G4Media.ro

Trenul Metropolitan Bucureşti-Ilfov, proiectul lui Nicușor Dan, va costa 962 milioane de…

SURSA : TPBI

Trenul Metropolitan Bucureşti-Ilfov, proiectul lui Nicușor Dan, va costa 962 milioane de euro şi va avea o cerere de 86.000 de călătorii/zi. Ce spun specialiştii despre utilitatea unui tren care înconjoară Capitala

Din analizele Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (TPBI) transmise la solicitarea G4Media.ro, Trenul Metropolitan Bucureşti-Ilfov va costa 962 milioane de euro. Din aceştia, 614 milioane de euro reprezintă achiziţia unor trenuri noi, iar cu restul ar urma să fie modernizate staţiile, să fie construite noi puncte de oprire şi să fie modernizate unele treceri la nivel cu calea ferată. Prima faza a planului investiţional va costa 116 milioane euro.

Sursele de finanţare sunt: fonduri europene, fonduri de la bugetele locale ale primăriilor membre (inclusiv Primăria Municipiului Bucureşti) şi Consiliul Judeţean.

Potrivit datelor oficiale transmise G4Media.ro, pentru Trenul Metropolitan s-a estimat o cerere zilnică de 82.000 de călătorii, respectiv 24,6 milioane de călătorii pe an.

Cu toate acestea, mulţi dintre specialiştii în mobilitate urbană consultaţi de G4Media.ro susţin că Trenul Metropolitan nu va veni prea mult în sprijinul bucureştenilor sau a locuitorilor din Ilfov deoarece în multe porţiuni pe care le străbate nu există aglomerări urbane, ci sunt pur şi zone foarte puţin populate.

Foto: Trenul metropolitan (sursa: Facebook / Nicusor Dan)

Spre exemplu, pe ruta Obor-Gara de Nord, trenul va merge o bună parte pe câmp (Obor-Andronache-Petricani-Băneasa). TBPI estimează că pe această rută va fi o cerere de 5.900 călătorii pe zi.

Deşi a fost întrebată, TPBI a omis să ne spună la ce interval vor ajunge trenurile în staţii şi ce impact va avea circulaţia acestora asupra traficului.

UPDATE Dintr-o eroare de documentare, G4Media.ro a omis explicațiile referitoare la intervalul la care vor circula trenurile. Potrivit TPBI „serviciul de transport pe Trenul Metropolitan va fi asigurat pentru început la intervale de 30-60 de minute. Ulterior, acest serviciu va fi ajustat în funcţie de cererea şi de capacitatea de transport existen”.

Într-un răspuns oficial al CFR către G4Media.ro trimis cu ceva timp în urmă se spunea că „timpul de aşteptare la o trecere la nivel dotată cu barieră automată este de minimum 50 de secunde, maximum 154 de secunde.” Mai mult decât atât, în ceea ce priveşte trecerea la nivel cu Şoseaua Petricani, amplasată pe magistrala 800 Bucureşti-Constanţa, CFR spunea că „circulă în medie 50 de trenuri în 24 de ore, bariera fiind acţionată de cca. 50 de ori”.

Primarul General al Capitalei Nicuşor Dan vede tocmai această porţiune ca fiind o oportunitate sau altfel spus, punctul de plecare al proiectului.

„Probabil că momentul în care vom avea toate liniile modernizate o să fie undeva 2026-2027. În acest interval însă, pe segmentele pe care se poate opera, noi intenționăm – există o oportunitate în zona de nord, unde reţeaua e bună – şi ne dorim ca într-un an, de acum, să avem funcţionale liniile pe Gara de Nord – Gara Obor, Gara de Vest – Gara de Nord şi Gara de Vest – Gara Obor; prima şi a treia trecând prin Pipera„, declara Primarul General al Capitalei Nicuşor Dan.

Ce spun specialiştii

„Din păcate, povestea trenului metropolitan este rostogolită în București într-o formă care sfidează logica deoarece nu ține cont nici de nevoile oamenilor și nici de costuri. Da, oamenii au nevoie să se deplaseze în zona metropolitană. Însă prima condiție a unei astfel de deplasări este că această să se facă într-un timp mai scurt sau măcar similar cu deplasările motorizate.

Dacă privim harta traseelor trenului metropolitan vedem linii foarte ocolite și doar puține linii directe. Asta înseamnă călătorii de lungă durata care nu au cum să convingă un număr (foarte) mare de oameni să aleagă acest mod de deplasare. Or trenul este un mijloc de transport de mare capacitate care, în lipsa unui flux mare de călători, va genera pierderi foarte mari.

Tocmai de aceea spun că nu am observat că s-au luat în discuție aceste aspecte: durata călătoriei, capacitatea STB de a prelua sute de mii de noi călători din statiile de tren și nici care va fi costul călătoriei (atât pentru utilizator cât și pentru administrație). Prioritizarea transportului public, accesibilizarea spațiului public la nevoile persoanelor cu dizabilități, managementul parcării și realizarea infrastructurii pentru biciclete sunt doar câteva dintre proiectele prevăzute în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă care puteau fi realizate într-un mandat cu costuri mici și cu o eficientă extraordinară pentru mobilitatea în zona metropolitană.

Ați observat să se facă ceva cu adevărat relevant pentru aceste proiecte? Să ne gândim doar la subvenția pentru transportul public care ar fi putut fi redusă substanțial dacă s-ar fi realizat prioritizarea transportului public. Cum s-ar zice, costurile ar fi „recuparate” în maxim 1 an prin reducerea subvenției la transportul public.

Însă au trecut 5 ani de la adoptarea PMUD și niciun edil n-a avut curaj să implementeze aceste proiecte vitale. În opinia mea de observator al administrațiilor locale din ultimii 12 ani din Capitală pot spune că edilii avansează deseori proiecte cu termene lungi de realizare și cu bugete grandioase tocmai pentru a încerca să-și ascundă incapacitatea de a realiza proiecte eficiente cu bugete reduse. „Trenul metropolitan”, în varianta de acum, este un astfel de proiect.”, a declarat pentru G4Media.ro, Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR).

