G4Media.ro

BREAKING Ministrul Marcel Boloș (PNL) a anunțat reduceri de cheltuieli bugetare de…

Sursa foto: Dreamstime

BREAKING Ministrul Marcel Boloș (PNL) a anunțat reduceri de cheltuieli bugetare de 2,5 miliarde lei, dar nici o concediere: tăieri de posturi vacante, comasări de instituții, scăderea numărului de șefi, amenzi pentru primăriile cu prea mulți angajați

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș (PNL), a anunțat miercuri reduceri de cheltuieli bugetare, fără să facă referiri la eventuale concedieri. Boloș a făcut anunțul într-o conferință de presă la Ministerul Finanțelor după o ședință cu premierul Marcel Ciolacu, care a participat la prima parte a conferinței, dar nu a răspuns la întrebările reporterilor.

Boloș a spus că există mai multe paliere pentru reducerea cheltuielilor: administrația centrală – ministere, primării, companii de stat (locale și naționale), instituții autonome (BNR, ASF, ANRE sunt instituții autonome, dar ministrul Boloș nu a menționat numele nici unei instituții).

El a refuzat să spună dacă aceste reduceri vor duce și la eventuale concedieri de bugetari, dar a spus că vor fi desființate 204.000 posturi oricum neocupate din administrația locală.

Ministrul Finanțelor a spus că numărul de șefi din sectorul public va scădea cu 30%, primăriile care au cheltuieli prea mari vor fi amendate și va scădea numărul de membri în consilii de administrație ale unor companii.

El a spus că impactul bugetar în acest an va fi de 2,5 miliarde, fără să precizeze dacă e vorba de lei sau euro, dar un oficial al Ministerului Finanțelor a declarat pentru G4Media că e vorba despre 2,5 miliarde de lei.

Ministrul Finanțelor a mai spus că unele redevențe pentru resurse naturale vor crește, fără să spună la ce resurse se aplică, și a anunțat eliminarea voucherelor pentru bugetarii cu salarii brute peste 10.000 de lei. De asemenea, el a anunțat dispariția indemnizației de vacanță și măsuri privind indemnizația de hrană, fără să specifice exact decizia.

În plus, va fi redus cu 20% numărul de secretari și subsecretari de stat.

Citește și:

Inspectoratele județene de educație, sport, cultură și sănătate vor trece în subordinea consiliilor județene din 2025 – ministrul Finanțelor

Bugetarii rămân fără indemnizația de vacanță / Bugetarii cu salarii brute peste 10.000 de lei nu mai primesc vouchere de vacanță / Schimbări la indemnizația de hrană

Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, după o ședință cu premierul Marcel Ciolacu:




Declarațiile integrale ale lui Marcel Boloș:

  • Sunt două principii agreate în coaliție și măsuri pe 4 paliere.
  • Primul palier: autoritățile și sectorul public – ministere, deconcentrate și autorități locale.
  • Al doilea palier: companiile de stat și companiile subordonate local. 171 companii de stat cu CA 172 miliarde lei și 1.172 companii locale. Totalul personalului este 250.000 de salariați care au costuri de 14 miliarde de lei. Acesta e contextul de la care am plecat
  • Al treilea palier: instituțiile publice autonome sub controlul Parlamentului. Știm bine de nivelul de disciplină financiară, sunt de notorietate salariile din aceste instituții care se spune că sunt autofinanțate. Nu e așa, sunt bunuri și active ale României pe care le folosesc, ele trebuie să respecte aceleași reguli ca în restul instituțiilor bugetare
  • Palierul 4: consolidarea Ministerului Finanțelor. Prima direcție e controlul costurilor la ordonatorii de credite și la companiile de stat. Avem informații care țin de factura electonică din sistemul business-to-government și orice deviere de la media costurilor o vom monitoriza pentru a detecta din timp risipa de bani publici. A doua direcție – indicatorii de performanță. În primă etapă vom avea proiecte pilot de a urmări indicatori de performanță în educație, sănătate, autorități locale.
  • Avem 3 indicatori-cheie pentru autoritățile locale, și abaterile le vom sesiza Curții de Conturi pentru a vedea sursa risipei de bani publici, printre care: cheltuieli de personal raportate la număr de locuitori, gradul de colectare a veniturilor (nu e posibil să ceri bani în neștire de la guvern și să nu te implici în colectarea propriilor creanțe)
  • De la 1 ianuarie vom avea proiectele pilot
  • Pentru sectorul public, ministere, autorități centrale și locale: reducerea cu 20% a numărului de secretari și subsecretari de stat
  • Avem setul de măsuri privind structurile organizatorice: reducerea numărului de posturi vacante – avem 204 mii posturi vacante cu impact pe funcțiile de conducere.
  • Cresc normativele de personal: nu va mai putea funcționa un serviciu fără minimum 10 persoane, pentru o direcție e nevoie de minimum 20 de persoane, pentru o direcție generală e nevoie de minimum 40 de persoane în respectiva structură. Funcția de șef birou și structurile de natura birourilor se desființează.
  • Scade de la 12% la 8% numărul de posturi de șefi în administrația publică. E o reducere a șefimii cu 30%, ce va duce la scăderea cheltuielilor, dar și la debirocratizare
  • Sporurile nu vor mai putea depăși salariile de bază
  • Se elimină indemnizația de vacanță
  • Vouchere de vacanță, doar pentru salariații cu salariu sub 10.000 de lei brut
  • Indemnizația de hrană (cu excepția sectorului apărării și ordinii publice) costă statul român 3 miliarde de lei și se acordă fără limită și plafon, nu e normal ca un funcționar cu venit de 30.000 de lei să primească indemnizație de hrană.
  • Plafon la cheltuieli cu telefonia mobilă: 500 de lei achiziție, abonament lunar maxim 50 de lei pe lună. Ce e peste, plătește funcționarul public
  • Autorități locale, capitolul ce ține de sport și recreere, organizări de evenimente. Uneori nu ajung weekendurile pentru evenimente organizate de primării. Trebuie să fim atenți că există o limită din veniturile proprii. Cetățenii au votat pentru folosirea eficientă a banilor, investițiile trebuie să fie prioritare.
  • La 1 ianuarie 2025 se va face descentralizarea direcțiilor județene de sport, cultură, sănătate publică, ANSVSA, Inspectorate Școlare. Autoritatea locală trebuie să decidă în aceste chestiuni. Transferul va fi făcut treptat către autoritățile județene
  • Nu vor mai putea funcționa instituții/firme locale dacă au sub 50 de posturi și au activități similare cu ale altor instituții. Primăriile trebuie să stabilească care intră în regim de comasare, reorganizare sau transfer de activitate la primării
  • Măsuri dure, dar necesare pentru ca România să poată continua investițiile din fonduri UE și fonduri proprii. Sunt măsuri pentru România, pentru români, ca să putem trece cu bine de acest moment de răscruce în care volumul de investiții de 75 milirade euro să poată fi dus la bun sfârșit, mult mai importante decât țopăiala din bugetul de stat
  • 50% reducere a consilierilor de șefi de companii de stat
  • numărul maxim de membri în Consiliul de Administrație sau supraveghere e de maximum 7 persoane. E inadmisibil ca în anumite Consilii de Administrație indemnizația să fie dublul salariului unui ministru, e batjocoritor, sunt pe piețe de monopol
  • Remunerația la șefii din companiile de stat: componenta variabilă de maxim 6 salarii, doar cu condiția ca firma să nu aibă pierderi
