G4Media.ro

EXCLUSIV Proiectul de modificare a pensiilor speciale și de serviciu pentru magistrați,…

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

EXCLUSIV Proiectul de modificare a pensiilor speciale și de serviciu pentru magistrați, militari, polițiști, diplomați, piloți, Curtea de Conturi și angajații parlamentari / Pensiile magistraților aflate în plată se recalculează – DOCUMENT

Update: Ministerul Muncii a publicat pe site-ul propriu Proiectul legii pensiilor speciale.

Proiect de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

Expunere de motive

Articol inițial: Ministerul Muncii a trimis în 19 decembrie spre ministerele și instituțiile avizatoare proiectul de lege care prevede reforma pensiilor speciale și de serviciu ale următoarelor categorii de personal, potrivit documentului obținut de G4Media. Atenție: proiectul poate suferi modificări după ultimele discuții din guvern.

Proiectul prevede și recalcularea pensiilor în plată ale judecatorilor și procurorilor (Art. III).

Proiectul prevede modificări față de actuala legislație pentru următoarele mari categorii de pensionari speciali:

  • magistrați,
  • diplomați
  • funcționarii parlamentari,
  • personal aeronautic civil,
  • personalul auxiliar din instanțe
  • angajații Curții de Conturi
  • militari și polițiști

Citește mai jos proiectul integral sau descarca-l de aici:

Proiectul prevede mai multe modificări de substanță, precum interdicția ca pensia să depășească salariul de bază sau eliminarea din calculul pensiei a unor sporuri și prime.

Reamintim că, potrivit surselor G4Media, guvernul are în program adoptarea proiectului de lege săptămâna viitoare, urmând ca proiectul să fie trimis ulterior Parlamentului pentru dezbatere și aprobare. Coaliția PSD-PNL-UDMR vrea ca Parlamentul să adopte legea pensiilor speciale, asumată prin PNRR, până la finalul lunii februarie.

Proiect – Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

Art.I. Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor și procurorilor publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1102 din 16 noiembrie 2022 se modifica și se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Alineatul (1) al art. 211 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(1) Judecatorii, procurorii, judecatorii de la Curtea Constitutionala, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie și Justitie și de la Curtea Constitutionala și personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor și procurorilor, indiferent de varsta, cu o vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se pot pensiona la cerere și pot beneficia de o pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatilor de incadrare brute lunare și sporurile cu caracter permanent aferente oricaror 12 luni consecutive din ultimii 10 ani de activitate inainte de data pensionarii, actualizate la aceasta data prin raportarea la valoarea veniturilor cuvenite unui judecator sau procuror în activitate, in conditii identice de funcție, vechime și grad profesional. Cuantumul pensiei nete nu poate fi mai mare decât 100% din media veniturilor nete aferente bazei de calcul. Stabilirea bazei de calcul în conditiile prezentului alineat se face la cererea beneficiarului dreptului de pensie, depusa la angajator.

2. Dupa alineatul (1) al art. 211 se introduce un nou alineat (11) și va avea urmatorul cuprins:

(11) Președintele Înaltei Curti de Casație și Justiție, procurorul general al Parchetului de pe langa Înalta Curte de Casatie și Justitie, procurorul-șef al Directiei de lnvestigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, procurorul-șef al Directiei Nationale Anticoruptie, precum și membrii aleși ai Consiliului Superior al Magistraturii pot beneficia, dupa expirarea unui mandat intreg, de pensia de serviciu, în cuantumul stabilit la alin. (1).

3. Alineatul (2) al art. 211 se abroga.

4. Alineatul (3) al art. 211 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(3) De pensia de serviciu beneficiaza, la împlinirea varstei standard de pensionare prevazuta de sistemul public de pensii, judecatorii, procurorii, judecatorii de la Curtea Constitutionala, magistratii-asistenti de la Înalta Curte de Casatie și Justitie și de la Curtea Constitutionala și personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor și procurorilor cu o vechime îintre 20 și 25 de ani numai in aceste functii, in acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu l% din baza de calcul, pentru fiecare an care lipsește din vechimea integrala de 25 de ani , cuantumul pensiei nete neputand depăși media veniturilor nete aferente bazei de calcul astfel reduse. Prevederile alin. (4) se aplica ‘in mod corespunzator și persoanelor prevazute de prezentul alineat.

5. Alineatul (4) al art. 211 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(4) Persoanele care au o vechime de cel putin 25 de ani numai in functiile enumerate la alin. (1) se pot pensiona la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de sistemul public de pensii și pot beneficia de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii au o alta ocupatie. În acest caz, pensia de serviciu este egala cu 80% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatiilor de incadrare brute lunare și sporurile cu caracter permanent realizate, în ultimele 12 luni de activitate inainte de data depunerii cererii de pensionare, de un judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime și grad profesional, cuantumul net al pensiei neputand depăși 100% din media veniturilor nete aferente bazei de calcul. De aceasta pensie de serviciu pot beneficia numai persoanele care au fost eliberate din functie din motive neimputabile.

6. Dupa alineatul (4) al art. 211 se introduce un nou alineat (41) și va avea următorul cuprins:

(41) In baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontari, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent.

7. Alineatul (2) al art. 213 se modifică și va avea urmatorul cuprins:

(2) Pensiile de serviciu, inclusiv pensia de invaliditate și pensia de urmaș, se actualizeaza procentual ori de cate ori se majoreaza indemnizatia de incadrare bruta lunara pentru judecatorii sau procurorii in activitate, in conditii identice de functie, vechime și grad profesional. Actualizarea se realizeaza proportional cu majorarea componentelor bazei de calcul pentru un judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime și grad profesional, fara ca pensia neta actualizata sa fie mai mare decat media veniturilor nete ale acestuia. Data actualizarii și procentul de majorare a indemnizatiei de incadrare brute lunare se comunica Casei Nationale de Pensii Publice sau casei teritoriale de pensii ori sectoriale competente de catre ordonatorii principali de credite implicati.

Art. II. Prin derogare de la art. 221 alin. (1) din Legea nr. 303 din 2022 privind statutul judecatorilor și procurorilor pana in anul 2027, la calculul conditiei de vechime de 25 de ani se poate lua in considerare etapizat, in functie de anul pensionarii, și o perioada maxima in care judecatorul, procurorul, magistratul-asistent sau personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor și procurorilor a indeplinit functiile de judecator financiar, procuror financiar sau consilier de conturi la sectia jurisdictionala a Curții de Conturi, avocat, notar, personal de specialitate juridica in fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult, dupa cum urmeaza:

Anul pensionarii Vechimea maxima in functiile asimilate de judecator financiar, procuror financiar sau consilier de conturi la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi, avocat, notar, personal de specialitate juridica in fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult
2023 5 ani
2024 4 ani
2025 3 ani
2026 2 ani

2027 1 an

Art. III. (1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, pensiile de serviciu aflate in plata se recalculeaza potrivit prevederilor art. 211 din Legea nr. 303 din 2022 privind statutul judecatorilor și procurorilor. În termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii, beneficiarii drepturilor de pensie de serviciu au obligatia de a transmite casei teritoriale de pensii ori sectoriale competente adeverinta emisa de angajator cu baza de calcul raportata la perioada de activitate pentru care opteaza beneficiarul de pensie de serviciu, in caz contrar angajatorul va emite o adeverinta cu baza de calcul aferenta ultimelor 12 luni de activitate anterior eliberarii din functie, actualizata la media veniturilor nete ale unui judecator, procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridica aflat in activitate, in conditii identice de functie, vechime și grad profesional.

(2) Cuantumul pensiilor recalculate potrivit prevederilor alin. (1) se platește de la data de intai a lunii urmatoare expirarii perioadei de recalculare prevazute la alin. (I).

Art. IV. – Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care functioneaza in Institutul National de Expertize Criminalistice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, se modifica dupa cum urmeaza:

l. Alin. (1) al art. 685 se modifică și va avea urmatorul cuprins:

„(I) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatorești și al parchetelor de pe langa acestea prevazut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistica și personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistică prevazut la art. 31, precum și tehnicienii criminaliști din cadrul parchetelor, cu o vechime de eel putin 25 de ani in specialitate, pot beneficia, la 1mplinirea varstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, in cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii in care se depune cererea de pensionare.”

2. Prevederile alin. (2) și alin (3) ale art. 685 se abroga.

3. Alin. (7) al art. 685 se modifică și va avea urmatorul cuprins:

(7) Persoanele care îndeplinesc conditiile de varsta și de vechime prevazute la alin. (1) numai în funția de personal auxiliar de specialitate al instantelor judecatorești și parchetelor de pe langa acestea, de personal de specialitate criminalistica și de personal care ocupa funcții auxiliare de specialitate criminalistica, precum și in cea de tehnician criminalist din cadrul parchetelor beneficiaza de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii au avut sau au o alta ocupatie. În acest caz, baza de calcul al pensiei de serviciu o reprezinta 65% din media salariilor de baza brute lunare, inclusiv sporurile cu caracter permanent din ultimele 12 luni anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare, realizate de personalul auxiliar de specialitate aflat în activitate, in conditii identice de functie, vechime, grad sau treaptă și nivel al instantei ori parchetului sau INEC unde a functionat solicitantul 1naintea eliberarii din functia de personal auxiliar de specialitate.

Art. V. – Legea nr. 94/1992 privind organizarea și functionarea Curtii de Conturi, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 3 aprilie 2014, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Alin. (2) al art. 51 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(2) Persoanele care au îndeplinit functia de auditor public extern cu o vechime de cel putin 15 ani în cadrul Curtii de Conturi beneficiaza, la îndeplinirea varstei de pensionare, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute lunare realizate, cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 12 lunar de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare. Veniturile care constituie baza de calcul al pensiei de serviciu nu includ sporul de risc și suprasolicitarea neuropsihica de 50% și nici majorarea de pana la 75% din salariul de baza, câștigate în instantă.”

2. Alin. (3) al art. 51 se abroga.

3. Alin. (4) al art. 51 se abroga.

4. Alin. (11) al art. 51 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(11) De pensie de serviciu beneficiază și auditorii publici externi care, la data solicitarii acestei pensii, sunt pensionari pentru limita de varsta în sistemul public de pensii. În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute lunare determinata potrivit alin. (2), realizate de un auditor public extern în activitate, în conditii identice de functie, vechime, grad sau treapta.”

Art. VI. – Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 22 iulie 2015, se modifica dupa cum urmează:

1. Alin. (1) al art. 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Membrii Corpului diplomatic și consular al Romaniei cu o vechime de cel putin 15 ani în Ministerul Afacerilor Externe, precum și personalul încadrat pe functii de executie specifice se pot pensiona la cerere și pot beneficia la împlinirea varstei standard de pensionare din sistemul public de pensii, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare din ultimele 12 luni, corespunzatoare incadrarii în functia de executie detinuta în administratia centrala, la care se adauga indemnizatiile și sporurile permanente avute în ultimele 12 luni de activitate în administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe înainte de data pensionarii.”

2. Alin. (2) al art. 1 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(2) Pentru persoanele prevazute la alin. (l) care au fost numite prin decrete prezidentiale ambasadori ai Romaniei în alte state sau pe langa organizatii internationale, pensia de serviciu se stabilește în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare în ultimele 12 luni corespunzatoare functiei de ambasador similar în plata în administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, la care se adauga indemnizatiile și sporurile permanente avute în ultimele 12 luni de activitate în administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe inainte de data pensionarii.”

