G4Media.ro

De unde s-au inspirat primarii Alianței Vestului: Peste 1 miliard de euro…

Foto: Calin Stan / Facebook

De unde s-au inspirat primarii Alianței Vestului: Peste 1 miliard de euro pentru Delta Dunării, bani europeni de cheltuială prin primul mecanism de Investiții Teritoriale Integrate din România

Exercițiul financiar european 2014-2020 a adus în România o noutate față de sesiunea de finanțare anterioară: mecanismul de Investiții Teritoriale Integrate (ITI), creat în sud-estul țării și aplicat în zona influențată de Delta Dunării. 1,12 miliarde de euro au fost alocați direct de la Bruxelles pentru dezvoltarea comunităților care trăiesc în acest teritoriu. Mecanismul din Deltă a fost sursa de inspirație pentru primarii din Cluj, Timișoara, Arad și Oradea când au creat Alianța Vestului.

Banii vin prin aceleași linii de finanțare la nivel național (POIM, POR, PNDR, POCU etc.), dar diferența o fac ghidurile de implementare a proiectelor de aici, croite pe specificități și nevoi. Aproape întregul județ Tulcea și patru comune din judeţul Constanţa au la dispoziție peste un miliard de euro pentru dezvoltare. Până în acest moment au fost depuse proiecte în valoare de 856 milioane euro și au fost contractate proiecte de aproape 200 de milioane de euro.

  • ITI Delta Dunării este un mecanism financiar integrat dedicat zonei Deltei Dunării și creionat în funcție de nevoile specifice acestui teritoriu.
  • Pentru implementarea mecanismului a fost creată Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară ITI Delta Dunării, care promovează mecanismul de finanțare și încearcă să ajute beneficiarii pentru a atrage cât mai multe fonduri.
  • Zona de implementare a mecanismului ITI Delta Dunării cuprinde teritoriul a 38 de unități administrativ teritoriale (5 urbane și 33 rurale, dintre care patru localități din județul Constanța și două Consilii Județene – Tulcea și Constanța).
  • În Delta Dunării ar trebui să intre, până la finalul exercițiului financiar 2014-2020, aproximativ 1,12 miliarde de euro, bani europeni.
  • Sunt finanțate proiecte mari de infrastructură, cum ar fi construirea podului Tulcea-Brăila, modernizarea aeroportului din Tulcea, dezvoltarea unui sistem de transport modern naval în Delta Dunării sau proiecte importante de mediu în Biosfera Rezervației Deltei Dunării.
  • Președintele Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară ITI Delta Dunării, Petre Ilie, este optimist și crede că, în final, toți banii puși la dispoziție de Uniunea Europeană vor fi accesați.

Ce este ITI Delta Dunării

Ca și în exercițiul financiar 2007-2013, actuala perioadă de finanțare a pus la dispoziție României bani europeni de dezvoltare pe diferite direcții: Infrastructură mare, Programul Operațional Regional, Capital uman. Noul exercițiu financiar a instituit însă în zona de influență a Biosferei Deltei Dunării un mecanism integrat, aliniat la nevoile acestei zone, cu bani special dedicați acestui teritoriu. Pentru implementarea acestor proiecte a fost creată și o asociație comunitară, care are rolul de liant între beneficiari și instituțiile de implementare:

„În baza unei strategii configurate pe o zonă cu specific aparte, diferit de restul țării, sau o zonă care a rămas în urmă, se poate dezvolta în acest exercițiu financiar acest tip de mecanism. ITI în România s-a creat în special pentru Rezervația Biosferei Deltei Dunării și adiacent acesteia, cu unitățile administrativ teritoriale, cât și pe legătura dintre județul Tulcea și județele Galați, Brăila, pentru a rezolva conectivitatea zonei, și aici mă refer la proiectul major podul dintre Tulcea și Brăila. ITI este o asociație în care sunt prinse toate localitățile în care zona Rezervației Biosferei Delta Dunării are influență. Noi, pe de o parte, asigurăm o cât mai bună vizibilitate a fiecărei măsuri în teritoriu și avem discuții cu potențiali beneficiari. Nu dăm consultanță efectiv, dar facem o diseminare a informațiilor, îi chemăm la noi sau mergem la ei să-i facem să înțeleagă efectiv beneficiul fondurilor europene. Mulți au o anumită teamă legată de zona de fonduri europene”, spune Petre Ilie, președintele Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ITI Delta Dunării.