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

107 comentarii

  1. zoaiele pesede au sabotat trei decenii proiectele de infrastructura si alea de extragere a gazelor din marea neagra…nu se dezic de apucaturile rusesti…‼️‼️‼️‼️

    • Ai citit articolul băi postacule? „sfidează logica deoarece nu ține cont nici de nevoile oamenilor și nici de costuri. ” – adică e un proiect tipic USR-ist de sifonare de bani!

    • @ Ionut
      „Sifonat” esti tu, Ionut… Si la datorie zi si noapte…
      Daca zonele alea „limitrofe” nu sunt acum prinse in planul de dezvoltare a Bucurestiului, vor fi ocupate cu constructii de ansambluri imobiliare rezidentiale (pentru care primarii PSD de sectoare sunt foarte renumiti) si ne vom trezi in situatia pasajului Ciurel, unde trebuie facut exproprieri de blocuri noi sau pasajul ramane inutil, asa cum l-a inaugurat Firea…

    • Ionuț e pro.stul clasei…

    • @ionut…am citit trolac corupt…la fel zicea si dragnea de gazele din marea neagra cand a tras pă dreapta proiectu… si baronii pesede cu amanarile si sabotarea autostrazilor pentru ca nu treceau pe unde trebuie si nu curgea spaga …💯ND a facut studii si audit serios de fezabilitate da analfabetii pesede nu stiu nici sa numere fara ,,consilieri,,…🤣😂😁😂🤣😂😁

    • @ionut…am citit trolac corupt…la fel zicea si dragnea de gazele din marea neagra cand a tras pă dreapta proiectu… si baronii pesede cu amanarile si sabotarea autostrazilor pentru ca nu treceau pe unde trebuie si nu curgea spaga …💯ND a facut studii si audit serios de fezabilitate da ana. lfa be tii pesede nu stiu nici sa numere fara ,,asistentele ,, care le numara diamantele in genunchi …🤣😂😁😂🤣😂😁

    • @Florin crezi că dacă postezi de două ori ești mai șmecher? Pe voi la școala de postaci nu vă învață să postați? Sau toți USR-iștii sunt cam fraieri?

    • Ionute nu fi pesedist putlerist😉😉…postez din placerea de a face 💩💩💩💩 pă infractorii care au distrus romania in 3 decenii de jaf‼️‼️‼️

    • 👍😄

  2. Specialistii lui Peste. Genul asta de proiect de infrastructura nu se face gandindu-te la nevoile orasului de peste 3, 5, 10 ani, nu despre necesitatile de acum sau de la anul. Este exact tipul de gandire „nu avem nevoie de autostrada spre Moldova, nu se justifica, nu e trafic suficient” din anii ’90.

    • Ori ești USR-ist ori ai o firmă de sifonat banii! Din fericire o să vină Firea înapoi și scăpăm de Plicușor! De ce nu a terminat Pasajul Virtuții? Vrea Câine să construiască un bloc pe unde trece șoseaua?

    • Ori ești USR-ist ori ai firmă de sifonat banii! De ce nu a terminat Plicușor Pasajul Virtuții? Vrea Câine să construiască acolo un bloc?

    • Mareane ce faci bă, ți-a rămas câinele in gat?

    • Oricât de simpatic mi-ar fi N.D., nu pot să nu fiu întru totul de acord cu observațiile/ critica specialistului din articol. Am luat, de curiozitate, trenul de la Aeroportul Otopeni la Gara de Nord și am constatat că ajungi într-un timp mai lung (interval de succedare 40 minute), până la dublu față de 783 (interval de succedare 15 min.), iar călătoria este mai scumpă.
      Locurile erau, însă, ocupate în proporție de aprox. 70%, fiind util mai ales pentru cei cu bagaje voluminoase.
      Dar să bagi atâția bani într-un proiect care vizează periferia orașului, în loc să te ocupi de optimizarea transportului central-radial, inclusiv a pistelor de biciclete, parcă n-are sens.

  3. Cine o să se dea cu trenul în jurul bucureștiului? Să faci o oră să ajungi în bucurești mai bine mergi cu mașina! USR = HOȚIE!

    • „Deșteptule” vezi că avem deja mult prea multe mașini. Dezvoltarea transportului în comun este absolut necesară (deși nu știu dacă acest tren rezolvă ceva, măcar este un pas în direcția bună).

  4. Nu mai bine ii plimbai pe la mănăstiri? Te și votau babele care cred ca la tinerețe poți sa ți pui fustele n cap iar la bătrânețe bați niște mătănii cu a lu’ Pandele iar Dumnezeu te iartă!

  5. Sa ma ierte Dumnezeu, dar nu pricep nimic din planul ala. Pare o prostie fara margini, care incepe nicaieri si se duce niciunde. O chestie cu care sa te plimbi prin periferia Bucurestiului si atat.

    Vrei sa ajungi dimineata din Berceni la Pipera? Pregateste-te de o plimbare cu trenul de vreo 50 de km, sa vad daca iti place.

    Liniile eficiente ar fi cele radiale, subterane in oras si supraterana in afara. Care sa treaca prin zone urbane aglomerate (Voluntari, Pantelimon, Otopeni, Chitila, etc) si sa te duca in zona centrala. Adica vorbim de metrou, de fapt.

    Chestia asta care va papa un miliard va sta mai mult goala, caci nu e utila. A, si va bloca dramatic si toate trecerile de cale ferata cu bariera. O sa fie minunat in Pipera-Tunari cu inca 50 de trenuri care trec zilnic pe la bariera aia.

    Si nu vreau musai sa fiu carcotas. Dar chiar nu ii vad rostul.

    • toate capitalele europene au linii de cai ferate metropolitane sau metrou. Caile debate propuse deja exista! Deci costul este mult mai mic, fara exprorieri etc. E un inceput excelent sa unesti garile cu zona de birouri si Aeroport. Dar ca in Romania, unul face si trei injura.

    • Cum spuneam, liniile alea sunt radiale, nu ocolesc metropola. Din Gara de nord ajungi in zona de birouri din 3 statii de metrou. Din gara Obor nu o sa plece mai nimeni spre o ipotetica gara in camp la Pipera. Gara aia e aproape doar de cartierul Baicului si cam atat. restul traseelor sunt aberant de lungi. Si, repet, ajungi undeva in camp la Pipera, la 10-15 minute de mers pe jos de Aurel Vlaicu, care a devenit de facto centrul de afaceri al orasului. Iar acolo ai deja metrou

    • Rostul e să îți dea o variantă de a schimba axa pe care intri în oraș sau să poți merge dintr-un cartier în altul fără a trece prin centru. Nimeni nu pricepe ideea dacă nu are în vedre și o schimbare completă a tiparelor de locuire în București. Adică transformarea macro arată cam așa. 1) Acces cu mașina până la park and ride la marginea orașului (foarte ieftin sau gratis). 2) De la park and ride-ul cel mai apropiat de tine, iei trenul suburban până pe axa care te duce unde ai treabă în oraș. De exemplu, dacă vii dintr-o suburbie de pe direcția Giurgiu dar lucrezi într-o clădire de birouri din nord, vii la park and ride-ul de pe partea ta (Giurgiu), iei trenul până în zona nord, și de acolo metrou sau autobuz până la destinația finală (biroul). 3) Intrarea directă cu mașina către centrul orașului se face prohibitiv de scumpă și atunci omul nu mai compară viteza trenului + metrou + autobuz de care are nevoie cu viteza autoturismului, ci compară viteză transport public + preț transport public cu viteză autoturism + preț prohibitiv autoturism și e forțat să nu intre cu mașina în oraș în afară de cazul în care e nabab. 4) Navetiștii se mută în suburbii ca să nu mai plătească prețul prohibitiv al mașinii în oraș. 5) În oraș rămân birouri, instituții, oameni bogați, tineri care stau în chirie ca să aibă viață de noapte. De intrat direct cu mașina în centru mai intră riveranii (bogați) și cei care vin ocazional sau furnizează un serviciu (și atunci introduc costul în preț). Navetistul NU MAI vine cu mașina personală în centru. 6) Zonele centrale se gentrifică și se spală atât de lume needucată cât și de lume săracă. Asta e evoluția către care duce genul ăsta de transport urban.

  6. 1 miliard de euro pentru a merge de la constitutiei la romana in 2 ore. Numai usristii pot crede ca asta e un proiect bun, ei merg de obicei cu trotineta. Cand pleaca si ei la casa lor si nu mai stau cu parintii vor afla ce tampenie au facut cu plicusor

    • Și bine fac cei care aleg trotineta, bicicleta sau mersul pe jos în loc de confortul poluant al mașinii personale. Însă tocmai din motivul ăsta nici pe ei nu-i avantajează proiectul, pentru că ar avea nevoie de piste, despre care se vorbește deja de 10-20 de ani, însă niciun primar nu le ia în calcul.

    • Orasul e pentru MASINI. Daca vrei sa mergi cu trotineta sau cu bicicleta, du te la tara sau in parc. Ar face bine sa vina un primar sa mai taie din trotuare sa avem
      mai multe benzi. Victoriei sper sa nu mai fie pietonal vreodata. Nu ai masina? LA TARA CU TINE

    • Orașul e pentru oameni.

    • Iar dacă orașul e pentru mașini, ce spui de Copenhaga, Amsterdam ori alte orașe nordice, unde foarte mulți se deplasează doar cu bicicleta în oraș? Aș spune că, din contră, ăsta e semn de civilizație, în timp ce Bucureștiul e plin de cei veniți de la țară și care cred că a fi orășean înseamnă să ai mașină mică.

    • @ Andi
      „Orasul e pentru MASINI. Daca vrei sa mergi cu trotineta sau cu bicicleta, du te la tara sau in parc… Nu ai masina? LA TARA CU TINE”

      Mostra de gandire a „bucuresteanului”… Pentru el locuitorii din New York sunt tarani… 🙂 🙂 🙂

    • @Zau, Andy nu e bucurestean, ca dealtfel 80% din locuitorii Capitalei. De fiecare data cand injurati bucurestenii pentru trafic, va referiti defapt la toti provincialii care nu au mai plecat acasa dupa studii. Bine ca fac Medicina la Bucuresti sa vanda medicamente pentru big pharma, in loc sa se duca in urbea de bastina sa fie medici.

    • Andi e un troglodit, a luat de la Mircea Badea câteva p.r.ost.ii, ăla cred că a inventat „trotinetiști”. Genul care în urmă cu 10 ani avea wc-ul în curte, dar mu se dădea jos din Logan.
      E prea p.r.ost ca să înțeleagă că în occident, Danemarca, Suedia, bicicletele sunt principalul mijloc de deplasare în oraș, mașinile sunt excepția. Iar clima acolo e mult mai aspră decât la noi, plouă des.

    • Mda, orase europene (Amsterdam, Dublin, Helsinki)… Niște țărani.

  7. Vorba ăstuia cu trotinetele, nu mai bine mai făceai vreo 50 de firme la primărie și mai plăteai câteva mii de trântori care sa se ducă apoi sa va voteze?
    Hai ca salivează și ăștia cu postările! Ăștia sunt ca rusii aia care se bucura ca le mor copiii în Ucraina și și iau și ei o masina!

    • Ce mizerie… specialistii lu peste pare ca trebuia pus la singular intrucat doar gigel de la optar e mentionat, geniul care ne-a propus piste de biciclete facute pe sosea, in spatiu comun cu autoturismele intr-un oras cu trafic haotic…

      Babajatule… sumele alea sunt intinse defapt pe multi ani, caci vorbim de un proiect fazat…

      Treaba cu nu exista aglomerari urbane care sa justifice… pai nu exista astazi.. faza incipienta acopera fix zonele in care exista aglomerari urbane suficiente… dar sigur, la pipera nu munceste o gramada de lume… in cazul in care specialistii lui peste prajit au trait in cucuietii din deal pana astazi, la piata victoriei e jale tocmai pentru ca multi oamenii vin din est si din vest catre pipera si invers…

      Nu a explicat nimeni la ce interval de timp vor trece trenurile? Hmm… ar putea sa aibe legatura cu faptul ca asta se stabileste in cadrul studiului de fezabilitate, care nu e inca facut?!!! Nuuuuu.. n-are cum… stiu sigur specialistii sufletului nebagati in seama ca defapt e ceva putred la mijloc…