  • Controlul financiar al costurilor de achiziție sub risc: dacă ai făcut o achiziție de autoturism de 100.000 de euro, iar media la stat e de 23.000 euro, imediat se intră sub risc și pornește controlul. Dacă e o cheltuială nechibzuită, veți vedea consecințele în proiectul de OUG
  • Partea cea mai interesantă: normative de personal la companiile de stat. Nu mai pot înființa structuri doar ca să fie cineva șef. Trebuie să există disciplină și onestitate pentru patrimoniul public
  • Normă pentru parcul de autoturisme la companiile de stat, similară cu norma din administrația publică
  • Normă pentru indemnizații de diurnă, telefonie
  • Cheltuielile de sponsorizare de activități sportive și culturale: maxim 0,25% din cifra de afaceri, dar mai testăm cifra, ca să nu fie prea dură.
  • Salarizarea șefilor de instituții autonome (instituții precum ASF, BNR, ANRE – nota Redacției) nu mai poate depăși de 6 ori indemnizația brută a unui ministru (indemnizația brută a unui ministru e de circa 20.000 de lei, ceea ce înseamnă că un astfel de șef de instituție poate avea un salariu de 120.000 de lei lunar – nota redacției)
  • La instituțiile autonome (ASF, BNR) vor fi normative de cheltuieli de personal, la parcul de autoritisme, diurnă, transport, cazare și telefoane mobile. S-a terminat, nu mai pot dumnealor să fie altfel decât în restul sectorului public. Salariul angajaților nu mai poate depăși 80% din salariul șefului instituției, maxim 8% din personal poate avea funcții de conducere. Cheltuielile de sponsorizare: maxim 0,25% din veniturile totale
  • E un moment de cotitură pentru toate entitățile publice, să își înțeleagă misiunea de a lucra pentru statul român, pentru autorități, de a avea o relație de onestitate cu cei care apelează la serviciile lor
  • Institutele de cercetare. Am studiat problema, sunt institute naționale, altele în subordinea SGG, altele în subordinea Parlamentului. Va urma comasarea cu minium 20% a institutelor și instituțiilor de cercetare, cu criteriul fundamental: cât sunt de utile? Sunt azi institute de cercetare care pot fi comasate, cercetarea calității mediului, a calității muncii. Ordonatorii de credite trebuie să stabilească aceste comasări în 30 de zile de la aprobarea OUG
  • Capacitatea instituționala a Ministerului Finanțelor: transferul activelor proprietate a statului către autoritățile locale (clădiri, terenuri de 60.000 de hectare) pentru a le folosi în interesul oamenilor
  • Acesta e pachetul de măsuri pentru reducerea cheltuielilor publice. Procesul de comasare se aprobă prin hotărâre de guvern
  • Obligatoriu, comasarea unor instituții va duce la număr de personal redus cu 15%. Obligatoriu, reducerea cheltuielilor de funcționare cu 15%. Aceste măsuri sunt cu impact direct gen plafonarea voucherelor, a indemnizației de hrană, dar și cu efect pe termen scurt și mediu. Aceste reduceri le vom resimți la finalul anului 2024
  • Reducerea pe care noi o țintim e de 30% din funcțiile de conducere în toată administrația. Ei pot rămâne în sistem sau să își caute alt loc de muncă, sectorul privat
  • Impozitarea microîntreprinderile: am văzut ieri din păcate că din minister a plecat un proiect neactualizat. Deciziile legate de creșterea de venituri nu sunt definitivate, sunt discutate în coaliție
  • Se impozitează voucherele de vacanță? Nu pot să vă dau o informație definitivă, nu s-a decis încă
  • Nu vreți investiții din fonduri UE? Atunci să spună toată lumea și ne asumăm soarta de a merge în gard, dar nu cu Boloș Marcel ministru
  • Rămâne ținta de deficit de 4,4% din PIB? Pot să vă răspund doar după discuțiile din coaliția de guvernare
  • Reducerile din administrație intră în vigoare odată cu adoptarea OUG
  • Impactul e de 2,5 miliarde calculat lei pentru acest an
  • Vom mai lua măsuri de combatere a evaziunii fiscale
  • Avem proiect în lucru pentru redevențele pe resursele minerale. Unele redevențe vor crește considerabil, e inadmisibil ca bogățiile statului. M-am uitat la firme, profit net foarte mare, și redevența e aproape nesemnificativă
  • Nu mai merge cu optimizarea fiscală, nu avem salarii pentru profesori
  • Luați în calcul comasarea localităților mici? Nu
  • Ce facem acum: punem indicatori de performanță, nu înseamnă doar teorie. Dacă are cheltuieli peste media pe țară și îi trimit control să văd ce face acolo.
  • Și ce măsuri se iau după control, ce riscă? Aveți răbdare să apară OUG. Dacă o primărie are cheltuieli peste medie, i se face recomandare de optimizare a cheltuielilor, și e obligat să ia măsuri să reducă aceste costuri. Noi de la Ministerul Finanțelor impunem decizia. Dacă nu pune în aplicare, primește amenzi până la pune în aplicare

