
Noul avion F-16 al Bulgariei a fost reținut la sol din cauza unei defecțiuni de sistem, iar liderii politici se acuză în privința responsabilității / Aeronava a fost primită la mijlocul lunii aprilie
O abatere în funcționarea unui sistem de pe avionul de luptă F-16 Block 70 a fost identificată în timpul procesului de recepție a aeronavei, potrivit comandantului Forțelor Aeriene Bulgare, generalul-maior Nikolay Rusev, transmite Novinite.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Acesta a precizat că problema a fost descoperită după ce aeronava a aterizat în Bulgaria, deși rămâne incert dacă abaterea a apărut în timpul zborului sau după sosirea sa. Rusev a subliniat că detectarea unei abateri de sistem nu înseamnă că aeronava este defectă.
Procesul de acceptare a aeronavei este încă în desfășurare și implică două etape distincte – acceptarea tehnică și acceptarea în zbor. Rusev a precizat că procesul este îndelungat, iar aeronava va fi acceptată oficial în serviciu numai după ce ambele etape vor fi finalizate cu succes. Ca parte a etapei de acceptare în zbor, trebuie efectuate cel puțin două zboruri cu un pilot bulgar. Aeronava va fi introdusă în serviciul operațional al Forțelor Aeriene Bulgare numai după ce pilotul confirmă că aeronava este aptă de zbor.
El a menționat că, în timp ce F-16 este adus în serviciu, sarcinile de luptă vor continua să fie efectuate cu ajutorul MiG-29.
Ministrul apărării, Atanas Zapryanov, a adăugat că au fost asigurate toate resursele financiare pentru achiziționarea aeronavei, inclusiv fondurile pentru dezvoltarea infrastructurii la Baza aeriană a treia, care este în prezent în construcție. El a confirmat, de asemenea, că sunt în curs de desfășurare negocieri cu guvernul Statelor Unite pentru a asigura furnizarea de piese de schimb și sprijinirea ciclului de viață al aeronavei.
Primul avion bulgar F-16 Block 70 a fost primit oficial în cadrul unei ceremonii desfășurate la 13 aprilie 2025 la Baza a treia aeriană Graf Ignatievo, unde aterizase inițial pe 2 aprilie. Aeronava, livrată de Lockheed Martin, este o versiune de antrenament pentru luptă (cu două locuri). Desfășurarea sa operațională va urma finalizării procedurilor tehnice și de acceptare în zbor. Restul aeronavelor din cadrul contractului inițial urmează să fie livrate în etape până la sfârșitul anului 2025. Alte opt aeronave, care fac parte dintr-un al doilea contract, sunt programate să fie livrate până în 2027, moment în care Bulgaria va avea o escadrilă completă de F-16 Block 70.
Statutul aeronavei a devenit centrul unei controverse politice în urma declarațiilor liderului GERB, Boyko Borissov. Acesta l-a acuzat pe președintele Rumen Radev că i-a informat pe jurnaliști că F-16 nu este operațional, ceea ce l-a determinat pe Borissov să ceară demiterea șefului Forțelor Aeriene dacă această afirmație se dovedește a fi adevărată. În replică, președintele Radev s-a abținut să confirme direct incapacitatea avionului de luptă de a zbura, dar a sugerat că problema reflectă deficiențe mai ample în planificarea și finanțarea apărării.
Fostul ministru al apărării și actualul secretar prezidențial pentru apărare, Dimitar Stoyanov, care este și inginer de aeronave, a confirmat că avionul nu poate zbura din cauza unei defecțiuni tehnice care implică o unitate deteriorată. Acesta a declarat că piesa de schimb necesară nu este disponibilă în Bulgaria deoarece nu a fost inclusă în pachetul de comandă inițial. Potrivit lui Stoyanov, această omisiune a fost făcută pentru a reduce costul total al tranzacției.
Acesta a explicat că astfel de defecțiuni sunt frecvente la aeronavele nou fabricate, în special în timpul fazei inițiale de funcționare, când apare de obicei cel mai mare număr de defecțiuni. Stoyanov a subliniat că defecțiunea trebuie reparată înainte ca aeronava să poată zbura și că această situație este normală în aviație. Cu toate acestea, el a criticat lipsa pieselor de schimb ușor disponibile și i-a învinuit pe fostul prim-ministru Borisov și pe ministrul apărării de atunci, Karakachanov, pentru aprobarea unui pachet redus care excludea aceste piese.
Stoyanov l-a acuzat, de asemenea, pe actualul ministru al apărării Atanas Zapryanov, care a fost implicat în negocieri la momentul respectiv, că a prezentat în mod eronat caracterul complet al pachetului. El a subliniat că problema actuală ar fi putut fi evitată dacă oferta cu livrarea garantată în 24 de ore a pieselor de schimb ar fi fost acceptată. În schimb, Bulgaria a optat pentru o ofertă mai ieftină, ceea ce a condus la termene de livrare mai lungi și la o lipsă de componente esențiale.
În plus, Stoyanov a negat afirmația lui Zapryanov conform căreia un al doilea F-16 este deja în drum spre Bulgaria. El a declarat fără echivoc că nicio astfel de aeronavă nu a plecat și că nu se așteaptă ca niciuna să ajungă în zilele următoare, contrazicând declarațiile publice anterioare ale ministrului apărării. De asemenea, el a reamintit publicului că F-16 nu va zbura în timpul paradei militare din 6 mai, în ciuda asigurărilor anterioare ale ministrului Zapryanov.
În timpul unei ședințe extraordinare de informare, Ministerul Apărării a recunoscut prezența unei probleme tehnice care împiedică aeronava să zboare. Comandantul forțelor aeriene, Rusev, a reiterat că a fost detectată o abatere în funcționarea unuia dintre sisteme. Ministrul Zapryanov a subliniat din nou că fondurile pentru infrastructură și pregătire operațională, inclusiv piesele de schimb, au fost planificate și sunt coordonate cu guvernul SUA.
Prima aeronavă F-16 Block 70 rămâne la sol, în timp ce Forțele Aeriene Bulgare își continuă procedurile de acceptare și așteaptă sosirea pieselor de schimb necesare pentru a rezolva problema tehnică.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank