G4Media.ro

Care este mai ieftină de întreținut? O comparație între mașinile electrice și…

Sursa: Colaj G4Media.ro

Care este mai ieftină de întreținut? O comparație între mașinile electrice și cele cu combustie internă: Cele mai frecvente probleme tehnice la cele două tipuri de motorizări

De la an la an, mașinile electrice încep să câștige teren în fața celor cu motor cu combustie internă. Sunt înregistrate din ce în ce mai multe vânzări de modele electrice sau hibrid și producătorii auto lansează modele noi pe piață la foc automat.

Dacă acum 5-6 ani număram modelele electrice disponibile pe piață pe degetele de la o mână, astăzi putem alege din zeci de mașini, de la SUV-uri până la compacte. Mai mult, majoritatea brand-urilor auto promit să producă exclusiv mașini electrice în următorii 8-10 ani.

Cu explozia de popularitate și vânzări a vehiculelor electrice vine și o explozie de probleme noi cu care șoferii români nu s-au mai confruntat niciodată – anume defecțiunile care pot apărea la motoarele electrice.

În acest articol analizăm informațiile colectate de către compania IT de date carVertical din zeci de mii de rapoarte care conțin istoricul auto pentru a afla care sunt cele mai comune probleme ale mașinilor care rulează pe străzile României în 2022: o comparație între problemele motoarelor electrice și cele ale motoarelor cu combustie internă.

Să-ncepem cu motoarele clasice.

A. Cele mai frecvente defecțiuni ale motoarelor cu combustie internă

1. Defecțiuni ale sistemului de răcire

Unele dintre problemele cu posibile repercusiuni extrem de costisitoare sunt cele care apar la sistemul de răcire al autoturismului. Lăsate nerezolvate ele pot afecta puternic randamentul mașinii și pot ajunge până la calarea motorului, punct în care acesta nu mai poate fi reparat și trebuie direct înlocuit.

De la ce pornesc cel mai frecvent problemele de supraîncălzire?

Poate fi vorba de un radiator ruginit sau înfundat, de o pompă de răcire sau un termostat stricate, de pierderi de lichid pe traseu sau ceva banal precum o garnitură prea largă sau crăpată.

Luate din timp aproape toate problemele sistemului de răcire sunt ușor și ieftin rezolvabile.

2. Motor ”mort”

Una dintre cele mai des întâlnite situații este aceea în care motorul pur și simplu nu pornește, iar cauzele diferă ca gravitate de la cer la pământ.

În cel mai simplu scenariu și de departe cel mai întâlnit, este vorba despre o baterie descărcată. Probleme la fel de ușor de rezolvat, care pot opri aprinderea motorului, sunt cablurile corodate la nivelul bornelor sau un filtru de combustibil înfundat. Ceva mai costisitor ar fi dacă este vorba despre pompa de combustibil sau despre demaror, dar până și aceste două tipuri de defecțiuni au rezolvări relativ facile.

3. Bujiile uzate

Bujiile au un rol esențial în aprinderea carburantului la motoarele cu combustie internă. Poziționate în camera de ardere, ele vor strânge în timp depuneri care le vor afecta funcționarea optimă. De altfel, bujiile sunt privite drept consumabile, componente de schimbat după un anumit număr de kilometrii parcurși, la fel cum se schimbă filtrele și uleiul.

Că tot a venit vorba despre ulei…

4. Ulei vechi, puțin sau de calitate slabă

Motoarele cu combustie internă au mii de piese în mișcare iar rolul uleiului de motor este de a lubrifica o parte importantă dintre acestea și de a minimiza fricțiunea.

Dacă mașina nu are suficient ulei sau dacă uleiul folosit are proprietăți inferiorare, fie de la folosirea îndelungată fie de la calitatea slabă, motorul nu va avea același randament și se poate ajunge până la calarea sa, ceea ce implicit înseamnă distrugerea completă a motorului.

