G4Media.ro

Cele șapte obiective din justiție care vor fi în continuare monitorizate în…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Cele șapte obiective din justiție care vor fi în continuare monitorizate în cadrul PNRR / România riscă să piardă fonduri europene dacă nu le îndeplinește / Printre priorități, adoptarea Codurilor Penale până la sfârșitul acestui an / Predoiu: Sunt gata de a fi promovate în Parlament

Șapte obiective mari din justiție vor fi în continuare monitorizate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, chiar dacă România este pe punctul de a scăpa de Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) după ultimul raport pozitiv aprobat de Comisia Europeană. Una dintre urgențe este adoptarea Codurilor Penal și de Procedură Penală până la sfârșitul acestui an, obiectiv care trebuie îndeplinit în trimestrul patru al anului 2022, potrivit măsurii 424 din cadrul PNRR. Problema este că în aceste coduri ar trebui inclusă și tema prescripțiilor speciale, desființate de o decizie a Curții Constituționale.

Ministrul Cătălin Predoiu a declarat, miercuri, că proiectele celor două Coduri au fost în dezbatere publică și sunt gata de a fi promovate în Parlament. ”Vom face pași către promovarea Codurilor în Parlament”, a mai spus Predoiu, care a sugerat că termenul poate fi totuși depășit, iar adoptarea Codurilor ar putea fi amânată câteva luni față de termenul stabilit, până la înaintarea următoarei cereri de plată la Comisie.

A două măsură măsura (423) se referă la modul în care vor fi implementate cele trei legi ale justiției. Funcționarea Secției Speciale în noua formă va face, de asemena, obiectul monitorizării în cadrul PNRR.

A treia măsură (421) din cadrul PNRR vizează ”implementarea strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar”, capitol care include problema resurselor umane, problemele generate de valul de pensionări în rândul magistraților și capacitatea sistemului de a face noi recrutări. La acest capitol, răspunderea este la Institutul Național al Magistraturii, care în timpul celor doi ani de pandemie nu ar fi organizat concursi de intrare în profesie.

A patra măsură (431) se referă la ”consolidarea cadrului normativ privind integritatea”, care se referă în principal la activitatea Agenției Naționale de Integritate.

A cincea măsură (429) are în vedere funcționarea Direcției Naționale Anticorupție, fiind stabilit în cadrul PNRR un obiectiv concret: umplerea schemei de personal până la 85%.  În prezent, schema ar fi ocupată în proporție de 79%, adică ar fi nevoie suplimentar de circa 15 procurori.

A șasea măsură (422) din PNRR vizează Agenția Națională a de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care se ocupă de recuperarea activelor provenite din infracțiuni. România și -ar fi asumat în cadrul PNRR construirea a 4 depozite pentru bunurile sechestrate de ANABI.

În fine, a șaptea măsură din PNRR (430) este adoptarea legii avertizorului de integritate, obiectiv în întârziere. Legea trebuia adoptată în trimestrul unu al acestui an, însă în prezent este blocată în Parlament după ce președintele Klaus Iohannis a întors legea de la promulgare din cauză că avertizorilor nu li se garanta anonimatul în cazul raportărilor.

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a explicat, miercuri, că dacă nu sunt îndeplinite cele șase jaloane stabilite în PNRR, România riscă să piardă fonduri europene, dar a subliniat că îndeplinirea obiectivelor poate fi amânată până la înaintarea cererii de plată.

Separat de monitorizarea efectuată în cadrul PNRR, România va fi monitorizată la capitolul justiție și în cadrul mecanismului privind statul de drept, a mai explicat ministrul justiției. Acest mecanism, care se aplică tuturor statelor membre UE, leagă și el acordarea fondurilor europene de respectarea unor valori cum ar fi independența sistemului judiciar și libertatea presei.

Echipele de evaluatori din cadrul celor două mecanisme (PNRR, stat de drept) sunt distincte, deși ambele sunt formate de experți din cadrul Comisiei Europene.

