Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Din cauza unei erori, MediaWorld, unul din cei mai mari retaileri de electronice din Italia, a vândut câteva iPad-uri la prețul de 15 euro în loc de aproximativ 800 de euro. Totul s-a produs din cauza unei erori de soft pe pagina de internet a magazinului. Clienților li s-au oferit două opțiuni: să plătească diferența sau să returneze dispozitivul, scrie Curierul Italiei.
Pe 8 noiembrie, pe site-ul Mediaworld a apărut o ofertă prea tentantă pentru a fi refuzată: un iPad Air M3 de 13 inch la 15 lire sterline în loc de 784 de euro. Și, de fapt, unii consumatori au profitat de ea, reușind să achiziționeze dispozitivul la un preț avantajos. Era o ofertă cu o reducere de 98 %, destinată deținătorilor de carduri de fidelitate și era disponibilă online.
Lanțul de magazine de electronice a explicat apoi într-o scrisoare adresată clienților, trimisă pe 19 noiembrie, că a fost o eroare tehnică „evidentă și ușor de recunoscut”, oferind două opțiuni: să plătească 619 de euro suplimentar (cu o reducere de 150 de euro pentru „a se scuza pentru neplăcerile create”) în termen de zece zile sau să returneze iPad-ul.
Pentru această a doua opțiune, Mediaworld oferă, de asemenea, posibilitatea de a ridica produsul de la domiciliul clienților care l-au achiziționat profitând de eroare, prin curier și fără a impune utilizatorului costuri sau obligații, cum ar fi deplasarea la cel mai apropiat magazin.
În plus, compania oferă o rambursare de 15 euro plus un voucher de 20 euro pentru achiziții viitoare.
Articolul continuă mai jos
Nu se știe câți utilizatori au profitat de super oferta, dar mulți se consultă cu avocații lor pentru a afla dacă sunt obligați să returneze iPad-ul, deoarece eroarea a fost făcută de Mediaworld.
Din punctul de vedere al consumatorului, referința care trebuie luată în considerare este articolul 1428 din Codul civil italian, care permite anularea unui contract dacă eroarea este evidentă și recunoscută.
Cu toate acestea, potrivit lui Massimiliano Dona, președintele Uniunii Naționale a Consumatorilor, „din punct de vedere pur obiectiv, greșeala Mediaworld ar putea fi considerată o „eroare recunoscută” din partea consumatorului.
Dar dacă analizăm mai atent piața, nu putem ignora faptul că (în special pentru produsele electronice) există oferte frecvente, reduceri și concurență din ce în ce mai exagerată. Așadar, având în vedere apropierea Black Friday, consider că este rezonabil ca unii consumatori să fi făcut achiziții cu bună-credință, scriu jurnaliștii italieni.
”Alte circumstanțe contribuie la această evaluare, cum ar fi faptul că oferta pentru tabletă a fost trimisă de Mediaworld clienților fideli, care ar fi putut crede că este vorba de o promoție. Pe de altă parte, numărul de articole achiziționate ar fi un indiciu împotriva cumpărătorului, deoarece este clar că, dacă cineva a achiziționat cantități mari, este posibil să fi dorit să profite de ”eroare””, spune Dona.
„În acest caz, Mediaworld va analiza posibilitatea de a întreprinde acțiuni legale împotriva celor implicați. Cumpărătorii pot refuza cererile companiei, cu condiția să poată dovedi că au cumpărat cu bună-credință, confundând eroarea cu una dintre numeroasele oferte disponibile.
Prin aceasta, nu vreau să spun că cei care profită de o greșeală ar trebui să fie recompensați, ci că asimetria economică și informațională dintre vânzători și cumpărători trebuie luată în considerare în mod corespunzător. Dacă astăzi valoarea unui gadget tehnologic nu mai este clară, vina aparține și companiilor care continuă să ne bombardeze cu promoții și super oferte”, explică Dona.