G4Media.ro

Cu o lună înainte de aplicarea vinietei Oxigen, Firea spune că ar…

Cu o lună înainte de aplicarea vinietei Oxigen, Firea spune că ar putea cere părerea bucureștenilor printr-un referendum: „Ideea mi-a venit acum încercând să înțeleg cum e mai bine să procedăm”

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, luni, cu aproape o lună înainte de aplicarea vinietei Oxigen, că ar putea organiza un referendum pentru a-i consulta pe bucureșteni în legătură cu introducerea acesteia. Firea nu a spus clar dacă va organiza referendum, precizând că ideea i-a venit în timp ce dădea declarații presei.

„Dacă nu luăm acum și nu ieri măsuri pe toate palierele atât pentru a elibera pe cât posibil traficul din Capitală, cât și pentru a combate în mod real poluarea, nu știu practic unde se va ajunge, sau putem intui: un oraș paralizat în trafic și un oraș în care nu mai putem să respirăm. Așa cum am spus, în acești trei ani și câteva luni cred că s-au făcut foarte multe proiecte care contribuie împreună măcar la rezolvarea parțială a traficului sufocant și de asemenea la combaterea poluării. În primul rând, încercăm să-i determinăm pe cetățeni să folosească mai des transportul public în comun, pe care l-am modernizat, am achiziționat 400 de autobuze noi Euro 6 și suntem acum în procedura de licitație pentru 100 de tramvaie, 100 de troleibuze și 100 de autobuxe electrice. Din primăvară vor veni în București 130 de autobuze hibrid Mercedes. Iată că sunt motive suficiente pentru ca atât bucureștenii, cât și turiștii, măcar parțial, dacă nu total să folosească și transportul public în comun”, a declarat Gabriela Firea, fiind întrebată de măsurile pe care le va lua pentru a rezolva problema poluării din București.

Firea a spus că, pe de o parte, lumea cere măsuri pentru combaterea poluării, însă atunci când sunt luate, precum introducerea taxei Oxigen, apar petiții și critici.

„Eu înțeleg nevoia tuturor de a avea un autoturism personal, unele familii chiar două, chiar trei. Ceea ce este foarte bine. Problema este atunci când dorim ca în fiecare zi să le folosim toți. Aici intervine problema și trebuie să ne gândim că Bucureștiul este un oraș construit pentru un milion de cetățeni, nu este loc unde să construiești mai multe bulevarde, poduri, pasaje și oricum ar dura (…) Iar aceste discuții interminabile în ce privește poluarea iarăși nu aduc o rezolvare. Nimeni nu a combătut eficient și 100% poluarea în lume, dar se cere de la un singur primar ca el în 3 ani de zile să facă tot ceea ce nu s-a făcut 3 ani de zile”, a spus Firea.

În acest context, Gabriela Firea a vorbit despre varianta organizării unui referendum.

Am văzut că se organizează petiții, acțiuni, chiar mitinguri împotriva vinietei Oxigen. Nicio problemă, noi putem să renunțăm și la program. Dacă asta își doresc bucureștenii, dacă asta ne dorim cu toții, să fim singurul oraș european în care să circulăm cu mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2, nicio problemă. Eu fac ce spun cetățenii, dar să vedeți în ce ipocrizie trăim. Pe de o parte, de ce nu am curajul să iau măsuri și să eliminăm din trafic mașinile care ne omoară, pe de altă parte, atunci când le luăm, dar de ce le luăm și că îngrădim un drept constituțional la a folosi un bun proprietate privată. Să decidă cetățenii. Cetățenii și-au ales un primar, au ales majoritatea în CGMB și aceștia iau măsuri responsabile și în timpul unor dezbateri transparente, iar feedbackul a fost pozitiv, în sensul că cei mai mulți bucureșteni își doresc ca din traficul nostru să dispară autoturismele intens poluante, dar eu îmi iau doar partea negativă, adică mitinguri, petiții, jigniri ș.a.m.d. Nu știu, doriți, noi organizăm un referendum, dar este anormal să organizăm un referendum pentru ceva care europenii la care ne uităm au decis de mult, și anume poluatorul plătește”, a spus Firea.