Mecanismul integrat de finanțare pe zona Deltei Dunării este primul de acest fel în România, deși există mai multe zone care se pretează pentru o astfel de soluție. Președintele ADI ITI Delta Dunării spune că în funcție de succesul sau insuccesul acestui experiment se va mai aplica în viitor și în alte zone.

În ce se investesc 1,12 miliarde de euro

Suma alocată de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea zonei Deltei Dunării se ridică la aproximativ 1,12 miliarde de euro. Din acești bani, aproape 40% vor fi folosiți pentru construirea podului suspendat peste Dunăre, între Tulcea și Brăila, cel mai mare proiect de infrastructură din România după 1989. Pentru acest proiect, în data de 3 decembrie a fost depusă aplicația de finanțare, urmând ca până la sfârșitul anului să fie emisă autorizația de construire, cât și ordinul de începere a lucrărilor, conform declarațiilor reprezentanților ITI Delta Dunării.

Totodată, vor fi reabilitate și modernizate Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea, porturile fluviale Tulcea și Sulina.

Pentru proiectele de mediu care vizează zona Biosferei Delta Dunării sunt alocați 60 de milioane de euro.

„Pe programul de infrastructură mare avem investiții majore: vorbim de podul dintre Tulcea și Brăila, porturile din Tulcea și Sulina, aeroportul, sistemul de management integrat al deșeurilor, programul de dezvoltare al operatorului regional de apă și apă uzată, eliminarea riscului la inundații, implementat de Apele Române, proiecte din zona de urgență, de la ISU, proiecte de dotare, cât și programele de mediu și biodiversitate ale rezervației, de protejare. La rezervație avem o alocare de 60 de milioane de euro, iar până acum au fost depuse proiecte de aproximativ 37 de milioane de euro și urmează o a doua etapă de depunere de proiecte, încă vreo 9-10 proiecte, cred că în jur de 35-40 de milioane de euro” – Petre Ilie.

Cum arată statistica proiectelor ITI Delta Dunării la finalul anului 2018
Așa cum ne-a demonstrat exercițiul financiar anterior, problema României este rata mică de absorbție a fondurilor europene, mai exact incapacitatea ce a atrage banii puși la dispoziţie.

În ceea ce privește mecanismul ITI Delta Dunării, președintele Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară crede că, la finalul actualului exercițiu financiar, vor fi atrași toți cei 1,12 miliarde de euro și chiar că, pe unele linii de finanțare, există multe proiecte suplimentare, cu toate că banii au fost epuizați: „Până la 1 noiembrie 2018 au fost depuse 1583 de proiecte în valoare de 856 de milioane de euro, din care avem 944 de proiecte în evaluare, în valoare de 562 de milioane de euro, 553 de proiecte contractate în valoare de 192 de milioane. Restul sunt 86 de proiecte în valoare de 110 milioane care au fost respinse sau retrase. Majoritatea sunt retrase pentru că s-a mai dorit să se completeze și nu s-a dorit să se completeze pe maniera de clarificări. Nu sunt respinse de către noi, pentru că nu noi facem evaluarea. Evaluarea este făcută de către autoritățile de management sau organismele intermediare, la fel ca pentru toată țara, exact aceeași procedură”.

Citește tot articolul pe Presshub.ro

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Info Sud-Est în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Foto: Călin Stan

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Ni s-a kkt D-zeu in cap cu norocul de a fi membrii UE si mai trag aia de noi deoarece daca stateam in nadejdea plolitrucilor nostri hoti…vai viata noastra.