G4Media.ro

ANALIZĂ De ce industria auto e unica soluție pentru țările care au…

ANALIZĂ De ce industria auto e unica soluție pentru țările care au deficit de ventilatoare mecanice pentru bolnavii de coronavirus

România, dar și restul țărilor afectate de coronavirus trec printr-o criză reală de aprovizionare cu ventilatoare mecanice, echipamente utilizate până acum în număr mic la nivel global. Motivul? Virusul Covid-19 cauzează probleme ale sistemului respirator, iar aparatele de ventilare mecanică au devenit indispensabile în tratarea pacienților afectați.

Problema e că toate sistemele medicale din lume suferă momentan de lipsa acestor aparate, indispensabile în cazul pacienților care au nevoie de îngrijiri în secțiile de terapie intensivă. Criza e cauzată de numărul foarte mic de producători care dețin patentele.

Donald Trump și Boris Johnson au cerut ajutorul producătorilor auto locali pentru a produce aceste aparate, iar companiile producătoare au răspuns pozitiv chemării. Guvernul Marii Britanii a contactat producătorii auto și firmele de inginerie prezențe în Regatul Unit pentru a găsi o soluție rapidă pentru a produce aparatură medicală, în special aparate de ventilație artificială.

Companii precum Ford, Honda și JCB au confirmat faptul că au fost contactate de către guvern privind această chestiune și că se poartă discuții pentru a identifica cele mai bune soluții în acest sens.

Dar de ce producătorii auto au fost primii contactați? Deoarece companiile auto au atât centre de cercetare-dezvoltare cu capacitatea reală de a proiecta asemenea aparate cu o construcție destul de complexă, cât și infrastructura necesară. Linii de asamblare, injecție mase plastice, sisteme CNC, echipamente de testare, angajați cu diferite specializări, know-how, etc. toate se găsesc sub același acoperiș.

Dar producătorii auto întâmpina și ei probleme în încercarea de a produce aceste aparate:

  • Acest aparate trebuie proiectate de la zero, deoarece companiile producătoare de dispozitive medicale nu pun la dispoziția producătorilor auto informațiile necesare pentru a produce aparatura medicală (manuale de producție, variante constructive, scheme tehnice, necesar materiale, brevete etc.)

Acest fapt este un factor consumator de timp. Dacă producătorii auto ar avea toate informațiile necesare, tot ce ar avea de făcut ar fi doar adaptarea liniilor de producție și ajustarea echipamentelor pentru producția subansamblelor.

  • Aparatele trebuie testate și mai apoi omologate de către autoritățile sanitare

Pentru omologarea unui asemenea aparat trebuie parcurse câteva etape, lucru care poate dura și câteva luni. Problema e că majoritatea țărilor nu au acest timp la dispoziție, fiind confruntate cu o criză galopantă a dispozitivelor în unitățile de Terapie Intensivă.

Tocmai de aceea, guvernele – inclusiv cel din România – încurajează atât cercetătorii care dezvoltă prototipuri de ventilatoare mecanice, cât și industria auto pentru a veni cu posibile soluții.

Context. România a intrat în scenariul 4 al epidemiei de coronavirus – adică virusul circulă intens la nivel local, nu mai este doar importat – cu aproape 1500 de ventilatoare mecanice aflate efectiv la secțiile de terapie intensivă din toată țara.

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a precizat, luni, pentru G4Media.ro, că în prezent în secțiile de terapie intensivă din toate spitalele din țară sunt aproximativ 1500 de ventilatoare mecanice.

De asemenea, autoritățile sunt în curs de contractare a încă 2000, însă livrarea efectivă a acestora depinde de găsirea furnizorilor, de restricțiile impuse de guvernele din țările unde sunt aceștia la exportul de echipamente medicale în această perioadă, de capacitatea de producție.

Potrivit unei situații centralizate pentru luna martie la nivelul Institutului Național de Sănătate Publică, consultată de G4Media.ro, spitalele au declarat mai multe aparate funcționale, însă surse medicale au precizat că mare parte din aceasta nu sunt efectiv în funcțiune.

Astfel, potrivit centralizării, au fost declarate funcționale 2816 de ventilatoare mecanice, 1987 de mașini de anestezie și 7670 de monitoare.

Foto: Prototip de ventilator mecanic

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

31 comentarii

  1. cam atit despre compaiune,companiile care au patentul nu vor sa imparta tehnologia.halal dragoste de oameni !!!

    • NU toti! Proiectul nostru este open source si oricine il poate accesa/modifica/implementa

    • Danny, acum se vede și mai bine gunoiul din Pharma și a producătorilor de profil.

    • Da, este îngrozitor, cu atât mai mult cu cât toți acești producători își declară că principal scop al companiei salvarea-ajutarea oamenilor (tehnologie pentru oameni, bla-bla-bla).
      Este absurd cum nu poate fi forțată soluția foarte rapidă a producției sub licență (perioadă și număr de echipamente clar definit, eventual cu subcontractare către diverse entități), care ar fi incomparabil mai rapidă decât designul nou de la zero. Este o situație „de război” și ar trebui abordată ca atare.
      Iar companiile care au patente sunt chiar idioate – dupa ce că își dezvăluie adevărata față inumană, mai lasă și corporații uriașe să intre pe piața lor !! Ford (de ex.) dacă producea după licență 2-3 luni nu se băga în piața asta; dar dacă proiectează de la 0 nu se știe !

