Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Planșeul Unirii s-a degradat accentuat în cei doi ani de la ultima expertiză tehnică – ce stă la baza proiectului de consolidare – încât părți de structură se pot prăbuși în orice moment. Totodată, cedarea sub trafic a unei infrastructuri, fenomen care este deja amorsat, poate atrage colapsul general al structurii, se arată într-un punct de vedere oficial, semnat recent de un expert tehnic ce a verificat în 6 august starea infrastructurii de sub Piața Unirii. De aceea, consolidarea trebuie să înceapă de urgență, în caz contrar, dacă se întârzie, fiind necesare măsuri de limitare a traficului din Piața Unirii.
Documentul studiat de G4Media și care conține multe fotografii, despre care expertul ține să accentueze că „care nu reprezintă nici pe departe totalitatea defectelor întâlnite în cadrul vizitei, ci doar o exemplificare a acestora pentru a se întelege gravitatea situatiei”, a fost pus la dispoziția Primăriei Sectorului 4, autoritatea locală care și-a asumat proiectul de înlocuire a Planșeului Unirii, un proces laborios într-o zonă intens circulată. Autoritatea locală l-a trimis tuturor instituțiilor de stat spre informare despre pericol.
Vizita expertului tehnic în subteran prefigura pregătirea de șantier pentru consolidarea Planșeului Unirii, care deși are ca dată de debut luna octombrie, lucrările nu poate începe fără autorizația de construire ce nu a eliberată deocamdată de primarul general Nicușor Dan.
Ce a observat expertul tehnic în luna august 2024 după ce a vizitat planșeul Unirii și ce propune:
În consecință, părerea expertului tehnic este ca lucrările de reabilitare/consolidare/înlocuire trebuie începute de urgență, existând pericolul de cedare (prăbușire) al unor părți din structură. În cazul în care, din motive obiective nu este posibil acest lucru, este necesară cel puțin o limitare a greutății vehiculelor care să circule pe pod la maxim 10 tone.
De asemenea, viteza vehiculelor va trebui redusă la maxim 30km/h iar distanța între acestea să nu fie mai mică de 5 m. În cazul în care în zonă există limitatoare de viteză denivelate, acestea vor trebui să fie eliminate până la finalizarea lucrărilor întrucât există riscul inducerii de vibrații suplimentare în structura.
Concluzia este fundamentată de o serie de fotografii care ilustrează „gravitatea situației din subteran, într-o zonă circulată intens inclusiv de mijloace de transport în comun: „betoane distruse, elemente metalice expuse umidității”, „antretoază ruptă”, zonă de rezemare a antretoazei complet distrusă”, etc.
Redăm fotografiile mai jos:

Context
Planșeul Unirii urmează să fie schimbat în cadrul unui proiect amplu de infrastructură pe care și l-a asumat Primăria Sectorului 4. După 2 ani în care a fost realizată toată documentația – DALI, procedura de achiziție pentru proiectare și execuție și proiectarea – planșeul Unirii urmează să intre în șantier începând din această toamnă.
Începerea lucrărilor de înlocuire din toamna 2024 depinde de semnarea de către primarul general Nicușor Dan a autorizației de construire. Din declarațiile publice, acesta nu s-a împotrivit execuției proiectului, ci doar a sugerat că are o diferență de opinie cu primarul Daniel Băluță legată de pasajul Unirii, care conform proiectului este cuprins în planul de consolidare a întregii zone, având același grad IV de degradare, respectiv nesatisfăcător, ca și planșeul Unirii.
Planșeul Unirii are o vechime de aproape 100 de ani, în care nu s-au realizat lucrări de mentenanță. Expertiza tehnică realizată acum 2 ani a constatat că degradarea planșeului are clasă tehnică IV din V, respectiv nesatisfăcător, din V posibile.
Contractul pentru realizarea proiectului tehnic și pentru execuția efectivă a lucrărilor a fost atribuit unei asocieri de constructori și proiectanți alcătuită din companiile Construcții Erbașu, Concrete & Design Solutions și Bog Art, care vor subcontracta: Aquaproiect, Concelex, Ces Consulting Services, DP Proiect Instal, Prospect Drill, Invest Servicii Comerciale SRL, Drum Concept și MC General Construct Afla SRL.
Finanțarea lucrărilor este asigurată încă de anul trecut, de către Guvernul României, care a alocat suma de aproximativ de 800 de milioane de lei prin programul Anghel Saligny.
Proiectanții și constructorii au la dispoziție 33 de luni pentru reconstrucția totală a Planșeului. Mai exact, nouă luni de zile pentru realizarea Proiectului Tehnic, iar restul, de 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor de refacere, care vor începe în 2025, cât de curând posibil, în prima parte a anului. Lucrările se vor realiza pe porțiuni, în etape, tocmai pentru a menține circulația auto și pietonală în zona Unirii și pentru a nu bloca centrul orașului, potrivit Primăriei Sectorului 4.
Expertul habar n-are de restricții. De mult timp este restricționat traficul în Unirii la 3.5 t .