Întrebată dacă într-adevăr vrea să organizeze un referendum sau e o idee ad-hoc, ea a răspuns: „Păi mi-a venit acum încercând să înțeleg cum e mai bine să procedăm. Trei ani de zile m-ați acuzat că nu luăm măsuri cu aceste rable. Când am luat măsura, mitinguri, petiții, jigniri, inclusiv partidele din opoziție îmi fac tot felul de probleme. Facem cum vrea toată lumea. (…) Vă spun sincer, mă gândesc la toate variantele și mă voi sfătui și cu colegii mei, pentru că orice faci nu este bine”.

Întrebată în continuare dacă mai este timp pentru organizarea unui referendum, Gabriela Firea a replicat: „Timp este. Bani avem?”

Context: Primăria București a amânat până în luna martie 2020 aplicarea taxei de poluare, cunoscută și ca vinieta Oxigen.

Gabriela Firea declara, în decembrie, că în ianuarie și februarie primăria va derula acțiuni de informare și conștientizare a populației în legătură cu efectele introducerii taxei de poluare. ”Vinieta se poate procura prin SMS, online, din benzinării. Vrem să ne asigurăm să proiectul e aplicabil”, a spus Gabriela Firea.

Consilierii generali ai Capitalei au adoptat în 24 octombrie 2019 proiectul conform căruia toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 4 vor plăti vinieta „Oxigen” de acces şi circulaţie în Bucureşti, începând cu 1 ianuarie 2020.

Potrivit unui amendament adoptat la propunerea primarului general, Gabriela Firea, vinieta va fi introdusă şi pentru maşinile cu normă de poluare Euro 4, de la 1 ianuarie 2021.

Potrivit unui amendament adoptat la propunerea ALDE, începând cu 1 ianuarie 2022 va fi interzis accesul în municipiul Bucureşti pentru autovehiculele cu norme de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2.

De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2024, va fi interzis în Capitală accesul autovehiculelor cu normă de poluare Euro 3.

Tot la propunerea ALDE au fost exceptate de la restricţiile din hotărâre: autovehiculele din categoria L1E şi L5E, precum şi autovehiculele care funcţionează cu GNL, GNC şi GPL (doar autovehiculele cu normă de poluare Euro 3).

Conform unui alt amendament, propus de primarul general, vor fi exceptate de la aceste restricţii atât autovehiculele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi cele aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilităţi, care posedă certificat de încadrare în grad grav de handicap, cu însoţitor, eliberat de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, de pe raza municipiului Bucureşti.

Un alt amendament adoptat prevede că circulaţia autovehiculelor vizate de anumite restricţii, fără achiziţionarea vinietei corespunzătoare, precum şi circulaţia în interiorul ZACA, în intervalul restricţionat, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 de lei.

Astfel, din martie 2020, pentru vehiculele cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6, pentru cele electrice şi hibride, accesul în Bucureşti este permis fără restricţii pe toate arterele.

Maşinile Euro 3 pot circula în Bucureşti numai după achiziţionarea vinietei.

Pentru automobilele non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului, stabilită prin proiect în perimetrul delimitat de Piaţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – şos. Pandurilor – şos. Cotroceni – Splaiul Independeţei – str. Ştirbei Vodă – str. Berzei – str. Buzeşti – Piaţa Victoriei. În restul Capitalei, maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 au drept de circulaţie pe bază de vinietă.

Cel mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro, preţul vinietei în cazul acestora ajungând la 1.900 lei pe an.

Vinietele se pot achiziţiona pentru o zi, o lună, şase luni sau un an.

Circulaţia fără vinietă va fi sancţionată cu amenzi cuprinse între 1.500 şi 2.000 de lei.

Sumele încasate vor constitui venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor şi a calităţii aerului, se arată în proiectul de hotărâre.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

29 comentarii

  1. Bucurestenii vor vota cu ambele maini sa-ti plateasca tie taxe!
    Ti-ai programat niste concerte in prag de alegerile locale ai nu ai bani sa le platesti?
    Vrei sa duci pensionarii in concediu si vara asta? Niste vouchere pentru ochelari?