  2. Ne bucuram ca acoperiti si astfel de subiecte. Avem un proiect asemanator la Galati cu o finalitate de aproape 80% https://respiro-project.com . Daca sunt persoane interesate proiectul nostrum este open source si poate fi implementat /modificat de orice doreste sa-si aduca contributia, motiv pentru care invitam alaturi de noi toate persoanele cu experienta medicala pentru astfel de echipamente, medici, asistente, specialisti dedicati
    – Prelucrare CNC placi din plexiglass si/sau alte materiale
    – Injectare plastic
    – Experienta in fizica mecanica, motoare, angrenaje, puteri, tensiuni, consum, baterii
    – Distribuitor de piese de angrenaj, roti dintate, cremaliere, rulmenti cu posibilitate de livrare urgenta
    – Experienta in electronica, automatizari, programare dedicată

  3. singura sansa e spionajul economic…cum credeti ca facut stalin prima bomba atomica? a cerut patentul la americani?!

    • Sau din trilioanele alea multe date ajutor de stat în SUA rupi un miliard, cumperi compania și ai tot ce trebuie. Dar pana adaptezi producția auto pentru ventilatoare mecanice, trece pandemia.

    • @Mihai – De ce sa cumpere compania, pur si simplu sa o nationalizeze pentru binele tuturor, e stare de urgenta si in SUA.

  4. Daca tot e stare de urgenta (nu numai in Romania), nu ar putea guvernele sa achizitioneze pur si simplu patentele de a industriile de specialitate (pentru binele tuturor) si sa le imparta industriilor care se ofera sa faca asta? Zic si eu…

  5. Analiză?? Hahahaha…

    • https://adevarul.ro/economie/stiri-economice/cel-mai-mare-producator-ventilatoare-lume-nu-livra-macar-singur-ventilator-romania-1_5e7f75a05163ec427142f396/index.html

      ” Stefan Dräger mai susţine că nu prea are sens adaptarea capacităţilor de producţie neutilizate pentru a produce ventilatoare mecanice. El afirmă că a discutat cu gigantul german Daimler, care de asemenea doreşte să ajute, dar din păcate nu este atât de simplu.

      „Înainte să investim prea mult în asta, ar trebui să ne concentrăm să folosim acele dispozitive care stau undeva într-un subsol şi să le facem să funcţioneze. Sau am putea modifica alte dispozitive. Există potenţial uriaş acolo”, mai spune el.”

      G4Media: „De ce industria auto e unicasoluție..?”
      Răspunsul G4Media: „Deoarece companiile auto au atât centre de cercetare-dezvoltare cu capacitatea reală de a proiecta asemenea aparate cu o construcție destul de complexă, cât și infrastructura necesară. Linii de asamblare, injecție mase plastice, sisteme CNC, echipamente de testare, angajați cu diferite specializări, know-how, etc. toate se găsesc sub același acoperiș.
      Sub același acoperiș – bolta cerească, adică în toată lumea, la miile de furnizori.

      Vin și eu cu „analiza mea” și susțin sus și tare că și cei din industria electrocasnică și cei din industria IT (producție imprimante, etc…) au tot ce le trebuie să producă și ventilatoare de-astea… Industria constructoare de avioane? Da, de ce nu? Ah.. stai că G4Media a zis că unica soluție e industria auto… Poate află și băieții aia din Timișoara care testează un prototip de ventilator, să se lase păgubași că G4Media a făcut deja analiza și nu merge ce vor ei.

    • Măi G4Media,
      Încerc prin comentariile mele critice, să vă astâmpăr impulsurile de a vă transforma din jurnaliști în specialiști. De când fac jurnaliștii analize?? Sau nu sunteți doar jurnaliști? Într-un astfel de articol, ar fi trebuit să ne oferiți la greu citate din specialiști, să ne spună ei cum stă treaba. Părerea voastră, vă rog s-o scrieți în rubrica de comentarii de sub articole, cum facem noi cititorii, și-o voi citi de-acolo.
      În articole prezentați informațiile și lăsați-mă pe mine să calific acele informații, o să pun eu calificativele, gen „spitalul groazei”, „butaforie”, etc.. Nu-mi dați informația după ce ați alterat-o cu analiza voastră, căci așa eu nu mai pot discerne ce ați pus de la voi!
      Ca jurnaliști prezentați doar informațiile necesare împreună cu comentariul unor persoane pe care le considerați competente să-și de-a cu părerea despre ele. Nu vă considerați pe voi ca fiind acele persoane! Nu suntem pe facebook… sau mă înșel?