Doar în cazuri extreme, când se constată încălcarea unor principii de bază din tratatele Uniunii, se poate ajunge la declanșarea unor sancțiuni mai dure, cum ar fi activarea articolul 7 din Tratat (cazul Poloniei sau Ungariei). Aceste sancțiuni pot merge până la pierderea dreptului celor două țări de a vota în chestiuni decizionale care privesc UE.

Procedura, decisă prin vot în plenul Parlamentului European (PE) de la Strasbourg, se anunță a fi însă una de durată, cu șanse reduse de a fi pusă în practică.

Context

Comisia Europeană a recomandat, marți, în ultimul raport MCV (Mecanism de Cooperare și Verificare) încetarea monitorizării României, după 15 ani de funcționare a acestui instrument prin care au fost monitorizate progresele făcute în reformarea justiției după aderarea la UE, se arată în raportul consultat de G4Media.ro.

În raportul MCV se arată că justiția va fi monitorizată mai departe în cadrul mecanismului privind statul de drept, care condiționează fondurile europene de respectarea unor valori precum independența justiției și libertatea presei. Decizia Comisiei va fi transmisă Consiliului și Parlamentului, care pot face observații.

În raportul MCV se mai arată că noile legi ale justiției ”vor fi, de asemenea, evaluate în cadrul procedurii specifice aferente Planului de redresare și reziliență al României”.

Raportul precizează că procesul legislativ de revizuire a Codului penal și a Codului de procedură penală în vederea alinierii dispozițiilor lor la deciziile relevante ale Curții Constituționale a României este încă în desfășurare și că ”această aliniere va trebui să țină seama, totodată, de necesitatea de a se asigura compatibilitatea cu dreptul UE și cu instrumentele internaționale de luptă împotriva corupției, precum și de recomandările formulate în cadrul MCV și de avizul Comisiei de la Veneția”.

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

25 comentarii

  1. PSDNL zice cum spune Comisia de la Veneția și apoi face ca hoții.

    • Lupta contra corupției trebuie dusă de păgubași.
      Să învețe să se organizeze. Și să se gândească serios la vot.

    • Voi tot nu ati inteles avantajul schimbarii MCV pe PNRR? MCV nu avea nici o penalitate. PNRR are penalitati. Este mai bine asa.

    • @Trodor
      Știu, dar PSDNL tot lichele sunt.

    • Cu vorba bună nu faci nimic, la bani trebuie pedepsiți bolșevicii din țările (foste) comuniste 😂😂😂😂😂

  2. Usl-isti spurkati, pe scurt, ati scapat de dráqu, ati dat de tac’su.
    Mùie usl si votacilor usl.

    • Tot ce trebuie să țineți minte este PNL+ PSD= love (furăciune). Dacă nu o să votați masiv împotriva lor, țara o să fie condusă de USL 3. Dacă nu ai cu cine să votezi, dă-le la toți multă, multă „ștampilă”, important este să votezi !!!

    • Corect….numai ca patrihotii astia din USL sunt in stare sa renunte la banii europeni de dragul micilor interese personale si al furtisagurilor.Asa se va intampla si cu pensiile speciale.

  3. E reciprocitate. Noi nu-i mai zicem Secția Specială, ei nu-i mai zic MCV…. Dacă aveți impresia că europenii sunt proști, vă înșelați….

  4. De ce mai are nevoie Romania de legile justitiei si codurile penale?
    Sub comanda mafiotilor Iohannis-PSD-PNL-UDMR au disparut din spatiul public hotiile, coruptia la nivel inalt etc, deci ICCJ, DNA, DIICOT sunt inutile, asa ca se poate renunta la justitie.
    Babele cu patrunjel sa primeasca amenzi si cu asta-basta!
    Am scapa asa si de mii de lacuste-magistrat si deci de mii de pensii speciale nesimtite.

    • DNA, DIICOT nu sunt inutile. Doar ca …. amploarea fenomenului co.ruptiei si infracțiunilor de care se ocupa ele depășește capacitatea lor financiară, tehnica, de resurse umane, informațională de a lupta cu ce se întâmpla la nivel sistemic: corupția endemica si “hidrele” inter.lope.

