G4Media.ro

Două obiective cheie pentru care România trebuie să lupte la nivel european:…

Două obiective cheie pentru care România trebuie să lupte la nivel european: condiționarea fondurilor europene de statul de drept și securitatea energetică a estului Europei (Op-ed)

Agenda României în discuțiile din cadrul Consiliului European, care se vor desfășura în această vară, ar trebui să cuprindă un element esențial. Fondurile europene, atât cele acordate prin cadrul financiar multianual, cât și cele din Fondul de Salvare, trebuie să fie condiționate de respectarea statului de drept. Banii contribuabililor europeni nu trebuie să mai finanțeze lideri politici toxici pentru unitatea UE, care exploatează frici printr-un discurs populist. Nu este moral și nu este corect să contribuim cu toții la consolidarea unor regimuri, de multe ori autocratice, unde statul de drept devine, treptat, un concept golit de fond.

Fondul de salvare și bugetul multi-anual al UE vor fi, în această vară, pe masa discuțiilor șefilor de state europene. Ei vor trebui să răspundă rapid acestei întrebări: cum finanțăm economiile europene să-și revină după șocul pandemiei pentru a face față altor amenințări și provocări viitoare?

Reconstrucția economiilor Uniunii Europene post-pandemie va însemna nu numai moștenirea Angelei Merkel (Germania deține pentru următoarele șase luni președinția prin rotație a Consiliului UE), dar este și cel mai important proiect al noii generații de politicieni. Peste 50% din europarlamentarii actualei legislaturi sunt la primul mandat. Ei vor decide la Strasbourg, într-un final, ce vor hotărî în această privință liderii statelor UE. În acest context, este îmbucurător că principiul condiționării accesului național la banii europeni de respectarea statului de drept este susținut de mai mulți europarlamentari români (vezi aici și aici).

Criteriile în baza cărora instituțiile UE vor acorda sutele de miliarde de euro promise economiilor supra-îndatorate de criza provocată de coronavirus trebuie să țină cont nu numai de rentabilitatea proiectelor supuse circuitului birocratic pentru aprobare, ci și de calitatea beneficiarilor care vor gestiona acești bani.

În ceea ce privește alocarea banilor europeni, România ar trebui să țină cu dinții, atât la nivel de Comisie cât și la nivel de Consiliu, de condiționalitatea respectării statului de drept și de finanțarea transparentă a proiectelor care, în baza raportului cost/beneficiu, pot contribui la o economie cu emisii scăzute de carbon.

Miza fondurilor europene pentru susținerea tranziției energetice în Europa de Est

Unul dintre domeniile mult dezbătute și care va suporta transformări profunde în următorii ani este sectorul energetic. România are, aici, o miză economică și strategică uriașă. Țara noastră a reușit să gestioneze anul trecut, când a deținut președinția prin rotație a Consiliului Uniunii Europene, un dosar extrem de complicat: Directiva Gazului. Obiectivul acestei directive este ca infrastructura de transport al gazelor naturale din UE să nu ajungă să fie inundată de gaze naturale dintr-o singură sursă de aprovizionare.

Gazul natural a fost considerat multă vreme de administrațiile de la Bruxelles sursa de energie care va contribui la tranziția de la o energie poluantă la una cu emisii zero net de carbon. Spre exemplu, de aceea a fost construi gazoductul BRUA, care răspunde perfect celor cinci dimensiuni ale Uniunii Energetice.

Acesta este singurul proiect de infrastructură care traversează Carpații de la sud-est la vest și care leagă Sudul de Centrul Uniunii Europene, prin cel mai scurt traseu posibil. Dacă nu am reușit să facem această legătură printr-o autostradă care să traverseze Carpații, iată că, după 30 de ani, reușim cu o conductă de gaze naturale.

BRUA este primul proiect post-decembrist de infrastructură de transport care se construiește în România la standarde moderne și cu finanțare europeană. El va fi coloana vertebrală a sistemului național de transport gaze naturale. Totodată, BRUA răspunde dimensiunilor Uniunii Energetice, îndeplinind un dublu rol: asigură o alternativă solidă la importurile de gaze rusești și contribuie la planurile de decarbonare a statelor din regiune.

Acest proiect european este amenințat, însă, de Ungaria din două direcții: refuză să respecte memorandumul semnat la Budapesta, în anul 2016, unde s-a angajat să prelungească cu flux bidirecțional această conductă până în Austria și anunță că, împreună cu Serbia, va contribui la prelungirea conductei TurkStream din Bulgaria.