  • Situațiile prezentate mai sus sunt doar câteva dintre zecile de probleme potențiale ale motoarelor pe benzină sau diesel. Orice ansamblu care cuprinde peste 2.000 de piese în mișcare inevitabil va da peste o serie de probleme mai devreme sau mai târziu. Motoarele electrice, în schimb, au în medie doar 20 de piese mobile și prin urmare sunt mult mai fiabile. Dar simplul fapt că se pot lovi de un număr mult mai mic de defecțiuni nu înseamnă că sunt indestructibile.

B. Cele mai frecvente defecțiuni ale motoarelor electrice

1. Probleme cu pachetul de baterii

Pachetul de baterii este inima unei mașini electrice, fiind și cea mai scumpă componentă, mai scumpă chiar decât motorul. De aceea este vital să aveți grijă de acest element având în vedere că starea de sănătate a bateriilor este principalul lucru care dictează prețul de revânzare al unei mașini electrice.

Se estimează că în medie bateriile dintr-o mașină electrică își pierd undeva la 2,3% din capacitate anual, dar această cifră poate fi simțitor mai mare dacă nu folosiți vehiculul corespunzător.

Cel mai mare dușman al bateriilor este căldura, așa că feriți-vă mașina electrică de temperaturile ridicate din timpul verii, altfel bateriile se vor deteriora într-un ritm mai alert. La fel de important este să țineți bateriile încărcate între 20 și 80% dacă folosiți mașina zi de zi în interiorul orașului iar la drum lung să plecați cu bateriile încărcate complet și să conduceți până aproape de epuizarea capacității înainte să reîncărcați.

2. Probleme ale motorului

Dacă productia de energie a pachetului de baterii este afectată, acest lucru va duce la o supra-solicitare a motorului, la fel cum un alternator defect dintr-o mașină cu motor cu combustie consumă și degenerează bateriile clasice. O suprasarcină de curent electric care poate fi cauzată de tensiunea de alimentare scăzută va suprasolicita motorul obligându-l să consume curent în exces ca să poată susțină cuplul.

Alte probleme comune ale motorului electric pot să apară de la contaminări cu substanțe chimice, cu praf si noroi acumulat în timp, sau orice fel de resturi formate din corpuri străine.

3. Clasica supraîncălzire

Iată că nici motorul electric nu scapă de problema supraîncălzirii. Ventilatorul se poate bloca sau poate să nu mai funcționeze la capacitate optimă ceea ce va duce la supraîncălzire, unul dintre dușmanii cei mai aprigi ai unui motor electric. Alte posibile cauze mai sunt și temperatura mediului înconjurător sau un pachet de baterii slăbit care rulează sub capacitatea optimă.

4. Vibrațiile

Vibrațiile pot fi și ele un factor important de risc pentru motoarele electrice. Cauze comune pentru apariția vibrațiilor sunt asamblarea proastă a motorului din fabrică, montarea sa necorespunzătoare pe mașină sau coroziunea unor componente survenită în timp.

În primă fază vibrațiile sunt doar un semn că motorul are nevoie de atenție și sunt șanse mari ca problema să fie remediată relativ ușor. Ignorarea vibrațiilor pe o perioadă lungă de timp, în schimb, poate provoca probleme costisitoare.

Motoarele electrice nu funcționează pe bază de ulei așa că nu va fi cazul să vă faceți griji legat de acesta. La fel nu există bujii într-un motor electric de vreme ce nu este nevoie de scânteie pentru declanșarea combustiei, ceea ce elimină alt set de probleme potențiale pe care le întâlnim des la mașinile tradiționale. Mai mult, motoarele electrice nu au nici curele de distribuție.

Durata de viață a unui motor electric care a fost condus în parametri este între 15 și 25 de ani și se estimează că, în medie, un șofer de mașină electrică va cheltui cu 4.000 Euro mai puțin pentru întreținerea lui decât un șofer de mașină care rulează cu benzină sau motorină.

Concluzie

Motoarele electrice au nevoie de semnificativ mai puțină întreținere decât motoarele cu combustie internă, din motive evidente – au mult mai puține piese mobile care se pot strica. Aproximativ 99% mai puține piese, ca să fim exacți.