  6. Daca azi NU am fi ajuns Tara NET Importatoare si am fi PRODUS si astfel de Echipamente, Guvernul putea prelua Brevete si nationaliza, pe caz de Stare de urgenta..ca la razboi…
    Cum Romania Importa cam de TOATE, acum trebuie TIMP…

  7. Producatorii auto din Romania nu produc nimic, doar asambleaza tot ce vine din alta parte.

    • Producatorii romani din industria auto Produc componente pentru aproape toate marile branduri. Astea se asambleaza in diverse colturi ale lumii in fabricile care doar asambleaza.
      Esti mereu asa de rau, informat?

    • @Cioculeț,
      Daca pentru Москвич-ul dvs, model 403, gasiti doar piese ”de origine” fabricate de mujicii lui Cracanel, nu inseamna ca aceeasi situatie se intalneste la toate modelele de autoturisme

    • De altfel, 80% din productia de motoare TCe90 a fost trimisa la export. Modelel Dacia care utilizeaza acest motor sunt Logan, Logan MCV, Sandero si Sandero Stepway. In 2016, au fost vandute 2.300 de vehicule echipate cu acest motor.
      Cele mai multe piese componente ale motorului (carterul de distributie, semela, capacul chiulasa, carterul cilindri, capacul palier, volanta si arborele cotit) sunt fabricate chiar in uzina Dacia, Uzina Mecanica si Sasiuri avand 3.700 de angajati. In momentul de fata, uzina are o capacitate instalata de 450.000 de unitati anual.
      Conceptia si dezvoltarea motorului TCE 90 a fost realizata, in mare parte, in Romania, cu ajutorul inginerilor de la Renault Technologie Roumanie.

  8. nu strica putina documentare pe grupurile specializate de fb, discord, slack sau altele.
    stiu eu de cateva firme producatoare de ventilatoare care au pus totul open source, patent waived, de la planuri, fluxuri, fisiere, QC si software.
    asta e una dintre ele, de exemplu:
    https://www.medtronic.com/us-en/e/open-files/thank-you.html?fbclid=IwAR3orXOlIcao6N_hQI0sR917s7NGEsHWR3ippE_i9zMyfzEkNlFzaW6R8No

    • In sfârșit. @g4media, read the news. Medtronic MIT și multe proiecte colaborative. Problema companiilor mari e însă una de liability…

    • Din pacate e penibil ce a facut Medtronic. De fapt au publicat doar niste documente generale, un fel de manuale de utilizare/service, care sunt aproape inutile pentru cine ar vrea sa le produca.

      Lipsesc de exemplu documentele CAD necesare pentru partea mecanica. Softul au zis ca poate il vor face public in curand. Si schemele electronice sunt doar de principiu, fara design-ul de PCB, fara lista de componente electronice necesare.

      O bataie de joc. Au dat minimul necesar cat sa scrie presa care nu se pricepe despre ei.

      Cei drept azi vad ca au pus acolo „More documents and source code files pertaining to the PB560 ventilator system will be available soon.”. Sa vedem. Poate pana la urma vor publica tot ce este necesar.

    • @Vlad
      Nu ca zic da’…
      Poti sa incerci o cerere: sunt firma cutare care vrea sa faca cutare produs si am capacitati tehnologice blabla. Va rog sa-mi trimiteti documentatia de executie pentru…
      Am intalnit o multime de „ingineri” care nu descarca documentatie de pe net, fiindca li se cere sa- se inscrie cu adresa de email si … n-ar vrea sa-si divulge identitatea.
      Nimic nu poate fi atat de gratis.
      Cel putin am dreptul sa stiu cine se foloseste de cunostintele mele. Poate la anu’ vin si-ti fac o propunere de colaborare, daca iese bine.
      Acesti „mari” vor fi intotdeauna cu un pas inaintea „copiatorilor”. In timp ce unii se straduiesc sa copieze, cei care si concep au in minte generatia urmatoare.

  9. Oricum globalizarea iși frânge gâtul, se scufundă în propria mocirlă pe care a creat-o singură. Sistemul mondial de acordare abuzivă de patente, drepturi de autor și alte asemenea e pe ducă.
    Stau viețile în mizeria „hulpavă” a unora, favorizați de sistemul corupt tot ei.

    • Vorbești și tu să nu taci…
      Sistemul de protejare a proprietății intelectuale supraviețuiește de 200 de ani buni, ani plini de razboaie și molime.

    • Patent-trolls sunt o creatie recenta, +orice tampenie e patentabila, implicit deschizand calea sepre abuzuri din tot felul de surse. Acum 200 de ani exista o forme laxe de copyright, nu ca acum mafiotii sa trimita la inchisoare ani grei un ins/insa c-au piratat trei cantece, fara macar sa scoate vreun venit din asa ceva.

  10. Cam așa
    Dar numai noi gandim „stramb”…

  11. Cam așa
    Dar numai noi gandim „stramb”…

  12. Noi gandim strîmb ! Noi muncim nu gandim ! Iar pe deasupra tortului eurocomunitar, ca o cireașă expandată tronează NOI SUNTEM ROMÂNI ! De ce nu mă lași, neamule ,să -mi” fugă creierul ” …afară , unde-s euroii cei babani ? Statul rumun mi-a plătit studiili … care vasăzică !!