G4Media.ro

EXCLUSIV Doar 3 obiective din PNRR sunt finalizate din cele 24 care…

Sursa foto: Pexels.com

EXCLUSIV Doar 3 obiective din PNRR sunt finalizate din cele 24 care au ca termen limită sfârșitul lunii martie, restul ”în curs de realizare” / Care sunt cele șase scheme de finanțare ce așteaptă lansarea

Conform PNRR, 31 martie (finalul trimestrului 1 2022) este termenul limită pentru îndeplinirea altor 24 de jaloane și ținte în cadrul investițiilor și reformelor. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a transmis la solicitarea G4Media stadiul realizării acestor obiective, din care rezultă că trei sunt finalizate, până la acest moment, celelalte 21 fiind în curs de realizare.

Cele 3 finalizate se referă la:

  • Achiziții publice: Intrarea în vigoare a modificării legislației naționale privind căile de atac (Legea nr. 101/2016) – aceasta a fost realizata printr-o Ordonanță de Urgență adoptată în 2021
  • Intrarea în vigoare a cadrului legal pentru înrolarea contribuabililor persoane juridice în SPV (Spațiu Privat Virtual). Responsabil: Ministerul Finanțelor
    Răspuns MIPE: Finalizat, prin aprobarea Ordonanței nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale.
  • Operaționalizarea / aprobarea Planului comun de acțiune al Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al Inspecției Muncii pentru prevenirea și limitarea fenomenului de evaziune a muncii la gri/la negru
    Responsabil: Ministerul Finanțelor
    Răspuns MIPE: Finalizat: Grupul de Lucru pentru elaborarea și operaționalizarea Planului Comun de Acțiuni (ANAF și Inspecția Muncii) a fost înființat (…) A fost elaborat Protocolul de Cooperare între ANAF și Inspectoratul Muncii, necesar pentru elaborarea și aprobarea Planului Comun de Acțiune operațional și transmis COM spre consultare.
    Planul comun de acțiune privind organizarea controalelor fiscale în cooperare cu Inspectoratul Muncii a fost aprobat de conducerea ANAF și Inspectoratul de Muncă la data de 17.02.2022 și transmis COM spre consultare.”

Între cele 24 de obiective, sunt șase scheme de finanțare care așteaptă lansarea și vizează: energii regenerabile, renovarea (energetică și din punct de vedere seismic) a clădirilor publice și ale celor private, mediul de afaceri (Fondul de fonduri de Capital de risc pentru Redresare). Un jalon extrem de important este cel referitor la analiza opțiunilor pentru realizarea cloudului guvernamental (n.r. digitalizarea administrației publice). 

Lista schemelor de finanțare care trebuie adoptate sau lansate până la 30 martie: 

  • Instituirea instrumentului financiar („fondul”) și adoptarea politicii de investiții a fondului (buget: 400 milioane euro)

Este vorba despre un Fond de fonduri de capital de risc pentru IMM-uri și întreprinderile cu capitalizare medie (mid-caps). Alocarea este de 400 milioane euro și partenerul de implementare este Fondul European de Investiții (FEI). Potrivit explicațiilor detaliate din PNRR (Componenta 9): „Fondul de fonduri nu investește direct în beneficiari finali, ci în cadrul acestuia se creează un grup de fonduri de capital de risc, pentru administrarea cărora FEI selectează intermediari financiari prin procedură deschisă, transparentă și echitabilă, conform procedurilor proprii. Aceste fonduri de capital de risc sunt cele care investesc direct în întreprinderi/proiecte, adaugă valoare și vând ulterior aceste participații.”

Alte detalii din textul componentei: „numărul estimat de beneficiari  este de 100. Sumele medii investite pe categorii de beneficiari finali pot fi estimate (în mod ilustrativ), astfel:

-50.000-200.000 euro pentru start-up-uri

– 200.000 – 3.000.000 euro pentru companii în stagii incipiente de creștere

-3.000.000 – 5.000.000 pentru întreprinderi în etape avansate de creștere

-peste 5.000.000 pentru midcaps (companii mijlocii)

-5.000.000 – 20.000.000 pentru proiecte de tip energie regenerabilă sau biomasă”.

Potrivit MIPE, instituirea acestui fond este „în curs de realizare: În ședința de Guvern din data de 9 martie 2022 a fost adoptată Hotărârea pentru aprobarea Contractului de finanţare între Guvernul României reprezentat de MIPE şi FEI (…) Se lucrează la schemele aferente pentru implementarea investiției.

  • Selectarea administratorului schemei de ajutor pentru digitalizarea IMM-urilor (buget: 500 milioane euro).  

Este vorba despre schema de ajutor pentru digitalizarea IMM-urilor, cu un buget alocat de 500 milioane euro în cadrul componentei C9 – Sprijin pentru mediul de afaceri. Jalonul prevede selectarea unui administrator al schemei care va implementa schema de minimis (lansarea cererii de propuneri, evaluarea, contractarea și monitorizarea proiectelor). Criteriile de selecție a proiectelor vor asigura în principal angajamentul de a investi 100 % din fonduri pentru a sprijini tranziția digitală.

Stadiul, conform răspunsului MIPE: În curs de realizare: Se analizează mai multe scenarii cu privire la selectarea administratorului schemei.”