Apariția semnalului de service în bordul mașinii, în cele mai multe cazuri, nu prevestește o tragedie, ci este doar un semn că motorul are nevoie de atenție. Neglijarea acestui semnal de alarmă, în schimb, duce aproape inevitabil la probleme din ce în ce mai mari.

Unul dintre lucrurile pe care le au în comun motoarele electrice și cele cu combustie internă este că cel mai mult contează cât de bine aveți grijă de ele, sau mai corect, cât de tare le neglijați.

NOTĂ: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

24 comentarii

  1. Raspuns
    Logan si Golf 4 :))))

  2. Cazanele electrice si alea cu tableta vor atinge max 10 % din piata!

    • gandesti ca un pensionar! 🤣🤣
      stai ca vine o tableta acum de 19k de la tesla sa vedem ce isi cumpara lumea!

    • tesla la 19k? vise tati, vise. exista spring la 18k si am vazut ce buna e 😀 :D.

    • mentenanta e ieftina la masinile electrice…. pana te loveste factura de 20K pentru schimbarea intregului pachet de baterie ca mna… de ce dracu ai vrea sa ii faci viata usoara consumatorului dandu-i posibilitatea sa inlocuiasca doar celulele moarte. Pana cand nu vine o companie care sa ofere asta oamenii de rand vor cumpara tot masini ICE pentru ca fac sens dpdv economic. Nimeni nu se gandeste la mediu cand scoate din buzunar, trust me.

    • Tesla la 19k, nu va exista, plus 10k duopa 5 ani pt bacterii noi. Nu inteleg de ce statul subventioneaza cazanele alea din banii mei, poseor de corsa, 1.2, 3000 km pe an.

  3. Autorul articolului a „uitat” ? sa mezioneze si uzura mult mai rapida a pneurilor masilor electrice. Si daca tot vorbim de incalzirea globala si protejarea mediului distise autor arunca o privire aici https://www.youtube.com/watch?v=tuj8iLxUtsE sau ” asta nu se pune” ?

  4. Dar și cînd trebuie să schimbi tot setul de baterii cu litiu care costă 20-25k euro…
    Și să nu uităm ca iarna se reduce drastic autonomia electricei (cu 50-60%) fașă de una termică (10-15%). Sau cum au rămas norvegienii cu electricele moarte după 15 ore de stat în frig.

    • Vara consum in oras 15wh/km si iarna 20 fara preincalzire. Cu preincalzire 18. E cam 30% maxim diferenta, la noi

  5. Deci posesorul unei mașini electrice va economisi 4000 de euro. Asta DUPĂ ce a plătit de două ori mai mult decât pe o mașină echivalentă cu motor cu ardere internă!
    Nice deal!

    • Ar mai economisi și costul carburantului, totuși…

  6. Nu inteleg ce e cu haterii astia de electrice. Nu vrei, ramai pe diesel, benzina, whatever. Cine te obliga ? Mai ai 10-15 ani, te pensionezi pana dispar harburile de pe piata.

    Eu am un Rav4 Hybrid si o Honda CRV pe motorina. Honda o sa o vand cand ii expira leasingul si trec pe electrica. Bine ar fi sa apara serviceuri Tesla si la noi curand.

    • Pentru că pentru foarte mulți e o problemă de cost. Mașina electrică e indiscutabil mai scumpă pentru un utilizator obișnuit. Mașina cu ardere internă e indiscutabil mai poluantă (presupunând condiții de reciclare optime, fără triburi din partea operatorilor de reciclare).

      Problema e de fapt una de costuri ascunse. Toate tipurile de mașini vin la pachet cu niște efecte secundare și costuri pe care ne-am obișnuit să nu le plătim. Nu e vorba de intenții rele, ci de obiceiuri. Mașinile cu ardere internă nu sunt reciclate decât parțial, iar pozele merg în atmosferă. Cele electrice au și ele toate șansele să fie reciclate neglijent, mai ales în cazul posesorilor cu dificultăți financiare, care vor căuta cel mai ieftin furnizor de reciclare ca să se spele pe mâini de problemă.