    • Eu cred ca ar trebui sa-l intrebe oficial pe directorul pesedist de la Registrul Auto Roman cum ar trebui sa procedam. Da, roman… ca e orice numai român nu… 🙁

    • Taxa Oxigen e o mizerie care ar pica instantaneu la CCR . Dupa parerea mea, cel ce plateste taxa este ,,foarte inteligent”
      Daca aceasta taxa s.ar fi numit taxa de decongestie, denumire care este mai aproape de adevar, atunci ea ar trebui sa fie platita de TOTI cei ce tranziteaza centrul Bucurestiului, bineinteles cu exceptiile de rigoare: pompieri, salvare, etc.
      Ca argument va recomand sa va uitati in trafic, la semafor si sa numarati masinile noneuro-euro 3 din jurul dumneavoastra. Cate veti gasi? Cam putine nu.i asa? Cam suna a pacaleala aceasta taxa Oxigen!!
      Ganditi.va ca aceasta taxa se va impune in oricare resedinta de judet din tara. Va inchipuiti ce iese? Sa nu mai poata omul sa mearga la munca de la sat la oras sau invers si sa atarne la tot felul ia.ma nene? Pai primarul ala si partidul lui nu ar mai fi votat in veci!

    • In Romania pe langa drumurile de kkt,domina shurile pana n euro 5 .

  2. Complet aberant. Nu are curaj să se ia la trântă cu electoratul posesor de cazane .
    Dacă face referendum, o să se interzică tot ce e electric sau peste euro 5 și deasemenea se va vota înlocuirea trotuarelor cu inca o bandă da circulație, sau cu niște locuri de parcare.

    • Astfel de initiative nu sunt lansate fara studiu de impact asupra electoratului. Realitatea e ca cele mai multe cazane din capitala sunt inmatriculate in provincie.
      Taxa oxigen este buna, singura masura luata de Firea pe care o aprob, cu mentiunea ca nu era necesar sa dea vouchere de 10k eur pentru locuitorii ZACA, acestia puteau fi exceptati de la interdictia de a intra in ZACA.

  3. Sa faca, incurajati-o, sa vada ca sub 10% o voteaza!

    • Viata e un spectacol la care prostii casca gura.
      La ce naiba mai verifica aia noxele la itp daca nu intereseaza pe nimeni valoarea lor? rar stii ce zice?…

    • Da, sigur! Daca „duce” idei din astea la poporul care chiar votează (nu la „ecologiștii” care în weekend n-au timp de vot, se plimba cu bicicleta pe la Comana) fii convins că nu vor dori nici o vigneta pt nici o normă de poluare! Așa ceva nu „se duce” la popor! E ca și cum i ai întreba: „Așa e că nu mai doriti sa plătiți taxe?” sau „Așa e că vreți pedeapsa cu moartea pt crimă și să se taie o mana în caz de furt?”( asta cred că ar trece cu 80%) sau „Așa e că nu mai vreți in UE?” Asta, însoțită de o campanie de minciuni, prin care s-ar arata numai „pozitive” pe A3 și Romania TV, fac pariu că ar trece (doar a trecut și la alții, care credeam că sunt mai „nobili”!

  4. Vrem reducere la taxa ITP!
    daca nu ne intereseaza valoarea noxelor la fiecare masina sa fie inregistrata in baza de date de la Registrul Auto Roman eu simt ca mi se iau banii pentru nimic!

  5. Un exercitiu de imagine ce se doreste un test electoral .Nu vom merge la nici un referendum ce ne considera de-a dreptul prosti .

    • Ai vazut tu prost sa recunoasca? Bineinteles ca sunteti prosti, sa ne uitam la presedintii Romaniei de dupa revolutie. Ce dovada mai clara ca aceasta vrei? Suntem o natie majoritara de prosti, imbecili, fuduli, etc.

  6. Duamna Firea,

    Ca sa dovediti ca sunteti de buna credinta ce ar fi sa taxati intai doar masinile care tranziteaza bucurestiul- ilfovul si judetele din sud- sunt din belsug! Nu ar fi ok sa incepeti asa? Avand in vedere ca poluare pe care o fac masinile nu e pe podiumul poluarii in bucuresti, nu e bine sa incepem cu „premiantii la poluare” – gropile de gunoi, praful, etc… Ca sa dovediti ca sunteti de buna credinta si sa va alegem!!!!

  7. Fa in p*** mea benzi prntru autobuz/troleu si pentru biciclete.Cine rahat vrea sa zaca 1 ora in autobuz in aglomeratie in loc sa stea in masina personala.Poti sa iei si mama Mercedesului ca tot degeaba.Daca ar durea cretinismul unii s-ar tavali pe jos.

