G4Media.ro

LIVE TEXT VIDEO Cătălin Predoiu: 546 de cazuri de infectare în instanțele…

LIVE TEXT VIDEO Cătălin Predoiu: 546 de cazuri de infectare în instanțele din România, 5 cazuri la terapie intensivă și 3 decese

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu a declarat, marți, că în instanțele din România sunt în prezent 546 de cazuri de infectare, 5 cazuri la terapie intensivă și 3 decese. El a susținut că ministerul Justiției e pregătit să intervină în limita competențelor dacă se ajunge la concluzia că va fi necesară o intervenție de ordin legislativ.

Pe de altă parte, ministrul justiției a acuzat PSD că, prin ”atitudinea pasivă” blochează prin inacțiune legislația necesară pentru operaționalizarea Parchetului European.

Cele mai relevante declarații din conferința de presă:

  • Vom discuta despre noua strategie de dezvoltare a ANABI, apoi despre pandemia în instanțe, proiectele legislative din Justiție. Ministerul Justiției dezvoltă treptat ANABI într-o secție de recuperare a banilor din jurisdicții străine. Am trimis scrisori omologilor mei din SUA și Olanda pentru a intensifica cooperarea.
  • ANABI va fi cooptată în echipe mixte de investigare, interne și externe, ca să poată acționa mai ușor în zona sa de competență. ANABI va fi conectată la bazele de date esențiale în acest scop. Acum, ANABI nu e conectată la baza de date a ANAF, e o imposibilitate obiectivă
  • Pasul următor e transformarea ANABI într-o agenție de căutare și identificare a activelor din offshore. Punctele de forță: extinderea puterilor ANABI și conectarea ANABI la agenții din străinătate
  • Despre pandemie. Am fost în contact cu curțile de apel. Nu există o situație centralizată la fiecare Curte de apel. Sunt în legătură permanentă cu CSM
  • Pe baza datelor, avem 546 de persoane infectate în instanțe. 5 cazuri la Terapie Intensivă. La nivel național sunt 3 decese
  • În debutul pandemiei MJ a alocat fonduri și materiale necesare pentru protecția instanțelor și parchetelor. Efortul financiar al MJ a fost 34 milioane de lei
  • Situația trebuie permanent abordată cu măsuri, așa cum am luat măsuri în primă fază. Ministerul Justiției e pregătit să intervină în limita competențelor dacă ajungem la concluzia că va fi necesară o intervenție de ordin legislativ, care să permită CSM să efectueze o organziare a activității în raport de provocările din fiecare instanță și parchet
  • În concluzie, suntem pregătiți să continuăm eforturile de echipare și suntem pregătiți să intervenim dacă situația o cere
  • Despre legile justiției. O scurtă recapitulare. PSD în 2017-2018 a modificat radical legile justiției sub diferite pretexte.
  • PSD s-a conjugat perfect cu acțiunea CCR care a culcat la pământ sute de dosare, rechizitorii, probe. Instanțele au achitat în cascadă sute de persoane.
  • Evoluțiile au condus la criticarea CSM în raportul MCV, fără precedent
  • PSD a reacționat prin Revoluția Corupților după 2016. A acționat ca un agent al corupților. De aceea Ministerul Justiției a pornit o acțiune de reparare a legislației.
  • La 30 septembrie am pus în dezbatere noile proiecte de legi ale justiției, care vor deveni legi la anu, după toate estimările
  • La 2 noiembrie s-a încheiat prima etapă de dezbatere publică. MJ a primit și centralizat propuneri de la asocații, ONG, magistrați și cetățeni. Am primit propuneri de la Parchetul General, DNA, DIICOT, Inspecția Judiciară, asociațiile de magistrați, magistrați care ne-au scris individual
  • CSM a constituit un grup de lucru care va analiza proiectele. Observațiile primite vizează principiul sepărării carierelor, statutul procurorilor etc.
  • Continuă dezbaterea publică, unele propuneri vor fi integrate, publicăm varianta a doua a proiectelor, urmată în ianuarie de o nouă dezbatere publică. Sunt mulțumit de cum merg lucrurile, avem reacții bune din sistem. E un prim draft, de înalt nivel profesional. Această platformă de dialog funcționează.
  • Despre Parchetul European. Ministerul Justiției și-a îndeplinit obiectivele, suntem printre primele state care au închis negocierile. Am avut un schimb de scrisori cu procurorul european. Vom începe cu 15 procurori și 5 de rezervă.
  • Am înaintat guvernului proiectul necesar pentru operaționalizarea Parchetului European. Există deja în Parlament un proiect privind internalizarea directivei, dar din păcate trenează. Majoritatea parlamentară PSD nu își face treaba, este un semn că e o cosmetizare a atitudinii PSD față de justiție.
  • Dacă majoritatea PSD nu adoptă cu celeritate și proiectul guvernului Orban privind operaționalizarea EPPO, dar și proiectele mai vechi – internalizarea directivei privind protecția intereselor financiare ale UE – atunci declarațiile PSD nu sunt decât expresia lipsei de voință sau incapacității PSD
  • Atitudinea pasivă de a bloca prin inacțiune duce la neadoptarea legislației necesare pentru operaționalizarea Parchetului European. E doar o diferență de nuanță în abordările PSD, nu o diferență de substanță.
  • Nu mai puțin de 9 scrisori trimise Parlamentului în acest an în care am cerut urgentarea adoptării acestor acte normative în Parlament. Nu înțeleg de ce PSD nu le adoptă mai repede. Mulțumesc pentru politețuri, domnule Ciolacu, dar nu am nevoie de ele. Am nevoie să adoptați aceste legi.
  • Extrădări. De la ultima informare s-au procesat 122 de procese, 109 sunt dosare de extrădare activă – România e stat solicitant.
  • Cazul Popoviciu: Mandatul european de arestare emis de CAB, se judecă un apel în Marea Britanie. Azi avem o informare neoficială că procurorii au informat că audierile în apel vor începe pe 15 martie 2021
  • Alexander Adamescu: Instanța Britanică a dispus predarea lui, urmează soluționarea unei întrebări – procedură particulară din legidlația britanică. Procedura se va desfășura mai rapid, șansele ei sunt destul de mici. E mai degrabă un demers de tergiversare ce pare să nu aibă șanse mari.
  • Dragoș Săvulescu: Curtea de Apel Napoli a respins executarea mandatului din România, a dispus executarea pedepsei în Italia și suspendarea executării pedepsei. Îmi exprim dezamăgirea față de decizia instanței. Poate aude ministrul italian al Justiției.
  • Mario Iorgulescu: procedura pe cale directă între instanțe, nu avem detalii în acest moment
  • Alina Bica: mandat european de arestare, localizată în Italia, procedură pe cale directă între instanțe, instanța italiană nu a transmis oficial detalii.
  • Cristian Rizea: Așteptăm procedurile din Republica Moldova.
  • Sebastian Ghiță: MJ a făcut cerere de extrădare în 2017, apoi a retras cererea de extrădare în iunie 2018 și martie 2019 ca urmare a deciziilor de la Curtea SUpremă și Curtea de Apel Ploiești. La acest moment nu există un mandat de arestare pe numele lui Sebastian Ghiță.
  • MJ capacitează 20 de milioane de euro din fonduri europene pentru sistemul judiciar pentru aplicația ECRIS varianta 5. Va ajuta sistemul judiciar să funcționeze mai bine, va economisi timp.