Citește aici

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

24 comentarii

  1. Vrem rapoarte publice anonimizate cu activitatea lunară a ANAF Antifraudă… ce au controlat pe domenii, ce fel de probleme gasesc,
    …ce amenzi nu se platesc pentru ca nu se vrea

  2. Bla, bla, bla…voi mai taiati pe ici pe colo, nu se schimba nimic. In schimb, ne mai cocosati cu niste taxe. Asta e cert. Gunòaįelor

  3. Desființați Mi(ni)sterul Familiei și dați afară 40 la sută dintre bugetari – pe de o parte și desființați pensiile speciale – a doua cauză a declinului . În plus, depolitizați instituțiile publice, de la sescretarii de stat în jos și organizați concursuri pe bune pentru ocuparea posturilor, și în învățământ, și în sănătate, pentru că instituțiile sunt pline de habarniști și șarlatani cu pile și diplome cumpărate.

  4. PSDNLUDMR a descoperit magariile care le-au facut in ultimii 33 ani de catre PSDNLUDMR

  5. Și dacă primăriile nu reduc personalul, ce?

  6. Bolos e bine intenționat dar coaliția
    p.. aulei îl strică!

  7. „Luați în calcul comasarea localităților mici? Nu”
    Sa se reviziuasca primesc, dar sa nu se schimbe nimic. Vremea faptelor a trecut, acum e clar ca vrem vorbe.

  8. Hip, hip, ura, sa ne s&^ti p*&%a.
    In sfarsit, „România trece de la fapte la vorbe”. Nu asta face de 33 de ani? Si inca prinde la pr^%$^me

  9. Concluzie pt aparitia unui comentariu referitor la proiectele de austeritate :
    • orice comentariu care proslaveste necesitatea reducerilor salariale la bugetari, este publcat , in caz contrar, nu este ;
    • orice comentariu, care considera necesara introducerea de noi taxe necesare pt antreprenoriat, nu este publicat .

  10. Un candidat serios la premiul Nobel pentru economie.

  11. Amenzi pentru primariile cu prea multi angjati. Ce gluma buna. Si din ce bani sunt platite amenzile ?

  12. Avem câteva amănunte interesante legate de condițiile și de modul de funcționare pe autopilot a sectorului de stat, aflate indirect din criticile premierului și ministrului finanțelor, de genul ( ”cei care joacă solitaire” / ”nu se poate ca să ceri bani în neștire” / huzurul și viața ca-n Hawai ale celor din instituțiile ”autofinanțate” ( majoritatea dintre ele fac parte din cele 256 agenții, autorități și instituții din subordinea guvernului / parlamentului + evident monopolurile de energie și de resurse diverse ) .
    Dincolo de aceste păsărici scăpate, sunt câteva cifre relevante , printre care primul ar fi cele două cifre legate de companii de stat și cele cu subordonare locală ( aici sunt 250.000 de salariați care costă 14 miliarde de lei ). Aflăm deci,că aici cheltuim, în medie 56.000 lei pe salariat ! Enorm.
    Cu toate că este prezentată ca o lovitură împotriva birocrației, ”tăierea” celor 204.000 de posturi vacante, existente chiar după țunamiile de angajări cu miile în lunile recente, nu dovedește altceva, decât brambureala iresponsabilă care există la stat în materie de ”resurse umane”. Un act de minimă necesitate, deci, care nu continuă cu altceva. Având în vedere că aceste posturi vacante nu consumă bani ( sper !!!) , tăierea lor înseamnă practic oprirea pe moment a angajărilor discreționare.
    Din cei trei indicatori de performanță pentru autorități locale, au fost amintite cheltuielile de personal raportate la număr de locuitori ( aici va fi hotărâtor modul în care acest raport se va stabili ) și gradul de colectare a creanțelor ( ”nu se poate să ceri bani în neștire” și să nu incasezi creanțele tale ). Acest indicator mă aduce cu gândul la catastrofalul mic grad de colectare a veniturilor statului, în legătură cu care Boloș, în trecutul recent a afirmat că trebuiesc doar să fie eliminate niște scutiri și ”facilități”. ( BOR și alții de exemplu ). Al treilea indicator poate că va fi controlul cheltuielilor, care dacă depășeșc ”o medie ”, duc automat la Curtea de conturi. ( Cum va fi stabilită și urmărită media ? ).
    A și să nu uităm de salariile nababilor care au fost ”limitate” la 120.000 lei LUNAR ! ( Comparați cu ce vreți, de exemplu cu venitul mediu net, PE AN existent în economie, undeva pe la 40.000 lei / an. Evident că în această medie este acolo și salariul ”moderat” la 120.000 lei / lună ).
    Timid și modest, dar să fie într-un ceas bun. Fiindcă pe noi ”practica ne omoară”.

    • A, și nerușinata indemnizație de hrană, la 100.000 lei salariu lunar ( mărturist de Boloș ). Mă tot gândesc câte schelete mai sunt în dulapul aparatului de stat, de care aflăm în momente de sinceritate spontane ale politicienilor de la vârf.

  13. Apa de ploaie

  14. Dl premier Ciolacu, si dl ministru Bolos, trebuie sa mearga pe analizele si propunerile propriilor consilieri economici .
    Daca dumnealor iau in seama propunerile grupurilor de interese, ale unor asa zisi analisti sau comentatori care se cred priceputi in orice domeniu, dar in nici un caz economic, si prezenti zi de zi la posturi TV ( Bogdan Chirieac , Ciutacu , Cristoiu de la rtv, Ioana Constantin, cei doi comici de la emisiunea de divertisment ,, Buna Romania ” de la B1tv,
    Radu Tudor parca la Antena star) atunci programul guvernului va da gres.
    Dl Ciolacu si dl Bolos, au consilieri si suborfonati care probabil fac analize f teminice pt propunerile legislative, si ca atare nu trebuie sa ia in considerare criticile unor persoane devenite analisti universali sau comentatori la apelul de seara .

  15. Nu vreau să fac asta dar de la următoarele alegeri voi considera o opțiune de luat în seamă și AUR . Așa nu se mai poate.

  16. Se mai poate tăia și alea 270 de milioane pt propaganda partidelor , alea 8 milioane ale lu preafericitul să-și termine hardughia neamului prost …da cine sa taie ? Bolos ? Săracul nu a fost în stare să cheltuiască miliardele de la UE . De Ciolacu ce să mai zic ! Îmi place ca undeva în ordonanța asta zice ca nu mai da diurna de hrană pt militari care au peste 10 mii salariu ! Serios păi rămâne ciuca cu burta goală ? Asta sigur pică 😂

  17. Altfel spus, se pot reduce toate astea, pentru ca recunoastem, erau oricum inutile !