3. Prevederile alin. (3) și alin. (4) ale art. 1 se abroga.

4. Alin. (5) al art. 1 se modifica și va avea următorul cuprins:

„(5) Persoanele prevazute la alin. (1) și (2), care indeplinesc conditiile de vechime in Ministerul Afacerilor Externe, se pot pensiona și pot beneficia, la implinirea varstei standard de pensionare din sistemul public de pensii, de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii revin din misiune permanentă/sau temporara în exterior sau au o alta ocupatie. In acest caz, pensia se stabilește in cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate in ultimele 12 luni corespunzatoare încadrarii in functia de executie avuta la data incetarii activitatii în administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, similare in plata cu cele al unui membru al Corpului diplomatic și consular al României, respectiv al unei persoane încadrate pe functie de executie specifica, aflata in activitate in Ministerul Afacerilor Externe, la care se adauga indemnizatiile și sporurile permanente avute in ultimele 12 luni înainte de data incetarii activitatii in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, care nu au fost incluse in salariul de baza și care sunt prevazute de legea salarizarii in vigoare la data inregistrarii cererii de acordare a pensiei de serviciu stabilite in conditiile prezentei legi. De aceasta pensie de serviciu pot beneficia numai persoanele carora le-au încetat raporturile juridice de munca cu Ministerul Afacerilor Externe din motive neimputabile.”

5. Alin. (6) al art. 1 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(6) De pensia de serviciu prevazuta la alin. (1) și (2) pot beneficia și membrii Corpului diplomatic și consular al României, precum și personalul încadrat pe functii de executie specifice, pensionati anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, care beneficiaza de pensie din sistemul public și care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege pentru acordarea pensiei de serviciu. In acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate in ultimele 12 luni similare in plata, corespunzator functiei de executie detinute de aceștia la data incetarii activitatii in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, la care se adauga indemnizatiile și sporurile permanente avute in ultimele 12 luni de activitate in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, care nu au fost incluse in salariul de baza și care sunt prevazute de legea salarizarii in vigoare la data inregistrarii cererii de acordare a pensiei de serviciu stabilite in conditiile prezentei legi.”

6. Alin. (8) al art. 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

” (8) Pentru persoanele prevazute la alin. (6), care au fost numite prin decrete prezidentiale ambasadori ai Romaniei in alte state sau pe langa organizatii internationale, cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate in ultimele 12 luni corespunzatoare functiei de ambasador similar in plata in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, la care se adauga indemnizatiile și sporurile permanente avute de acestea in ultimele 12 luni de activitate in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, care nu au fost incluse in salariul de baza și care sunt prevazute de legea salarizarii in vigoare la data inregistrarii cererii de acordare a pensiei de serviciu stabilite in conditiile prezentei legi.”

7. Alin. (2) al art. 3 se modifică și va avea urmatorul cuprins:

„(2) Cuantumul pensiei de serviciu pentru persoanele prevazute la alin. (I) este de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate în ultimele 12 luni corespunzatoare încadrarii funcția de executie detinuta de acestea în administratia centrala a Departamentului de Comert Exterior și sporurile permanente avute în ultimele 12 luni de activitate în administratia centrala a Departamentului de Comert Exterior, înainte de data pensionarii, care nu au fost incluse în salariul de bază și care sunt prevazute de legea salarizarii în vigoare la data înregistrarii cererii de acordare a pensiei de serviciu stabilite ‘in conditiile prezentei legi.”

8. Alin. (4) al art. 3 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(4) Cuantumul pensiei de serviciu pentru persoanele prevazute la alin. (3) este de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate în ultimele 12 luni corespunzatoare funcției de executie detinute de acestea în administratia centrala a Departamentului de Comert Exterior la data încetarii activitatii, și sporurile permanente avute în ultimele 12 luni de activitate înadministratia centrala a Departamentului de Comert Exterior, care nu au fast incluse în salariul de baza i care sunt prevazute de legea salarizarii ‘in vigoare la data 1nregistrarii cererii de acordare a pensiei de serviciu stabilite în conditiile prezentei legi.”

Art. VII. – Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 481 din 18 iulie 2007, cu modificarile și completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza :

1. Art. 3 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„Personalul aeronautic civil navigant profesionist este categoria profesionala din aviatia civila care, dupa absolvirea unei forme de învatamant recunoscute și certificate de catre instituțiile abilitate ale statului, obtine licenta și calificare pe tip/clasa de aeronava civila, emise sau recunoscute de Autoritatea Aeronautica Civila Romana, avand atribuții la bordul unei aeronave civile în timpul zborului, și care este remunerat pentru executarea de activitați aeronautice civile, în baza unui contract individual de munca încheiat cu un angajator avand sediul principal sau filiala în Romania.”

2. Alin. (1) al art. 421 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

” (I) Personalul aeronautic civil navigant profesionist beneficiaza de pensie de serviciu, potrivit categoriei profesionale din care face parte, daca îndeplinește, cumulativ, urmatoarele conditii de pensionare:

a) piloti, piloti instructori avioane de la Scoala Superioara de Aviatie Civila, însotitori de bord/membri ai echipajului de cabina cu licenta/atestat de membru al echipajului de cabina, parașutiștii și personalul de inspectie în zbor, care au varsta de minimum 52 de ani și au realizat o vechime de eel putin 20 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist;

3. Alin. (1) al art. 422 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(I) Personalul aeronautic civil navigant profesionist care îndepline te conditiile prevazute la art. 421 alin. (I) are dreptul la o pensie de serviciu în cuantum de 65% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.”

4. Alin. (3) al art. 422 se abroga.

5. Alin. (1) al art. 424 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(1) Odata cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabilește și pensia pentru limita de varsta din sistemul public, acordata personalului aeronautic civil navigant profesionist potrivit legislatiei in vigoare privind sistemul de pensii publice, daca solicitantul nu beneficiaza de drepturi de pensie in sistemul public.