      De asemenea, e evident ca o sa avem probleme mari pentru ca trenurile alea o sa descarce jumatate de mumbai in fiecare statie.. nu o sa aibe stb / metrorex cum sa preia fluxul, pentru ca defapt nu vorbim de trenuri a caror capacitate nu va fi definita in baza unor analize… nuuu.. o sa facem practic un tren continuu…. se blocheaza bucurestiul cu totul daca facem proiectul asta…

      Si nici planul ala de mobilitate nu il respecta nimeni astazi… faptul ca toate proiectele de tramvai la care se lucreaza se regasesc in el e doar asa o coincidenta prea neinsemnata pentru specialistii lui peste prajit…

      Fimiarscarba…

    • Hai, nu te mai scârbi, că tocmai ăsta e rostul discuțiilor/ dezbaterilor: să întâlnim oameni mai deștepți ca noi, care să (contra)argumenteze. E foarte bine că prezinți aspecte la care nu toată lumea are acces, că nu suntem toți ingineri. În fond, ceea ce lipsește proiectelor de genul ăsta e tocmai dezbaterea publică, ce ar trebui să preceadă studiile de fezabilitate.

    • Pe de altă parte, dacă pot accepta că proiectul ăsta s-ar putea dovedi util pentru viitor, respectiv pentru zonele periferice (acum) ale Bucureștiului, nemulțumirea de cum se circulă acum în București rămâne, iar criticile specialistului le găsesc pertinente.

    • Si eu cred ca ar fi util sa avem o comunicare mai buna si ceva mai in detaliu despre proiectul asta cat si despre altele ce tin de mobilitate. Iar o dezbatere facuta cinstit poate sa se incadreze la asta. Dar asta inseamna sa pui la masa niste oamenii care chiar stiu despre ce vorbesc si, pe argumente, sa discute de ce e bine, de ce nu e bine, cum ar putea sa fie bine, samd.

      Articolul asta insa prezinta niste opinii mai mult sau mai putin legate logic, cu o legatura cel mult aproximativa cu realitatea, exprimate de oameni denumiti „specialisti”, dar despre care nu prea stim ce ii face specialisti (exceptie facand geniul optar).

      Cat despre cum se circula acum in bucuresti, eu unul nu cred ca exista un proiect care singur sa poata rezolva ceva. In primul rand necesarul de infrastructura al unui comportament de mobilitate dominat de automobil creste exponential. New York sa fii si nu poti sa ti pasul. Pe de alta parta, unul dominat de transport in comun pe distante mai mari de ~30 de minute si de vehicule alternative ( biciclete, trotinete, scutere electrice, etc) pe distante mai mici tinde sa aiba o cerere ce creste logaritmic. Total fezabil, mult mai ieftin in timp.

      Ca sa faci ceva si sa poti sa arati, daca vrei, un „inainte si dupa” multumitor cu traficul din bucuresti, cam trebuie sa accepti ca nu poti sa faci carpeli nu merge de azi pe maine, ca trebuie sa ajungi sa ai transport in comun serios pe N-S, E-V, N-V, N-E, si, mai tarziu S-E si S-V. Sa descurajezi masiv tranzitul cu masina pana in centru si pe axele N-S si E-V. Sa ai inelele rutiere terminate, cu intersectiile denivelate, sa ai radiale ce se ingusteaza inspre centru, sa ai piste pentru transport alternativ mai pe peste tot.

      Proiectul asta acopera destul de mult din chestia asta – transport in comun eficient, predictibil, de capacitate mare pe N-V, N-E si E-V (in primele faze).

      La inceput, mai e si gandit sa fie ieftin pentru ca o mare parte din infrastructura exista deja, iti acopera zone intre care deja exista tranzit mare (creand astfel posibilitatea unor masuri de descurajare a transportului cu autoturismul, ameliorand aglomeratia). Plus ca fata de cat costa o magistrala de metrou, chiar e super ieftin (nu ca nu ar fi necesare si alea)

      Dpmdv: E proiectul asta suficient sa degreveze Bucurestiul? NU.
      E proiectul asta bun pe termen scurt mediu si lung, tinand cont si de fazarea lui? Dap
      E proiectul asta o investitie ce merita inceputa acum? Studiul de prefezabilitate indica da. Studiul de fezabilitate o sa spuna mult mai bine in ce masura, respectiv cum ar trebui facut astfel incat sa fie cat mai rentabil.

    • Până la urmă, articolul, chiar dacă aparent critic față de proiectul în discuție, a dus la ceva bun: o discuție argumentată, inteligentă, cu derapaje puține, din care unii dintre noi am ieșit mai edificați. Îmi pare bine să constat că n-am avut dreptate să mă îndoiesc de actualul primar, singurul de până acum dedicat total orașului.

  8. Postacii ăștia de kk la datorie. Huooooo plătiților spălați pe creier.

  9. Capitala are cei mai mulți specialiști, dar cel mai bun primar sau președinte e care nu supără pe nimeni.

  10. 1 miliard mai bine ii aloca pt gara de nord care arată jalnic. Nu vad avantajul unui tren care circula la marginea orașului pe câmp.

  11. Cu gandire de pe azi ….pe maine cu nu ai cum sa intelegi acest proiect!
    Sau daca nu ai iesit in viata ta din tara decat pana la bulgari ….iar nu ai cum sa intelegi!
    Gica contra de serviciu, marele specialist!
    G4media niste specialisti mai credibili nu avem? Putem apela si la unii străini dar aia costă,nu-i asa?! Va plac astia de se plictisesc din lipsa de activitate!
    Putem lua de exemplu cazul orasul Madrid! Putem face asta? Eu cred ca se aseamănă cu Bucurestiul din multe motive! Si , acum, ne putem interesa lega de trenurile lor metropolitane!
    E greu al naibii ! Mai usor e sa critici si sa faci pe desteptul….

