G4Media.ro

VIDEO Adina Vălean, candidata României pentru postul de comisar european, la audierile…

VIDEO Adina Vălean, candidata României pentru postul de comisar european, la audierile din Parlamentul European: Vreau să fiu cea care va debloca dosarul pentru Cerul Unic European

Adina Vălean, candidata propusă de guvernul Orban la postul de comisar european pentru transporturi, a fost audiată azi la Bruxelles, în Comisia de transport şi turism a Parlamentului European (TRAN).

Întrebări și răspunsuri:

Elena Kountoura (GUE) – Cum veți face conectivitatea garantând că elementele vulnerabile din societate vor avea acces la transport?

A.Vălean – Cele două lucruri merg împreună. (…) Trebuie să investim în aceste zone pentru a avea transport durabil și vom investi în conectivitate.

Roberts Zile (ECR) – Sunteți în continuare state care nu au legături feroviare cu alte state. Vă veți implica?

A.Vălean – Dacă privim harta Europei există o deosebire considerabilă între est și vest privind conectivitatea. Știu că atunci când ai de toate, poți să spui am trecut prin asta, dar trebuie să se dea o șansă Europei de Est. (…) Transportul feroviar e cel mai curat, iată de ce trebuie să sprijinim proiectele mai ales din domeniul feroviar.

Marco Campomenosi (ID) – Ce veți face pentru a susține întreprinderile din domeniul transporturilor în competiție cu companiile din alte părți ale lumii?

A.Vălean – E esențial pentru Europa să susținem întreprinderile din acest sector. Avem nevoie de același nivel pentru toate companiile care accesează piața noastră.

Și porturile trebuie protejate, consolidate, trebuie să fie mai verzi, mai solide. (…) reprezintă un hub de afaceri, dar au și o amprentă a emisiilor și trebuie să transportăm porturile în entități mai sustenabile și să fie integrate mai bine cu celelalte mijloace de transport.

Prin acorduri mai puternice internaționale avem posibilitatea de a impune criterii.

Nu vrem să penalizăm pe nimeni, vreau să fim uniți. Trebuie să se poată face profit corect peste tot în Europa și nu văd niciun antagonism între diferite regiuni ale Europei.

Ciarán Cuffe (Verzi) – Veți mai susține soluțiile care cresc emisiile? Cerul Unic European va duce la mai multe zboruri. Ar trebui să reducem zborurile. Veți aplica principiul poluatorul plătește și pentru aviație?

A.Vălean – Voi prezenta până la finalul anului viitor o strategie privind mobilitatea eficientă și durabilă.

80% din proiectele din cadrul financiar sunt verzi, deci suntem pe calea cea bună. (…) Banca Europeană de Investiții are deja criterii pentru acordarea de finanțare și se vor defini pe viitor criteriile pentru proiecte durabile care să fie finanțate.

Căile ferate sunt în centrul unui transport durabil, trebuie să investim în principal în acestea, pentru ca mărfurile să fie transportate mai ales pe căile ferate.

Nu voi merge în direcția de a spune că e nevoie de mai puține zboruri, ci un sistem mai eficient.

José Ramon Bauza Diaz (Renew Europe) – 19 milioane de minute de întârziere în aviație, 60% din întârzieri țin de capacitatea spațiului aerian, fragmentarea acestuia. Pierderile sunt de peste 5 miliarde euro. Veți fi comisarul care va finaliza Cerul Unic European?

A.Vălean – Trebuie să avem o abordare eficientă. Cred că, cu propunerile dlui Marinescu, avem o propunere foarte bună, care este blocată la Consiliu. Sper să avem o soluție în curând. În esență aș spune da, vreau să fiu cea care deblochează dosarul.

Johan Danielsson (S&D) – Ce politici concrete veți urmări pentru îmbunătățirea condițiilor de lucru ale angajaților din transporturi?

A.Vălean – Știu că există personal insuficient și îngrijorări că schimbările de inovare, retehnologizare le amenință locuri de muncă. Trebuie să finanțăm de la UE această reorientare profesională, să le explicăm oamenilor ce se întâmplă, ca să nu se teamă.

Sectorul aviației e unul deosebit de competitiv. Există însă riscul unor practici neloiale, a unor condiții excesive de muncă. (…) Voi lua toate măsurile necesare pentru a aborda aceste deficiențe din sector.