6. Lit. b) și c) ale art. 427 se abrogă.

Art. VIII. – Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 25 mai 2009, cu modificarile și completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Alin. (3) al art. 731 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

„(3) La împlinirea varstei prevazute la alin. (2), functionarii publici parlamentari cu un stagiu de cotizare de 30 de ani, din care cel putin 15 ani în structurile Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni înainte de data pensionarii. Pensia acordata nu poate depăși nivelul salariului de baza brut, inclusiv sporurile, precum și indemnizatia de conducere și salariul de merit din ultimele 12 luni anterioare datei pensionarii, al functiei detinute sau al functiei asimilate, dupa caz. ”

2. Alin. (4) al art. 731 se abroga.

3. Alin. (7) al art. 731 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(7) Functionarii publici parlamentari care au un stagiu de cotizare de 30 de ani, din care cel putin 25 ani în structurile Parlamentului, pot solicita pensionarea și 1nainte de 1mplinirea varstei de pensionare prevazute la alin. (2), dar nu mai devreme de 60 de ani, dispozitiile alin. (3), (5)-(6) din prezenta lege aplicandu-se în mod corespunzator.

4. Alin.(8) al art. 731 se abroga.

5. Alin. (9) al art. 731 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(9) La calculul stagiului de cotizare în structurile Parlamentului prevazut la alin. (I)- (3), (5) -(7) se ia în considerare, dupa caz, și perioada încare functionarul public parlamentar a avut calitatea de deputat sau de senator, a indeplinit o functie de demnitate publica, numita sau aleasa, precum și pentru persoanele care au ‘indeplinit o functie din categoria inaltilor functionari publici.

6. Alin. (10) al art. 731 se modifica i va avea urmatorul cuprins:

(10) La îndeplinirea conditiilor de pensionare prevazute la alin. (I)- (3), (5) -(7) și (9), functionarul public parlamentar opteaza pentru pensia calculata conform prevederilor prezentei legi sau pentru pensia calculata în conditiile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile și completarile ulterioare.

7. Alin. (11) al art. 731 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(11) Persoanele care ‘indeplinesc conditiile de pensionare prevazute de prezenta lege beneficiaza de prevederile alin. (!)- (3), (5) -(7), dupa caz, chiar daca la data pensionarii ocupa o alta functie sau au o alta ocupatie, dupa caz. In aceasta situatie, pensia se stabilește pe baza drepturilor salariale pe care le are un functionar public parlamentar în activitate, cu același nivel de salarizare și pe aceeași functie publica.

8. Alin. (5) al articolul 93, se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(5) De prevederile art. 41, 43 și 73 beneficiaza și personalul prevazut la art. 5 alin. (4).

Art. IX. – Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 556 din 27 iulie 2015 se modifica dupa cum urmeaza:

1. Alin. (1) al art. 28 se modifica și va avea urmatorul cuprins:

(1) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza în ultimele 12 Iuni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevazute la art. 3 lit. a) – c), in care nu se includ:
a) diurnele de deplasare și de delegare, indemnizatiile de delegare, detașare sau transfer;
b) compensatiile lunare pentru chirie;
c) valoarea financiara a normelor de hrană și alocatiile valorice de hrana;
d) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protectie a muncii, precum și a uniformelor obligatorii și a drepturilor de echipament;
e) primele și premiile, cu exceptia primelor de clasificare, de specializare și de ambarcare pe timpul cat navele se afla in baza permanenta;
f) indemnizatiile de instalare și de mutare, precum și sumele primite, potrivit legii, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
g) contravaloarea transportului ocazionat de efectuarea concediului de odihna, precum și a transportului la și de la locul de munca;
h) platile compensatorii si ajutoarele la trecerea în rezerva sau direct în retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie;
i) compensarea în bani a concediului de odihna neefectuat;
j) restituiri și plati de drepturi aferente altei perioade de activitate decat cea folosita la stabilirea bazei de calcul;
k) majorarile/stimularile financiare acordate personalului pentru gestionarea fondurilor comunitare, precum și a împrumuturilor externe contractate sau garantate de stat;

I) drepturile salariale acordate personalului didactic salarizat prin plata cu ora si drepturile salariale acordate pentru efectuarea orelor de garda de catre personalul medico-sanitar;
m) sumele incasate in calitate de reprezentanti in adunarile generate ale actionarilor, in consiliile de administrație, in comitetele de directie, in comisiile de cenzori sau in orice alte comisii, comitete ori organisme, acordate potrivit legislatiei in vigoare la acea data, indiferent de forma de organizare sau de denumirea angajatorului ori a entitatii asimilate acestuia;
n) drepturile specifice acordate personalului care a participat la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman;
o) sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale acordate si personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, prevazute in anexa nr. II – Familia ocupationala de functii bugetare „lnvatamant” si in anexa nr. III – Familia ocupationala de functii bugetare „Sanatate” la Legea-cadru nr. 284/20 I0, cu modificarile si completarile ulterioare;
p) alte venituri care, potrivit legislatiei in vigoare la data platii, nu reprezinta drepturi de natura salariala sau asimilate salariilor.

2. Alin. (4) al art. 28 se modifica i va avea urmatorul cuprins:

(4) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat pentru perioadele în care personalul s-a aflat in misiune temporara sau permanenta in strainatate este cea prevazuta la alin. (1) sau (2) corespunzatoare functiei rnilitare/de politie/de penitenciare pe care este incadrat in tara sau, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in ultirnele 12 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori plecarii in rnisiune, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.

3. Alin. (6) al art. 28 se modifica i va avea urmatorul cuprins:
(6) La determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (I), pentru perioadele in care personalul a exercitat o functie de demnitate publica se utilizeaza media drepturilor salariale lunare corespunzatoare functiei exercitate. In cazul personalului suspendat ca urmare a exercitarii unei functii de dernnitate publica, se poate utiliza, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in ultimele 12 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori datei suspendarii.

