G4Media.ro

Noul Cod Rutier: Faza scurtă, obligatorie noaptea și ziua pe toate drumurile…

Sursa foto: Inquam Photos/ Alexandru Busca

Noul Cod Rutier: Faza scurtă, obligatorie noaptea și ziua pe toate drumurile publice din afara localitățlilor / Proiectul este în Parlament

Modificări la Codul Rutier, care urmează să fie votate în Camera Deputaților, obligă șoferii să aprindă faza scurtă sau luminile de întâlnire și pe drumurile naționale și județene din România, indiferent dacă este zi sau noapte. În prezent, faza scurtă este obligatorie doar pe autostrăzi, drumuri expres sau europene.

Modificările vin în contextul în care România rămâne în topul țărilor europene cu cele mai multe accidente fatale. Datele Eurostat indică 86 de decese la un milion de persoane, în 2022. La polul opus, Suedia a raportat doar 21 de decese la un milion de locuitori. Media UE este de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori.

Anul trecut, aproximativ 20600 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, la nivelul Uniunii Europene, ceea ce reprezintă o creștere de 3 % față de 2021, pe fondul reluării nivelurilor de trafic după pandemie. Obiectivul UE și ONU este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Faza scurtă sau DRL-urile? Că unii n-au învățat nici acum că nu sunt același lucru!

  2. Ar fi bine ca legea să facă clar diferența între fază scurtă și DRL (Daytime running lamp), adică luminile automate pe timp de zi cu care sunt echipate obligatoriu mașinile încă din 2012.

  3. Inca un motiv in plus pentru dat amenzi de-an sulea. De cele mai multe ori becurile se strica in mers, din cauza vibratiilor sau grobilor care rup filamentul. Eu la fiecare drum in afara localitatii am un ritual sfânt, verificat presiunea in anvelope, verificat lumini, verificat antigel, completat lichid de parbriz. Un minim minimorum, sa ma simt eu safe. Daca eu plec de acasa cu becul ok si pe drum se strica? De ce trebuie sa imi iau amenda? Eu merg cu set de becuri de rezerva dupa mine, daca il schimb pe loc, mai iei amenda? Si daca da, nu vi se pare absurd? Este o lege buna…. dar ca întotdeauna va fi pusa in aplicare PROST!

    • Foarte bun ritualul tău. E un examen de rutină pe care ar trebui să-l avem toți în obicei. Și ai dreptate, un singur bec stricat nu trebuie să fie motiv de amendă, cel mult de avertisment. Poate doar sancțiune la multiple constatări la distanță de la câteva zile la vreo 2 luni. Luminile stinse sau ambele becuri arse ar trebui, într-adevăr, să fie motiv de sancționare, deja e neglijență: nu ai cum să nu știi că s-au defectat amândouă și nu se vede nimic.

      Pe de altă parte, luminile la mașinile mai noi nu mai sunt pe bază de filament, care se rupea una-două, ci pe bază de LED, care poate să aibă durată de utilizare mai mare ca a mașinii și nu depind aproape de loc de gropi sau alte alea. Însă dacă se defectează, nu ai cum să schimbi nimic, asta se face în service. Cu atât mai mult un motiv pentru a adapta un pic legea la realitate și la ce e rezonabil de așteptat.

    • Asa faceam si eu cand aveam Oltcit. Nici nu plecam la drum in afara orasului fara sa verific presiunea in pneuri si nivelul de ulei (nu mai zic ca aveam si ulei de rezerva, si lichid de frana, ba chiar si un racord flexibil pentru frana care chiar mi-a fost de folos la un moment dat, altfel imi stricam concediul din prima zi…
      Dar daca trebuie sa faci asta zilnic, parca mai bine ar fi sa te bazezi pe o masina de incredere, pe service-uri de incredere si pe piese de schimb pe care nu le alegi dupa pret.
      Am constatat, de exemplu ca becurile de faza scurta se ard la diferenta de 1-2000 km (raportat la 30-40000km e nesemnificativ). Dar nu aleg dupa pretul cel mai mic si cumpar intotdeauna pereche (la fel ca placutele de frana, discurile, amortizoarele samd.
      Am dus trei masini de la 0 la 200000km (+/-), cu intretinerea facuta mereu la zi si cu costuri rezonabile, fara reparatii majore pe parcus (spre deosebire de cele pe care le-am avut „la mana a doua” si la care nu aveam cum sa pre-stabilesc un program de intretinere).

