G4Media.ro

Biciclete pe malul Mării Negre: La Balcic proiectul rulează de patru ani,…

Biciclete pe malul Mării Negre: La Balcic proiectul rulează de patru ani, la Constanța s-a blocat în proceduri birocratice

Circa 1,5 milioane de euro a trimis Comisia Europeană la Constanța și la Balcic pentru a încuraja transportul ecologic în cele două orașe costiere. Cu acești bani, autoritățile locale române și bulgare ar fi trebuit să creeze un sistem de bike-sharing cu 490 de biciclete, oferind turiștilor și localnicilor o variantă comodă și prietenoasă cu mediul pentru a străbate cele două orașe turistice.

Aceeași coastă a Mării Negre, două modele diferite de administrație

La 100 de kilometri distanță de Constanța, pe aceeași coastă estică a Mării Negre, bulgarii au reușit să implementeze proiectul Black Sea Bike fără probleme. Astăzi, dacă mergi la Balcic și te oprești în capul falezei care duce până la Albena, doar cu buletinul, poți ridica un card de la punctul de informare pe care îl folosești pentru a-ți alege din rastel bicicleta pe care ți-o dorești, iar cu ea poți admira pitorescul oraș preferat de marii pictori români interbelici.

La Constanța, la final de 2018, niciun localnic sau turist nu îți poate povesti experiența unei plimbări cu bicicletele achiziționate de primărie cu bani europeni, în ciclul financiar 2007-2013.

Banii au venit de la Bruxelles la începutul anului 2013. La Balcic, turiștii au început să exploreze stațiunea pe două roți de la finalul lui 2014. La Constanța, după mai bine de cinci ani, proiectul este și acum nefuncțional. Bicicletele și stațiile de închiriere au fost achiziționate, însă nu pot fi folosite, pe motiv că nu există un contract pentru mentenanța sistemului.

Municipiul Constanța a fost beneficiarul, alături de orașul Balcic, al proiectului “Black Sea Bike – Diversification Of The Tourism Services in Constanta – Balchik Cross Border Region By Bike – Bsb”, finanțat prin Programul Operațional pentru Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013. Obiectivul investiției, care ar fi urmat s fie implementată în 18 luni (cel târziu noiembrie 2014), a fost să ofere o alternativă ecologică și sigură de transport turiștilor, o variantă de a petrece timpul liber, punând la dispoziție stații dotate cu 390 de biciclete în Constanța și 100 de biciclete în Balcic.

În micul oraș bulgăresc Balcic (cu aproximativ 15.000 de locuitori), vizitat anual de sute de mii de români în special pentru cea mai cunoscută reședință a Reginei Maria, Castelul de la Balcic, proiectul a fost finalizat la timp. Bicicletele au fost așezate în rastelurile stațiilor de pe dealurile boeme ale Balcicului, dar şi pe faleza care te duce până la Albena, iar turiștii au început să se bucure de investiția realizată cu bani europeni exact la termenul prevăzut în proiect.

Constănțenii și turiștii veniți pe litoralul românesc nu au fost însă așa de norocoși. Asta pentru că administrația constănțeană s-a blocat de mai bine de cinci ani în proceduri birocratice greoaie și nu a fost capabilă să finalizeze achizițiile pentru toate componentele sistemului de bike-sharing.

În principiu, lucrurile păreau simple în primăvara anului 2013, atunci când primăria Constanța a semnat contractul de finanțare pentru biciclete, în valoare de 1.498.533 euro (din care 1.271.055 euro reprezintă contribuția financiară a Uniunii Europene, 194.809 euro bani de la bugetul de stat și 32.668 euro cofinanțarea primăriei Constanța). Însă, odată cu urcarea în SEAP a anunțurilor pentru contractarea lucrărilor, treburile s-au complicat.

Încă de la început, proiectul a fost catalogat ca o investiție inutilă, menită să cheltuiască banii europeni. Multe voci din societatea constănțeană au acuzat primăria că investește timp și bani într-un proiect de achiziționare de biciclete, deși Constanța nu avea la vremea respectivă nici măcar un metru de pistă de biciclete.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Info Sud-Est în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Citește tot articolul pe PressHub.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Coana creatza biciclista a cazut si si a rupt ….pedala.
    Bah ue, lasa ne bah cu bicicletele tale ca noi avem masini bah…

    • Mașini pe care ni le băgăm în cur, că parcările de pe trotuare are grijă primăria să le anuleze cu popici stradali FARA să amenajeze alte locuri de parcare! Muie PSD!

  2. Inca o dovada ca in Romania nu se face nimic daca nu face bani pentru firmele PSD.

  3. Muie tie si lu ma ta, iarasi ai inceput cu nebuniile, ia ti pastilele, eu as zice muie pnl si muie voua care purtati masca, ca oricum e degeaba, cazurile se inmultesc….