4. Alin. (7) al art. 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) Pentru sotul/sotia, militar, politist sau functionar public cu statut special, aflat/aflata in concediu fara plata pentru a-si urma sotia/sotul trimisa/trimis in rnisiune permanenta in strainatate, in ultimii 5 ani anteriori indeplinirii varstei standard de pensionare, se utilizeaza ca baza de calcul media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in ultimele 12 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate anterior intrarii in concediu fara plata, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.

5. Alin. (8) al art. 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(8) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei de urmas, in cazul in care decesul sustinatorului a survenit inaintea indeplinirii conditiilor pentru obtinerea unei pensii, este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza de catre sustinator in ultimele 12 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate încalitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea beneficiarilor pensiei de urma .

6. Alin. (9) al art. 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(9) In situatia în care titularul/sustinatorul nu a realizat venituri cel putin 12 luni consecutive, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei o reprezinta media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza de catre titular/sustinator în lunile de activitate încalitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizata la data deschiderii drepturilor de pensie.

Art. X. În vederea aplicarii prevederilor prezentei legi, se vor actualiza normele metodologice existente, la propunerea institutiilor implicate.

Art. XI. Prezenta lege se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2023.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

55 comentarii

  1. Atat timp cat nu sunt bazate pe contributivitate, se dau la varste de 50 de ani, au valori nesimtite si nu se calculeaza la fel ca pensiile milioanelor de pensionari obisnuiti, astea tot pensii speciale sunt!
    Pot sa le boteze cum vor – pensii de serviciu, pensii ocupationale etc – ele tot pensii speciale raman, au valori nesimtite, si sunt destinate privilegiatilor Romaniei!

    • Budăi și Ciolacu, doi bolovani reduși mintal și hoți. Practic au făcut o altă lege specială, culmea tupeului și prostiei. În loc să anuleze toate legile speciale, inclusiv cei care primesc în plus 50% din pensia pe contributivitate (ziariști, scriitori, actori etc) astfel încât fiecare roman să se supună aceleași legi (pe contributivitate), ei fac alte legi speciale. Culmea tupeului și obrăzniciilor!! Dacă nu eram în UE era terminați cu România noastră, așa mai sperăm să-i forțeze să taie aceste pensii speciale. Prezența opoziției în rezolvarea acestui demers este esențială.

    • Sunt de acord 100% cu comentariul lui ABC.
      Suntem luati de pro.sti.
      Ar trebui initiata o petitie cu acest text. O semnez anticipat.

    • „curtea de conturi”… AU PENSII SPECIALE? MERITA. E PLINA DE UNELETELE badalailor PARTIDULUI ! DUPA FAPTA SI RASPLATA.

  2. 🤮
    Am citit primele rânduri, am văzut că nu e contributivitate, mi-am exprimat greața!
    🤮

  3. Funcționarii parlamentari? Cine sunt astia? Nu se poate trai fara ei, au doctorate, fac gatita?
    Personal aeronautic civil? Astia lustruiesc toti motoarele ce plm fac?
    Personalul auxiliar din instanțe? Dactilografa din sala de sedinte? Femeia de servici?
    Angajații Curții de Conturi? Astia ce fac deosebit? se duc la birou, plimba niste hartii!
    Militari și polițiști, zici ca toti lupta pe front! Avem lupta de gherila pe strada?!

    Stat de 2 lei, platesti taxe toata viata si cand esti bolnav trebuie sa dai statul in judecata ca sa iti plateasca medicamentele!

  4. Pe scurt, pensia speciala va fi intre 65% si 80 % din salariul mediul brut pe ultimele 12 luni (fara sporuri sau surse de venit echivalente salariului incluse), EXCEPTAND militarii si politistii unde nu se specifica cuantumul din baza de calcul! Adica cum a zis Ciuca ca pentru militari si militieni nu se modifica. 🙂

    • Ba da, se iau ultimile 12 luni !
      Sa moara si capra vecinului !
      Se micsoreaza la cei care au iesit in ultimii 5-7 ani, pentru ca valoarea uni spor dat pe ultima suta de metri, se va imarti la 12 nu la 6 !
      Dar, problema este recalcularea, celor trecuti in rezerva acum 20 de ani. Iar vor fi colonei pensionati in urma cu 20 de ani, cu pensii mai mici de cat un plutonier adjutant pensionat acum 5 ani !
      Discriminarea ramane, nu dispare !

    • Aliniate ,articole si multa vrajeala pentru niste clase sociale mai presus de lege .Si cine sa faca reforma indemnizatiilor speciale?

    • Ai dreptate@acciduzu, punctul de pensie rezolva inechitatea de care vorbeai. Platitorii de pensie in baza ,cotizatiilor din sistemul public, a reusit sa inlature inechitatile, aproximatvi, deorece mai este un indice de corectie (din cate stiu ultimul era de 1.14), altul mai vechi era de 1.08. In sfarsit. La militari e haiducie curata. Furt pe fata. O pensie militara pentru un lt. comandor cu vechime completa, trecut cu drept de pensie in 2001, calculata cu Legea 223/2015, era de 2425 lei, recalculata in 2018, cu tot cu valoarea gradului , 425 si cu valoarea de 10% , meritul militar cl. III. Iti, dai seama, saracul a primit ajutoare in 2021 sau 2022. Fata de unul cu aceasi functie trecut in rezerva, in 2019, care avea cel putin valoarea dubla.
      Daca se vrea sa se eliminea discriminarilor, recalcularea sa se faca in raport cu salariul mediu pe economie. Un fel de punctaj mai pe intelesul tuturor. Media veniturilor alora, impartita la salariul mediu pe economie la data trecerii la pensie si actualizat la salariul mediu actual. Aia sa fie baza de pornire ! Ai platit cotizatii la stat de 2 salarii medii in 2001, primesti pensie in raport cu 2 salarii medii in 2023. Punct !
      Da cine sa faca asta?

  5. Pai, la militari, ce se schimba. Nu vad nimic. Iar, ramane la latitudinea generalilor din minister sa se recalculeze solda de grad si functie de acum 20 ani.
    Cum vor face asta? Cum vrea ‘mnealor!