  4. Unei universitati nu ii pasa sa’si invete elevii scoala, ci doar sa ia banii si sa’i treaca pe toti. Si voi credeti ca unei garsoniere Gigel SRL ii va pasa sa invete elevii regulile elementare? Faceti un test si ceti vedea ca minim un sfert din absolventii scolilor de condus nu stiu care e „faza scurta” si care e „lumina de intalnire” (e acelasi lucru, ei vor incerca sa faca diferenta si sa va si arate care e) si minim 50% din soferii cu experienta vor avea aceeasi dilema. Mai mult, la Rm Valcea am vazut proaspat absolvent cum „face” giratoriul PRIN STANGA!! La ce modifici legislatia cand nici primele 3 pagini din ea nu sunt cunoscute de cursanti? Asta e urgenta?

  5. Foarte interesant. Adica pe anumite drumuri publice in timpul noptii nu era obligatoriu sa aprinzi farurile?!

  6. Faza scurta ziua e o risipa absurda, de becuri si de energie (mai ales la electrice).

    • Daca compari cu castigul in siguranta, poate te gandesti la sensul cuvantului „risipa”. Nu e despre ce vezi tu, ci despre cum esti vazut. Si sa stii ca conteaza al naibii…

    • Si care-i cistigul in materie de siguranta, domnule inapasevedeinvers, intr-o zi cu soare? Cistigul in siguranta nu-l fac farurile aprinse ziua ci civilizatia, educatia rutiera si ar mai fi citeva elemente.

    • Daca stai sa faci legi in functie de nivelul de stralucire al soarelui…
      Evident ca nu ai destula experienta sau nu acorzi destul de multa atentie fata de ce se intampla in jur.
      Pentru o masina cu luminile aprinse (care se apropie) ai o perceptie mult mai buna a vitezei de deplasare decat daca nu are lumini. In functie de asta iti poti adapta reactia…
      Fata de consumul de energie sau uzura filamentului diferenta poate fi substantiala.
      Teoria cu „consumul” este similara cu aceea ca trebuie sa te asiguri numai daca faci accident.
      …cand te zgarcesti la atat…

    • Nu cred ca cineva a putut scrie tâmpenia asta :)) sigur ai carnet? Chiar și ziua cu soare puternic se vad farurile mașinilor din fata..

    • @billgates
      Sunt multe comentarii de la persoane care nu concep sa faca ceva care ii ajuta mai mult pe cei din jur, fara sa le creeze lor vreun avantaj.
      Inventeaza motive ca si cum ar fi coplesiti de grija planetei, dar intrebarea lor intima e : de ce sa fac ceva fara un castig cat de mic?
      De ce sa-l las pe unu’ sa treaca prin fata mea? …
      De ce sa trec pe banda a doua cand, pe autostrada, trec pe langa o iesire din benzinarie/parcare? Aia nu au prioritate!!! Sa astepte, nu sa fac eu o miscare usoara de volan, daca situatia imi permite si sa revin dupa o suta doua de metri ?!! (chiar dacamai multi km pana aici am mers pe banda a doua )
      De ce sa ajut pe alt participant la trafic sa profite de o solutie mai usoara?
      Recordul in materie de accidente de circulatie al Romaniei este cauzat tocmai de „lipsa de civilizatie” de care se plange cineva mai sus; de-aia e nevoie de legi.
      Partea proasta e ca nu lipsa legilor e problema majora, ci ignorarea lor, inclusiv de catre cei care trebuie sa vegheze la aplicarea lor.
      Politistii de la Rutiera, in cele mai multe cazuri, se plaseaza in pozitii consacrate pentru cate o tema, cel mult doua simultan: „depasire pe linie continua” , „viteza”, „neacordare de prioritate”(intersectii cu situatii confuze), nu sanctioneaza orice abatere, pentru ca nu-si pot distribui atentia pe teme multiple. Faptul ca unul nu semnalizeaza schimbarea de directie sau ca jeneaza pe un alt sofer, nu ii face sa ridice bratul, daca ei urmaresc trecerea de pietoni.
      A se vedea discutia despre becurile de la MEGANE: legea zice ca se da un avertisment, deci iti da timp sa schimbi becul, nu te amendeaza. Cat timp ai de gand sa circuli cu un bec ars, daca iti pasa?