      In tot acest peisaj lipsit de speranța, important este primul declanșator al viitorului acestei tari, alegerile politice ale oamenilor. Votul oamenilor. Oamenii trebuie sa trimită in Parlament o majoritate necor.upta si incoruptibila care sa lucreze pentru ei pe termen lung, prin strategii si legi pentru bunăstarea romanilor, nu pentru grupuri de interese mârșave.

    • Controlate politic, ca acum, DNA, DIICOT, Procuratura Generala, ICCJ, CCR etc sunt inutile!
      Cand vor fi condamnari de inalti demnitari, pentru coruptie si orice altceva, inseamna ca isi fac treaba.
      Sa nu spuna cineva ca nu exista coruptie la nivel inalt in Romania, ca devine penibil!

  5. Nu mai e nimic de facut in tara asta capturata total de fostii si actualii nomenclaturisti. Fuga e singura solutie, scapa cine poate.

    • Ar fi interesanta o alianta AUR – USR. Sustin

    • Exista deja alianta AUR-PSD-PNL, s-a vazut la toate voturile din parlament.

    • Singura alianța a aur pe care am văzut-o este cea de la mptiune: psd-usr-aur. Asa de inteligenți au fost părinții și părinții 2, ca au votat pentru întrarea bolșevicilor la guvernare în detrimentul lor. Aia își freacă mâinile de bucurie, unde mai găsești asa P. R. 0S.TI???

  6. Mi se pare mai corect un cadru nou de monitorizare pe statul de drept care sa se plice tuturor tarilor unitar. MCV-ul pentru RO si BG devenise obsolete.

  7. Cel mai valoros program de reformare a Romaniei este PNRR-ul.Face cat 10 politici ale PSD si PNL la un loc.Monitorizarea continua mai abitir ca pana acum si conditioneaza acordarea fondurilor europene de rezultatele din justitie,de implementarea reformelor,cu alte cuvinte de respectarea statului de drept.Asa ca hai pe repede inainte cu codurile-penal si de procedura penala-si cu legea avertizorilor de integritate.Altminteri sa ne luam adio de la banisorii europeni.

  8. Trebuie sa ținem trotinetiștii exci.tati, că ne scade traficul dacă realizează că au rămas cu drula-n gură.

  9. Așa, tati, ține decrețeii în priză, să nu intre in depresie. În fiecare zi pârțâie câte o anal.iză despre cum de fapt n-ați luat-o-n mână, ‘r-ați ai dreq de fanati.ci.

  10. Ințeleg că și-au dat în sfârșit seama că MCV-ul era ineficient, iar de acum înainte vor aplica tactica:”…până nu simte la buzunar nu se invață minte…”?
    Mulțumesc anticipat!

  11. Pai pana cand nu le tai efectiv fondurile europene nu-i inveti minte.Daca sunt codurile gata in concept- urgent sesiune parlamentara si pana la Craciun gata cu ele.Treaba cu prescriptia speciala se rezolva usor si repede,eventual se ia textul de un rand din OUG din mai si se inscrie in proiectul codului penal.Eu si astazi spun-codul penal de dupa decizia CCR 297/2018(repusa in discutie prin decizia CCR 358/2022) care nu mai prevede intreruperea cursului prescriptiei,dar mentine in vigoare prescriptia speciala a raspunderii penale nu poate fi considerat lege mai favorabila in raport cu codul penal de dupa decizia CCR 297/2018, caci ofera un tratament juridic asemanator, egal pentru infractiunile vizate,prin acordarea de efecte juridice actelor intreruptive de prescriptie indeplinite anterior datei de 25.06.2018,ceea ce este si in spiritul deciziei ICCJ pronuntata in legatura cu materia referita-aceasta situatie conducand la aplicarea principiului activitatii legii penale in timp.

  12. 1.Sa ghicim toti cand o vor face, ziua ca hotii, in parlament ?
    2.Sa ghicim cat de diferita va fi forma finala fata de forma pusa in consultare publica in 2021 ?

  13. Dommul Geniu Predoiu sa condenseze(in sensul de a concentra) codul penal la un articol despre furtul mancarii din supermarket la valori sub 20 euro, care sa fie pedepsit cu 20-30 ani temnita sa vada ieuropenii ce inseamna JUSTITIE….