G4Media.ro

BUCURESTI Zonă industrială reconvertită în grădină urbană. Vechi vagoane ale CFR ar…

Foto: Machetă Asociația Metrou Ușor

BUCURESTI Zonă industrială reconvertită în grădină urbană. Vechi vagoane ale CFR ar putea fi transformate în restaurante de tip ”diner” la Parcul Liniei ce se ridică pe fosta cale ferată

Reconversia vagoanelor de tren sau tramvai retrase din uz, scoase din depouri și salvate de la casare este o modalitate prin care multe administrații din lume au reușit să pună în valoare istoria industrială a orașelor. Bucureștiul ar putea avea o astfel de zonă în Parcul Liniei din Sectorul 6, ce se construiește în prezent în Cartierul Militari din București, de-a lungul fostei căi ferate ce deservea fabrica de lapte de la Lujerului, demolată în 2002 (pe terenul ei fiind ridicat hipermarketul CORA – Lujerului).

Foste vagoane de tren, scoase din uz, dar conservate, vor putea fi amplasate pe toată întinderea parcului, ca o modalitate de a evidenția caracterul feroviar al zonei, este intenția declarată a Primăriei Sectorului 6.

Proiectul Parcului Liniei prevede acest lucru. City managerul Sectorului 6, Paul Moldovan spune că administrația locală se află în dialog cu CFR Infrastructură pentru a obține echipamentele feroviare.

„Proiectarea Parcului Liniei prevede amplasarea de vagoane și alte echipamente CFR, practic toate proiectele noastre pe toate cele 3 faze prevăd astfel de dotări. Noi rămânem în discuții cu CFR Infrastructură și cei care gestionează activele feroviare pentru că acele locomotive sau vagoane de călători sunt la ei și atunci noi și contractorii noștri suntem în legătură cu dânșii să vedem cum colaborăm să obținem acele echipamente”, a declarat pentru G4Media city managerul Sectorului 6.

Vagoanele reconvertite, nu ca mobilier ci ca facilități de baruri sau restaurante sunt prevăzute a fi amplasate la intervale egale în parcul Liniei.

Ideea este susținută de Asociația Metrou Ușor. „Pentru a pune în valoare caracterul feroviar și a scoate la lumină istoria industrială a zonei, aflată într-un amplu proces de regenerare urbană, propunem amplasarea în parc a câtorva vehicule feroviare istorice, statice. Acestea ar putea servi drept mici cafenele, magazine pentru răcoritoare, locuri de joacă pentru copii, sau alte întreprinderi care să faciliteze activitățile family-friendly în aer liber”, propune asociația care oferă câteva exemple de succes din lume: de la tramvaiele-cafenea din Praga, până la faimoasele vagoane restaurant „diner” din orașele americane. În Folkestone (Marea Britanie), fosta cale ferată de pe faleză a fost păstrată la vedere, devenind trotuar, iar din loc în loc au fost plasate vagoane vechi de marfă transformate în cafenele.

Asociația Metrou Ușor precizează, într-o postare pe Facebook, că Bucureștiul încă are, cu siguranță, de unde alege material rulant scos din uz: de la vechile tramvaie Tatra ce au fost simbolul cartierului Militari timp de 50 de ani, sau ramele românești de metrou IVA care încă mai circulă ocazional pe M3, până la vagoanele de marfă ce transportau produsele fostei fabrici de lapte de la Lujerului. Pe lângă noile funcțiuni ale vehiculelor integrate în parc, ar fi și un aport la prezervarea istorică, întrucât toate aceste vehicule sunt destinate fierului vechi într-un orizont apropiat de timp”, scrie asociația.

Parcul Liniei este în curs de amenajare în Sectorul 6 unde aproximativ 43.000 mp dintr-un fost teren industrial sunt convertiți în spații verzi și în locuri de petrecere a timpului liber. Parcul se va desfășura pe o lungime de 4 km de-a lungul fostei linii de tren, iar proiectul este realizat în trei faze, după cum urmează:

• Faza I, aproape finalizată, se întinde pe 4 hectare, în zona Lujerului, între Plaza România și Cora. Este prevăzută să fie gata la sfârșitul lunii mai 2023.
• Faza II, continuă cu încă aproximativ 6 hectare, între Gara Cotroceni și Bd. Doina Cornea (Afi Cotroceni). Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, își dorește ca această fază să înceapă înainte de finalul lui 2022 și să se încheie până în toamna lui 2024.
• Faza III este cea cea mai lungă și se întinde între Valea Cascadelor și Lujerului. Pe acest tronson a fost elaborată tema de proiectare și va urma studiul de fezabilitate. Dacă totul merge cum trebuie, faza III ar urma să înceapă în vara anului 2024.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...