G4Media.ro

Din Bulgaria până la Canalul Mânecii: Combaterea traficului de migranți pe bărci…

Foto: Captură video

Din Bulgaria până la Canalul Mânecii: Combaterea traficului de migranți pe bărci care proliferează (reportaj AFP)

La granița cu Turcia, vameșii bulgari inspectează o marfă foarte specială: bărcile de mici dimensiuni. Ascunse în saci, acestea sunt destinate unei lungi călătorii spre Canalul Mânecii.

Confruntat cu un număr record de treceri clandestine, Regatul Unit a contactat, la sfârșitul anului 2022, țara balcanică aflată în centrul tranzitului acestor ambarcațiuni fragile.

În primul rând, a trebuit să dovedim că ambarcațiunile care trec prin Bulgaria ajung într-adevăr pe coasta engleză”, explică energicul manager Georgi Gospodinov, cu o uniformă albastru închis în spate, în timp ce face un tur al postului de frontieră dintre Bulgaria, Grecia și Turcia Kapitan Andreevo, unul dintre cele mai aglomerate din lume.

„Am lăsat indicii discrete pe corpul navei pentru a le permite partenerilor noștri britanici să identifice epavele abandonate pe coastele lor”, a declarat el pentru AFP.

Odată stabilită legătura, a fost posibilă restricționarea importurilor în UE a acestui tip de ambarcațiuni, precum și a motoarelor și a vestelor de salvare.

Inspecții amănunțite, portaluri cu raze X, câini adulmecători: în fiecare zi, sute de camioane sunt supuse unui pieptene fin în această zonă imensă care abundă în controale.

Forma motoarelor este ușor de detectat, subliniază agenții de frontieră, care se pricep din ce în ce mai bine să recunoască și sacii care conțin bărcile pliate cu grijă. Pentru a-i ajuta, ei folosesc nasul unui câine pus la dispoziție de autoritățile britanice și antrenat să recunoască mirosul de cauciuc.

În total, Marea Britanie a plătit 1,2 milioane de lire sterline (1,4 milioane de euro) pentru a instrui personalul și a furniza echipamente, inclusiv drone de supraveghere.

De la începutul acestei cooperări, au fost confiscate 52 de motoare, 49 de bărci pneumatice, 755 de pompe de umflare și 110 veste de salvare, majoritatea din vehicule turcești care călătoreau spre Europa de Vest.

În februarie, ministrul britanic de externe David Cameron a venit să se întâlnească cu acești vameși, în cadrul unei ofensive totale pentru a „opri” acest trafic și „acest comerț teribil care costă viețile atâtor oameni”.

Un parteneriat similar a fost lansat luna trecută cu Franța.

„Brexitul a fost însoțit de promisiunea unei reveniri la controlul frontierelor, dar asistăm la un eșec în a stopa sosirile”, constată el. Această situație îi slăbește pe conservatori cu doar câteva luni înainte de alegerile generale, care s-ar putea solda cu o victorie zdrobitoare a laburiștilor.

În primul trimestru al anului 2024, 5.373 de persoane au făcut ilegal periculoasa traversare a Canalului Mânecii, față de 3.793 cu un an mai devreme (+42%), un nivel record, potrivit unui bilanț realizat de AFP pe baza datelor oficiale.

Cel puțin șapte migranți, printre care o fetiță de șapte ani și un băiat de 14 ani, au murit pe mare și pe un canal în timp ce încercau să ajungă în Anglia.

Numărul de traversări a crescut de la 300 în urmă cu cinci ani la aproape 30.000 anul trecut, cu tot mai mulți pasageri pe vas.

În funcție de naționalitate, afganii au fost cei mai numeroși în 2023, înaintea iranienilor, turcilor, eritreenilor, irakienilor și sirienilor.

Cooperarea pe care Marea Britanie a stabilit-o cu mai multe țări europene, în special cu Albania, unde numărul de resortisanți a scăzut, „a avut un efect”, potrivit expertului britanic, dar el nu-și face iluzii.

Pentru că „rețelele de traficanți se adaptează în permanență și găsesc noi surse de aprovizionare pentru ambarcațiuni”.

„Nu poți rezolva o problemă atacând consecințele”, confirmă Nikolaï Posner, purtător de cuvânt al asociației franceze de ajutorare a migranților Utopia 56, subliniind că aceste ambarcațiuni au apărut în 2018 pentru a ocoli înăsprirea controalelor rutiere.

„Cu cât se pun mai multe obstacole, cu atât mai mare este prezența poliției și cu atât mai mari sunt riscurile asumate de contrabandiști”, avertizează el.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...