G4Media.ro

Noul primar maghiar din Târgu Mureș, Zoltán Soós: Problemele administrației locale nu…

Sursa Foto: Faceboo/ Soos Zoltan

Noul primar maghiar din Târgu Mureș, Zoltán Soós: Problemele administrației locale nu se rezolvă pe plan etnic/ În 6 – 8 ani e musai de finalizat centura ocolitoare. Altfel Târgu Mureș se va îneca în trafic

După 20 de ani, Primăria a fost câștigată de Zoltan Soos, candidat independent sprijinit de UDMR. O victorie istorică pentru un oraș care, spune actualul primar, a ajuns să fie unul dintre cele mai corupte din România sub regimul Dorin Florea, transmite Radio France Internationale. L-a surprins victoria? Și mai ales cum va reuși să gestioneze noul edil sensibilitățile interetnice, asiduu folosite de politicieni până acum?

Redăm mai jos interviul realizat de jurnalista Andreea Oros cu Zoltán Soós:

Zoltán Soós: Foarte sincer, bazat pe rezultatele din 2016, când eram foarte aproape de a câștiga alegerile, chiar mai mult, atunci am surprins încercarea de fraudare, dar până la urmă procedura din 2016 s-a finalizat, noi am continuat o luptă împotriva sistemului corupt din Târgu Mureș.

Efectiv, campania electorală a început de aproape un an. Pentru noi era important să punem capăt alegerilor pe bază etnică la Târgu Mureș.

Am avut o comunicare continuă în limba română și în limba maghiară. Intenția noastră era ca târgu mureșenii să înțeleagă că problemele noastre sunt aceleași. Nu există probleme române sau probleme maghiare în administrația locală.

Există problemele cetățenilor din Târgu Mureș. Avem și o comunitate de romi destul de numeroasă. Toate problemele care momentan preocupă acest oraș sunt cauzate de o administrație defectă, care în 20 de ani nu a reușit să dezvolte nici transportul local, nici infrastructura, nici digitalizare. Transparența lipsește cu desăvârșire și, probabil, este unul dintre cele mai corupte orașe din România.

Rep: Până în 2020, spuneați dumneavoastră, de multe ori la Târgu Mureș s-a votat etnic. Tot dumneavoastră spuneți că acum nu. Pe de altă parte, am văzut interpretări ale specialiștilor care spuneau că de partea cealaltă a baricadei au fost mai mulți candidați. Cumva, avantajul a fost că ați fost un singur candidat susținut de comunitatea maghiară. Ce le spuneți?
Z.S: Acest lucru este adevărat, dar comunitatea maghiară nu depășește 50% din Târgu Mureș. Este undeva la 45%. Asta înseamnă că cel puțin 10% din voturile obținute de ca și candidat independent trebuiau să vină de la electoratul românesc. Eu am avut și o să am în continuare o echipă mixtă, care e bazată pe specialiști și pe oameni competenți, nu pe etnii.

Asta ar trebui să fie normal și la Târgu Mureș, dar și în alte orașe cu populație mixtă. Problemele administrației locale nu se rezolvă pe plan etnic. Pe plan etnic doar se încurcă lucrurile.

Trebuie să avem o administrație profesionistă, competentă, iar oamenii să fie aleși pe bază de competență. În Târgu Mureș eșecul nu a fost bazat neapărat pe plan etnic, ci pe lipsa unei administrații profesioniste, pe risipa banului public și evident, pe corupția de zi cu zi care a împiedicat dezvoltarea orașului.

Rep: Dar pe acest fond problema etnică a fost tot timpul folosită ca să distragă atenția oamenilor. Am văzut că ați avut că ați avut probleme acolo. Era o luptă cu plăcuțele bilingve, cu cine își pune mai multe statui. A fost problema cu liceul, conflict în care au fost atrași foarte mulți tineri.
Z.S: Această competiție infantilă despre să punem statui românești sau maghiare în Târgu Mureș nici nu trebuie să continue. Trebuie oprită. Eu cred că statuile trebuie să fie elemente artistice care contribuie la atmosfera stradală.
În caz că sunt implicate personalități istorice, ele trebuie să aibă legătură cu acel oraș, acea așezare. Trebuie luate decizii în consens în această privință. Cred că problema se poate evita.

În ceea ce privește plăcuțele bilingve, această chestiune chiar făcea parte din strategia conducerii vechi a Primăriei Târgu Mureș, a regimului Florea de a menține această separare a celor două etnii, având în vedere că legislația românească permite și chiar recomandă folosirea altor limbi în România, acolo unde o minoritate depășește 20%.