      Pe de altă parte, dacă am socoti toate costurile și am obliga pe toată lumea să acopere integral costurile utilizării mașinii (combustibil, consumabile, întreținere, reciclare, captură de noxe și neutralizarea materialelor nereciclabile), am descoperi că și mașina cu ardere internă e scumpă și că majoritatea nu ne permitem mijloc de transport personal, și nici atâta mobilitate cu câtă ne-am obișnuit. Dar până ajungem acolo, știm cu toții că de o mașină veche poți trage mai mult decât de un pachet de baterii îmbătrânit sau de un motor electric care are nevoie de perii noi. De mașina clasică poți trage destul de mult dacă-ți asumi niște riscuri personale. De cea electrică nu. Îmbătrânirea ei e foarte predictibilă și când a expirat timpul chiar trebuie să te ocupi de ea.

      Cât despre fudulia fiecăruia cu ce poate sau nu poate să cumpere, astea-s tâmpenii. Dacă dai mai mult decât salariul pe jumătate de an pe o mașină, vei avea probleme financiare. Ca să nu fii la mâna pensiei de stat, mizerabilă și nesigură, trebuie să investești măcar vreo 20% din cheltuielile tale anuale + cota de impozite aferente cheltuielilor anuale, și asta încă din primul an de muncă. Asta pentru omul obișnuit înseamnă în România, unde impozitul e unic și nu există plajă neimpozitată, înseamnă vreo 10-15% din câștigul brut, adică aproape 20-30% din net. Ca să pui deoparte aproape o treime din net, nu poți să dai mai mult de 6 luni de muncă pe mașină.

      Dacă pui familia clasei de mijloc undeva la 1500 de euro net pe lună, adică vreo 18000 pe an, concluzia e că o familie din clasa de mijloc tipică, ăia cu locuri de muncă bune, dar nu excepționale sau de nișa, nu are ce căuta să dea mai mult de 9000 de euro pe o mașină, pe care să o schimbe la 5 ani. Cumpără tu electrică cu 9000. Dacă nu poți, vei înțelege de unde vine hatereala. Nimeni nu vrea să citească printre rânduri că va fi împins într-o situație economică în care-și permite mai puțin consum și mai puțină mobilitate decât are azi.

    • Bună ,anunța-mă când vrei sa vinzi Honda …o zi bună

  7. Cea mai ieftina e aia care nu o ai, sau aia de firma.

  8. Ia tzi bai tu cazan electric si te vad inghetzat pe autostrada, ca nema incalzire, si stai sa vezi tu pretzuri la „corent”, ca nu o sa ti permitzi „sa i faci plinul”. Si dupa 5 ani mai decartezi vreo 10k sa ti schimbi bacteria. Plus ca aia nu e masina, e o cutie cu o tableta inside. Asa ca flit! Stiu, sunt sarac, stau la bloc si nu mi permit cotetzul ala electric.

  9. Pai de baterii nu zice nimic? In 25 de ani, schimbi bateriile de cel putin 2 ori. Daca ai o tesla , ar fi undeva la 40.000 de dolari. Practic iti mai cumperi o masina noua si mai ramai cu bani. Cum sa fie mai ieftin de intretinut o masina electrica?

  10. Deci, care sunt mai ieftin de întreținut? Cele electrice, bineînțeles. După 8 ani schimbi bateria și ai pus-o. Defectele enumerate pentru mașinile pe benzina nu prea apar în primii 8 ani. I ca ceva, hibridele nu sunt electrice. Sunt mașini pe benzina care au și o mica autonomie.