Sven Schulze (PPE) – Ce inițiative aveți pentru Pactul ecologic? Există lucruri pe care vi le-ați propus pentru zonele rurale slab populate?

A.Vălean – Trebuie în acest acord să implicăm toate părțile, avem nevoie de o abordare integrată. Dacă vorbim pe sectoare, măsurile nu vor atinge potențialul lor maxim.

Dacă vrem să reducem amprenta de carbon trebuie să investim într-un trasnport multimodal.

Zonele îndepărtate sunt foarte importante pentru că oamenii de acolo depind de conectivitate. Trebuie să se finalizeze rețelele, trebuie să conectăm porturile, aeroporturile regionale, dar nu trebuie să dublăm structurile.

Principalele declarații ale Adinei Vălean:

  • Mobilitatea și transportul reprezintă coloana vertebrală a coeziunii.
  • Voi lucra îndeaproape cu Parlamentul și Consiliul pentru ca toate schimbările să fie în avantajul cetățenilor.
  • Pactul ecologic european va reprezenta o prioritate pentru noua Comisie Europeană. Trebuie să permită accesul cetățenilor la un transport ecologic, eficient și durabil.
  • Până în 2050 dorim să ajungem la neutralizatea emisiilor. Voi face tot ce îmi stă în putință pentru a reduce amprenta ecologică a mijloacelor de transport.
  • Siguranța este esențială pentru toate mijloacele de transport. Însă 25.000 de decese anual în transportul rutier e un număr îngrijorător. Trebuie să reducem acest număr la jumătate până în 2030.
  • Emisiile de CO2 din transporturi trebuie reduse cu 90%.
  • Trebuie să îmbunătățim eficiența în tot lanțul de transporturi.
  • Una dintre misiunile mele e de a reduce numărul vehiculelor învechite.
  • Transporturile trebuie să rămână accesibile, mai ales pentru persoanele vulnerabile și regiunile periferice.
  • Voi promova inițiativa ca Cerul unic european să devină o realitate. Transporturile aeriene europene sunt prea lungi.
  • Vreau să continue echilibrul de gen în domeniul transporturilor.
  • Trebuie dezvoltat cadrul privind drepturile pasagerilor.

 

Comisarul desemnat va face o prezentare introductivă de 15 minute, urmată de întrebări ale europarlamentarilor. În total, vor fi 25 de întrebări: un minut pentru fiecare întrebare, urmată de răspunsul comisarului desemnat şi de o posibilă întrebare suplimentară din partea eurodeputatului.

Preşedintele TRAN este Karima Delli (grupul Verzilor), iar cei patru vicepreşedinţi sunt Sven Shulze (grupul PPE), Istvan Ujhelyi, Andris Ameriks (ambii din grupul S&D) şi Jan-Christoph Oetjen (grupul Renew Europe).

Din TRAN fac parte şi eurodeputaţii români Gheorghe Falcă (PPE), Marian-Jean Marinescu (PPE), Cristian Terheş (S&D), ca membri deplini, în timp ce Clotilde Armand (Renew Europe) şi Maria Grapini (S&D) sunt membri supleanţi.

Tot joi sunt audiaţi candidatul francez Thierry Breton, căruia i s-a atribuit portofoliul ”Piaţa internă”, în Comisia de industrie, cercetare şi energie (ITRE), şi candidatul ungar Oliver Varhelyi, care a primit portofoliul „Vecinătate şi extindere”, în Comisia de afaceri externe (AFET).

Audierile celor trei candidaţi vor fi urmate de şedinţe în care preşedintele şi reprezentanţii grupurilor politice (coordonatori) din diferite comisii parlamentare vor evalua comisarii desemnaţi. Conferinţa preşedinţilor de comisii va evalua rezultatul audierilor în seara de 14 noiembrie şi va transmite concluziile sale Conferinţei Preşedinţilor, formată din preşedintele PE şi liderii grupurilor politice. Aceasta va face o ultimă evaluare şi va decide încheierea audierilor în şedinţa sa din 21 noiembrie.

Ulterior, preşedintele-ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta întregul Colegiu al comisarilor desemnaţi şi programul Comisiei Europene în cadrul sesiunii plenare a PE din 25-28 noiembrie.

Noua Comisie Europeană va fi aleasă cu majoritatea voturilor exprimate în plen, prin apel nominal. Votul în plenul PE este prevăzut pentru 27 noiembrie, la Strasbourg.

Foto: Adina Vălean (InquamPhotos / Octav Ganea)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.