Secțiunea de întrebări din partea jurnaliștilor

  • Q: Din cele 546 cazuri, câți sunt procurori, judecători, grefieri? Care e gradul de digitalizare a instanțelor? Predoiu: Problema cea mai mare e la instanțele și parchetele cu personal puțin. Digitalizarea – sunt mai multe discuții. Chestiunea de harduri și softuri nu stăm deloc rău, am investit zeci de milioane în echipamente audio-video. Trebuie însă să se vrea, mijloace tehnice există. Există mijloace tehnice și la nivelul penitenciarelor, și la instanțe, și la parchete. Noi vom continua investițiile în digitalizare. Am pus în dezbatere publică și un proiect de lege privind reguli speciale în timpul pandemiei
  • Nu cred în digitalizarea completă a actului de justiție, unele acte trebuie să fie făcute în prezența fizică a părților, e o chimie care nu poate fi obținută apelând doar la digitalizare.
  • Q: Ce explicație aveți pentru inactivitatea DNA și a marilor parchete? Predoiu: Cred că e greșit să spunem că e inactivitate. Știu că dânșii lucrează la dosare mari. Momentul în care aceste dosare se finalizează depinde de probe, procurorii își iau toate precauțiile și bine fac. În privința MJ, am emis două recomandări scrise către Ministerul Public prin care am cerut intensificarea luptei contra crimei organizate, corupției, traficului de persoane și minori. Sunt convins că vor apărea și rezultatele.
  • Q: Dosarul TelDrum nu a fost trimis în judecată, ce stă în calea procurorilor? Nu știu ce e într-un dosar, dar voi transmite procurorilor această preocupare.
  • Q: Câte persoane din instanțe sunt izolate, în carantină, cum suplimentați personalul dacă e necesar? Cazurile din instanțe urmează procedurile legale. Nu Ministerul Justiției gestionează această chestiune direct. Nu poate interfera MJ de la București cu DSP-urile locale. Ce trebuie să facem noi e să vedem dacă nu cumva trebuie să adaptăm activitatea din instanțe, asta procesăm. Nu e un lucru pe care să îl facem peste noapte, dar nici nu vom aștepta ca situația să devină critică.
  • Q: Aveți idee câte focare sunt? Nu am vreo informare de la DSP privind focare. Dar nici nu voi aștepta să ajungem într-o asemenea situație.
  • Q: Justițiabilii se plâng că procesele nu sunt echitabile, avocații au doar 3 minute. Predoiu: E o tensiune între nevoia instanței de a proteja pe toată lumea și a scurta procesele. Nu peste tot sunt săli mari de judecată, justițiabilii trebuie să aștepte pe culoar. De aceea trebuie lăsată la latitudinea președintelui de instanță adaptarea acestor reguli.
  • Ce se mai aude de românul închis în China? Suntem în permanent contact cu ambasada noastră din China. A avut un ghinion teribil, toate procedurile erau finalizate înainte de închiderea din cauza pandemiei. Am avut o convorbire telefonică și cu ambasada Chinei pentru deblocarea acestei situații. Sunt categorii exceptate de la deplasare, dar avem semnale ceva mai bune. S-au îndesit comunicările. Este foarte bine tratat de către administrația penitenciarelor din China. Așteaptă cu răbdare finalizarea acestor proceduri. Este mare nerăbdarea în țară din partea familiei. Se întrevede o rază de speranță ca acest transfer să se facă într-un orizont de timp rezonabil.
  • Problema falșilor revoluționari. În materie de dosar, ministerul justiției nu are nici un fel de atribuții, în afară de extrădare. În ce privește gestionarea justiției, totul este la CSM, de ani de zile. Tot ce pot să fac este să iau notă, voi adresa o atenționare Parchetulului, Ministerului Public. Trebuie să ne obișnuim, care înseamnă independența procurorului. Trebuie să ne adaptăm acestei realități: independența judecătorului, a CSM, stabilitate pentru procuror. Trebuie luat act de această nouă realitate. Cel mai simplu e să spui MJ răspunde de tot ce în justiție, dar nu e deloc așa. MJ nu are nici un fel de atribuții legate de ce se află în dosare.
  • Nu avem nici o informare legată de Daniel Dragomir.
  • Nu există o problemă de voință politică a Ministerului Justiției legată de desființarea Secției speciale. Am argumentat de ce e nevoie de desființarea SIIJ, am atras atenția că șansele de desființare a SIIJ sunt zero, viața a confirmat că cele două proiecte în acest sens depuse în Parlament au fost respinse de PSD. Am răspuns și părții mai radicale din presă care cere desființarea SIIJ.
  • Predoiu despre decizia Curții de Apel Napoli în cazul Dragoș Săvulescu: Nu am această informație dacă decizia Curții de apel Napoli e definitivă sau poate fi apelată, mă voi informa până la proxima conferință de presă. Și în Italia magistrații sunt independenți. Mi-am exprimat această dezamăgire, sunt convins că CSM din Italia va auzi. Nu pot să mă angajez în demersuri de a discuta cu un omolog ce judecă instanțele din țara lui.
  • Q: Sunt asociații de magistrați care au spus că martie e un termen prea îndepărtat. Veți reduce termenul de dezbatere publică? Și care e termenul cerut? Vom vedea cum evoluează dezbaterea, dacă vedem că avem un consens rapid evident că nu vom face un exercițiu de birocrație să așteptăm până în aprilie, vom acționa în măsura în care avem acest consens. E un termen generos, el poate fi scurtat dacă avem consens în sistemul judiciar.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