    • Autobuzele electrice sau pe hidrogen se apropie de pretul tramvaielor, acestea din urma avand costuri de mentenanta foarte ridicate. Este de preferat sa se renunte la liniile de tramvai( cu exceptia 41) si sa se amenajeze benzi dedicate pentru autobuze si masini in misiune in spatiul respectiv.
      De asemenea, multe din parcarile de pe marginea drumului ar trebui desfiintate si amenajate parcari subterane, supraterane multinivel sau smart parking. In locurile unde exista parcari pe marginea drumului sa se amenajeze piste pentru biciclete, trotinete scutere astfel incat sa se poata circula in siguranta si cu o viteza medie de pana la 25km/h.
      Solutii tehnice exista dar Firea a fragmentat bugetul in mii de proiecte neinsemnate in loc sa abordeze macar un proiect major de infrastructura, cu ar fi terminarea sau continuarea lucrarilor la inelul median al Bucurestiului in asa fel incat sa se poate parcurge intreaga bucla fara opriri.

  8. Extraordinar cum ii vin ideile cu cat se apropie alegerile!

  9. Este o mizerie fără seamăn!
    Și nu mă refer la modul în care este implementată măsura, ci la absurdul ei.
    În loc să fie taxați marii poluatori ai Bucureștiului, respectiv, constructorii, cei care ard combustibili fosili în termocentrale, cei care incinerează deșeuri în proximitatea Capitalei, sau cei care taie pădurile Băneasa și Andronache, sunt sancționați cetățenii care poluează cu mult mai puțin prin trafic, ridicând practic în atmosferă praful care abundă pe străzi.
    Dar, cetățenii plătesc conștiincios taxele…
    De fapt, aceasta este o taxă/sancțiune pe proprietate, nu pe poluare, ceea ce o face atacabilă în justiție din pricina limitărilor dreptului la proprietate.
    Este pur și simplu o măsură ineptă, dincolo de efectele electorale negative pe care le aduce d-nei Firea.

  10. Da, frate, o acțiune de extremă inteligenta!
    Cu naiba să faci un referendum să îi întrebi dacă vor sau nu să plătească niște taxe in plus?
    Sa plătești și să organizezi un referendum doar ca să îi întrebi dacă vor să le iei mai mulți bani?!?
    As zice prostie, dar e doar nesimtire: o da acum la intors cu taxa asta ca sa nu piardă din electorat, dar nu voia să spună că a renunțat pt ca vin alegerile…

  11. Îi tremură sârmankur.

  12. idee pe sarma ! Nu e nevoie de referendum, daca vor fi alegeri in 2 tururi, toapa va primi un mare referendum !

  13. După criza ecologista uite că obloveste și criza democratică pe doamna WiFirea. Abia acum a realizat că taxa Zyklon București numită pompos oxigen e o porcărie. Oare chiar crede cineva că după ce vor începe proprietarii de cazane să plătească aceasta taxa va acadea câtuși de puțin poluarea in București sau macar in zaca (mai bine voi ziceau zacusca). Puțin probabil.
    Hai sa facem din referendum să interzicem și altor surse de poluare: șantiere, centrale de apartament de exemplu
    Probabil că vigneta va pica la ccr pe motiv că nu este corelată cu nivelul daunei produse.

  14. Iubi se vede de departe CA CArtea nu a fost un hobi pentru tine.Chestia asta cu poluarea e o mare smecherie.Sa sti ca oricum ai arde 1 litru de combustibit tot atata cenusa rezidu obti.Producerea unei masini electrice polueaza pana la iesirea pe poarta fabricii cat polueaza producerea unei masini clasice plus 200000 km.Curentul electric si ala polueaza.Asa ca atentie ce calculati caci se vede ca veeti sa furati oamenii.Cand am cumparat masina nu mi ai spus ca dupa cativa ani mai veei sa ma jegmanesti.Apropos daca dau bani poluez mai putin????

  15. A uitat conita sa ne spuna ca a verificat la serviciul înmatriculari (sau la directiile de taxe ale sectoarelor) câte autoturisme intra în categoriile incriminate, si ca a socotit deja care va fi scaderea poluarii dupa ce le interzice.

  16. Daca ar avea senzori de mediu care sa spuna ca azi a fost depasita limita si se opreste circulatia pentru toate vehiculele cu exceptia salvare pompieri politie si alea euro 6 atunci jos palaria. Dar sa pui taxa care nu rezolva decat umilinta si sa bagi acolo exceptii care mai de care in afara poluarii este ridicol spre prostie si discriminare Opreste doamna si macaralele si tractoarle si drujbele adp daca este poluare dar nu pune taxe si exceptii pentru pile! Doar Primarul General al Capitalei sa circule Primarul Municipiului Bucuresti sa mearga in tramvai cu prostimea cum fin o denumeste doamna prin aceasta hotarare.

  17. Sunt bucurestean, madame f daca vrea bani sa puna taxe la intrare in oras. S.a construit pe linga buc si toti vin aici zilnic,dar taxe platesc in voluntari si alte comune, sa faca centura ,pasaje ,poduri suspendate. Sunt multe orase afara care au poduri ce duc in oras direct din autostrada. Stiti acea expresie ?! ,,SCOPUL SI DURATA VIZITEI ??,, deci sa ne lase pe bucuresteni, vrea bani sa.i taxeze pe nerezidenti zilnic la fiecare intrare

  18. Aberanta aceasta din voluntari si votantii ei sa priceapa un lucru,anume rezidentii au drepturi.. Sunt multe orase unde platesti la intrare,indiferent ca..i.spune taxa de autostrada sau altfel, DAR ODATA INTRAT IN ORAS POTI SA STAI ACOLO PINA LA PENSIE SI DUPA , O SA MAI PLATESTI LA URMATOAREA INTRARE !!!!!!!

  19. Ii solicitam public dlui priministru sa ELIMINE ITP LA MASINILE VECHI, ESTE INUTIL DACA NU SE IA IN CALCUL NORMA DE NOXE, UN E3 MIC POLUEAZA MAI PUTIN DECAT UN e5 sau e6 cu motor mare sau tunat !!!!!!

    • Registrul Auto Român sa nu mai primeasca procent din taxa de ITP daca nu-l intereseaza calitatea procedurilor efectuate de catre inginerul autorizat de catre ei si nici sa integistreze in baza de date valoarea noxelor de la fiecare masina inspectata

  20. „Pe de o parte, de ce nu am curajul să iau măsuri și să eliminăm din trafic mașinile care ne omoară, pe de altă parte, atunci când le luăm, dar de ce le luăm și că îngrădim un drept constituțional la a folosi un bun proprietate privată.”

    Păi, Fifi, cum să-ți spun? Taxa ta Zyklon-B NU este de poluare. Dacă doreai o taxă de poluare, îi ardeai pe toți care intrau cu mașina veche în oraș.
    Tu acum îi arzi doar pe cei care stau undeva într-un perimetru arbitrar ales de cineva, nu se știe pe ce criterii, și doar în timpul zilei. Aceeași mașină interzisă în timpul zilei poate circula fără probleme noaptea. De ce? Noaptea nu mai poluează, sau care-i explicația?
    Iar mașinile serviciilor publice, exceptate de la aceeași regulă anti-poluare, poluează de fapt în draci, cam cât restul mașinilor interzise de tine la un loc.
    Deci taxa ta anti-poluare nu prea e deloc anti-poluare, dat fiind că e plină de excepții.

    Zi-i „taxă de congestie” în modul în care e gândită acum, și n-am nimic împotrivă.
    Dar să spui că te f#te grija față de bucureșteni și le taxezi accesul mașinilor lor în orașul lor, numind-o pompos grija față de poluare, în condițiile în care mașinile instituțiilor Primăriei, niște rable de prin 1800 toamna care poluează în draci, au acces permis pe oriunde, sună a nesimțire față de cei care (NU) te-au ales.
    În loc să arunci banii pe fereastră cumpărând măști sanitare distribuite prin autobuze de care nimeni nu pare să știe, sau punând iepurași imenși prin oraș, sau făcând concerte penibile cu unii care te pupă-n sârma din fund, sau turnând banii șuvoi în biserici kitchoase, mai bine investeai în mașinile ălora să nu mai circule cu asemenea bombe pe roți.

    Iar mahalagismul ăsta, cu mâinile puse-n șolduri și gura mare, că „facem referendum dacă așa vor cetățenii”… e penibil.
    În primul rând, nu se știe dacă taxa aia Zyklon B se aplică sau nu. Nu se știe de unde se pot cumpăra vinietele alea. Nu se știe cine verifică accesul în zona ta de zacuscă. Nu se știe nimic.
    Iar tu vii și spui că nu-i problemă, avem timp, facem referendum. Aici avem voie să cheltuim bani, la alegerile în două tururi nu. Că alegerile într-un tur ne avantajează pe noi, ăia care suntem votați de 20% din alegători…

    F#ck you, Fireo!