  • Lansarea schemei de finanțare pentru consolidare seismică și eficiență energetică a clădirilor rezidențiale multifamiliale (blocuri)- Buget total: 1 miliard euro 

Răspuns MIPE: În curs de realizare. Ghidurile au fost lansate în consultare pe site-ul MDLPA, au fost trimise la structurile asociative ale autorităților locale, la MIPE pentru analiza proprie si pentru transmitere la COM spre punct de vedere. Schema de ajutor de stat/ minimis pentru proprietarii spațiilor cu altă destinație decât cea de locuință a fost transmisă spre comentarii la Consiliul Concurenței. Au fost primite observații de la CE și a fost realizată o întâlnire pentru discutarea comentariilor CE asupra eligibilității activității de repare a boilerelor. MIPE a furnizat comentarii pe ghidul cu eficiența energetică în clădiri multifamiliale solicitând includerea observațiilor comune în toate ghidurile aferente Componentei 5.

  • Lansarea schemei de finanțare pentru consolidare seismică și eficiență energetică pentru clădiri publice. – Buget total: 1,17 miliarde euro

Răspuns MIPE: În curs de realizare: Ghidurile au fost lansate in consultare pe siteul MDLPA, au fost trimise la structurile asociative ale autoritatilor locale, la MIPE pentru analiza proprie si pentru transmitere la COM spre punct de vedere. MIPE a transmis comentarii pe ghidul privind eficiența energetică în clădiri publice, solicitând includerea observațiilor comune în toate ghidurile aferente Componentei 5.

  • Lansarea unei proceduri de ofertare pentru proiecte de producție de energie din surse regenerabile (energie eoliană și solară). Buget: 460 milioane euro. 

Este vorba despre investiția 1 din componenta Energie: „presupune finanţări pentru construcția instalațiilor selectate, cu scopul de a instala și pune în funcțiune 950 MW de capacitate de producere a energiei din surse regenerabile, sau volumul maxim compatibil cu licitația desfășurată în condiții concurenţiale. Această investiție va fi finalizată, respectiv instalată şi conectată la reţea, până în Q2 2024.

Lansarea unei proceduri de ofertare pentru proiecte de producție de energie din surse regenerabile (eolian și solar) se va realiza pȃnă în Q1 2022, iar măsura va fi deschisă atât pentru IMM-uri, cât și pentru investitorii mari, pe baza mecanismelor stabilite în ghidurile/orientările de finanțare.”

Răspuns MIPE: În curs de realizare – Pentru această măsură s-au elaborat 2 Ghiduri specifice, respectiv două scheme de ajutor de stat: o schemă notificată la Comisia Europeană și o schemă exceptată de la notificare, ce va fi aprobată la nivelul Consiliului Concurenței și vor fi lansate două apeluri competitive.
Versiunile draft pentru ambele ghiduri specifice și scheme de ajutor de stat au fost publicate spre consultare publică și transmise spre analiză către SG RECOVER.
DG COMP a transmis prima serie de clarificări cu privire la pre-notificarea transmisă, iar Ministerul Energiei a furnizat o serie de răspunsuri la aceasta.

Pe lângă schemele de finanțare, jaloanele cu termen 31 martie sunt în mare parte legi, ordonanțe, hotărâri și ordine ministeriale care trebuie să fie adoptate.  4 Jaloane se referă la turism – rute culturale și cicloturism, două la domeniul justiției, altele au ca responsabili Ministerul Muncii și Ministerul Educației.

Un jalon extrem de important este cel aflat în responsabilitatea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, privind finalizarea analizei care va duce la elaborarea arhitecturii de cloud guvernamental, adică acea unificare a bazelor de date ale instituțiilor, astfel ca informațiile pe care le schimă cetățenii cu administrația publică să fie realizate simplu și în sistem electronic.

Răspuns MIPE: În curs de realizare. A fost elaborat și diseminat un chestionar privind sistemele de informare existente și resursele necesare pentru ITC. În prezent se procedează la centralizarea răspunsurilor și analiza datelor urmând a fi finalizată o propunere de redimensionare a Governmental Cloud, urmată de o consultare de piață privind implementarea soluțiilor (IAAS, PAAS, SAAS, Cyber security). Analiza opțiunilor pentru arhitectura Governmental Cloud, inclusiv modele europene pentru Governmental Cloud vor fi finalizate la sfârșitul lunii martie.

Răspunsul integral transmis de MIPE pentru G4Media poate fi consultat aici. 

Reamintim că obiectivele cu termen la 31 martie vor fi raportate împreună cu cele care au termen la 30 iunie, pentru a doua tranșă de fonduri PNRR, ce va fi solicitată în toamnă. Deocamdată, MIPE trebuie să depună cererea de plată pentru prima tranșă PNRR, care va fi trimisă la Bruxelles în luna mai, așa cum a declarat recent ministrul Dan Vîlceanu.

Până în prezent, prin PNRR au intrat în contul BNR circa 3,8 miliarde de euro, aferente prefinanțării acordate de Comisia Europeană. Detalii despre utilizarea acestor prefinanțări pot fi găsite aici. 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. PNRR inseamna reforme si taieri de pensii speciale.
    reforme inseamna ca toti hotii din PSD, PNL etc nu vor mai putea fura de la buget

    concluzie: PNRR nu are cum sa functioneze in Romania deci va esua in cateva luni

  2. Numai incurcaturi creează cei din USR. Cum vor ei ca banii sa fie cheltuiti pentru a se face ceva in tara asta? USL-ul are nevoie de venituri solide, nu de drumuri si nimicuri din astea marunte. N-au bagat in PNRR si niste cheltuieli cu incalzirea casutelor demnitarilor… Ce ticalosie!

  3. „Doar 3 obiective din PNRR sunt finalizate din cele 24 care au ca termen limită sfârșitul lunii martie”

    Nu conteaza, tot poporul e focalizat pe sfanta Ucraina, nimic alteva nu mai conteaza. Ucraina ne va plati facturile, Ucraina ne va asigura dezvoltarea tarii etc.

  4. Nu spunea catu lunile trecuta ca sunt bine?