G4Media.ro

Care este mai ieftină de întreținut? O comparație între mașinile electrice și…

Sursa: Colaj G4Media.ro

Care este mai ieftină de întreținut? O comparație între mașinile electrice și cele cu combustie internă: Cele mai frecvente probleme tehnice la cele două tipuri de motorizări

De la an la an, mașinile electrice încep să câștige teren în fața celor cu motor cu combustie internă. Sunt înregistrate din ce în ce mai multe vânzări de modele electrice sau hibrid și producătorii auto lansează modele noi pe piață la foc automat.

Dacă acum 5-6 ani număram modelele electrice disponibile pe piață pe degetele de la o mână, astăzi putem alege din zeci de mașini, de la SUV-uri până la compacte. Mai mult, majoritatea brand-urilor auto promit să producă exclusiv mașini electrice în următorii 8-10 ani.

Cu explozia de popularitate și vânzări a vehiculelor electrice vine și o explozie de probleme noi cu care șoferii români nu s-au mai confruntat niciodată – anume defecțiunile care pot apărea la motoarele electrice.

În acest articol analizăm informațiile colectate de către compania IT de date carVertical din zeci de mii de rapoarte care conțin istoricul auto pentru a afla care sunt cele mai comune probleme ale mașinilor care rulează pe străzile României în 2022: o comparație între problemele motoarelor electrice și cele ale motoarelor cu combustie internă.

Să-ncepem cu motoarele clasice.

A. Cele mai frecvente defecțiuni ale motoarelor cu combustie internă

1. Defecțiuni ale sistemului de răcire

Unele dintre problemele cu posibile repercusiuni extrem de costisitoare sunt cele care apar la sistemul de răcire al autoturismului. Lăsate nerezolvate ele pot afecta puternic randamentul mașinii și pot ajunge până la calarea motorului, punct în care acesta nu mai poate fi reparat și trebuie direct înlocuit.

De la ce pornesc cel mai frecvent problemele de supraîncălzire?

Poate fi vorba de un radiator ruginit sau înfundat, de o pompă de răcire sau un termostat stricate, de pierderi de lichid pe traseu sau ceva banal precum o garnitură prea largă sau crăpată.

Luate din timp aproape toate problemele sistemului de răcire sunt ușor și ieftin rezolvabile.

2. Motor ”mort”

Una dintre cele mai des întâlnite situații este aceea în care motorul pur și simplu nu pornește, iar cauzele diferă ca gravitate de la cer la pământ.

În cel mai simplu scenariu și de departe cel mai întâlnit, este vorba despre o baterie descărcată. Probleme la fel de ușor de rezolvat, care pot opri aprinderea motorului, sunt cablurile corodate la nivelul bornelor sau un filtru de combustibil înfundat. Ceva mai costisitor ar fi dacă este vorba despre pompa de combustibil sau despre demaror, dar până și aceste două tipuri de defecțiuni au rezolvări relativ facile.

3. Bujiile uzate

Bujiile au un rol esențial în aprinderea carburantului la motoarele cu combustie internă. Poziționate în camera de ardere, ele vor strânge în timp depuneri care le vor afecta funcționarea optimă. De altfel, bujiile sunt privite drept consumabile, componente de schimbat după un anumit număr de kilometrii parcurși, la fel cum se schimbă filtrele și uleiul.

Că tot a venit vorba despre ulei…

4. Ulei vechi, puțin sau de calitate slabă

Motoarele cu combustie internă au mii de piese în mișcare iar rolul uleiului de motor este de a lubrifica o parte importantă dintre acestea și de a minimiza fricțiunea.

Dacă mașina nu are suficient ulei sau dacă uleiul folosit are proprietăți inferiorare, fie de la folosirea îndelungată fie de la calitatea slabă, motorul nu va avea același randament și se poate ajunge până la calarea sa, ceea ce implicit înseamnă distrugerea completă a motorului.

  • Situațiile prezentate mai sus sunt doar câteva dintre zecile de probleme potențiale ale motoarelor pe benzină sau diesel. Orice ansamblu care cuprinde peste 2.000 de piese în mișcare inevitabil va da peste o serie de probleme mai devreme sau mai târziu. Motoarele electrice, în schimb, au în medie doar 20 de piese mobile și prin urmare sunt mult mai fiabile. Dar simplul fapt că se pot lovi de un număr mult mai mic de defecțiuni nu înseamnă că sunt indestructibile.

B. Cele mai frecvente defecțiuni ale motoarelor electrice

1. Probleme cu pachetul de baterii

Pachetul de baterii este inima unei mașini electrice, fiind și cea mai scumpă componentă, mai scumpă chiar decât motorul. De aceea este vital să aveți grijă de acest element având în vedere că starea de sănătate a bateriilor este principalul lucru care dictează prețul de revânzare al unei mașini electrice.

