G4Media.ro

Cele mai proaste trenuri din Europa „circulă” în Balcani și în Europa…

Cele mai proaste trenuri din Europa „circulă” în Balcani și în Europa de Est. În România, circulă zilnic trenuri de mâna a doua sau a treia, aruncate la începutul anilor 2000 de căile ferate franceze, engleze, germane sau daneze. Sunt locomotive din 1937, care în majoritatea țărilor europene ar fi exponate de muzeu

Există un sector din Europa în care pe brazda, acum decolorată, a fostei Cortine de Fier, este săpat un semn adânc între cele două emisfere ale Vechiului Continent: calea ferată. În unele țări, panoul cu orarul trenurilor este un adevărat lux.

(articol preluat din Euronews, via Rador)

Se întâmplă de exemplu în Albania, unde din noiembrie 2019, pe căile ferate naționale nu au circulat trenuri de călători. Cauza: lipsa de bani pentru a plăti combustibilul pentru locomotivă. Și nu este prima dată. Nicio notificare oficială cu privire la momentul suspendării de către HSH – compania feroviară de stat. Reluarea serviciului, în februarie 2020, a fost anunțată de membrii unui grup de pe Facebook.

În 2018, o anchetă realizată de Forumul Economic Mondial a identificat care sunt cele mai bune și mai proaste companii feroviare din Europa, folosind un indice care evaluează frecvența, punctualitatea, viteza și prețul serviciilor feroviare. Pe primele locuri se situează Olanda, Finlanda, Germania și Spania, în timp ce pe ultimele se află Bulgaria, România, Slovenia, Grecia și Croația. Dacă raza de acţiune se extinde și în țările din afara UE, atunci scorurile devin și mai mici.

Pe o scară de la 1 la 7, Serbia, Bosnia și Herțegovina și Macedonia obțin 2 puncte. Pe ultimul loc al clasamentului se află Albania, cu 1,2 puncte din șapte.

Cu toate acestea, există o zonă care evidențiază o problemă și mai structurală pentru căile ferate din Europa de Sud-Est. Cel mai recent raport al ERA – agenția UE care reunește infrastructura feroviară a UE – a relevat date despre accidente, victime și persoane grav rănite pentru fiecare dintre cele 28 de țări din Uniune. Toate țările Europei Centrale de Est au raportat valori mai proaste decât media europeană în unele cazuri, cum ar fi cazul Ungariei și Bulgariei, incidența fiind de trei ori mai mare, în timp ce în altele, cum ar fi în România și Estonia, chiar de cinci ori mai mare.

România și Bulgaria se află pe ultimele locuri

Trenul Oradea – Arad de la ora 07:05 este unul dintre miile de trenuri regionale care circulă pe rețeaua feroviară românească. Pasagerii călătoresc zilnic cu o locomotivă din 1937, o adevărată relicvă de dinainte de război, care în majoritatea țărilor din vestul Europei ar fi păstrată ca piesă de muzeu sau folosită pe liniile turistice.

La fel ca celelalte trenuri de pe linie, Oradea – Arad parcurge cei 120 de km care separă cele două orașe din vestul României în 2 ore și 58 minute, cee ce înseamnă în medie 40 km / h.

”Uneori, câte un pasionat de trenuri soseşte din Germania pentru a fotografia această locomotivă”, spune Ion, şef de gară la Zerind, un sat aflat la jumătatea drumului dintre cele două oraşe. „Totuși, pentru cei care trebuie să ia trenul în fiecare zi, această călătorie nu este deloc o plimbare”, spune el.

700 de kilometri mai la sud, în Bulgaria, trenul parcurge – însă doar de trei ori pe săptămână – cei 34 de kilometri care separă orașele Kyustendil și Gueshevo într-o oră și 40 de minute. Starea infrastructurii permite o viteză maximă de 25 km / h, care în unele porţiuni ale traseului scade la 15 km / h.

În acest colț al Europei, starea înapoiată a căilor ferate se observă privind mai ales trenurile și infrastructurile.

Potrivit estimărilor realizate de portalul financiar profit.ro, starea înapoiată a acestor două elemente a cauzat căilor ferate române, doar în 2017, întârzieri de 4,5 milioane de minute, circa 8,6 ani de întârziere în 365 de zile de circulație. Și vorbim despre o țară care – conform celui mai recent raport al UIC – Uniunea Internațională a Căilor Ferate,  a transportat în 2019 aproximativ 53 de milioane de pasageri.

