
Niciun mort în accidente rutiere, într-un an, în Helsinki / Administrația și-a propus să ajungă la acest rezultat în 2050 / Mai multe zone din oraș au fost limitate la 30 km/h
Helsinki nu a avut niciun accident rutier mortal în ultimele 12 luni. Este un record pe care capitala finlandeză tocmai l-a câștigat și care o face unică în lume, scrie Corriere della Sera.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Acesta vine în ciuda faptului că Helsinki, care, cu cei 650.000 de locuitori ai săi, găzduiește mai mult de o zecime din populația Finlandei, a avut anul trecut un număr record de turiști: 4,5 milioane de înnoptări, care au contribuit la „aglomerarea” străzilor orașului.
Pentru comparație, Palermo – care are aproape același număr de locuitori – a avut 27 de morți în accidente rutiere, într-un an (în 2023, ultimul pentru care sunt disponibile cifre).
Probabil că intervine și puțin noroc, dar capitala finlandeză își fixase un obiectiv de zero morți pe șosele până în 2050, iar în ultimii ani a dus o serie de politici de siguranță rutieră care s-au dovedit decisive, începând cu limita de 30 de kilometri pe oră în multe zone ale orașului.
„Mulți factori au contribuit la acest rezultat, dar limitele de viteză sunt unul dintre cei mai importanți”, a declarat pentru site-ul finlandez Yle Roni Utriainen, inginer de trafic la Departamentul de Mediu Urban al orașului.
Astăzi, pe mai mult de jumătate din drumurile din Helsinki limita de viteză nu poate depăși 30 de kilometri pe oră (în mod tradițional limita era de 50), iar odată cu începerea anului școlar limita va fi extinsă la toate drumurile din vecinătatea școlilor de toate nivelurile.
Recordul capitalei finlandeze este (pentru moment) unic, însă efectele reducerii vitezei asupra deceselor rutiere sunt acum bine cunoscute.
Un studiu din 2024 realizat de doi cercetători de la Universitatea Tehnică din Atena, care au analizat date din 40 de orașe europene, a arătat că „introducerea limitelor de viteză de 30 de kilometri pe oră în zonele urbane a salvat mai mult de 40 % din vieți, în paralel cu un impact pozitiv semnificativ asupra mediului, energiei și sănătății, prin scăderea consumului de combustibil și creșterea numărului de deplasări pe jos și cu bicicleta”.
„Atunci când viteza crește, crește și riscul de accidente și gravitatea acestora: o creștere de 5% a vitezei medii duce la o creștere de aproximativ 10% a tuturor accidentelor cu răniți și de 20% a accidentelor mortale. Numărul pietonilor decedați crește de la 10% în coliziunile la 30 de kilometri pe oră la 90% în coliziunile la 50 de kilometri pe oră. Riscul de deces este de aproape cinci ori mai mare în cazul coliziunilor dintre o mașină și un pieton la 50 de kilometri pe oră comparativ cu același tip de coliziunila 30 de kilometri pe oră”, a explicat Eva Michelaraki, autor al studiului împreună cu George Yannis. Viteza crește accidentele și pentru că scade timpul de reacție al persoanelor implicate și manevrabilitatea mașinii.
Potrivit celor doi cercetători, limita de 30 km/h a redus accidentele cu 40% în Paris, 16% în Zurich, 10% în Bruxelles, 9% în Helsinki, 46% în Londra și 38% în Edinburgh.
Spania a introdus limite de 30 de kilometri pe oră pe majoritatea drumurilor urbane în 2019: „După doi ani de implementare, Spania a înregistrat o reducere cu 20% a deceselor pe drumurile urbane, cu o scădere de 34% pentru bicicliști, 31% pentru persoanele în vârstă și 24% pentru pietoni”, explică cercetătorii.
În Bologna, ‘în perioada 15 ianuarie – 14 aprilie 2024, s-a înregistrat o scădere de 13,4% a accidentelor cu răniți și de 17% a accidentelor fără răniți față de anul precedent.
Dar pentru a obține rezultatele de la Helsinki, limitele de viteză nu sunt suficiente, deși sunt necesare.
„Proiectarea drumurilor a jucat un rol esențial. În ultimii ani, infrastructura pentru pietoni și bicicliști a fost îmbunătățită semnificativ. În plus, cooperarea cu poliția rutieră a fost intensificată și au fost introduse mai multe camere de supraveghere și sisteme de control automat”, explică Yle.
Îmbunătățirea sistemelor de siguranță auto a contribuit și ea. Și faptul că orașul încurajează oamenii să nu le folosească: „Transportul public în Helsinki este excelent, ceea ce reduce utilizarea mașinilor și, în consecință, numărul accidentelor grave”, a explicat inginerul rutier Utriainen.
Rezultatul este că, în ultimele 12 luni, au avut loc doar 277 de accidente rutiere soldate cu răniți și niciun deces. La sfârșitul anilor ’80, numărul acestora era de trei ori mai mare, cu aproximativ treizeci de decese pe an.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.