  12. Pe libertatea.ro s-a postat ieri un articol cu poze despre cum arată sinele de tramvai între Lacul Tei și platforma Pipera: rupte, afundate in beton, dislocate, vai de mama lor !
    În zona cu firme de fițe Pipera se circulă cu tramvaie de acum 50 de ani, rupte, ruginite, aglomerate, murdare, pe sine care la orice zdruncinătură pot deraia.
    Nicușor, decât să bagi milioane în studii de fezabilitate pentru asemenea proiecte fantasmagorice, mai bine salvează fata Bucureștiului reparând sinele de tramvai, că mâine-poimâine deraiază vreunul cu morți și răniți, cum frecvent deja se întâmplă în mai multe zone din oraș. N-o să-ți ridice nimeni statuie pentru chestia asta, dar Primăria înseamnă buna administrare, nu sa faci doar ce ia ochii la alegători, festivaluri și promisiuni deșarte.
    Să nu calci pe urmele lui madam’ Firea, care a inaugurat acum vreo câțiva ani o statie de tramvai cu iarba pe acoperiș de 60000 de euro, iar pe langa ea îți rupeai gatul în gropile de pe trotuar și de pe carosabil !
    Nu de alta, dar sper că niciunul dintre voi doi să nu mai apuce vreodată fotoliul de primar, pentru că ați colaborat amândoi din plin la dezastrul in care se găsește astăzi capitala !

    • Las la o parte o gramada de neghiobii pe care le scrii si ma refer la una singura:

      „mâine-poimâine deraiază vreunul cu morți și răniți, cum frecvent deja se întâmplă în mai multe zone din oraș”

      Frecvent??? In mai multe zone din oras???
      Poti sa ne dai un singur exemplu de deraiere „cu morți și răniți” a unui tramvai in Bucuresti??? Un singur exemplu!!!

  13. Ai strâmbat o la sfârșit, cu coada vacii! Sigur nu stătea pe sub mese când venea ta su beat acasă! Nu a fugit de sărăcie de la tara! Băiatul are o facultate pe care nu o sa o găsești pe la fabricile de diplome. Nu poți fi profesor de matematica doar pentru ca l și lins în cur pe un alt profesor, în turnatorii!

    • Nu e puțin lucru ca din matematician , să te faci o JAVRĂ de „activist civic ” prăduitor în imobiliare , gulgutist cu patrimoniu . Dar l-au ajutat unii să își realizeze visul , că primar împreună cu ONG-urile prietene , au ieșit la PRĂDUIALĂ și DISTRUGERE . Cu trinul prin Bucale , se va el și cu ai lui , poate în sătucul lui ȚĂRĂNOIUL nu avea tren .

  14. Oare ar fi posibil sa cada de acord mai intai cu reforma pt unirea municipiului B cu judetul Ilfov ca sa apara Marele Bucuresti ca adevarata zona metropolitana cu noi cartiere rezidentiale, parcuri, infrastructuri si dezvoltare regionala de calitate ca la Berlin, Madrid sau Varsovia?

  15. Berbunkson ikexuibescu, TU esti in toate facultatile mintale???
    Vrei o comparatie de pret: pasajul Ciurel al coanei Firea, ala care te duce fix 235 de metri mai catre centru, a costat 470 de milioane de euro!
    Acest inel median de transport public va deveni tot mai util pe masura ce Bucurestiul se dezvolta – nu va mai fi „pe camp” fiindca orasul se extinde rapid…

    Poate nu ai inteles: banii din fonduri europene NU se pot folosi pentru „parcări, asfaltări, curățenie, etc…” Sunt bani pentru dezvoltarea infrastructurii de transport public! O daca ce toate acele suprafete de teren vor fi acaparate de dezvoltatori imobiliari, orice dezvoltare a unui inel median de transport va fi MULT mai costisitoare…

  16. @hm. Bun, deci N.D. construiește pentru viitor. Dar ce ne facem cu prezentul, că transportul public este praf. Cu excepția metroului, nu poate fi o alternativă la mașina personală, pentru că nu oferă nici viteză, nici confort.
    Observ cu dezamăgire că actualul primar tinde să se înscrie în linia predecesorilor: fiecare dintre ei, cel puțin de la Băsescu încoace, a avut câte un proiect faraonic, care de regulă a murit odată cu sfârșitul mandatului lor. La Băsescu e vorba de așa-zisul metrou rapid – linia 41 (ulterior adăugându-se 1 și 10), un proiect f. bun de altfel, care încă funcționează, la o viteză mulțumitoare. Ar fi trebuit, însă, să se extindă pe mai multe linii. Apoi Pasajul Basarab, un proiect continuat de Oprescu, care a înghițit f. mulți bani, a cărui utilitate nu sunt în măsură să o apreciez. Oprescu a venit cu ‘autostrada suspendată care traversează Bucureștiul’. Cred că s-au făcut câteva tronsoane. Firea rămâne în istorie cu cele 20 de companii municipale, care au dispărut într-o gaură neagră odată cu ea, dar și cu bugetul primăriei pe încă un an. Acum Nicușor?!

  17. Si întrucât acest primar nu este capabil de a rezolva problemele esentiale ale bucureștenilor (de exemplu termoficarea), arunca aiurea tot cu banii bucureștenilor pentru proiecte idioate.

    • Termoficarea se rezolva in timp, sarma nu a facut nimic pentru termoficare. Eu vad imbunatatire in S6. Ati votat hotii pesede si acum vreti termoficare?

  18. proiectul asta e mai stupid decat autostrada suspendata a lu oprescu. cre’ca nimicusor doar a vrut sa inceapa deja campania electorala pe sustache, cu promisiuni megalomane si aberatii tipic useriste

  19. @ Prieten
    1. NU e un „proiect faraonic”. Se face pe o infrastuctura in mare parte constituita. Costa, tot proiectul, cat 2 pasaje Ciurel!

    2. Spre deosebire de toate celelalte proiecte enumerate, ARE FINANTARE majoritara din fonduri europene. Deci pe bucuresteni ii costa chiar mai putin decat pasajul Ciurel!

    3. Acele fonduri europene NU puteau fi folosite pentru modernizarea ACTUALULUI transport public! Fondurile europene erau pentru dezvoltatea unor rute alternative la cele actuale. Reutilizarea vechilor linii de cale ferata pentru transportul calatorilor (ele au fost construite ca sa lege intre ele uzinele de la marginea Bucurestiului) s-a potrivit foarte bine acestei cerinte.

    4. Actualul primar NU se inscrie „in linia predecesorilor” (mari matematicieni doar cand a fost vorba de cota-parte ce le revenea, lor sau partidului lor)…

    5. Daca incerci sa te gandesti la conditiile acestui proiect, vezi ca nu e „faraonic” si nici „utopic”. Iar utilitatea lui va creste foarte mult in timp. Pentru un Bucuresti cu 4-5 milioane de locuitori va fi foarte important pentru un volum mare de calatori – iar mentenanta lui va costa mult mai putin decat cea a Metroului.