11 comentarii

  1. Salarii de 25.000 ron net, chirii decontate de statul roman de 500-1000 euro net per luna, pensionari la 45 de ani, pensie mai mare decat salariul!
    Justitia romana, aceea justitie care a tinut de sase de 31 de ani pt a se putea fura in voie in romania! S-au vandut pt salarii si pensii speciale! Drept urmare, au distrus o tara !

  2. pai nu le dam spor de covid?

  3. Putin, toti judecatorii vechi si corupti trebuie sa dispara , intr-un fel sau altul.
    Covidul rezolva si problema pensiilor speciale pentru acesti „judecatori”.
    Astept sa ajunga coronavirusul si la CCR, care i-a dat o mana de ajutor sa se raspandeasca.

  4. Predoiu asta o fi terminat 10 clase?!

    546 din cati in total, Gică?!
    E putin sau e mult?!
    Tu ce zici, ha, aşa, pentru un 5(cinci)?

    • Rodica Predoiu

  5. …acuzăm la bara gripa!
    Cata vreme judecătorii sunt oameni de „curte” ai politicului, vor fi pusi sa faca si treburile lor murdare .
    Justiția este un mare rezervor de iluzi!

  6. Extrase din Codul de procedura civila:

    Art. 6. – Dreptul la un proces echitabil, în termen optim şi previzibil
    (1) Orice persoană are dreptul la judecarea cauzei sale în mod echitabil, în termen optim şi previzibil, de către o instanţă independentă, imparţială şi stabilită de lege. În acest scop, INSTANTA ESTE DATOARE să dispună toate măsurile permise de lege şi să asigure desfăşurarea cu celeritate a judecăţii.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în faza executării silite.

    Art. 241. – Asigurarea celerităţii
    (1) Pentru cercetarea procesului, judecătorul fixează termene scurte, chiar de la o zi la alta. Dispoziţiile art. 229 sunt aplicabile.
    (2) Dacă există motive temeinice, se pot acorda şi termene mai îndelungate decât cele prevăzute la alin. (1).

    Credeti ca domnii magistri nu cunosc aceste prevederi?

  7. Specialii uite ca primesc si o statistica speciala… Ce frumos!

    Propun o impozitare agresiva a specialilor si definirea „traiului decent”, care ii tine departe de tentatiile altor tipuri de recompense. Recompense ilicite pe care oricum multi le iau.

    Repet trebuie facuta o limita a banului public, astfel incat sa nu le alimentam lacomia acestor milostivi fata de pedofili, violatori si criminali. Se pare ca oricati bani pompam in magistrati ei gandesc doar in litera legii si victimele nu isi primesc niciodata dreptatea…

  8. Sunt sumedenie (mai ales in civil) de spete care pot fi si ar trebui suspendate chiar si la cererea doar a unei parti(un cetatean care se teme sa intre intr-o sala de judecata arhiplina avand si comorbiditati) sau din oficiu pe o durata de 3-6 luni.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.