Se estimează că în medie bateriile dintr-o mașină electrică își pierd undeva la 2,3% din capacitate anual, dar această cifră poate fi simțitor mai mare dacă nu folosiți vehiculul corespunzător.

Cel mai mare dușman al bateriilor este căldura, așa că feriți-vă mașina electrică de temperaturile ridicate din timpul verii, altfel bateriile se vor deteriora într-un ritm mai alert. La fel de important este să țineți bateriile încărcate între 20 și 80% dacă folosiți mașina zi de zi în interiorul orașului iar la drum lung să plecați cu bateriile încărcate complet și să conduceți până aproape de epuizarea capacității înainte să reîncărcați.

2. Probleme ale motorului

Dacă productia de energie a pachetului de baterii este afectată, acest lucru va duce la o supra-solicitare a motorului, la fel cum un alternator defect dintr-o mașină cu motor cu combustie consumă și degenerează bateriile clasice. O suprasarcină de curent electric care poate fi cauzată de tensiunea de alimentare scăzută va suprasolicita motorul obligându-l să consume curent în exces ca să poată susțină cuplul.

Alte probleme comune ale motorului electric pot să apară de la contaminări cu substanțe chimice, cu praf si noroi acumulat în timp, sau orice fel de resturi formate din corpuri străine.

3. Clasica supraîncălzire

Iată că nici motorul electric nu scapă de problema supraîncălzirii. Ventilatorul se poate bloca sau poate să nu mai funcționeze la capacitate optimă ceea ce va duce la supraîncălzire, unul dintre dușmanii cei mai aprigi ai unui motor electric. Alte posibile cauze mai sunt și temperatura mediului înconjurător sau un pachet de baterii slăbit care rulează sub capacitatea optimă.

4. Vibrațiile

Vibrațiile pot fi și ele un factor important de risc pentru motoarele electrice. Cauze comune pentru apariția vibrațiilor sunt asamblarea proastă a motorului din fabrică, montarea sa necorespunzătoare pe mașină sau coroziunea unor componente survenită în timp.

În primă fază vibrațiile sunt doar un semn că motorul are nevoie de atenție și sunt șanse mari ca problema să fie remediată relativ ușor. Ignorarea vibrațiilor pe o perioadă lungă de timp, în schimb, poate provoca probleme costisitoare.

Motoarele electrice nu funcționează pe bază de ulei așa că nu va fi cazul să vă faceți griji legat de acesta. La fel nu există bujii într-un motor electric de vreme ce nu este nevoie de scânteie pentru declanșarea combustiei, ceea ce elimină alt set de probleme potențiale pe care le întâlnim des la mașinile tradiționale. Mai mult, motoarele electrice nu au nici curele de distribuție.

Durata de viață a unui motor electric care a fost condus în parametri este între 15 și 25 de ani și se estimează că, în medie, un șofer de mașină electrică va cheltui cu 4.000 Euro mai puțin pentru întreținerea lui decât un șofer de mașină care rulează cu benzină sau motorină.

Concluzie

Motoarele electrice au nevoie de semnificativ mai puțină întreținere decât motoarele cu combustie internă, din motive evidente – au mult mai puține piese mobile care se pot strica. Aproximativ 99% mai puține piese, ca să fim exacți.

Apariția semnalului de service în bordul mașinii, în cele mai multe cazuri, nu prevestește o tragedie, ci este doar un semn că motorul are nevoie de atenție. Neglijarea acestui semnal de alarmă, în schimb, duce aproape inevitabil la probleme din ce în ce mai mari.

Unul dintre lucrurile pe care le au în comun motoarele electrice și cele cu combustie internă este că cel mai mult contează cât de bine aveți grijă de ele, sau mai corect, cât de tare le neglijați.

NOTĂ: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

8 comentarii

  1. De asemenea Rusia caută să vândă castraveți bulgarilor si ulei de măsline grecilor! 😄

  2. Am auzit ca arabetii au nevoie de petrol si africanii de gaz la iarna.

  3. pai daca nu le plac EURO si preturile mari

    probabil vor vinde la unii cu pret mai mic, dupa puterea de cumparare, care la randul lor probabil vor vinde in UE cu pret mai mare, rezultand un UE cu aceeleasi preturi, si o Rusie slabita , si niste interemediari baiesti destepti

  4. Rusia va vinde petrol în Orientul Mijlociu? Altă idee examinată de Kremlin: să vândă cărbuni la Newcastle.

  5. Mai ales din Africa vor lua un preț foarte bun 🤣

  6. Cica la pretul la care sunt dispusi/disperati rusii sa vanda, ar fi dispuse tarile din Golf sa le cumpere tot stocul si productia pe urmatorii 10 ani cu banii jos.

  7. Ruși vând la arabi la un super preț, arabii își pun adaos 100% și revând către europeni. Cine pierde la toată afacerea asta, bineînțeles că fraierul de european și bătut și cu bani luați

    • Se prea poate ca arabii sa cumpere la superpret, dar nu inseamna ca e superpret si pentru vanzator