În 2017, firma de consultanță Boston a dezvoltat un studiu care calculează performanța feroviară a țărilor UE prin adăugarea nivelurilor de siguranță, intensitate de utilizare și calitatea serviciilor. Pe ultimele locuri se află România și Bulgaria, cu un scor de 2 din 10. Prima ţară de peste Cortină este Cehia, cu 5 puncte.

O pensie care nu soseşte niciodată

În țări precum Bulgaria sau România, circulă zilnic trenuri de mâna a doua sau a treia, aruncate la începutul anilor 2000 de căile ferate franceze, engleze, germane sau daneze. Însă în afara granițelor Uniunii, situația este şi mai gravă.

Valon este mașinist la Durres, în Albania. În așteptarea colegilor săi, care manevrează un tren de marfă, ne spune că toate vehiculele sunt vandalizate, vagoanele călătoresc fără lumină și cu geamurile sparte de pietre. „Până şi locomotivele sunt deteriorate,” spune, indicând farurile. „Au furat chiar și becurile farurilor.”

În Moldova, locomotivele vechi din epoca sovietică continuă să circule cu vagoane din anii 1960, unde pasagerii stau pe băncuţe de lemn, iar în Bosnia și Herțegovina, unele fabrici miniere transportă zilnic vagoane pline cu cărbune trase de locomotive cu aburi construite în 1942.

Nici pe frontul conexiunilor internaționale lucrurile nu stau mai bine: în ultimul deceniu, în Bosnia și Herțegovina au fost eliminate singurele trei convoiuri care legau Sarajevo de Belgrad, Zagreb și Budapesta. Brano este un croat din Sisak, însă lucrează la Sarajevo: „până acum câțiva ani mergeam să îmi vizitez mama cu trenul”, spune el, „astăzi sunt obligat să folosesc autobuzul și să mai folosesc apoi un alt mijloc de transport. Şi cu trenul era o călătorie lungă, dar acum, este mult mai incomod ”.

În ciuda acestui decalaj faţă de restul continentului, căile ferate din țările Europei Centrale și de Est și în Balcani sunt obiectul unui proces de restaurare și reînnoire,

Datorită investițiilor UE, în Bulgaria și în România sunt în desfășurare lucrări masive pentru adaptarea principalelor infrastructuri la standardele europene cu scopul de a crește viteza maximă a unor secțiuni până la 140/160 km / h. În Macedonia de Nord, Serbia, Muntenegru și Bosnia și Herțegovina, au fost achiziționate noi materiale de provenienţă chineză, rusă și spaniolă pentru a integra parcul de locomotive și vagoane.

Totuși, acestea sunt intervenții care afectează în mare parte principalele artere de trafic: intenția declarată de Uniunea Europeană este consolidarea coridoarelor de transport transeuropene TEN pentru a reduce decalajul de siguranță și viteză cu alte țări ale UE.

Cu toate acestea, există riscul ca pasagerii care locuiesc departe de rutele principale să continue să fie deserviţi de o cale ferată de a doua sau chiar de a treia clasă, care foloseşte trenuri postbelice a căror uşi rămân deschise.

Articol de  Marco Carlone / Traducerea: Cătălina Păunel

Foto: Inquam Photos / Manases Sandor

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

20 comentarii

  1. Romania are una din cele mai proaste infrastructuri din Europa.Multa coruptie si cumetrie … care este :)) Investitii,progres si modernism,care nu prea este.

  2. Romanistan e un fel de pielea p….
    Pentru naivii care cred ca ne indreptam in directia buna…surprise! nu, ne indreptam catre o mlastina.. wake up!
    Va garantez ca pe durata vietii noastre nu vom avea o Romanie cum viseaza anumiti idealisti 🙂

    • Dacă am fi un fel de ”Putinistan”, ne-am”indrepta in directia buna” unde nu e ”mlastina”. O ”garanteaza” trolii ”conservați” ai mafiei PRO-PSD-ALDE. De 30 de ani, securiștii interlopi se chinuie să nu ne ”indrepte catre o mlastina”, după ce tătucii lor criminali s-au chinuit și ei vreo 40 de ani înainte.

