Modificări la Codul Rutier: limită de viteză de 30 km/h pentru biciclişti şi interzicerea utilizării telefonului mobil pentru pietonii care traversează strada

trecere de pietoni, pieton, telefon Sursa foto: Pixabay

Ministerul de Interne vrea să modifice Codul Rutier astfel încât sâ limiteze la 30 km/h viteza cu care circulă bicicliștii și să amendeze pietonii care folosesc telefonul mobil în timp ce traversează strada, afirmând că „convorbirile palpitante” la mobil distrag atenţia pietonului.

MAI a pus în dezbatere publică un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.

Printre modificările principale se regăsește interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează şi anume folosirea telefonului mobil.

MAI motivează noile reguli pentru pietoni prin faptul că aceștia nu se mai asigură şi nu sunt atenţi înainte şi în timpul traversării, după cum reiese din Nota de Fundamentare.

„Pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.

Mai mult, Ministerul de Interne vorbeşte despre „convorbiri palpitante” care distrag atenţia pietonului. „Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare”, subliniază MAI în Nota de Fundamentare.

Pietonii care nu vor respecta această nouă regulă vor primi 2-3 puncte amendă, adică minimum 145 lei dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice.

Proiectul cuprinde şi o propunere ca maşinile nepoluante, electrice să se distingă în trafic şi să li se asigure un regim prioritar la punctele de încărcare pentru maşini electrice, vizibilitatea acestora urmând să se facă prin plăcuţele de înmatriculare: „Plăcuţele cu numărul de înmatriculare trebuie să aibă fondul reflectorizant de culoare albă şi literele şi cifrele, în relief, de culoare neagră, albastră, verde sau roşie”.

Nu în ultimul rând, MAI vrea să impună o limită de viteză pentru biciclişti: 30 km/h (n.r., fără a specifica şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia). „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului.

Potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere din 2020, accidentele în care sunt implicaţi bicicliştii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată (n.r., anul trecut au murit 124 de bicicliști, față de 116 în 2019).

Proiectul pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019 atunci când au fost introduse sancţiuni mai severe pentru telefonului la volan.

Potrivit datelor statistice ale Poliţiei Rutiere, anul trecut, 1.644 de persoane și-au pierdut viața în accidente de circulație cu 12 % mai puțin față de 2019.

Sursa foto: Pixabay

Comentarii

  1. Modificarea modificării!
    Efecte aproape zero!
    Sanctionarea drastică a celor vinovați de infracțiuni rutiere!

    Daca mergeți pe un bulevard mare din Ro cativa km in trafic va rog sa numarati infractiunile din trafic pe care le observati!
    Nu mai numărați claxoanele, flash-urile, injuraturile si alte violente rutiere!
    Acestea trebuiesc sancționate!
    Cred ca trebuiesc angajate multe persoane, o armata, pentru monitorizare si o alta armata pentru scris amenzi!

    De digitalizare nu vorbim pentru următorii 20 de ani!

    • Un dashcam e bun pentru caz de accident. Demonstreza ca biciclistul era pe bicicleta si nu alaturi cand traversa sau pietonu casca sau nu ochii in telefon sau etc

  2. @Vasile Trandafir Cred ca nu stapanesti termenul de “infractiune”. Ia da-ne exemple de infractiuni pe care le observi pe bulevarde.

  3. Ar fi necesare niște masuri împotriva celor care încalcă regulile de circulație.
    Nu trebuie să fie angajați pentru ca ne putem folosi de mijloace tehnice de monitorizare.
    Rezultatele vor fi spectaculoase.

  4. Pai dacă ar exista piste adecvate, ar exista și respect, pentru bicicliști. Regulile de circulație sunt oricum sălbatice, mașini parcate nereglementar, polițiști care nu văd dezordinea din traficul haotic. Totul este o sălbăticie și o lege a junglei. Deci ajungi sa fi tu amendat când iei atitudine. Mai bine amendați GUVERNANȚII care nu au implementat politici bune de trafic rutier, și responsabilitatea unor legi valide de siguranță în trafic a biciclistul. În multe țării biciclistul și transportul în comun au prioritate, și sunt văzute ca strategi de viitor în traficul rutier.

  5. Este mai ușor să faci legi aberante contrabiciclistilor decât să faci piste pentru biciclete.Pistele sunt numai în țări civilizate nu în colonii că România unde miliția sta de shase să fure marii escroci si sa amendeze pietonii pentru că vorbesc la tel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *