G4Media.ro

ANALIZĂ: Este mașina electrică viitorul ecologic la care ne așteptăm? Car sharing-ul…

Sursa foto: Pexels

ANALIZĂ: Este mașina electrică viitorul ecologic la care ne așteptăm? Car sharing-ul electric vine în România. Probleme și provocările pe care industria trebuie să le depășească

Mașinile electrice vin cu propriul set de probleme și provocări pentru toate persoanele implicate în circuitul noilor forme de transport. Transferul poluării mediului trece de la mașină, la fabrică, iar rezolvarea problemelor legate de infrastructură și congestionarea traficului nu va veni automat din adoptarea masivă a mașinilor electrice.

Spark va intra pe piața de electric car sharing din România, miercuri, cu o flotă de 50-60 de automobile, conform hotnews.ro. Același site scrie despre intențiile companiei lituaniene de a suplimenta flota inițială, care va fi disponibilă în București și în viitor, în orașe cu peste 1,5 milioane de locuitori.

Pe fondul popularizării acestei noi forme de transport, mai multe publicații și studii ridică semne de întrebare cu privire la provocările pe care industria automobilelor electrice trebuie să le înfrunte.

Mașinile electrice nu par soluția ecologică promisă

Mașinile electrice își trag toată puterea din baterii de mare capacitate, spre deosebire de clasicul motor cu combustie. Phys.org scrie că atât cobaltul, cât și nichelul – materiale folosite în construcția bateriilor – prezintă un adevărat risc pentru mediul înconjurător, întrucât extracția acestora este toxică.

The Guardian scrie că mai multe mine din Filipine au fost închise, în 2017, pe considerente legate de protecția mediului.

Totodată, conform aceluiași Phys, componenta cheie din bateriile moderne – litiul – este la fel de toxic, citând îngrijorările guvernelor din Tibet și Bolivia, legate de impactul operațiunilor de extracție asupra mediului.

Va fi nevoie de mai multe parcări, drumuri și stații de încărcare

Mai multe vehicule pe drumurile publice înseamnă investiții în infrastructură. O primă problemă o va reprezenta parcarea acestora, mai ales în zonele în care locurile de parcare sunt la mare cerere, arată un studiu.

The Guardian scrie că adoptarea mașinilor electrice nu va rezolva nici problemele legate de aglomerațiile în trafic. Însăși soluționarea acestei probleme, prin construirea și extinderea mai multor drumuri, ar duce la reducerea spațiilor verzi și a zonelor de locuit, în orașe. În Londra, scrie aceeași publicație, 24% din suprafața orașului este dedicată drumurilor și infrastructurii de susținere, în timp ce în SUA, procentul este de 40%, în mai multe orașe.

În București, conform hotnews.ro, există peste 150 de stații de încărcare destinate mașinilor electrice, iar întreaga rețea națională poate fi vizualizată prin intermediul unei hărți interactive, pusă la dispoziție de mașinaelectrica.ro.

Alte probleme de ordin practic:

  • unde vor parca mașinile într-un oraș aglomerat ca Bucureștiul;
  • problema siguranței mașinilor lăsate peste noapte sau în locuri izolate – france 24 scria, în 2012, că mașinile electrice ale companiei Autolib au folosite drept adăposturi de către oamenii străzii;
  • un număr mic de mașini face serviciul greu de utilizat, în prima perioadă de implementare a serviciului.

Nevoia mai mare de curent electric ar putea transfera poluarea de la mașină, la centralele electrice

Rețelele electrice vor trebui să susțină un consum mai mare de energie. Economic Times scrie că o nevoie mai mare de curent electric va duce la o creștere în consumul de petrol, până 2030. Asta ar anula efectele benefice, din punct de vedere ecologic, care ar veni de pe urma adoptării mașinilor electrice.

Conform Agenției Internaționale de Energie, citată de aceeași publicație, arderea petrolului reprezintă 32% din întreaga producție de energie, la nivel global, în timp ce sursele de energie regenerabile reprezentau 14% din producția totală.

Sursa foto: Economic Times

Copii exploatați în producția bateriilor

Un raport Amnesty International arată cum aceștia au găsit copii lucrând în minele ”artizanale” de extracție a cobaltului din Congo. Nici copiii și nici adulții nu erau echipați cu măști proctectoare, deși expunerea îndelungată la acest material prezintă riscuri semnificative pentru sănătatea omului, conform Agenției pentru Substanțe Toxice și Registrul Bolilor din SUA.

World Economic Forum scrie că industria producătoare de baterii consumă 60% din cele 125.000 de tone de cobalt care sunt extrase anual.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

25 comentarii

  1. Ehei, mai e mult pana departe. Acest articol e scris pe genunchi. Trebuie facut un studiu cu numere, cu durata de viata a unui set de baterii, cantitati de materiale, transport, emisii de CO2 in fabrica, in trafic. Franta produce aproape toata energia din nuclear, Norvegia din hidro…Spatii de parcare vor trebui si pentru cele cu combustie nu doar pentru cele electrice. Orice produs nou sub soare vine cu costuri environmentale. Plus costurile schimbarilor de linii de productie. Plus fezabilitatea/durabilitatea unui vehicul clasic vs. electric.

    • Prefer articolul scris pe genunchi, miilor de pagini de studii scrise de birocrati platiti cu bani grei ca sa taie frunze la caini…! Sa ne gandim doar la studiile ref la motorul Diesel si cum zeci de ani au fost neglijate emisiile de pulberi fine extrem de nocive, pentru ”avantajul” de cca 10% la emisiile de CO2…
      Noi, pardon, voi, daca nu veti face urgent ceva concret ca sa protejati Pamantul de poluare, foarte curand nu voi mai fi nevoit sa fac focul la Talpa Iadului, ci doar sa astept rabdator sa va ”prajiti” sub razele Soarelui…

  2. Asa de scarboasa e propaganda asta impotriva masinilor electrice.
    Bateriile sunt dintr-o data mai toxice nu? Literalmente 90% din electronicele care le folosim au baterii. Monedele sunt din nichel, alea nu mai sunt toxice, nu?:)))
    masina electrica scoate poluarea din oras cel putin, iar per total cred ca are un factor de poluare mai redus decat motoarele pe combustie interna, dar mna, pierd marile companii petroliere aici, obviusly :)))

    • evident ca masina electrica ar scoate poluarea din oras. dar ce se te intelegi cu propaganda. o dau cu fabricile de baterii, de parca fabricile de baterii sunt 1milion in fiecare tara, si le vezi la orice colt de strada.

    • Vrei sa ramana Cranganu fara sponsori? Si gura oligarhilor din Rusia si Arabia Saudita ce mai mananca? Plus ca daca nu inhalam toti diesel in plamani se duce Germania de rapa, ca nu-i vad sa se miste in ritm cu vremurile si sa isi adapteze economia dependenta de exportul de otrava.

    • Toate aliajele dentare sunt pe baza de cobalt sau de nichel. Despre ce vorbim ?

    • Bine că propaganda împotriva diesel-urilor nu e scârboasă. Oricât cifre ați pune pe masă, deocamdată merg mai eficient cu o mașină diesel decât cu una electrică. Inclusiv dpdv ecologic.
      Ne-au umplut Deutsche Umwelthilfe și alți șantajiști de studii cu privire la câți au murit din cauza noxelor. Pe de altă parte, nu există nici un caz medical documentat, care să se refere măcar la o îmbolnăvire cauzată de noxe. Pneumologi cu experiență râd de așa numitele studii și au demonstrat că pericolul noxelor e mult mai mic decât susțin șantajiștii.
      Tot vorbim de ecologie: a calculat cineva ce impact are faptul că mașini de 4-5 ani sunt interzise de la circulație și trebuie înlocuite cu mașini ”curate”, care sunt mult mai scumpre atât la producție cât și la vânzare? A calculat cineva cât va costa reciclarea acumulatorilor, una din cele mai poluante (și o știm de zeci de ani) operațiuni? A calculat cineva cât costă viețiile celor care prin muncă de sclav extrag metalele necesare cantității din ce în ce mai mari de acumulatori, cerute pe piață? A calculat cineva cât costă refacerea infrastructurii de transport a curentului, fiindcă rețelele actuale (mai ales la noi) nu vor face față nici la înlocuirea a 10% din parcul auto existent, atunci când omul vrea să își încarce trașcaleta electrică în fața casei….

    • Bati cimpii. Te exprimi fara logica de parca ti-au spalat creierul la A3. Unde vezi tu propaganda impotriva masinilor electrice? Oamenii vor doar o informare corecta. Sa se prezinte si dezavantajele nu doar avantajele.

    • Da ,nu cred că e prea profi și documentat.In primul rand bateriile țin f mult.Nu e ca la telefoane…de aceea sunt și scumpe.Au 8ani garanție,in funcție de producător desigur.Asa că durata de viață poate sa fie și dubla.Verificati pe cele de la primele hibride,Toyota Prius de prin 2005 sa zicem,inca mai circula,cu tehnologia de atunci.Se mai văitau unii de reciclare,cum că nu sunt stații mari,etc.La astea se schimba doar celulele defecte sau la care performantele au scăzut dramatic.Nu pica toate celulele odată….și nu așa repede.Service greu la astea ?Alt așa zis dezavantaj…Sa schimbi o celula, ca și cum ai sch bateriile la o lanterna ,după ce măsori ca sa o găsești pe cea beteaga.Aveti motoare electrice la feon ,aspiratoare,etc .Câte s-au defectat ?Deși nu au tehnologia asta in ele ;deși costa 50€,va tin ani de zile și uneori forțate,fara sa se strice măcar cărbunii sau vreun rulment.Poluare ?Adică miile de tipuri de baterii de pe piata nu puneau pbl până acum,sute de milioane ,de la cele de ceas până la marii acumulatori industriali,cei de la casele alimentate cu panouri solare.Nu va fi curent destul ?Pai panourile solare și alte tehnologii vor sta pe loc ?(de ex fuziunea in studiu prin acceleratoarele de particule de sub pământ).Așa cum veh pur electrice aveau autonomia in jur de 100Km acum câțiva ani cu încărcare în câteva ore,cel mai rapid,s-a ajuns acum și la 4-500 km cu încărcare în 30min-1h.Pana vom ajunge noi sa avem un parc de măcar 50% electrice,in 10 ani sa zicem,se vor rezolva pbl astea….Daca nu ,oricum nu vom mai putea respira oricum.Sa ne amintim performantele primelor veh pe benzina: consum de 30 L %,service pe nicăieri,piese la fel,defecțiuni dese,pierderi de benzină și ulei la ordinea zilei ce poluau solul(se circula cu bidonul la purtător pentru completare),confort zero,viteza cam ca cea a calului sau nici măcar,lipsa stații de combustibil,fum cat cuprinde…Ce ziceți ?Daca și ei așteptau minunile ,nu cumpărau și nu evoluau din mers,veneau soluțiile din ceruri ?Cred că voi uitați cat poluam până obținem 1L de motorina sau benzina apoi iarăși prin arderea lui.In timp ce azi centralele pe cărbune au filtre hiper performante iar CO2 oricum vom mai produce.Poate pe viitor vom reuși să captam acel CO la nivelul unei centrale și să-l stocam cumva,solid ori să-l transformam,nu stiu.Oricum ,pana și vacile poluează…că emana gaz metan ,necontrolat.Nu putem reduce complet poluarea dar daca nu facem acest pas măcar,nu vom mai fi pe aici în 20 ani (se va schimba clima ireversibil).La veh electrice nu poluează mult nici pneurile că frânarea se face la motor care generează energie în acel moment,nici plăcuțele de frână și nici ambreiajul ,că nu există.Sa nu mai zic de antigelul de răcire,uleiul din motor și cutie + elementele rare din tobele cu catalizator,de care nu mai este nevoie ….Aveți obișnuința de a minimiza avantajele și de a face armăsar din orice țânțar.Mai ganditi-va ,fiți mai informati și imparțiali și nu uitați că doar utilizând vom ajuta sa evolueze ceva și nu studiind sute de ani in laborator !

  3. Metroul si trotineta, frate!

    • Corect, soluția este fără mașini personale în orașe, de nici un fel : bicicleta, trotineta, metrou, tramvai

  4. Onewheel ii cea mai tare optiune de miscat prin oras

  5. Tigăile astea electrice ar trebui sa se achizitioneze prin programu’ rabla la electrocasinuice!
    Diesel ul o sa se mai fabrice minim 50 de ani d’acu’ incolo!Cel mai fiabil si economic motor !

    • cum dracu sa fie mai economic ca unul electric? tu te uiti cat e litru de motorina si cat kw de curent electric? sau postam sa zicem ceva?
      evident ca dieselul o sa se mai fabrice mult si bine, si asta pentru ca nu vad vapoare electrice prea curand. sau pe cineva care face sute de mii de km pe an cu masina sa ii faca cu o electrica, cand incarcarea dureaza cat dureaza. dar faptul ca o sa se fabrice in continuare nu inseamna ca va avea aceeasi pondere. deja la nivelul europei, ponderea dieselului la masini personale a scazut mult fata de acum cativa ani.
      in rest, tu poti sa umbli cu tractorul ala cat vrei! evident, pana nu o sa mai ai voie cu el in oras 🙂 :).

    • @andrei,
      Comparatia e idioata. Litrul de motorina e supraaccizat iar masinile electrice sunt subventionate. Pe cinstite iese mai ieftin motorul diesel. Chiar crezi ca o sa merga trenurile si vapoarele pe baterii si sa renunte la diesel? Preturile de transport ar exploda. De ce? Pentru ca e mult mai ieftin diesel.

  6. de ce am citit articolul asta?
    e scris doar sa iasa la numar si sa-si primeasca banii. Nu e nimic relevant pentru ca se bazeza pe niste franturi de vorbe culese de pe ici colo, un fel de fake news!?!

  7. Masinile electrice pe baterii nu sint viitorul decit in cazul unei evolutii serioase a bateriilor in privinta capacitatii si materialelor.
    Masinile electrice cu celule de combustibil combinate cu supercondensatori ar putea fi, dar mai e de lucru.

  8. Acest articol este la stransa concurenta cu cel despre moartea lui Muhamad Ali pentru cel mai penibil act de presa de la G4Media.
    Pare ca ati luat colegi in redactie din generatia asta de nepromovati la BAC 🙂
    Masinile electrice vor avea nevoie de locuri de parcare si infrastructura !?!?!? Ce noroc avem cu cele pe combustie, ca putem sa le parcam in levitatie si sa ne deplasam in zbor…
    In Africa muncesc copii in mina de nichel ?!?!?!…In Africa muncesc copii in orice mina. Daca ar fi sa renuntam la ceva din munca copiilor din Africa, hai sa incepem cu minele de diamante…
    Ce ne spune dl ziarist Andrei despre “carbon footprint”, despre efectul de sera, despre gradele care se adauga an de an la temperatura medie globala, despre masivul scandal Dieselgate, despre evolutia din ultimii ani a bateriilor, despre costurile foarte mici de intretinere ale unui autovehicul electric, despre interzicerea masinilor diesel in majoritatea capitalelor europene, despre absenta totala a motoarelor diesel la autoturisme in tari precum SUA sau Japonia ?
    Dle Andrei Radu, asemenea articole lipsite de adevar, continut si relevanta va fac “demn” de a lucra la concurenta. Antenele cauta cu disperare oameni ca dvs, care pot sa scrie 2-3 pagini de articol cu simplu scop tendentios si fara o urma de adevar sau informatie relevanta

  9. Scoaterea poluarii din oras si transferarea ei in alta parte, la termocentrale si la minele de metale grele, nu e o solutie. Ca e o intreaga lista de metale grele nu numai cele enumerate precum cobaltul si nikelul. Desigur ca o sa apara vreun analfabet functional precum @propaganda si sa spuna ca nu s-a intoxicat niciodata de la plumbul bateriei lui de la masina diesel. E ca si cind ai ascunde gunoiul sub pres, nu-l mai vezi si crezi ca nu mai exista. De fapt asta poate duce la cresterea poluarii generale pentru ca oamenii nu se vor mai retine in a polua consumind energie/putere fara retinere.
    1. Pentru cresterea poluarii e responsabila nu doar masina ci si edilii oraselor. Se sta mai mult la semafoare si in blocaje iar computerul de bord indica consum mare pe km. Nici in ziua de azi nu exista obligativitate pentru constructori de a construi blocuri de locuinte cu 2 locuri de parcare pentru un apartament.
    2. In agricultura, a noastra mai putin, se folosesc generatoare de CO2 ppentru ca pentru plante e hrana. Da, se pune la radacina, dar tot in aer ajunge o buna parte asa cum apa ce o pui la radacina nu ajunge integral in planta. Si atunci? Ar trebui interzise? Cit e benefic pentru plante CO2-ul si cit de daunator noua? Trebuie redefinita poluarea?
    3. Masinile sunt din ce in ce mai mari. SUnt SUV-uri cit niste camioane cu doar un om inauntru. Ar fi buna o lege care sa limiteze marimea masinii. Dublarea taxelor nu-i va limita pe bogati. Cu noile tehnologii in domeniul motoarelor, cu scaderea poluarii datorita filtrelor de particule si cu scaderea gabaritului masinii ar trebui sa fie de citeva ori mai mica poluarea chiar in conditiile cresterii parcului auto. Acum 50 de ani nu era mai putina poluare. Cu un parc auto de 10 ori mai mic motoarele diesel poluau mult mai mult decit acum cu consumuri reduce si filtre euro6.
    4. Ecologia a devenit o afacere la fel ca big-farma care nu te lasa sa mori ca sa nu-si piarda clientii dar nici nu te face bine complet ca si asa isi vor pierde clientii. Mii de ONG-uri din toata lumea incaseaza miliarde de dolari pentru lupta cu poluarea insa nu lupta decit de fatada si cu cine nu trebuie. Nici ei nu vor sa-si piarda obiectul muncii si finantarea.
    5. Toata miscarea asta nu a aparut ca o nevoie generala pentru micsorarea poluarii ci a pornit-o Wolskvagen in urma scandalului dieselgate. Cum in domeniul diesel ajunsesera niste sarlatani s-au gindit sa fie lideri intr-un domeniu nou, eco. De la lideri in poluare sa fie lideri in eco. Spalarea imaginii lor va forta toata Europa sa faca schimbari pentru ca Germania are multa influenta in Europa.
    6. Solutia de viitor e motorul electric dar numai cind toata industria adiacenta va fi eco. Adica energie de la soare si tehnologii noi si nepoluante de producere a bateriilor. Nu toate energia regenerabila e eco. In jurul generatoarelor eoliene sunt gramezi de pasari moarte pentru ca acele pale sunt capcane mortale pentru pasari. Iar micile hidrocentrale de pe riuri sunt niste apocalipse pentru multe specii de pesti.
    Da, solutia de viitor e motorul elctric, insa cind lucrurile vor fi pregatite nu cind are nevoie Woskvagen.