  20. Apreciez argumentele. Ar putea fi un proiect bun pentru viitorul nu foarte îndepărtat. Dar ce facem cu prezentul? N-am auzit să se facă ceva pentru îmbunătățirea transportului public (viteză + confort), ori piste pentru cei care se deplasează eco.

  21. Rog stimata Redacție să-l întrebe pe dl. Marian Ivan dacă cunoaște bine semnificația cuvântului „Metropolitan”! Vreau să zic: semnificația legată de viitor, nu de trecut sau de prezent…
    Mulțumesc anticipat!

  22. E un proiect bun pentru urmatorii 10-15 ani, cand Bucuresti se va extinde pana dincolo de actuala centura. Acest tren deserveste exclusiv zonele limitrofe ale capitalei si orasele adiacente, de unde o groaza de oameni fac zilnic naveta catre poluri urbane de tipul Pipera.

    Evident ca si eu as prefera sa implementeze solutii cu durata de implementare scurta si cu impact mai rapid pentru nevoile mele actuale, insa si aceste zone limitrofe au nevoie puternica de infrastructura. Si in conditiile in care preturile pentru case tot cresc, tot mai multi oameni ajung sa locuiasca oricum in zone limitrofe, pentru ca acolo inca este teren mult liber.

    Evident ca toti ne-am dori un metrou care sa circule concentric si sa intepe marile cartiere dormitor (preferabil sa aiba si Pipera/Aurel Vlaicu ca statie pe traseu direct) si cu noduri de legatura diferite de Victoriei/Unirii unde oricum e haos. Insa o asemenea investitie ar costa semnificativ mai mult si s-ar implementa intr-un timpul mult mai lung decat, de exemplu, metroul din Dr. Taberei.

    • Iata, cineva care a inteles ideea proiectului. Si de altfel trebui sa inteleaga lumea ca nu „se putea face altceva cu banii aia” pentru ca sunt fonduri europene si au destinatie fixa, nu e ca PNDL-ul nostru unde dai bani la primari si vad ei dupa ce fac cu ei.

    • Zone limitrofe adica la tara in papusoi. Asta e primarul Bucurestiului nu a taranilor din ilfov. Mergi cu caruta daca nu ai masina

  23. @ Prieten
    „Dar ce facem cu prezentul? N-am auzit să se facă ceva pentru îmbunătățirea transportului public…”

    Societatea de Transport Bucureşti (STB) va avea 100 de tramvaie noi, pe fonduri europene, valoarea investiţiei ridicându-se la aproximativ 200 de milioane de euro, a anunţat, joi, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan.

    „În Bucureşti, din 1989 până azi au fost aduse 17 tramvaie noi. Asta e tot ce am putut să facem din ’89 până azi şi acest lot de 100 este o îmbunătăţire considerabilă a flotei noastre de transport public. Banii europeni au venit cu nişte obligaţii. Obligaţia este ca pe fiecare dintre liniile pe care circulă – prima linie o să fie 41 – să avem peroane de 40 de metri. Astăzi am avut o şedinţă de Consiliu General (…) am aprobat actualizarea indicatorilor şi în baza actualizării acestor indicatori, până la momentul în care o să avem recepţia terminată pentru acest prim tramvai, o să avem şi peroanele de 40 de metri, urmând pe celelalte linii, unde o să avem aceste tramvaie”
    „Ne propunem ca în momentul în care POR-ul va fi lansat în această toamnă să avem documentaţiile pregătite pentru toţi aceşti 50 de kilometri şi chiar azi, în şedinţa de Consiliu General am mai aprobat DALI-urile pentru o parte din cei 50. În şedinţa anterioară am aprobat din nou şi în şedinţa următoare, de la sfârşitul lunii iunie, o să avem DALI-urile pentru toţi cei 50 de kilometri, astfel încât să putem să aplicăm în septembrie, în momentul în care apare Programul Operaţional Regional. În ceea ce priveşte celelalte mijloace de transport, procedura de achiziţie a 100 de autobuze electrice pe bani europeni este în curs, este pe SEAP pentru 100 de troleibuze pentru care avem finanţare din Fondul de Mediu”

  24. Bune și astea, însă ce faci cu tramvaie noi pe șine cârpite (linia 24, de ex.)?! N-ar trebui, oare, continuat proiectul Metrou Ușor și extins la cât mai multe linii de tramvai? În fine, nici eu nu vreau să fiu prea cârcotaș. Sper ca N.D. să reușească să schimbe cât de cât fața Bucureștiului până i se termină mandatul actual.

  25. de la gara obor la gara de nord merge 10 minute cu troleu si 10 cu metroul, de ce ar lua trenul care face o ora :))))

  26. @ Prieten
    Ti-am pus mai sus doar niste pasaje dintr-un articol din presa… Nu puteam sa il pun pe tot. Cei 50 de km de care se vorbeste sunt sine de tramvai prinse in programul de reabilitare… Cred ca gasesti pe net care sunt traseele, eu nu le stiu. Poate intra acolo si traseul tramvaiului 24…
    Oricum, dureaza, nu se pot face toate deodata. Iar lucrarile de infrastructura nu sunt facute de primarie – si in firmele ce executa proiectele se lucreaza „romaneste”… Dar e o schimbare semnificativa de abordare a proiectelor.
    N-am nicio treaba cu ND, dar ma irita sa vad tot felul de postaci, televiziuni, reprezentanti de partide – care repeta tot felul de aberatii despre el…
    Ti-am raspuns fiindca am vazut ca pui intrebari legitime… Ceea ce foarte rar se (mai) intampla pe acest site…

  27. De acord, de multe ori discuțiile sunt partizane, fiecare tinde să se identifice cu o tabără sau alta, fără a ține cont de argumente, rațiune, fapte. Pe mine nu mă interesează să am dreptate, ci să înțeleg, și de aceea mă bucur când cineva îmi dă o mână de ajutor în acest sens. Iar când îmi demonstrează că n-am dreptate să fiu pesimist, cu atât mai mult. Mulțumesc pentru efort, sunt convins că le va fi și altora util.

