G4Media.ro

Cum arată piața auto în Republica Moldova: Într-un singur an au cumpărat…

Sursa foto: Unspash/Sergio Souza

Cum arată piața auto în Republica Moldova: Într-un singur an au cumpărat de afară peste 45.000 de mașini, din care 40.000 rulate

Piaţa auto din Republica Moldova pare să fie una specifică, aparent chiar independentă faţă de ce se întâmplă la vecini, scrie jurnal.md

Moldovenii au cumpărat în 2021 la greu maşini second -hand. Importurile au crescut cu aproape 40 la sută, față de 2020, și au depășit puțin cifra anuală de 45 500 de unități. Aproape 40 000 dintre aceste automobile sunt rulate. Și aici vorbim exclusiv de importuri – mașini înregistrate în premieră. Evident, numărul tranzacțiilor pe piața internă a fost cu mult mai mare.

Organizația de creditare non-bancară, Mogo, specializată în creditare auto, a avut şi ea o contribuţie. Fiind unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa soluţiilor de finanţare auto, managerul companiei, Veaceslav Luchianenco, trasează principalele tendințe ale pieței auto în 2022.

Problemele pieței primare

Nu mai este un secret faptul că în 2022 mașinile noi se vor scumpi. Dealerii auto deja vorbesc deschis despre majorarea prețurilor cu 3-5%. Tendința este alimentată de scumpirea resurselor energetice și a materiei prime folosite de industria auto, la nivel mondial.
Anul care a început, din păcate, va rămâne unul problematic pentru dealerii din toată lumea, inclusiv pentru saloanele auto din Republica Moldova, și din alte motive. În 2021, din cauza crizei globale de cipuri (componente electronice), la nivel mondial, au fost produse cu 5 milioane de mașini mai puține decât planificau producătorii. În mare parte, problema a fost depășită, doar că cipurile și acum ajung cu întârziere în fabricile de mașini.

Mașinile la mâna a doua. Tendințe

  • Statisticile anului trecut arată că 85% dintre mașinile înregistrate în premieră la Agenția Servicii Publice sunt cumpărate la mâna a doua. În 2022, cu siguranță cota pieței second-hand va crește și mai mult.
  • Taxa vamală pentru importul de mașini cu motoare hibrid se va reduce în 2022. Chiar dacă legea încă nu a fost votată, inițiativa are șanse mari de a găsi susținere în Parlament. Președintele Comisiei Parlamentare Economie, Buget și Finanțe, Dumitru Alaiba, Deputat al partidului de la guvernare (PAS), propune reducerea taxei de vămuire cu 50% în cazul mașinilor cu sistem de propulsie plug-in hibrid și de 25% în cazul motoarelor clasice hibrid.
  • „Mașinile importate din Statele Unite sunt ceva mai ieftine față de cele aduse din Europa, iar, odată cu reducerea taxei de vămuire, acestea vor deveni și mai accesibile. Astfel, în 2022, anticipăm o creștere a fluxului de importuri de peste ocean”, afirmă Veaceslav Luchianenco, directorul Mogo. Totuși, indiferent de unde vor veni mașinile la mâna a doua, în general, nu putem vorbi de o scădere semnificativă a prețurilor pentru mașinile la mâna a doua, decât pentru hibridurile americane.
  • Potrivit lui Veaceslav Luchianenco, piața second-hand va profita de problemele dealerilor auto pentru a menține prețurile. Atât timp cât există o tendință clară de scumpire a mașinilor noi, dar și de suplinire a stocurilor, evident că toate acestea îi ajută pe cei care vând mașini rulate să mențină prețurile.
  • În ce privește preferințele moldovenilor, fără îndoială că ponderea motoarele hibrid crește de la o zi la alta. Cererea pentru Toyota Prius se va menține cel puțin atât timp cât și taximetriștii vor renunța la Dacia, în favoarea mărcii japoneze. La fel, modelul este îndrăgit și de începători, mai ales de către șoferițe. Or, în 2022, fiecare a patra mașină cumpărată va fi condusă de o femeie, afirmă directorul Mogo.
  • Și, pentru că moldovenilor le plac Jeep-urile, dar nu au bani pentru ele, și în acest an va fi în creștere cererea pentru SUV-uri și crossovere. Visul multora a devenit realitate după ce pe piață au apărut oferte care încep de la 12 000 – 13 000 de euro. Cu acești bani deja poți găsi un Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Suzuki Vitara sau S-cross.
  • Un detaliu curios este faptul că datorită noii generații de șoferi și mai ales șoferițe, în 2022, cota pieței auto cu transmisie automată va crește cu aproximativ 10 la sută, prognozează specialiștii Mogo. Cererea mai mare pentru hibriduri deocamdată nu este în măsură să schimbe topul preferințelor la capitolul motoare. Cei mai mulți, în continuare, vor opta pentru mașini clasice pe benzină, ceva mai puțini vor căuta diesel, iar pe locul trei vor fi mașinile cu baterii.

Sursa: Jurnal.md
 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Tot import de gunoi si poluare se cheama…numai ca-i o forma sofisticata.