  3. Bă Orban,ești acolo de câteva luni,nu ai modernizat CFR ,nu ai făcut autostrăzi,nu avem spitale,nu ai triplat pensiile,școliile sunt în paragină….hai bă ca nu mai avem timp,votăm PSD de 30 de ani ca niște babuini da acuma dintr-odată vrem tot să meargă strună…..de mă enervez votez PSD iar,că acuma sigur se vor apuca de treabă :-)))))

  4. Nu stiu cum se face, ca la noi se merge din rau in mai rau. Daca o autostrada prezinta gropi, se limiteaza viteza de circulatie in loc sa fie reparata, daca un pod de cale ferata prezinta fisuri, se limiteaza viteza de circulatie in loc sa fie reparat. Iar nu in ultima instanta, daca o pista de avion are suprafata de rulare deteriorata, nu se mai permite decolarea si aterizarea avioanelor de mari dimensiuni, se limiteaza la cele mici si mijlocii.

    • Good point ! Trist de adevarat.

  5. In Romania, cadrul de referinta este Bucurestiul – o sat Anatolian pe steroizi fabricati in abatoare Rusesti sovietice. Cand intri in Gara de Nord parca intri intrun univers distopic post-apocaliptic in care ideea de ordine nu are sense iar oamenii nu au creier si comunica prin pumni, picioare si tipete. Cat timp capitala Romaniei va ramane in mod abuziv Bucurestiul, Romania nu va putea merge spre bine, iar orice pas inainte va fi urmat de doi pasi inapoi (plus un „gentlemen agreement” intre PSD-isti tuciurii de cartier care faca „afaceri internationale” cu Turcii).

  6. Mutati capitala tarii in Ardeal. Mutati ministerele si centrul nevralgic al tarii in Ardeal. Poate, veti reusi sa iesiti din otomanizarea actuala. Ardelenii, nu au decat 100 de ani de ADN turcesc, spre deosebire de Muntenia si de Moldova, care au sute de ani.
    Cat timp centrul decizional se va afla la Bucuresti, birul, ploconul, peskesul, bacsisul, etc, vor perdura. Este inscris in ADNul muntenilor si al moldovenilor. Nu este de blamat, deoarece orice functie de conducere, de la simplu vataf, pana la cea de domnitor, se… cumpara cu bani. Timp de sute si sute de ani. Cine platea mai mult, avea functia si incepea sa fure, pentru a isi reface banii platiti;
    Aveti de ales.

    • Unde are Moldova ADN turcesc, bai tontule?!
      Si de ce tara ar avea nevoie de un „centru nevralgic”?? Tu esti ala care gandeste ca un turc.

    • Daca nu ati fi ciulit la lectiile de istorie, ati fi evitat sa pareti ceea ce sunteti. Cam cati ani are Ardealul, de cand este condus de mioritico-otomani? Are nevoie exact pentru a scapa de asemenea indvizi precum Dv, cu limbajul Dv.
      Internetul, a oferit posibilitatea de exprimare, stalpilor de la birt. In trecut, ei nu injurau/amenintau/vorbeau necivilizat, decat in birturi si erau foarte repede pusi la punct. Acum insa, au dreptul de a se exprima liber, aici.

    • Folositi internetul si cautati Moldova, Tara Romaneasca/Muntenia plus „pasalîc”. Cu placere.

    • Hai scuteste-ma. Mergi si da lectii catelului. Esti un semidoct cu aere (ca orice semidoct). .

    • Cand nu stii, nu este grav. Cand nu stii si ti se explica, iar tu te faci ca nu intelegi… atunci apare o problema. Succes in continuare.
      Ii explic lafel de bine si catelului 🙂

    • Pasalac sau nu,cum romanii din Romania nu si insusec civilizatie,norme si valori europene,nici macar atunci cand sunt membrii ai UE,e putin mai mult decat rusinos.

    • „Ioan” de la 12:27 si „el” de aici sunteti una si aceeasi persoana? Ca ideile le aveti aceleasi, cu „o sat Anatolian pe steroizi fabricati in abatoare Rusesti sovietice”, „capitala abuziva” si „mioritico-otomani”.

      Ba, tontule. Sau tontilor, chiar daca nu prea cred… Casca bine ochii, cupleaza si creierul (daca-l mai ai) si incearca sa intelegi un lucru copilaresc de simplu.
      Un oras nu poate fi vinovat de starea lucrurilor de oriunde. Vinovati sunt aia care iau decizii de-a valma, ca sa nu folosesc alt cuvant. Cei care sunt la conducerea tarii asteia sunt responsabili de toate deciziile luate, si incearca sa intelegi ca deciziile alea nu variaza in functie de locatia geografica. Adica, altfel spus, aceiasi oameni iau aceleasi decizii, indiferent ca-s in Bucuresti, in Budapesta sau in Moscova.

      Elucubratiile cu „o sat Anatolian” sunt de o inocenta inspaimantatoare, gandirea unuia nascut azi dimineata.

      Dar muta-ti capitala „abuziva” sau „neabuziva” oriunde vrei, si spune-mi ce se modifica. Pastrand aceiasi oameni la butoane, NU SE VA MODIFICA ABSOLUT NIMIC!!! Schimband oamenii, automat schimbi deciziile si nu mai conteaza ca le iei la Aiud sau la Poarta Alba. Deci mutarea „capitalei abuzive” nu se justifica.

      Iar oamenii care iau decizii sunt de peste tot, nu doar din Bucuresti, ca sa zici tu ca bucurestenii iau decizii pentru tine. Un exemplu la indemana este primarita Bucurestiului, o toapa nascuta in Bacau, actual domiciliata in satul Voluntari, care decide soarta a peste doua milioane de oameni. Pricepi problema?
      Ia acum la rand fiecare membru la Sparlamentului/Guvernului/CCR/sau ce alta institutie vrei, si zi-mi unde sunt nascuti fiecare dinoamenii din institutia aia. O sa gasesti si din Bucuresti, da, dar o sa gasesti foarte multi nascuti in alte parti.
      Deci o gasca de interlopi adunati la ciolan, carora putin le pasa ca-s in Bucuresti sau aiurea. Si atunci ce anume schimbi tu mutand locul ciolanului?

      Dar nah… e greu al dracu’ sa gandesti un pic. Ai 70 de ani si te crezi buricul pamantului si votezi ca un cur pansat pe Iliescu. Cum, nu mai e Iliescu? Da’ cine e in locul lui??

      Siktir, „neotomanule”!

    • @Ady
      Atata timp cat in Romania, vor exista asemenea cmportamente, precum cel al Dv, nu exista absolut nici cea mai vaga sansa de a avansa. Romania, tara in care traiti, va ramane condusa de personage vulgare, lipsite de cel mai pic bun simt si curtoazie. Recititi-va, inainte de a apasa pe „trimite”.
      Sa revenim la o discutie civilizata, va credeti capabil de asa ceva? Stiti, acel schimb de idei, fara injuraturi, fara diminutive si alte mioriticenii.
      Este un fapt, ca cei peste 400 de ani de otomanizare, au lasat urme puternice, in absolut toate tarile unde otomanii au condus (pasalîc sau nu) Si cumpararea posturilor, viclenia, etc, au devenit mijloacele pric care, orice om, putea deveni sef/stapan. In nici un caz prin iscusinta, prin putere de decizie, prin capacitati intelectuale. In Moldova si in Tara Romaneasca/Muntenia. S-a inscris in ADNul locuitorilor acestor doua tinuturi. Iar dupa 1947, totul s-a amplificat, prin siretenia stalinistilor, aceea de a zgandari nationalismul locuitorilor. Ardealul, nu a avut aceasta nesansa istorica.
      Nu a fost condus de otomani si filo-otomani, ci a facut parte din imperiul austro-ungar. Un imperiu unde existau cu totul alte valori, decat viclenia si cumpararea posturilor. Aceasta este marea diferenta. Bineinteles ca au avut ghinionul de a se lipi Romaniei, in 1917. Insa, cei 100 de ani, traiti sub conducerea precedentilor, nu au putut inca schimba total ADNul locuitorilor din Ardeal.
      Nu toti, bineinteles, deoarece au existat transhumante, de-a lungul celor 100 de ani. Insa, locuitorii au in ADNul lor, alte valori, decat cei din Muntenia si din Moldova. De fiecare data cand vin sa vizitez Romania, remarc o diferenta uriasa intre comportamentul ardelenior si celorlalti locuitori ai Romaniei.
      Asadar.
      Doriti o schimbare? Mutati centrele administrative in partea de Vest a actualei Romanii.
      Nu dorit o schimbare? Continuati ceea ce exista.

      Oricum, eu va doresc succes, deoarece faceti parte din Uniunea Europeana si avesti exact aceleasi drepturi si indatoriri cu noi.

    • Ady si El,
      Intentiile voastre par bune, dar voi nu intelegeti sensul cuvintelor pe care le folositi.

      Ady, tu nu intelegi ce am scris eu negru pe alb (dar in schimb ma indemni pe mine sa cuplez creierul, interesant!). Am spus cadrul de referinta. Stii ce este aceea o referinta? Si anume referintele culturale. Stii ce este aceea cultura? (Stii ce este ala creier si cam cum functioneaza, macar in mare?) Dupa comentariu, nu pari a intelege nici una nici cealalta (si pe ailalta). De referinta depinde tot ce se intampla. Iar cultura este compusa din totalitatea automatismelor comune comportamentale, sociale si institutionale (si deoarece majoritatea oamenilor au un comportament optimizat automatizat – ei il numesc „maturizare”, desi n-au suficienta reflexivitate pentru a intelege ce inseamna nici cuvantul maturizare – deci nu esti singur cu problema asta din pacate). Astea fiind spuse, referintele culturale inseamna suma tipologiilor (algoritmi comportamentali – ma refer in acest caz la oameni, nu la computere, nu IT-istii au inventat cuvantul algoritm) si masurilor (unitatilor de masura) care servesc ca mecanisme de optimizare a comportamentului indivizilor si grupurilor de indivizi.

      Mai departe, acest set de referinte culturale poate fi stabilit de un grup dominant de surse culturale, de exemplu un grup de centre urbane care se influenteaza reciproc, cu dinamici a caror complexitate, continut si viteza depinde de contextul mai larg (continental, etc). In mod obisnuit, unul sau cateva centre urbane domina sau co-domina restul si asta se reflecta si in structura organizarii unui stat. De exemplu in Germania sau in SUA, nu exista un singur oras care sa domine tot dpdv cultural, dar in tarile super-centralizate (datorita comunismului, dar nu numai) precum Romania, Capitala (aici Bucurestiul) este acest oras dominant. Faptul ca un singur oras domina este o problema in sine, dar este inca si mai grav atunci cand aceste repere sunt gresite, si este catastrofal atunci cand acest oras nici nu are vreo autoritate morala istorica, din contra. Originea Romaniei moderne nu este in Bucuresti ci in Iasi. Iar situatia actuala este un dezastru si practic o piatra de moara de gatul Romaniei. Comubismul nu a facut decat sa agraveze o problema mai veche. Despre asta vorbesc. Si ai fi putut deduce si singur, banuiesc, daca nu te-ai fi grabit sa dai lectii in ne-cunostinta de subiect.

      El, tu ai o problema mare: nu intelegi notiunea de ADN. Nici macra la modul figurat. (Nu stau sa-ti explic, ca ar fi prea lung). Pe urma, nu esti constient de diferentele enorme istorice si de stil si tot (inclusiv istorice, inclusiv in ceea ce priveste raporturile cu imperiile din jur) intre Moldova si Muntenia. Tot le pui in aceeasi oala, ceea ce arata ce esti ignorant in materie. In plus, dai cu presupusul despre pasalacuri, si esti pe langa, ceea ce arata ca imi indici mie ca ar trebui sa caut sa ma informez, tu fiind foarte sigur ca Muntenia si Moldova au fost pasalacuri. Daca ai fi urmat propriul sfat, ai fi aflat si singur ca nici Moldova si nici macar Muntenia (nici impreuna cu Oltenia) nu au fost vreodata pasalac; in schimb Timisoara a fost pasalac.