  28. Limbajul cu lingareala este al lui badulescu!
    Nicușor este cel mai bun primar pe care l a avut Bucureștiul! Cinstit și onest sunt doua calități care au lipsit din mandatele celorlalți de la lis la vranceanu, de la Băsescu la Oprescu, de la ala care și a dat numele unei străzi la bordurile lui Videanu!

  29. @Berbunkson ikexuibescu
    „trancaneala și lingareala” e o foarte buna descriere a comentariului tau…
    Imi place si smechereala de a raspunde „mai jos” si nu la comentariul initial. Denota caracter, capacitate de dialog…

    Nu meriti atentie, dar aceasta minciuna grosolana trebuie corectata: cele 100 de tramvaie turcesti nu respectau nici macar cerintele minimale ale PMB: in caietul de sarcini al licitatiei se mentiona, printre altele, ca tramvaiele n-ar trebui sa aiba mai mult de 2,45 m latime. Iar pe site-ul companiei turcesti scrie ca vagoanele Panorama au 2,65 m latime…
    Cu alte cuvinte, tramvaiele turcesti ale doamnei Firea nu ar fi putut sa circule prin Bucuresti decat dupa modificarea/largirea TUTUROR traseelor si statiilor… Asta ca dovada de competenta manageriala…

  30. Japonezii ce mai zic ? Si-au facut seppukku de rusine ca s-au incurcat cu noi ?

    • Corect…Japonezii au fācut primul studiu de fezabilitate și au concluzionat cā inelul de centurā reprezintā calea de urmat…

  31. 86.000 de calatorii pe Zi ? Dar ce e Laser ?

  32. Îl iubesc pe ND, dar p.r.oiectul ăsta nu pare realist.
    Nici pe termen lung nu are sens, p.o.p.u.l.a.ț.ia României scade abrupt, nu se vor mai aglomera câmpurile din jurul Bucureștiului niciodată. Dacă nu vin câteva milioane de nepalezi.
    1. Prioritizare transport p.u.b.l.i.c
    2. Taxare circulație cu mașina în zona zero, ca în Londra
    3. Piste de biciclete

    Investiție minimă, rezultate imediate.

    • Dom’ doctor, să înțeleg că ne-ai pus gând rău nouă, celor din jurul Bucureștiului, când spui că:”p o p u l a ț i a României (implicit cea a Bucureștiului) scade abrupt?!
      Bisturiul, vreau să văd unde ții bisturiul! Îl ții ascuns la spate ?

    • Scara,
      Sper că nu te-ai lăsat păcălit de cifra de la recensământ !

    • Vrei să spui că am fost numărați precum Ghiță Pristanda steagurile, in pregătirea fur.tur.ilor la alegerile viitoare ?!

    • Alegeri + f.o.n.d.uri UE.

  33. INCREDIBIL ..Acest primar si-a primit mandatul in genunchi sub povara unei capitale lasate de PSD ca după război . Incredibil pentru că reușește să pornească și proiecte de viitor pentru București atunci când nimeni nu se aștepta. TREBUIE sprijinit de bucureșteni pentru că ceea ce ACEST PRIMAR FACE PENTRU BUCUREȘTI DEPĂȘEȘTE ȘI AȘTEPTĂRILE CELOR MAI PESIMIȘTI BUCUREȘTENI. Pe viitor voi propune ca primarul capitalei să fie ales de popor pentru că este CAPITALA ȚĂRII nu Caracal.

    • De data asta ai dreptate, nea Ilie !
      Auzi, bre: cât ar trebui sā fie foncirea pentru o bucată de teren cu nitriți și cu nitrați in/pe ea? Nu de alta, dar bānui cā dom’ Primar mă cam trage in piept, cică importantā e distanta in linie dreaptā fațā de Primărie, nu prezenta utilitāților și asfaltul…

    • Dacă vota p.o.p.o.r.u.l, acum aveam Firea + companii municipale fără număr + iepuri gigantici, vaucere, etc.
      Singura parte bună ar fi fost că poate ardeau niște pensionari Psd-iști prin Grecia.

  34. Dom’ doctor, să înțeleg că ne-ai pus gând rău nouă, celor din jurul Bucureștiului, când spui că:”p o p u l a ț i a României (implicit cea a Bucureștiului) scade abrupt?!
    Bisturiul, vreau să văd unde ții bisturiul! Îl ții ascuns la spate ?

  35. Mucusor mucusor ce facusi. Paai tren ne trebe noua la marginea bucalelui. Astuoa si tu gaurile pa drum ca mi se rupe gentile la beemveu si nici nu pot sa bag pedala. Te rog

  36. Oameni buni, „dormitoarele” Bucureștiului sunt dincolo de centura, iar în anii ce vor urma fenomenul se va accentua …
    Chiar acum privesc pe fereastră la dom’ colonel mutat de curând de la bloc la casă „înșirată”, cu in pic de curte amenajată…Să tot fie vreo două luni de când tot sărbătorește mutarea și ce să vă spun: n-aș avea curajul să mă pun cu dânsul la proba de pahare-viteză…Concluzia: atât de „intens” a luptat cu inamicul, că la 60 de ani poate fi deja catalogat drept „drojdier”…
    Ce vreau sa spun: uitați-vā la toate capitalele Europei, la Roma, la Praga, la Bruxelles! Toate au inele de centurā cu metrou/tren ușor, așa cā nu inventează Nicușor apa caldā…

  37. era mai bine sa dam banii pe Iepurasi de Pasti, oua gigant, iepuri electrici si alte dracii. sau ati uitat cum o „aclama” tot stadionul ?

    • Nu mai vrea nimeni Firea.
      Dar proiectul ăsta pare nerealist.
      În primul rând nu se poate face într-un mandat. Vine următoarul, de la USL, și oprește șantierul.

  38. Uita de centru, e sufocat, e de sacrificiu ! De asta e aglomerat, pentru fiecare drum trebuie sa treci prin centru, iar sa abordezi traseul dorit prin zona marginala cu acest tren e mai rapid , mai direct si mult, mult mai comod.Calatoresti ca un boier, nu partipici la o stafeta cuMULTEobstacole.

