
EXCLUSIV | Ministrul Mediului, Mircea Fechet: „Dacă se deschide drumul forestier prin pădurea Băneasa, voi demite conducerea Romsilva și Direcției Silvice Ilfov” / Barierele au fost montate / Neoficial circulă informări că se așteaptă schimbarea guvernului
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a avertizat marți, într-o declarație exclusivă pentru G4Media, că va demite întreaga conducere a Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva și a Direcției Silvice Ilfov în cazul în care drumul forestier din pădurea Băneasa va fi deschis circulației auto.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Declarația vine în contextul montării barierelor electromagnetice care pregătesc infrastructura pentru deschidere, în timp ce, neoficial, circulă informații potrivit cărora accesul ar fi fost amânat temporar până după învestirea noului Guvern. Pădurea Băneasa, singura pădure urbană a Bucureștiului, beneficiază de la începutul anului de un regim de protecție mai înalt dat de legiferarea Centurii Verzi București-Ilfov.
„Sunt total împotriva accesului cu autoturisme în pădure. Vorbim despre mii de mașini care ar transforma un drum forestier într-o autostradă. Dacă acest lucru se va întâmpla, într-un fel sau altul, voi demite întreaga conducere a Regiei Naționale a Pădurilor, împreună cu conducerea Direcției Silvice Ilfov”, a declarat Mircea Fechet.
„Deci acolo vorbim despre mii de autoturisme. Dacă este adevărat ce circulă pe WhatsApp sau pe acele grupuri, mi se pare halucinant ca statul român să ajungă în situația de a cere voie unui privat pentru a intra pe domeniul public al statului. Asta am înțeles eu din acele mesaje: că acel privat ar fi de acord cu accesul, dar doar dacă și Direcția Silvică primește permisiunea să folosească barierele”, a adăugat el.
El a precizat că nu există niciun acord – nici explicit, nici tacit – din partea Ministerului, iar accesul auto în pădure reprezintă o interpretare „eronată” a Codului Silvic.
„În opinia mea este o interpretare eronată a Codului Silvic pentru că într-adevăr există situații în care unui proprietar i se permite accesul la propria pădure sau la propriul teren, dar în niciun caz prevederea din Codul Silvic nu poate fi aplicată într-o astfel de situație. Cu alte cuvinte, în continuare, mă declar total împotriva transformării pădurii Băneasa în autostradă” – Mircea Fechet.
Întrebat dacă există un studiu privind impactul accesului rutier asupra ecosistemului local și a habitatelor protejate din pădurea Băneasa, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că „nici nu există un motiv să existe o astfel de evaluare”, subliniind însă că „nu trebuie să fii specialist în protecția mediului ca să constați că, dacă bagi câteva mii de mașini într-o pădure, acea zonă nu are cum să fie ajutată — nici pădurea, nici ecosistemul, nici oamenii care vor să se bucure de natură”.
El a atras atenția că Pădurea Băneasa este una dintre puținele zone verzi de relaxare din apropierea Bucureștiului, un veritabil „plămân verde” atât pentru locuitorii cartierului Greenfield, cât și pentru toți bucureștenii. „Nici nu-mi pot imagina cum ar arăta acea pădure tranzitată zilnic de mii de autoturisme”, a spus ministrul, adăugând că, deși înțelege dificultățile părinților care trebuie să-și ducă dimineața copiii la școală, „în niciun caz aceasta nu este soluția”.
G4Media a încercat să obțină un punct de vedere direct de la directorul general Marius Dan Siiulescu, legat de situația drumului forestier din Pădurea Băneasa, însă acesta a redirecționat solicitarea către Biroul de Presă al instituției, menționând că răspunsurile vor fi oferite prin această cale.
UPDATE Federația Greenfield Băneasa a reacționat la declarațiile ministrului Mediului
- Federația Greenfield Băneasa, semnatară a contractului cu Romsilva și beneficiară a acestuia, a transmis într-o postare publică că respinge tonul amenințător folosit de ministrul Mediului, Mircea Fechet, față de Romsilva, în cazul redeschiderii drumului forestier din Pădurea Băneasa – descris drept „singura cale de acces decent pentru mii de locuitori ai cartierului.”
- În ciuda contractului care rămâne secret, Federația susține că toate demersurile pentru deschiderea acestui drum au fost legale și transparente. Organizația afirmă că protejarea pădurii nu trebuie folosită ca pretext pentru izolarea rezidenților și cer sprijinul autorităților locale și al CNCD pentru a combate ceea ce consideră a fi o discriminare. De asemenea, îl invită pe ministrul Fechet la un dialog și solicită soluții, nu amenințări.
Mesaje interne circulă în comunitatea Greenfield: Așteptăm schimbarea guvernului pentru a deschide drumul
În paralel, în comunitatea cartierului Greenfield circulă mesaje neoficiale potrivit cărora deschiderea drumului a fost amânată strategic, în așteptarea unui nou ministru al Mediului.