    • Se stiu soldele si gradele de acum 20 de ani si se pot lua ca baza de calcul. @tudor doreste sa fie aceeasi baza de calcul pentru acelasi grad indiferent de anul la care s-a iesit la pensie. Aceeasi discrepanta remarcata de @tudor se aplica oricarei profesii si este oarecum ponderata de aparitia punctului de pensie. La militari nu se poate, ei e speciali 🙂

    • Las că știe bășina de Ciucă
      Nu a fost în stare să rezolve pensiile militare ( care țin efectiv de casa sectorială a MApN) și vă așteptați să conducă o țară
      Este o ciupercă ( în Ardeal ) îi spune ,,bășina sasului .. Sasul știți cine-i

  6. Le-am făcut mai mici, ca să le facem mai mari, ca să fie bine! 👍

    PS: USR e de vină! Clar!

    PPS: „NU AVEM TOATĂ PUTEREA, PÂNĂ NU LUĂM ŞI JUSTIŢIA” – Profesor Universitar Doctor Puşcăriaş Turnător Dan Voiculescu „Felix”

    • „justitie” PENTRU OAMENI. PENTRU oamenii LOR. GANDA PROPA MEDIA.

      TOVARASA LOR S.: „S-A INSANATOSIT ‘justitia’!”

  7. M-am gândit serios și sincer la condițiile speciale și deosebite de muncă, la riscurile de toate felurile asupra sănătății, la sursele de stres, efort intelectual și epuizare psihică care – toate la un loc – fac ca aceste cetegorii să difere semnificativ de cei ale căror pensii se calculează după contributivitate și perioadă activă de lucru. Cu foarte puține excepții, nu am găsit altceva, decât faptul că au acces direct și influență la, și asupra pârghiilor de putere, o semnificativă parte dintre ei chiar fac, sau aplică legile care ne guvernează, într-un cuvânt o categorie care și-a creat singură și cu nesimțire excepțiile de la regulă. Dacă proiectul prezentat se cheamă reformă, cu intenția de a reduce abuzurile de acces și putere, nici nu mă pot gândi, cum arată acest sistem neobrăzat, înainte de ”reformă”.

    • Nu inteleg care sunt conditiile speciale si stresul de a fi militar?
      Am fost intr-o unitate din asta militara si aveau damigeana langa pat ca sa poata dormi dupa ce trag cu furtunul niste vaccin.
      Daca iti alegi sa fii militar si sa freci menta toata ziua ma intreb ce pretentii poti avea la pensie?
      Pune mana si munceste in privat sa fii platit pe valoarea ta, sa vezi cate taxe platesti din salariu si apoi sa ai pretentia de pensie decenta!

  8. Domnilor ziariști, am vrea sa știm câte pensii speciale sunt in armata și la cât se ridica suma totala. Vrem procente pe fiecare categorie de speciali! Am mai vrea sa știm si ce taxe plătesc militarii din solda primită!

    • In 2020 MAPN platea 80k de pensii militare la nivelul la care zici tu.
      De ce trebuie sa fie la MAPN? De ce sa nu fie contributiv platite din bugetul de pensii?
      Ce treaba are MAPN cu platitul de pensii? Ai 2 structuri care fac acelasi lucru in 2 ministere, de fapt sunt mai multe, ca toate au specialii lor.
      Toti pensionarii sa fie mutati intr-un singur loc, se fac legi pentru toti, se mareste punctul de pensie pentru toti, statul sa plateasca contributivitate pentru toti, asa este corect!
      Nu trebuie sa ai pensie speciala, calculata special, nu trebuie sa existe asa ceva!

    • Militarii nu plătesc nimic statului. Nici nu fac nimic. Acum e vorba despre ei, nu arata cu degetul spre alții, ca sa schimbi subiectul. Subiectul asistaților social este unul care trebuie tratat cu atenție și separat. Nu mai amestecați temele ca sa creati confuzie.

  9. Statul roman practic e o organizatie mafiota … mai cotizati specialilor sa le creasca gusile …

  10. De ce nu spuneti câte pensii speciale sunt in armata și la cât se ridica suma totala? Vrem procente pe fiecare categorie de speciali!

  11. Oprește un jandarm si întreabă-l ce plm a facut el de când sa angajat. Ce mare merite are?
    Se pensionează la 45-50 ani cu pensie banana pentru care nu are nici o contribuție. Dacă ii zici ca tu il plătești scoate un leu și îți zice ca asta e contribuția ta din banii lui…flegme si scârba.

  12. Ciolacu și Budăi sunteți oameni fără școală, așa că nu puteți să păcăliți pe cei de la UE. Tertipurile voastre nu păcălește pe nimeni. USR, vă rugăm să fiți vigilenți și implicați, prin informarea corectă a celor de la UE (sunteți singurii în care avem încredere).

  13. Am dori o situație cu numărul de pensii speciale pe categorii de speciali si valoarea totala pe categorii. Nu media, nu cea mai mică sau cea mai mare pensie specială. Sunt banii noștri, va rugam sa obtineți si sa ne dați aceste informații!

  14. Să vedem ce părere are și CCR, mai cu seama pe recalcularea pensiilor aflate în plată,respectiv dacă e recalculare sau reglementare legală de modificare prin diminuare.

  15. Si eu m am saturat de paraziții astia speciali. O sa facem o asociație si o sa dam statul in judecată la CEDO, sa imparta beneficii la toata lumea sau la nimeni. Si vom câștiga. Pt că, asa cum spun ei, beneficiile nu au nimic special. OK, atunci si noi le vrem, ca le meritam din plin. Si o sa le obtinem.Punct

  16. Baba Vanga a prezis prabusirea Romaniei prin revenirea psd! PSD lucreaza asiduu in aceasta directie! Ei se bazeaza pe prostia si credulitatea noastra, au dat toate resursele acum vor sa ne lase fara nadragi in toiul iernii! Resursele nu mai sunt ale nostre, osul de ros mai e doar bugetul Romaniei! So pe el! Papati-l!