Și la Târgu Mureș, dacă mergeam la instituțiile Consiliului Județean Mureș, peste tot sunt afișate. Pe nimeni nu mai deranjează, la fel în supermarketuri. În viața de business, bilingvismul este un lucru larg acceptat. Doar primăria a folosit acest element ca o dezbinare sau a încercat să obțină o diferențiere încercând să influențeze electoratul românesc. Din fericire, această strategie nu mai ține la Târgu Mureș.

Problema liceelor: Care sunt soluțiile?

La fel și în cazul problemei liceelor. Este vorba de două licee (n.r. Liceul Teologic Romano-Catolic Târgu Mureş și Colegiul Naţional “Unirea” Târgu Mureş). Această problemă va fi rezolvată printr-un consens bazat pe dialog.
Între cele două părți va trebui găsită o soluție. Eu ca primar ales al acestui oraș, nu o să iau, sub nicio formă decizii, fără să fie un consens în această privință. Va trebui să înțeleagă tot Târgu Mureșul că viitorul orașului se bazează pe faptul că deciziile trebuie luate de către profesioniști pe baza unor strategii de dezvoltare. Sub nicio formă deciziile nu se iau pe criterii etnice.

Asta nu duce nicăieri și nici nu vrem să susținem o asemenea strategie. Iar echipa de campanie și echipa de specialiști care s-a alăturat acestei campanii este o echipă mixtă, formată din juriști, economiști, oameni de cultură, oameni care sunt bine pregătiți în administrația locală.

Această strategie de muncă de echipă, în care sunt implicate toate etniile din Târgu Mureș, români, maghiari și romi, rămâne valabilă și rămâne în picioare.

Cred că asta va fi singura șansă a Târgu Mureșului să aibă o viață normală și atenția populație să fie axată pe lucruri într-adevăr importante și nu pe niște probleme create artificial.

Rep: Insist pe această chestiune pentru că dumneavoastră ca primar aveți nevoie de susținere politică pentru a vă duce la îndeplinire proiectele. De asta v-am întrebat și de chestiunea liceelor. Întotdeauna a devenit o chestiune politică. Când veți fi la mijloc, cum veți gestiona? Am văzut confruntări între UDMR și PSD… S-a ajuns și la nivel guvernamental cu problema și tot nu s-a rezolvat. Nu veți avea o misiune ușoară ca independent susținut.
Z.S: Sunt de acord cu dumneavoastră că aceste probleme încă nu s-au rezolvat definitiv. În ceea ce privește funcționarea celor două școli, nu mai sunt probleme legale.

Însă va trebui rezolvată problema de imobil, care în momentul de față este o piedică în creșterea celor două instituții. Totuși, se impun niște limite având în vedere că nu sunt destule clădiri.

Dar cred că asta se va rezolva având un dialog constructiv cu conducerea celor două licee și cu partidele politice din Mureș, care trebuie să înțeleagă că singura soluție pentru acest oraș este să luăm decizii împreună și pe baza unui dialog.

Până acum nu a fost un dialog. Aceste probleme au folosite de vechea conducere, de regimul Florea, pentru a obține susținere electorală. Partidul Mișcarea Populară era foarte implicat în a crește dimensiunea acestei probleme, care ar trebui să fie și să rămână o problemă locală. Sunt foarte multe instituții în situații similare pentru că împart o clădire.

Însă aici s-a dat și o culoare etnică. Sunt și alte instituții în situații similare.

Două instituții de stat împart un imobil și cu greu pot să se dezvolte una de cealaltă. Trebuie găsită calea de mijloc, iar eu voi face tot posibilul. Nu vreau să iau partea nimănui. Vreau să ajut ambele instituții să aibă un viitor și să se dezvolte. În asta pot să îmi ofer atât serviciul, cât și susținerea mea totală.

Rep: Pe de altă parte, într-adevăr, problemele sunt comune, indiferent că ești român sau maghiar în Târgu Mureș. Iar una dintre probleme este traficul. Asta este problemă pe care oamenii așteaptă să fie rezolvată. Cum o veți face? Se poate rezolva rapid?
Z.S: Pentru noi va fi o prioritate să începem construirea acestei centuri de nord a Târgu Mureșului. Începând din acest an, în luna mai, s-a luat o decizie de către guvern că toate investițiile mari de infrastructură se pot face de către zonele metropolitane fără implicarea CNADNR, a Ministerului transportului, care și-a dat seama că este o sarcină foarte mare ca să administreze toate investițiile locale, centurile pe plan național. Din această cauză sunt și multe eșecuri. Vă dau exemplul centurii de sud a Târgu Mureșului, care a fost începută în 2008 și încă este nefinalizată. De multe ori s-a blocat această investiție.

Erau fonduri destinate, dar din cauza lipsei de cunoaștere a situației locale, a proiectării, a situație de pe teren acest proiect a eșuat. Primăria, împreună cu Consiliul Județean Mureș, va trebui să preia acest proiect.

Din noiembrie aceasta va fi o prioritate, să demarăm aceste lucrări. O să fie pe diferite etape, dar în 6 – 8 ani e musai de finalizat centura ocolitoare. Altfel Târgu Mureș se va îneca în trafic.

Proiectele mari vor fi pornite împreună cu Consiliul Județean Mureș, cu care lipsea colaborarea până acum. Primăria Târgu Mureș nu a colaborat în ultimii 20 de ani cu Consiliul Județean Mureș. Indiferent dacă aici era președinte din partea UDMR, a PNL sau a altor partide, colaborarea nu a funcționat. Asta a rezultat în lipsa investițiilor mari de infrastructură în orașul nostru.

Eu o să pun accent foarte mare pe colaborarea cu instituțiile județene și să atragem investiții, să reușim să finalizăm lucrările de infrastructură. Un caz similar e în ceea ce privește lipsa dezvoltării. Pe vremuri era Oradea, unde domnul Bolojan, în câteva mandate, a reușit ca toate aceste probleme să fie remediate.

Din fonduri europene a reușit să construiască o centură și să facă parcuri industriale. Noi asta vrem al Târgu Mureș. Avem strategia, avem specialiștii și o să avem o echipă mixtă, care va fi aleasă pe bază de competență.

Rep: Într-adevăr, proiectele mari necesită timp. Pe finalul discuției, aș vrea să vă întreb care este cea mai urgentă problemă care trebuie rezolvată, din punctul dumneavoastră de vedere.
Z.S: Cea mai urgentă problemă în momentul de față este administrația transparentă a orașului. Să putem dovedi oamenilor că banii publici sunt cheltuiți eficient.

Atunci vor vedea cât de bine se poate dezvolta în oraș. Și o să creăm în centru acele spații comunitare care lipseau până acum, străzi pietonale care au fost semnalate și să începem munca în cadrul primăriei pentru a dezvolta acest oraș și a da o șansă tinerilor.

Din păcate, în ultimii 20 de ani minim 25.000 de oameni au părăsit orașul din cauza lipsei oportunităților. Să redăm speranța oamenilor. Asta o să fie cea mai importantă și primă realizare.

Sursa: RFI/ Autor: Andreea Oros
Sursa Foto: Faceboo/ Soos Zoltan

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Ar trebui luat in calcul chiar si un metrou care in final sa se uneasca cu cel din Kolozsvar ( Cluj Napoca)

  2. Am mai scris aici. Nu zic ca omul nu are intentii bune sau ca nu nu e de buna credinta. Adica pana la proba contrarie trebuie sa ii acordam credit. Totusi, personal mi se pare ca este un om moale, posibil sa fie influentat foarte usor. Nu este specialist in constructii de drumuri si poduri, dar bunul simt iti spune sa nu arunci cifre de genul 10 (asa a declarat in alta parte), 8 sau 6 ani. Adica fraierii din Tg. Mures trebuie sa-l voteze inca 2-3 mandate ca sa faca o centura ocolitoare. Este o lipsa totala de respect sa spui asa ceva. Da-to demisia si facem alte alegeri. Inteleg un 3-4 ani, dar daca nu stii, zi ca specialistii se vor pronunta si el ne va anunta. Ungurii au si primaria si consiliul judetean. Ce mai vor?! Sa faca treaba in folosul oamenilor ca de aia au fost votati. Oricum nu am mari sperante de la UDMR aka fratii de cruce ai ciumei rosii…

  3. Inainte de a se apuca de centura de nord sa o termine pe cea de sud de la Ernei la Corunca si sa prelungeasca Calea Sighisoarei pana la drumul de legatura cu autostrada. Asta va rezolva 90% din traficul de tranzit. In paralel sa mai faca macar un pod nou peste Mures.
    Vise cu centura de nord si mutarea caii ferate pe cealalta parte a raului Mures am tot auzit de 20 de ani fara sa se faca nimic. Daca nu face cel putin lucrurile astea peste 4 ani sigur nu mai prinde un nou mandat.

  4. Banii nu vin din ceruri, asa că nici Boc, nici Bolojan nu au facut totul in 2 ani ci in 2-3 mandate. Problema cea mai mare este incertitudinea finantarilor din fonduri UE. Daca ar exista vreo 500 de milioane de euro in contul Primariei atunci cred ca si proiectele ar putea fi ordonate in grafic predictibil. Nu am vazut bancheri sau consultanti de investitii in echipa lui Soós. De cheltuit stie sa cheltuiasca, dar de atras bani multi, asta nu stiu. Primaria este o alta scara de buget decât un muzeu.