Ne vom confrunta astfel cu o nouă realitate: gazele rusești vor inunda această parte a Europei prin Serbia și Ungaria. În plus, este greu de crezut că Bruxelles nu se va implica și peste cinci ani în negocierile cu Rusia pentru prelungirea contractului de tranzit de gaze naturale prin Ucraina. Din păcate, există și în România un curent care pune surprinzător sub semnul întrebării utilitatea BRUA, neînțelegând dimensiunea strategică a acestui proiect pentru țara noastră.

Fără a avea parte de vreun obstacol și beneficiind și de inabilitatea noastră, dovedită în ultimii ani, de a lupta politic pentru astfel de proiecte majore, Ungaria pune în pericol securitatea energetică a României. Budapesta, în acest moment, nu ne permite să avem acces la gazele naturale din hub-ul de la Baumgarten. Nu vom putea, ca atare, să ne diversificăm la capacitate maximă sursele de aprovizionare.

Tot Ungaria va contribui ca decarbonarea Europei Centrale și de Sud-Est să se facă cu gaz rusesc, prin Turk Stream, și își va finanța propriile proiecte care să producă energie curată cu bani europeni.

O Uniune Europeană care își dorește o dezvoltare sustenabilă nu va fi capabilă să se orienteze spre creșterea rezilienței sale, dacă până și demersuri punctuale, precum conducta BRUA, sunt îngreunate de comportamente despotice, care calcă în picioare nu numai proiecte strategice ale UE, dar și statul de drept, în ansamblul său. Nu numai banii contează, ci și pe mâinile cui ajung.

Miza negocierilor la nivel european din această vară este, așadar, uriașă. Cei care conduc, astăzi, destinele României și ne reprezintă interesele în structurile UE trebuie să curețe imaginea țării de reflexele rămase din epoca Dragnea, susținând condiționarea alocării banilor europeni de respectarea statului de drept. Ei au datoria să arate că România este capabilă să ducă la bun sfârșit mari proiecte europene, folosindu-se de toate pârghiile diplomatice posibile.

Cristina Prună este vicepreședinte USR și membru în comisia de Industrii si servicii și comisia de Afaceri europene din Camera Deputaților

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

11 comentarii

  1. Mai degrabă stat de penali decât de drept.

  2. O glumă proastă câtă vreme „argumentele” legate de „nerespectarea statului de drept” în Polonia de exemplu sunt legate de tema elgebeteqxyz și îndepărtarea judecătorilor comuniști!

    • Ipocrizia parlamentului European de tip sovietic este majora. Stiu sa se lege doar de Polonia si Ungaria cand vine vorba de „statul de drept”, pt ca nu primesc noi Europeni si nu dau legi „progresiste” pro LGBT. La noi, unde tot progresul, adevarat, economic si social este inabusit de clanuri de mafioti gen PSD, este ok. Noi nu avem nici o problema aici. Am primit negrutii, suntem super super pro LGBT ( Ia exemplu la Johannis ), nothing to see here!

  3. Cum adica Romania sa lupte la nivel european IMPOTRIVA „CONDITIONARII fondurilor europene de statul de drept”??
    Cu ce argumente, femeie?!
    Sa ajunga Fondurile de la UE in mana coruptilor?
    Romania sa LUPTEsa nu mai ajunga oameni corupti la putere si sa PLATEASCA coruptii pentru aceste fapte, NU ca in Dosarul TELDRUM unde pentru paguba de 23 Milioane Euro NU raspunde nimeni, Dosarul e tergiversat si nu m-as mira sa aiba soarta Dosarului 10 August, il vor trece la DIICOT si il „claseaza” Georgiana Hossu si pe asta!!
    Cand avem Justitia pe care o avem(vedem Dosarele 10 August si BlackCube!), ce asteptam?
    Ca UE sa spuna: e OK, voi cu coruptia voastra, noi va DAM fonduri europene!
    Asta merita Romania: asta au VOTAT majoritatea, asta avem!
    Foarte bine, sa conditioneze, poate asa vor invata Romanii ca Romania e parte a UE iar regulile sunt reguli!
    Si sa deschida OCHII cand sunt ALEGERILE si TREBUIE sa VOTEZE!
    Adica: ai la putere politicieni corupti care fura banii europeni, NU primesti fonduri UE!
    Uitat-te la Romania ca TREBUIE sa plateasca 3 Milioane de Euro dupa ce Ieri CJUE a penalizat-o pentru ca regimul Dragnea NU a Implementat la Termen Directiva a 4-a a spalarii banilor, desi Romania a fost anterior AVERTIZATA in prima faza, asa cum e Procedura UE!
    NU i-a pasat regimului Dragnea, NU a bagat in seama Avertismentul UE si acum a venit Decizia CJUE: 3 Milioane de Euro PENALIZARE, dar NU ii vor plati Dragnea &Company, ci Romania naostra!
    Pai, cum sa-i mai dai Romaniei fonduri UE, tu i-a DA din Banii tai, cand Legislatia europeana in materie de Lupta anticoruptie NU e implementata, in 14 Iulie 2020 Predoiu i-a scris lui Ciolacu ca in Parlament la Camera Deputatilor ZAC de PESTE 1 AN 4 Proiecte legislative depuse de Ministerul de Justitiei pentru a transpune in Legislatia romaneasca 3 Directive Europene PLUS Regulamentul de Instituire a Parchetului European, ala unde e sefa dna Kovesi si de care PSD nu vrea sa auda!!!?
    Cum le explici asta celor de la Brussels, sa mearga USR de mana cu PSD+ALDE si sa „lupte” pentru Romania coruptilor lui Dragnea!