  17. Asa ca fapt divers,legea iesirii la pensie in armata spune asa:
    LEGE nr. 223 din 24 iulie 2015 privind pensiile militare de stat
    Articolul 18
    (1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată parțială militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, care au o vechime efectivă de minimum 20 de ani, dintre care cel puțin 10 ani vechime în serviciu, și care se află în una dintre următoarele situații:

    Dar, varsta de pensionare se poate reduce cu pana la 13 ani, daca se executa activitati SPECIALE.
    Art.21, aliniatul B (exista un tabel cu numarul de ani de activitate speciala.
    Varsta normala de pensionare este 60 ani, dar,problema este ca sunt incadrati ca executand activitati speciale, daca din 60 mai scazi 13 ani, rezulta o iesire la pensie la 47 ani.
    problemacu varsta de pensionare in armata, politie este …. interpretarea „activitati speciale” in lege este dat si exemplu de activitati speciale (parasutisti, aviatori)….

  18. Știți ce e tragicomic? Când rușii vor pune piciorul în România, toți acești,”vulturi” care aruncă cu laturi in militari, vor fugi din țară să-și salveze fundurile prețioase în timp ce acești „speciali” vor muri pe front pentru ca voi să-i puteți spurca in continuare. Vă spun eu că nimeni nu-și va da viața pentru patrie după valul de umilințe la care supuneți armata română!

    • Am plătit destul pentru ipotezele pe care le expui.

    • Ipoteza o să vina călare pe o rachetă rusească. Să dea Dumnezeu să nu se numească Satan!

    • Asta e. Pana acum am plătit degeaba? Sau nu se pune?

    • Nimeni nu cred ca se opune ideii ca oamenii corecti care participa la misiuni reale sau se expun unor riscuri seminificative, si din politie si din armata, sa aiba viitorul si familiile asigurate. Dar cati sunt aceia? Si cati dintre ei sunt in topul pensiilor? Ce deranjeaza e faptul ca niste nenorociti care au tras in proprii cetateni la revolutie, care au batut si torturat disidenti si protestatari pasnici cu diferite ocazii, si inainte si dupa comunism, care au furat tot ce au prins de prin unitati (cel mai recent, combustibil de la Kogalniceanu), care au luat spagi peste spagi, care si-au facut doctorate pe naspa ca sa ia bani in plus, care au aparat interlopi si agresori in loc sa apere martori si victime, care au tinut vaccinurile pentru ei, desi aveau suficiente sa dea si familiilor lor, cum au dorit, dar si batranilor de rand etc. primesc pensii uriase de la 45-50 de ani. Lumea care plateste taxe e satula de speciali hoti si profitori din toate institutiile statului, mai ales cand scolile au toaleta in curte si copiii ingheata in ele si cand spitalele sunt spalate cu apa chioara si colcaie de bacterii mortale.

    • Hai să desfintam armata că dam banii degeaba și o înființăm la o oră după ce suntem invadați. Așa mai câștigăm ceva bani la buget și desfintam și specialii.Si să primească salariul minim pe economie la reînființare plus spor de stat în tranșee iar pentru fiecare glonț încasat pentru apărarea celor care hulesc militarii și armata română, un spor de 1%. Iar atunci vei dormi liniștit.

    • Daca rusii vor pune piciorul in Romania, mai mult ca sigur se va declara mobilizare generala si toti barbatii de 18-55 de ani vor fi chemati pe front. Cei veniti din civilie vor fi instruiti cateva saptamani si apoi trimisi in linia intai, iar militarii de cariera, care au deja grade, vor sta ceva mai in spate si vor da ordine. Ghici la care din aceste categorii va fi cel mai mare procent de morti sau mutilati? Pai si daca in caz de pericol real – razboi, oricum vor fi chemati toti la arme, de ce numai militarii de cariera sa beneficieze de pensii speciale?

  19. Mi s-a publicat un comentariu, dar al doilea, cu toate eforturile mele, nu apare!
    Ar fi corect sa mi se raspunda ca e inadecvat, ca sa stiu daca cenzureaza G4 media, sau o „mana nevazuta” ?

  20. Dupa ce si au dat singuri mii de euro pensii si salari, se preteaza si la 200 lei daca se poate. Nenorocite personaje, mari putori

  21. Pentru sebastian, ai selectat ce ți-a convenit din lege. Sunt cei ce pot iesi ANTICIPAT la pensie, în anumite situații
    Articolul 17
    (1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, care îndeplinesc cumulativ condițiile de vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă diminuată cu 5 ani și se află în una dintre următoarele situații:
    a) sunt trecuți în rezervă ori au încetat raporturile de serviciu ca urmare a reorganizării unor unități și a reducerii unor funcții din statele de organizare, precum și pentru alte motive sau nevoi ale instituțiilor din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;
    b) sunt trecuți în rezervă sau direct în retragere ori au încetat raporturile de serviciu ca urmare a clasării ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de către comisiile de expertiză medico-militară.
    (2) La acordarea pensiei de serviciu anticipate, diminuarea vârstei standard de pensionare cu 5 ani prevăzută la alin. (1) nu poate fi cumulată cu nicio altă reducere reglementată de prezenta lege sau de alte acte normative.
    Articolul 18
    (1) Au dreptul la pensie de serviciu anticipată parțială militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, care au o vechime efectivă de minimum 20 de ani, dintre care cel puțin 10 ani vechime în serviciu, și care se află în una dintre următoarele situații:
    a) sunt trecuți în rezervă ori au încetat raporturile de serviciu, ca urmare a reorganizării unor unități și a reducerii unor funcții din statele de organizare, precum și pentru alte motive sau nevoi ale instituțiilor din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;
    b) sunt trecuți în rezervă sau direct în retragere ori au încetat raporturile de serviciu ca urmare a clasării ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar/serviciu de către comisiile de expertiză medico-militară.
    Iar pentru limită de vârstă
    – Art 16
    Au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
    a) au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă;
    b) au o vechime efectivă de cel puțin 25 de ani, din care cel puțin 15 ani reprezintă vechimea în serviciu.
    (2) Vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă, prevăzută la alin. (1) lit. a), este de 60 de ani.