      Apoi faci pe superiorul povestind perspectiva ta „detasata”, „din exterior” cand vii in Romania. Folosirea verbului „a perdura” imi sugereaza ca traiesti in Franta (Ok, mai sunt si alte tari francofone, dar stilul tau este cam francez). Da-mi voie sa-ti dau o palma virtuala (aici glumesc), pentru ca meriti (dar ce voi spune nu este o gluma): Franta actuala nu este reprezentativa pentru Occident, ci este o anomalie comunistoida. Macar in Romania comunismul a cazut – in Franta nu inca. (Da, stiu ce vorbesc – si inca cum!). Ideea este ca, in caz ca intr-adevar traiesti in Franta, reperele tale sunt bulversate (in schimb egoul iti este probabil foarte … augmentat – ca sa te iau cu frantuzisme 😉 Pe scurt, hai lasa-te de bancurile inside gen „aveti de ales”. Da, sigur ca avem de ales impreuna (inclusiv tu), dar inainte de a alege avem a ne informa corect si am face bine sa renuntam la falsele pudori care nu servesc nimanui. Nu ma deranjeaza daca ma insulti (ca si eu pot sa te insult, si nu ma jenez; nici nu iau insultele prea in serios, nici nu am vreo afinitate bolnavicioasa — doar sunt direct, atat), si nu ma deranjeaza nici cand cineva se inseala (si eu ma pot insela), dar ma deranjeaza cand mi se vorbeste savant de cate unul sau altul care vorbeste fara sa faca o minima verificare semantica, factuala si logica.

    • @Ioan
      Este incredibil cat tupeu puteti avea. Dv ma insultati, ma tratati de „tontule”, imi vorbiti la persoana 1a, fara sa ma cunoasteti si… indrazniti sa imi raspundeti ca va insult. Incredibil 🙁

      Bun. Acum, imi pare rau, insa intr-adevar nu cunoasteti istoria tarii Dv. Moldova, a fost pasalîc otoman, precum Tara Romaneasca/Muntenia actuala.
      Moldova: https://ro.wikipedia.org/wiki/Războaiele_moldo-otomane
      Tara Romaneasca: https://ro.wikipedia.org/wiki/Țara_Românească
      Tarile romane in general: https://ro.wikipedia.org/wiki/Dominația_otomană_asupra_Țărilor_Române

      Cititi, invatati istoria tarii Dv. Dupa aceea, va astept sa dezbatem despre influenta otomana asupra muntenilor si moldovenilor, timp de 400 de ani. Partea buna a fost instalarea toaletelor stil turcesc : o gaura. Fata de infectiile generalizate datorita defecarii oriunde. Partea proasta, am descris-o in raspunsul de mai sus, adrsat lui @Ady.

      Oui, sunt francez, nascut si trait in Franta, insa si in Romania, de la 13 la 24 de ani. Am studiat in Romania, asa ca pot spune ca cunosc foarte bine Romania. Mai putin cea de dupa caderea regimului stalinian.
      Sa stiti ca nu veti jigni pe nimeni dintre noi, francezii, daca ne numiti comunisti, stangisti, socialisti sau ceea ce doriti Dv. Comunismul francez, a luptat si instaurat concediile platite, egalitatea femeie-barbat, securitatea sociala pentru toti, etc. Iar ministrul comunist P Gayssot, a fost cel care a… privatizat Air France, in 2001. Asa ca, vedeti Dv, socialismul francez este cel care a facut dintotdeauna ca societatea franceza sa avanseze, deoarece s-au si se occupa de marile subiecte societale.
      Ceea ce absolut nici un guvern conservator nu a facut si nu va face. Din pacate 🙁

    • El,
      ok am inteles mai clar acum: esti prost gramada.

    • el: „remarc o diferenta uriasa intre comportamentul ardelenior si celorlalti locuitori ai Romaniei”

      Nu m-ati inteles. Sau nu vreti sa ma intelegeti.
      N-are nicio importanta UNDE anume este capitala. Ce conteaza este CINE ia deciziile. Vreti sau nu vreti sa recunoasteti, si in momentul asta sunt „ardeleni” care iau decizii, nu doar „munteni” sau „moldoveni”. Ca acele decizii sunt luate la Bucuresti sau aiurea, e fix acelasi lucru. Daca mutati gasca de interlopi de la Bucuresti la Cluj, aceleasi decizii le vor lua. Nu conteaza locul, ma intelegeti?

      Deci. Daca vreti sa se schimbe ceva in deciziile luate, locul este cel mai putin important factor. Decidentii trebuie schimbati.

      Ca si cum v-as spune ca politica externa a Frantei se va schimba daca Macron va muta capitala la Marsilia, de exemplu.
      Pricepeti? Mutati aceiasi oameni in alt loc si va asteptati sa ia alte decizii. Asta n-o sa se intample niciodata.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.