    • ”Cum adica Romania sa lupte la nivel european IMPOTRIVA „CONDITIONARII fondurilor europene de statul de drept”??”

      Eu nu am citit așa ceva nicăieri în articolul de mai sus. Rog citatul, poate sunt eu orb.

    • @Daddy: Pai, daca Romania va tine cu dintii de „conditionarea” banilor europeni de statul de drept, Romania nu va primi nici un ban!
      Zilele trecute 3 Milioane de Euro penalizare, acum vreo saptamana Scrisoare publica a lui Predoiu catre Ciolacu pentru ca 4 Proiecte legislaative depuse de Minsiterul Justitiei care transpun in Legislatia nationala Directive europene ANTI-CORUPTIE zac de peste 1 AN in Camera deputatilor, cum intelegeti?
      Cu ce argumente se va lupta apoi Romania sa OBTINA fonduri de la UE, fonduri conditionate de statul de drept PSD-ALDE?!
      Eu asa am intles din titlu!

    • Pai Lili vine de Ilici sau?!
      Pai corect este sa nu primim bani dacă nu respectam statul de drept. Libertatea de exprimare și da sa fim independenți energetic pt ca avem tot ce ne trebuie de la natura. Nu ne trebuie gaz de la tara de căcat din est.

  4. 1-Sunt de acord in linii mari cu continutul articolului,dar dincolo de articol peste ce dam oare?
    Pai dam asa,peste un USR TOTAL NEDEMOCRATIC-EX. DNA-UL PADURILOR-O POVESTE PT. PROSTI,NU SE POATE APLICA-SE BLOCHEAZA DOSARELE IN LUCRU PENTRU ANI DE ZILE.
    Dam peste DAN BARNA IN PIATA VICTORIEI,alaturi de negationistii filorusi.
    DAM PESTE UN USR CU PROFUNDE METEHNE BOLSEVICE-IDELOGIE DE STINGA NEOMAXISTA ,pe care din lasitate refuza sa si-o asume-VEZI ASA ZISII NEOPROGRESISTI MARXISTI DIN USA SI FRANTA-BOLSEVICININ TOATA REGULA.
    USR-Acum pot spune-este o glumita ridicola,care in 4 ani a aratat ca tineretea unora nu garanteaza nimik,mai ales cind parintii au fost,UNELTELE DE BAZA A CRIMINALULUI COMUNISM.

  5. Politicieni gen se ocupa de orice numai de interesul cetatenilor romani nu.
    Parca primesc foaie de parcurs de pe altundeva.
    Noi avem nevoie pentru recupeparea decalejelor de energie cat mai ieftina/energofaga, de fonduri cat mai putin birocratizante pentur ca nu avem cultura dosarelor_bine_facute, de infuzie de tehnologie mai veche(ieftina) pe care altii o schimba dar la noi ar fi super folositoare daca nu ne-ar fi impuse nu stiu ce norme.
    In plus proiecte care se faceau in ue acum 20-30 de ani. Noi nu ne puteam alinia pentru ca e de lucru carca pana la punctul acela.

  6. Să și le țină pe toate pentru ei.

  7. As da acolo, dar nu puncte puncte in crazy.