Modernizarea staţiilor de taxare de la Feteşti se amână. CNAIR a anulat licitaţia pentru dublarea staţiilor de taxare

Podul Cernavodă pe Autostrada Soarelui Podul Cernavodă / Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Modernizarea staţiilor de taxare de la Feteşti pe A2 Autostrada Soarelui se amână, după ce Compania de Drumuri a anulat licitaţia lansată în ianuarie pentru dublarea carosabilului de la 6 la 12 benzi în zona Agenţiei de Încasare Feteşti.

Anularea licitaţiei a fost decisă în martie fără a fi organizată o nouă procedură de achiziţie, a precizat CNAIR pentru Economedia.

„Procedura de atribuire pentru acest contract a fost anulată în data de 02.03.2021. CNAIR a publicat anterior în SEAP anunțul pentru această licitație publică în data de 01.12.2020, termenul limită pentru depunerea ofertelor fiind 05.01.2021, ora 15:00. A existat și o extensie de timp a acestui termen, respectiv, 08.03.2021”, arată precizările Companiei de Drumuri în legătură cu situaţia licitaţiei pentru dublarea benzilor la Agenţia de Încasare Feteşti.

Modernizarea Agenţiei de Încasare ar fi avut o durată de 24 de luni, din care 8,5 luni pentru proiectare respectiv 15,5 luni pentru execuţie. În lipsa unui contract semnat, cel mai probabil, nici în următoarele două sezoane estivale 2022 şi 2023, şoferii care merg la mare (mai ales în weekend) nu vor scăpa de cozile care se formează în special pe sensul de întoarcere.  

Proiectul pentru modernizarea staţiilor de taxare de la Feteşti pe Autostrada Soarelui înseamnă dublarea de la 6 benzi la 12 benzi (în prezent sunt trei benzi pentru fiecare direcţie de mers) şi va contribui la reducerea timpului de aşteptare şi o siguranţă mai mare în trafic, în sezonul estival, la Feteşti producându-se numeroase tamponări.

În plin sezon estival staţiile de taxare de la Feteşti nu fac faţă. Tamponări pe bandă rulantă

În plin sezon estival, când valorile de trafic sunt aproape triple faţă de capacitatea proiectată a autostrăzii, la Feteşti, kilometrul 144, se produc numeroase tamponări, cauza principală fiind neatenţia şoferilor care nu respectă restricţiile de viteză şi nu păstrează o distanţă de siguranţă mai mare între maşini. De asemenea, deşi tariful electronic – peajul este disponibil încă din 2015, şoferii se încadrează târziu pe benzile dedicate, prima bandă fiind cu barieră, iar următoarele două sunt cu trecere liberă şi posibilitatea de a plăti taxa până la sfârşitul zilei următoare trecerii. În funcţie de valorile de trafic, pentru sensul mai aglomerat, banda a treia a sensului opus devine a patra bandă de taxare.

Coada de la Feteşti: unul din patru şoferi preferă să stea în coloană, pe banda cu barieră

Tariful electronic (peaj) a fost introdus în 2015 cu numeroase modalităţi de plată: prin SMS, în marile reţele de benzinării din toată ţara, online, pe site-ul Companiei de Drumuri sau alţi operatori autorizaţi şi cu facilitatea de a achita tariful de 13 lei/autoturism până la sfârşitul zilei următoare trecerii. Cu toate acestea, unul din patru şoferi de autoturisme preferă să stea la cozi uriaşe pe banda cu plată CASH, potrivit datelor oficiale pe care le-a furnizat CNAIR la solicitarea Economedia.

Astfel, în minivacanţa de Rusalii (18, 19, 20 şi 21 iunie) au fost 88.000 de treceri la categoria autoturisme, din care aproape 19.000 pe benzile cu barieră.

 Treceri în perioada 18.06.2021 – 21.06.2021
DIRECȚIE BANDA DETECȚII
BUCUREȘTI

1

8.950

2

23.279

3

8.022

CONSTANȚA

4

14.161

5

24.713

6

9.064

Total general

88.189


Spre deosebire de sancţiunea pentru lipsa rovinietei (nu se poate aplica mai mult de o amendă la două luni), pentru neplata taxei de pod de la Feteşti se sancţionează fiecare trecere fără peaj valabil. În ultimul week-end din iunie (25, 26 şi 27 iunie), CNAIR a identificat peste 12.000 de treceri fără peaj valabil, amenda fiind de 130 de lei sau 65 dacă se achită în 15 zile.

2,9 milioane de treceri pe la Feteşti în sezonul estival 2019 şi 2,8 milioane în vara anului trecut

Potrivit CNAIR, în sezonul estival 2019 (1 iulie – 15 septembrie) au fost înregistrate 2,9 milioane treceri în ambele sensuri pentru categoria autoturisme pe la staţiile de taxare, iar în perioada 1 iulie – 15 septembrie 2020, 2,8 milioane.

Diferenţa este nesemnificativă între sezonul estival 2019 (unul fără restricţii) şi cel de anul trecut când au fost restricţii, iar turişti care ar fi plecat sau chiar aveau programat concediul în străinătate au anulat rezervările şi au ales litoralul românesc.

Taxele pentru podurile de la Feteşti pe Autostrada Soarelui şi Giurgeni- Vadu – Oii, pe DN 2 A, la un pas de eliminare

Compania de Drumuri încasează anual aproximativ 130 de milioane de lei din taxa de la Feteşti, respectiv 20 de milioane din taxa de la Giurgeni – Vadu Oii (pe DN 2 A Urziceni – Hârşova – Constanţa), banii din cele două taxe fiind folosiţi pentru întreţinere.
Podul de la Cernavodă este în reparaţii capitale, în această primăvară fiind refăcut sensul Constanţa – Bucureşti, iar de la jumătatea lunii septembrie lucrările se reiau pentru sensul spre litoral şi tot din toamnă încep şi reparaţiile pentru Podul Feteşti (la ambele poduri constructor este firma românească Maristar).
Cele două taxe pentru trecerea podurilor dunărene ar putea fi eliminate din 2022 dacă în Camera Deputaţilor – for decizional – se votează un proiect de lege care a trecut deja de Senat şi a primit aviz favorabil în Comisia de Transporturi din camera Deputaţilor. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a respins eliminarea celor două taxe pentru că ar produce o „gaură” de 150 de milioane lei, sumă care ar trebui compensată din alte surse bugetare.

Podul Cernavodă / Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *