Dacian Cioloș critică Comisia Europeană pentru ”nepricepere” în scandalul autorizării produselor ce conțin…

sursa foto: captura facebook

Dacian Cioloș critică Comisia Europeană pentru ”nepricepere” în scandalul autorizării produselor ce conțin ingrediente din făină de insecte: ”Nu văd de ce astfel de ingrediente ar trebui să facă parte din preparatele culinare pe teritoriul UE”

Europarlamentarul Reper Dacian Cioloș a criticat vineri Comisia Europeană pentru că a aprobat punerea pe piață a unor produse alimentare ce conțin făină de insecte. El a argumentat astfel într-un comunicat de presă: ”Cultura noastră alimentară e cu totul alta în UE și nu văd de ce astfel de ingrediente ar trebui să facă parte din preparatele culinare pe teritoriul UE”.

Cioloș, care a fost comisar european pentru agricultură și șef al grupului parlamentar Renew Europe, a criticat ”rezultatul nepriceperii Comisiei Europene de a estima impactul public și politic și de a prevedea și contracara modul în care unele subiecte sunt folosite ca material de propagandă anti-UE. Subiectele de acest gen nu sunt evaluate corect de Comisia Europeană sau lideri politici europeni nici măcar din punct de vedere cultural. Astfel, toate măsurile pripite se întorc împotriva Uniunii Europene și o spun ca proeuropean”.

El a plecat de la rezultatele unui sondaj realizat de Avangarde la comanda G4Media, care arată că la întrebarea „Dumneavoastră personal credeți că afirmația «Bruxelles-ul ne obligă să mâncăm insecte» reprezintă o realitatea sau este utilizată ca instrument de propagandă împotriva Uniunii Europene?”, 33% au răspuns că aceasta este realitatea, 50% au spus că este instrument de propagandă împotriva UE, 16% nu pot aprecia, iar 1% nu au răspuns.

”Ca să fie limpede, Comisia Europeană sau orice altă instituție europeană NU are cum să forțeze pe cineva să mănânce insecte sau orice altceva. NU există subvenții acordate de Uniunea Europeană fermelor de insecte. Există o serie de decizii ale Comisiei Europene, pe baza unor evaluări tehnice, care autorizează comercializarea de produse alimentare ce conțin ingrediente din făină de insecte, dar alegerea este a consumatorului, iar regulile de etichetare clare, astfel încât oamenii să știe ce cumpără”, a mai spus Cioloș.

El a cerut revizuirea sistemului UE de autorizare a acestor alimente: ”Pe măsură ce tehnologia evoluează, subiecte precum consumul de proteine de insecte, carnea produsă în laborator sau laptele sintetic încep să urce pe agenda europeană, cu un efect la fel de destabilizator pentru societate precum inteligența artificială sau biotehnologiile. De aceea, din punctul meu de vedere, întregul sistemul european de autorizare a unor astfel de „alimente noi” trebuie revizuit, făcut mai strict și pus pe cu totul alte temelii. Nu poate rămâne doar un exercițiu tehnic, bazat pe o evaluare științifică, de sănătate sau de mediu limitată, realizată de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA)”.

”Autorizarea de a introduce în alimentația umană consumul de făină de insecte nu ar trebui să fie acordată fără o dezbatere publică pe acest subiect. Cultura noastră alimentară e cu totul alta în UE și nu văd de ce astfel de ingrediente ar trebui să facă parte din preparatele culinare pe teritoriul UE. Mai mult, impactul acestor autorizații merge dincolo de punerea pe piață a unui produs sau altul, de cât de sigur este el pentru consum din punct de vedere sanitar. Lucrurile trebuie puse în perspectiva corectă. Care este impactul de sănătate, de mediu, economic pe termen mediu și lung? Care este impactul asupra modelului nostru alimentar? Ce va însemna pentru agricultură și zonele rurale introducerea pe piață a unor produse care nu se produc în mediul natural sau care nu fac parte din cultura noastră? Care sunt riscurile pentru sistemul alimentar european? Care sunt elementele de etică pe care trebuie să le avem în vedere? Care este impactul asupra securității alimentare? Sunt discuții și decizii necesare la nivel european, care trebuie tratate cu responsabilitate și discernământ, nu lăsate ca subiect de speculație în mâna extremiștilor și populiștilor. Până când aceste dezbateri nu au loc, ca om care înțelege și se bucură de o mâncare sănătoasă, nu pot fi de acord ca astfel de produse să continue să fie puse pe piață în felul în care sunt autorizate acum”, a mai spus Cioloș.

Reamintim că lideri ai AUR și PSD au respins la rândul lor introducerea pe piață a unor astfel de alimente.