„Conducerea Romsilva ne roagă să amânăm deschiderea drumului până la învestirea noului guvern. Este doar o măsură de precauție pentru a elimina presiunea pe care domnul ministru o exercită asupra lor. Ar fi bine să-l deschidem exact când presa va fi ocupată cu articole despre guvern”, se arată într-un mesaj trimis locatarilor.

Totodată, în mesaj se afirmă că barierele sunt deja montate, după cum o arată și imaginile de mai jos realizate de martori, lucrările de branșament aproape finalizate, iar contractul urmează să fie prelungit printr-un act adițional pentru o perioadă de 5 ani de utilizare auto a drumului.

Totodată, o adresă oficială semnată de directorul Direcției Silvice Ilfov, Cezar Răduță, a cărei autenticitate nu a putut fi verificată, însă a fost menționată de ministrul Fechet în declarația pentru G4Media ca fiind „halucinantă”, – dacă este adevărată – confirmă acordul instituției pentru înlocuirea barierelor de pe drumul forestier D66-FE002 cu unele electromagnetice dotate cu sistem de recunoaștere a numerelor de înmatriculare (LPR), cu condiția ca lucrările să fie suportate de solicitant, „iar angajații Romsilva să aibă acces liber”.
Interpretarea ministrului este că, în cazul în care adresa semnată de Cezar Răduță este autentică, statul român nu poate ajunge în situația de a cere voie unui privat pentru a intra pe domeniul public al statului.
Romsilva refuză să publice contractul cu Federația Greenfield: „Are clauze de confidențialitate”
Pe 19 martie 2025, G4Media a relatat că Romsilva a refuzat să publice contractul semnat cu Federația Greenfield, invocând faptul că acesta nu este finanțat din fonduri publice și conține clauze de confidențialitate.
„Contractul nu face parte din documentele de interes public conform legii 544/2001”, a transmis directorul general al Romsilva, Marius Dan Siiulescu, într-un răspuns oficial.
Federația Greenfield ar fi plătit:
- 20.000 euro – garanție
- 100.000 euro (fără TVA) pentru o perioadă de 5 ani
- 58.000 euro pentru reparații efectuate între 25 septembrie și 31 octombrie 2024
Drumul forestier, de 1,5 km, face legătura între Aleea Padina și Aleea Teișani, iar contractul permite, în teorie, accesul auto doar de luni până vineri, cu bariere mecanice și viitoare sisteme video LPR (recunoaștere a numerelor de înmatriculare).
Ministrul Fechet: „Pădurea Băneasa nu e autostradă. Codul Silvic este clar”
În prima sa intervenție după relatările G4Media, Fechet a precizat că drumul nu poate fi folosit pentru tranzit auto:
„Drumul forestier este destinat exclusiv activităților silvice. Codul Silvic nu permite astfel de interpretări. Nu poți băga mii de mașini într-o pădure care funcționează ca un plămân verde pentru Capitală”, a spus ministrul.
Mai multe ONG-uri de mediu, cum ar fi Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti, Platforma Civică Împreună pentru Centura Verde, Greenpeace România sau Salvați Codrii Vlăsiei au criticat în mod public inițiativa, motivând:
- riscuri ecologice asupra biodiversității
- presiunea asupra uneia dintre cele mai accesibile păduri din jurul Bucureștiului
- legalitatea discutabilă a transformării unui drum forestier într-o cale de tranzit privat
Context: Aranjamentul secret dintre Romsilva și Greenfield
Drumul forestier de 1,5 km, situat în Pădurea Băneasa, a fost reamenajat de Romsilva în mod discret și fără consultarea publică a organizațiilor de mediu. Proiectul nu a fost supus consultării publice, fără informarea Ministerului Mediului sau a administrației Bucureștiului, informația devenind publică abia după un anunț al unei școli private din zonă.
Mai mult, într-un răspuns pentru G4Media anterior divulgării adevăratei intenții, Romsilva susținea că drumul nu este nou, ci doar reabilitat pentru gestionarea fondului forestier. Investigația a arătat că era deja pregătit contractul de utilizare încheiat între instituție și Federația Greenfield.
Organizațiile ecologiste susțin că deschiderea drumului este o formă ilegală de fragmentare a pădurii și încalcă legislația silvică și principiile dezvoltării durabile.
Apărători ai mediului, precum Alex Găvan și Daniel Sărdan, au condamnat inițiativa, avertizând că astfel de acțiuni vor duce la distrugerea ireversibilă a pădurii, afectând biodiversitatea și funcția ei socială și de agrement. În replică, locuitorii Greenfield susțin că sunt izolați și că au nevoie de alternative la singura cale de acces existentă, Vadul Moldovei, blocată juridic. O dezbatere publică între toate părțile implicate – administrație, Romsilva, rezidenți, ONG-uri și Garda Forestieră – a fost organizată cu o zi înainte de data planificată pentru deschiderea drumului, iar ea s-a încheiat fără o concluzie clară.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.