    • esti total pe langa subiect. articolul nu are legatura cu VW, iar lucrurile nu le decizi tu cand sunt pregatite. pe logica ta, nu trebuie facut nimic, pana nu sunt gata visele tale. si pana atunci stam poluati.

      tesla vinde masini mult inainte sa existe diesel-gate si tehnologia in sine e de mult disponibila. deci nu mai bate campii cu diesel-gate. iar diesel-gate fac toti. si fac pentru ca niste birocrati cretini de la UE vor noxe mici, dar in acelasi timp nu ii intereseaza cum se pot dezvolta filtrele si cat costa. iar toti consumatorii vor noxe mici, dar si preturi mici la masini. lucru care nu se poate simultan.

      mai si ai tupeul sa vorbesti de argumente. ce argumente ai adus tu cand ai batut campii cu volkswagen? ai tu pasarele in cap.

    • @andrei,
      Parca ai creierul spalat la A3 si nu intelegi nimic. Inca din anii 70-80 ar fi putut reusi automobilul electric in SUA fiindca au fost incercari insa a fost omorit in fasa automobilul electric tocmai de marile concerne auto axate pe carburanti fosili. Tot are legatura cu tot. Tesla nu a fost prima care a facut automobile electrice. Tesla nu ar fi putut impune (cu forta) legislatie europeana in favoarea afacerii ei insa Germania poate.
      Mars la Antena3 daca nu poti discuta civilizat.

  10. Jenant articol. Daca e lobby pe bani, macar puneti-i un (P). Daca e scris gratis, dezamagitor nivelul de bias si dezinformare, majoritatea argumentelor pot fi demontate de un copil de 5 ani…

    • Si de ce nu vi cu contraargumente in loc sa acuzi gratuit? Cei care fac publicitate mascata si mincinoasa sunt cei care vor sa vinda masini electrice. Scumpe, cu autonomie mica, pe care nu ai unde sa la incarci si care protejeaza mediul doar iluzoriu. Vorba aia, avem ceva de vindut, hai sa cream necesitatea/piata.

  11. Buna la toata lumea:

    Deci, tineti cont de urmatoarele:

    1. Toate industriile de electricitate „vechi poluiaza” > adica > carbuni, ardere in general, lemne, etc. (Cele bazate pe hidrocentrale, panouri electrice, generatoare > in general nu).

    2. Toate materialele care se fabrica la o masina clasica Diesel sau Benzina clasica si Hybrida sunt oarecum lafel ca si cele Electrice, cu exceptia bateriei (care este 90% reciclabila)

    3. Sunt masini electrice de acum si mai ales cele si de viitor, care vor genera energie din mers (prin frecare, franare, dinam, etc) > care incarca bateria, ceea ce duce la o eficienta maxima si mai ecologica decat orice industrie auto facuta vreodata

    4. Sistemele de incarcare solara, produc energie 100% fara nici o poluare in cursul acumularii de energie solara, plus ca se pot atasa.

    5. Bateriile sunt peste 90% reciclabile + muuult mai putin toxice intr-o preparare corespunzatoare , conform Fizicii(cel mai exact studiu al existentei, pana la urma)

    Sa va mai zic?

    In concluzie o MASINA ELECTRICA este mai EFICIENTA!

    Eu fiind inca propietar de masina clasica!