G4Media.ro

Consiliul Concurenței cere ca prețul cel mai mic să fie principalul criteriu…

Consiliul Concurenței cere ca prețul cel mai mic să fie principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport

Consiliul Concurenței anunță că a decis, în urma unei investigații, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean pentru călători trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse sau trasee.

În cadrul investigației, Consiliului Concurenței a constatat că nivelul tarifului sau al prețului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean, deși au fost acordate drepturi exclusive.

Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul județean/interjudețean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenți în piață.

”În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat) și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Consiliul Concurenței.

Se consideră că prin prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu se consolidează poziția dominată a operatorilor existenți în piață, poziție dată de exclusivitatea deținută de aceștia pe cursele/traseele operate.

”Practic, prin prelungirea licențelor de traseu, operatorii nu au fost motivați să investească în dotarea cu vehicule noi. În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speță anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depășește durata normală de funcționare de maxim 9 ani).

În acest fel, este afectată nu numai activitatea firmelor ce ar dori să intre pe aceste piețe, ci și consumatorii cărora li s-au oferit condiții calitative reduse la un preț cel mai probabil mai mare decât cel care ar fi rezultat în urma unei proceduri concurențiale”, se mai arată în comunicat.

Consiliul Concurenței solicită Ministerului Transporturilor să finalizeze, în maxim 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudețean:

  • fie prin mijloace concurențiale, conform dispozițiilor legislației în domeniul achizițiilor publice;
  • fie prin deschiderea completă a pieței transportului interjudețean, în sensul acordării licențelor de traseu tuturor solicitanților care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie și care, totodată, respectă condițiile și graficul de circulație stabilite de autoritate, fără a fi acordate exclusivități pe trasee și/sau curse.

În urma investigației, Consiliul Concurenței recomandă Parlamentului și Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt județene sau interjudețene.

Totodată, orice modificare a legislației în domeniul transporturilor trebuie să prevadă expres faptul că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate va constitui criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse și/sau trasee.

În plus, autoritatea de concurență a transmis către consiliile județene, organismele responsabile cu organizarea noilor proceduri de atribuire a traseelor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel județean, un set complex de recomandări care să asigure și să mențină concurența pe această piață.

Foto: Pexeles.com

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Pai PSD mai are inca datorii de platit de pe timpul lui Dragnea cand aduce la Bucuresti angajatii din primarii si consilii judetene. Multi nu si-au primit plata nici acum, asa ca se explica acordarea cu dedicatie a licentelor.

  2. Discutam inca de pretul cel mai mic?

    S-a vazut in timp ca pretul cel mai mic nu reflecta si un nivel de calitate.

    Sa se faca un sistem de punctaj:
    1. Varsta masini din parcul firmei care liciteaza
    2. Dotarea masinilor ( ca masinile por fi noi, dar sa nu aiba dotari pe ele )
    3. Numar de accidente in care au fost implicate masini ale firmei / soferi ai firmei.
    4. Asigurari existente asupra masinilor si a pasagerilor ( de ce a pasagerilor : in caz ca masina in care se afla e implicata intr-un accident, sa poata fi transferati in alta masina sau daca e nevoie sa fie spitalzati in conditii cat mai decente si a li se oferi daune )
    5. ITP la aceste masini de transport persoane sa fie facut riguros.

    Din unele privinte, cei de la consiliul concurentei parca traiesc in alta lume/era.