  22. Și cu cei mulți,care nu au fost „îmbrăcați”cum rămâne… Singura lor vină e că au fost civili.S au îmbrăcat singuri,au muncit în tăcere

  23. Ati vazut,cu cat coruptia este mai mare cu atat si pensiile speciale sunt mai mari.Oare întamplator?
    As putea fi contrazis în privinta pensiilor militarilor,dar aici,mai de grabă acestia sunt cumparati,în special generalii si coloneii,pentru a nu le trece prin cap art.118 din Constitutie,prin care se garanteaza democratia constitutionala.

  24. De ce nu te duci tu in armata ? Dacă e așa greu la privat ? Umbli de colo colo te duci la plimbare când vrei nu ajunge patronul sa , suna la ora 22.00 sa te duci la serv !!!. Pleci in străinătate când vrei

  25. Constituția României, art.15 alin 2 :
    Legea nu dispune decât pentru viitor, cu excepția legii penale sau contraventionale mai favorabile.

  26. Numai aberații spuse de unii în aceste așa zise comentarii.In MApN și MAI,tot timpul s-au plătit contribuții la fondul de pensii,dar unii habarniști nu au de unde să știe.Se plătea contribuție pe așa zisul „FOND de SALARII”,și mulți nu știau acest lucru.Nu sunt de acord cu ieșirea la pensie la vârste,când sunt buni de munca și ar trebui penalizați .Militarii au pensii de serviciu ,că în toate țările.Pensii speciale au magistrații,unii politicieni,etc.

  27. Crede careva ca aceasta Lege va trece de CCR?!
    Nici o sansa, sunt dimpotriva convinsa ca politrucii au facut-o fix cum trebuie ca sa gaseasca CCR chichite legislative, pe ici pe colo, adica motive s-o respinga!!!!

    • Îmi pare rau doamna „lili”,dar a trecut de mult faza aia,cand judecatorii CCR aveau nevoie de chichite legislative,ca sa tranteasca o lege sau un text de lege.Acum o bagă în criteriile generale(predictibilitate,claritate,interesul general,interesu poarta fesu etc.),ca într-un malaxor,si o scoate neconstitutionala dupa cum e conflictul lor de interese.Daca e mai mare,mai repede si în termeni multi si fermi.Daca e mai mic,o anuleaza acolo unde se indică😁.
      Apropo,conflictul asta de interese parca este infractiune,nu?Dar la ei nu se pune,fiindcă sunt deasupra legii.Si de cand le-a adus Dorneanu lumină de la Moscova s-au urcat si mai sus,chiar peste toată lumea.

  28. Așa au zis și ucrainenii( civilii) despre armata lor ,că ce fac că iau pensii speciale,că nu fac mai nimic.
    Și când a intrat rusul peste ei au fost primii care au fugit, dar sunt cei mai iubiți cei din armata și poliție.
    Așa vor face și postacii ăștia răutăciosi și frustrați ,vor fi primii care vor fugi….dar sa va luați si neuronul cu voi.
    Daca nu va plăcut să trageți cu pușca și să bateți pas de defilare stați la șaibă acolo cuminți.😀😀😀

  29. Pensiile în plata (drepturi castigate) nu pot fi recalculate. LEGEA CIVILA nu retroactiveaza. Va cădea la CCR sigur ca se incalca art.1 din Constitutie (siguranta raporturilor juridice și previzibilitatea legii) si decii CEDO întrucât un drept data câștigat este asimilat dreptului de proprietate fiind intangibil . Doar la LEGEA PENALA retroactiveaza dar și acolo se ia în calcul LEGEA mai favorabila (cea veche sau cea noua dacă exista).
    Pe de alta parte, drepturile și libertățile fundamentale pot fi reglementate doar prin LEGE nu prin OUG (art.115 alin.6 coroborat cu art.47 alin.2 din Constitutie).
    Aici e șmecheria politicienilor pentru a liniști și da satisfacție maselor spunând uitați noi am vrut dar CCR nu a vrut. E de pe vremea Imperiului Roman dictonul „dați poporului circ și/sau paine”.
    Masele sunt nemulțumite de nivelul de trai și inflatia galopanta care se vede în preturi iar politicienii abili ii linistesc (prostesc /fraieresc) cu astfel de promisiuni privind tăierea pensiilor în plata ale magistraților.

  30. Nu avem simțul măsurii. Condițiile speciale, grele, periculoase – recompensate cu sporuri diverse din ramura siderurgiei, metalurgiei neferoase și mineritului au fost foarte creativ implementate în diferite sectoare ale statului, paralel cu dispariția acestor ramuri industriale. Odată ce se pune pe tapet compensarea unor condiții de muncă, existente în realitate, după scurt timp, aproape toată lumea beneficiază de ele. Unele ocupații, prin natura lor, nu se pot exersa la vârste mai înaintate, multe ocupații se practică în condiții diverse de lucru ( prelungit, stres, pericol etc. etc. ) Problema e că prin luarea în seamă a acestor condiții, deschidem câte o portiță pentru cei care ”prin asimilare” ajung să beneficieze, pe nedrept de compensări diverse. Pur și simplu nu suntem serioși și ajungem în scurt timp la un sistem în care excepția de la regulă devine regulă pentru toți . Cei din sectorul juridic sunt o altă poveste, ei au deschis această cutie a pandorei, prin cioclopedirea pensionării speciale a lor, pentru că au avut totul la îndemână să o facă. Cine are parte-și face. Iar acum tot ei sunt cei mai vajnici apărători ai abuzului.