Avertisment de la Consiliul Concurenței pentru asociațiile profesionale: Anunțarea unor majorări de prețuri poate încălca legea

supermarket, cumparaturi

Anunțarea unor majorări de prețuri poate încălca legea concurenței, avertizează Consiliul Concurenței. Precizările vin în contextul în care reprezentanții unor asociații profesionale au tras în ultima perioadă semnale de alarmă cu privire la inevitabile creșteri de prețuri, cu precădere în domeniul alimentar, susținute mai ales de majorările la energie și materii prime.

Consiliul Concurenţei atrage atenţia asociaţiilor profesionale că fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială, iar anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei, a transmis azi instituția.

„Organizaţiile profesionale au un rol benefic atât pentru membrii săi cât şi pentru consumatori, informându-i despre evoluţiile industriei, fixând standarde de calitate şi siguranţă pentru serviciile oferite de membrii asociaţi. Atragem atenţia încă o dată asupra faptului că o asociaţie poate fi considerată răspunzătoare de încălcarea regulilor de concurenţă atunci când deciziile, recomandările sau orice altă activitate întreprinsă de aceasta influenţează comportamentul companiilor, afectând concurenţa dintre ele” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Dacă în cadrul întâlnirilor ale asociaţiei, companiile se înţeleg să implementeze un comportament concertat, practica poate fi sancţionată din perspectiva regulilor de concurenţă naţionale sau comunitare. De altfel, atât Consiliul Concurenței din România, cât și Comisia Europeană şi instanţele comunitare au instrumentat o serie de cazuri de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe acest tip de mecanisme.

Scumpiri anunțate la carne, pâine și alte alimente

Precizările Consiliului Concurenței ar viza mai ales sectorul agro-alimentar. Aceasta în contextul în care creșterile la materii prime, îngrășăminte, energie și cele cu forța de muncă au pus presiuni serioase pe afacerile din acest domeniu.

„Probabil o creştere la carnea de porc s-ar putea vedea abia după 1 ianuarie şi va fi cam de 10%, pentru că orice majorare a preţurilor pe fondul puterii de cumpărare scăzute a românilor va conduce la scăderea vânzărilor”, a declarat, recent pentru Agerpres, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Industria Alimentară – Sindalimenta, Dragoş Frumosu.

Tot el a precizat că producătorii români vor păstra, cel puţin în această perioadă, preţurile actuale la alimente, oricum majorate deja cu 15-20%, chiar dacă înregistrează costuri suplimentare şi influenţe semnificative din cauza scumpirii energiei, gazelor naturale şi a nutreţurilor, însă, începând de anul viitor, va exista cu siguranţă o actualizare a acestor preţuri.

Despre creșteri de prețuri s-a vorbit și în sectorul de morărit şi panificaţie, care ar fi cel mai lovit dintre toate industriile alimentare din România, pentru că se confruntă cu dublarea preţurilor la materia primă, pe lângă toate scumpirile la energie, gaze şi combustibili, după cum a declarat preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu, citat de Agerpres. Preţul pâinii ar putea înregistra o creştere de 10 – 15% în această perioadă, sub costul de producţie, după o majorare de 10 – 15%, care a avut loc deja. „Am avut deja influenţe în preţ de 10 – 15% şi cred că mai vin 10 – 15%. Noi încercăm să menţinem preţurile, dar oamenii nu pot rezista o lună şi jumătate cu costuri mai mari şi pierderi însemnate”, a spus acesta.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *