcate.

Noul Cod Rutier francez stabilește clar că trotinetele electrice nu au voie să circule cu mai mult de 25 km/h, deși unele modele sunt fabricate să atingă și 80 km/h. Pentru depășirea vitezei legale amenda este de 1.500 de euro, iar în caz de recidivă de 3.000 de euro. Cei care se deplasează cu trotinetele trebuie să poarte cască, vestă reflectorizantă (noaptea), iar aparatele să fie dotate cu lumini de poziție în față și în spate, cu frână și claxon.

Și Germania a reglementat în această primăvară circulația trotinetelor electrice. Astfel, cei care se deplasează cu aceste vehicule trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, să nu depășească viteza de 20 km/h și să poarte cască. Trotinetele electrice pot circula pe carosabil și pe pistele de biciclete, dar nu și pe trotuare.

În Spania, unde utilizarea trotinetelor electrice a cunoscut o adevărată explozie în ultimii ani, fiind și cauza a 300 de accidente doar în 2018, autoritățile sunt în curs de implementare a unor reguli pentru acestea (sursa aici).

În primul rând, și trotinetele electrice intră în categoria vehiculelor. Acestea sunt interzise pe trotuare, iar în timpul mersului cei care se deplasează cu astfel de aparate nu au voie să vorbească la telefon și nici să fie sub influența alcoolului sau a drogurilor. În aceste cazuri, amenda este de 500 de euro.

Viteza maximă admisă în Spania pentru trotinetele electrice este de 25 km/h.

Și alte țări din Uniunea Europeană, precum Italia sau Olanda au introdus reguli similare pentru circulația trotinetelor electrice.

În schimb, în Marea Britanie trotinetele electrice sunt interzise pe drumurile publice și pe trotuare (sursa aici).

România este printre țările europene în care încă nu s-a ajuns la o reglementare a acestor mijloace de deplasare, deși trotinetele electrice sunt tot mai numeroase pe străzile și trotuarele din marile orașe. Pe de o parte, autoritățile nu au niciun instrument legal pentru a le impune reguli, pe de altă parte, primăriile celor mai aglomerate orașe încurajează aceste mijloace alternative de transport. Primăria Timișoara, de exemplu, pune la dispoziția cetățenilor gratuit un număr de trotinete electrice care pot fi închiriate printr-o aplicație disponibilă pe Android.

În luna iunie, deputatul liberal Sorin Moldovan a depus la Parlament primul proiect de lege pentru reglementarea circulației trotinetelor electrice. Proiectul dă liber circulației trotinetelor pe drumurile publice sub același regim ca al bicicletelor și arată clar că trotinetele nu vor fi incluse în categoria mopedelor (citește mai mult aici).

Sursa foto: Pixabay.com

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

2 comentarii

  1. După reglementare urmează impozitarea și asigurarea obligatorie.

  2. Poate intra si cu ceva ore de legislatie.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.