  11. 1.mai intai trebuie sa stabilim ce fel de masini comparam, si cat de comparabile sunt in realitate (raportata la statistica pietei din Romania).
    2. Majoritatea masinilor din Romania au peste 8 ani vechime.
    3. Daca vom compara pe o perioada de 5 ani , costurile de intretinere ale masinilor cu peste 8 ani vechime vom constata ca la cele electrice in acest interval apare necesitatea schimbarii bateriei. Practic situatia pietei din Romania nu permite ca majoritatea detinatorilor de masini sa faca schimbul de baterie.
    4. Daca largim putin perspectiva vom vedea ca de fapt o masina de mic litraj (din generatia actuala, sub 5 ani vechime), pe benzina, a carei durata de functionare este prelungita pana la 20 de ani prin intretinere, este mult mai putin poluanta pe intreg ciclul de viata decat una electrica noua. Cu atat mai mult in cazul in care aceasta este folosita in limita a 5000 km anual.

    PS As vrea sa vad mai multe informatii despre: cine?, cum?, si la ce costuri de mediu?,recicleaza bateriile masinilor electrice.

    • Pe de altă parte, există și întrebarea legitimă: la 5000 de km pe an, de ce îți trebuie mașină?

    • 5% din litiul din baterii se reciclează. Pentru a recicla 1 tona de litiu se folosesc 1.4 milioane de litri de apa -> poluare extrem de mare.

  12. Articolul e slab rau si nu tine cont de multe cand vorbesti de masina electrica; da, e mai ieftin de exploatat insa in timp se devalorizeaza mult mai mult.
    Cu electrica ai o gramada de limitari, de la autonomie si lipsa statiilor de incarcare, la confort (incalzire, a/c, chiar si radio datorita scaderii autonoomiei), la viteza (consuma enorm peste 100km/h, pana la securitate ( ase vedea ca bateriile au tendinta de a lua foc in cazul impacturilor, a se vedea euro NCAP si IIhs).
    Poluare…atata timp cat productia de curent electric verde are o pondere de 50-60% (la noi sub), acea masina verde polueaza. Mai exact carbuni arsi si gaze arse. La astea daca mai adaugi si costul poluarii cand a fost fabricat (adica iti pastrai masina veche si nu cumparai una electrica) si extrapoluarea datorata consumului suplimentar de anvelope, avantajul e minimal sau chiar zero. La ora actuala singurul avantaj cert este acela ca poti muta poluarea din orase in afara oraselor. nu neg, e unul mare in ecuatia in care in Romania treci lejer de ITP fara filtru de particule si eventual si fara catalizator, fiind o tona de masini „imbunatatite”, dpf off, egr off, etc.
    La toate astea, cu totii incepem sa platim un pret enorm pt energia electrica consumata si poate ajungem chiar sa avem pene de curent din aceasta cauza.
    Poluarea…poate ca era cazul ca producatorii auto sa fie verificati, adica real verificati. Cu exceptia normei euro 6d (unde si aici sunt iarasi exceptii negative), in marea lor majoritate nu respecta nici pe departe norma de poluare.

    • Corect. Dar cu bătaie mai lungă (pe vreo 20 de ani) speri că susținând tehnologia electrică, problemele de performanță se vor rezolva pe spinarea utilizatorului (ca la orice tehnologie nouă) iar producția de energie electrică poate fi crescută pe tehnologii verzi sau intermediare. De exemplu, elefantul din cameră e energia nucleară. Toată lumea ocolește subiectul din cauza controverselor, dar în realitate, deșeul radioactiv e relativ ușor de gestionat (cantități mici) iar securitatea în exploatare crește continuu prin îmbunătățirea soluțiilor.

  13. Comparația eficienta este sa sa calculezi costul total pe aceași perioada de utilizare pentru că un autoturism este un bun de folosință îndelungată, nu un telefon. Ar trebui considerată perioada pentru care producătorul asigura service și piese de schimb. In calculul de cost trebuie incluse : prețul mașinii, taxele anuale, verificările și consumabile, asigurări, consum. Apoi împărțim costul la numărul de ani. Rezultatele le comparăm. Surpriza e că mașina electrică nu are nici o șansă din simplul motiv că trebuie schimbate bateriile. Nu menționez costul inițial al mașinii care e dublu față de o mașină clasica din aceeași categorie.