  39. Uita de centru, e sufocat, e ajuns de sacrificiu, trebuie degrevat!
    De asta e aglomerat, pentru fiecare drum trebuie sa treci prin centru ca amnezicii, dar sa abordezi traseul dorit prin zona marginala cu acest tren e mai rapid , mai direct si mult, mult mai comod.
    Calatoresti ca un boier, nu participi kamikadze la o stafeta cu tot mai multe obstacole.

  40. toate capitalele europene au linii de cai ferate metropolitane sau metrou. Caile ferate propuse deja exista! Deci costul este mult mai mic, fara exprorieri etc. E un inceput excelent sa unesti garile cu zona de birouri si Aeroport. Dar ca in Romania, unul face si trei injura.

  41. E ok proiectul.
    Majoritatea marile orașe din Europa au tren metropolitan. De multe ori sunt în subteran stațiile, mai ales în centru, așa că pentru cine nu urmărește cu atenție poate fi confundat cu metroul (îmi aduc aminte de moderatorul care susținea cu tărie ca la Paris la aeroport e metrou – nu e metrou, e RER, adică tren metropolitan) .
    In vest au înțeles că nu e fezabil să stea toată lumea în buricul târgului și că trebuie să ofere o alternativă confortabilă la mașină celor care stau în localitățile învecinate.

    Chiar dacă traseele din București nu sunt ideale e un început, la urma urmei trebuie început de undeva. In timp se pot prelungi spre centru prin tunele, se pot face pasaje in locul trecerilor la nivel.

    • La noi încă se construiesc blocuri pe spațiul verde, în spațiul dintre case. Sunt alte probleme mai urgente decât RER.

  42. Nu știu cum mai e prin București cu trenul prin câmp, dar am o senzație de asemănare cu situația din California, unde s-au terminat de curând niște stații de tren care trece prin câmp.

    Din întâmplare folosesc des acest tren și ce sa vezi: a început sa dispară câmpul, iar in jurul stațiilor s-au construit niște cartiere noi rapid, complete in 1-2 ani, iar prețurile prin zona s-au dublat.

    Dar daca știu toți cârcotașii de pe forum ca proiectul e “mort”… asa o fi pe la romani in București și vine Firea sa salveze câmpul.

  43. M-am răzgândit, proiectul nu e bun! Mi-am amintit că știu o persoană care la ore de vârf (8 și 17) preferă să conducă automobilul personal 1,5 h/2h de la Berceni la Pipera, decât să călătorească 30 de minute cu metroul pe aceeași rută…
    Ce vreau să zic: studiul de fezabilitate a uitat/omis să analizeze „dragostea” bucureșteanului pentru „Dizălul” 3.0 TDi 4WD, an de fabricație 2008 cu DPF anulat.

    • Vezi, ai înțeles, greu de pus bizonul în tren.
      Pentru oamenii ok sunt mai importante pistele de bicicletă.

    • Eu merg în București cu metroul și pe jos (distanțe sub 5 km).
      Cu bicicleta în weekend, în timpul săptămânii mi-e frică să nu mă lovească vreun bizon.
      Excepțional, cu Uber-ul.

      Mașina doar pentru deplasări în afara Bucureștiului.

      Nu văd rostul trenului în jurul Bucureștiului.

  44. USRistii prefera trotineta pentru ca sunt mai mereu beti sau drogati. Le aduce aminte si de acasa, de satul de unde au venit, ar merge cu caruta daca s ar putea

    • După cum gândești, când toți din occident merg în oraș cu orice altceva decât mașina p.er.so.n.a.l.ă, e clar că ești de la sat, prima generație venită la oraș.
      Ți-e dor de tronul de lemn din curte ?

  45. Bai miticilor, unde sunteti aia care ati sarit ca arsi la metroul din Cluj, ca sa nu se faca pe bani de la buget. Asa si aici, faceti bine si adunati donatii si apoi faceti-va tren. Eu nu dau bani la buget ca sa-si faca miticu tren si catedrala.

    • @Petre , crezi că ne întreabă cineva, când suntem ZDROBIȚI de taxe și impozite de tot felul , iar noi stăm precum animalele la abator .

    • A310,
      Păi tu parcă ești cu Psd-ul.
      Nu ei au mărit taxele ?

    • Petre, mai bine citeste articolul inainte sa comentezi. Nu se face pe bani de la buget. PSD si PNL controleaza bugetul, nu ar da un leu sa se faca ceva in Bucuresti, astazi, fiindca Nicusor le sta in gat. Iar faptul ca sunt implicati bani europeni inseamna ca nu pot angaja firmele de casa, iar asta ii irita.

    • Asa si? Banii europeni sunt doar ai bucurestenilor? Restul nimic?
      Te rog reciteste prima mea propozitie.

    • @ Petre „Banii europeni sunt doar ai bucurestenilor? Restul nimic?”

      Banii pot fi accesati de primarii care isi dezvolta comunitatea… Cei care nu sunt in stare sa faca proiecte si sa acceseze bani nu primesc nimic! (Cum sunt, de regula, primarii PSD… Iar daca primarul e competent, are o echipa buna si acceseaza fonduri europene il dau afara din PSD, cum au facut cu primarul din Ciugud!)
      Nicusor Dan a facut proiecte care pot fi finantate din banii europeni. Spre deosebire de Firea sau Oprescu, care au vrut doar sa „isi ia partea”, neinteresandu-i fondurile europene, fiindca nu prea se poate fura din ele.

  46. Plicusor 0% la viitoarele alegeri. USR nu intra in parlament. Vis! Scapam de trotinete

  47. Este limpede , că este o harneală a ȚĂRĂNOIULUI ajuns premar la Bucale , cine dracu alocă mai mult de 900 000 000 Euro , Unii îl mai și proslăvit ,că vezi doamne este matematician, dar nu spun că s-a întors cu coada între picioare din Franța. Și NENOROCIT fiind , dar nu prost ,a bunghit oportunitatea de a se face ong-ist PRĂDUITOR , cică în ale patrimoniului .

  48. @Petre , crezi că ne întreabă cineva, când suntem ZDROBIȚI de taxe și impozite de tot felul , iar noi stăm precum animalele la abator .

  49. In Paris trenul regio nu da ture in jrul localitatii ci o parcurge N-S si E-V cu o bucla pe linia galbena C (cea care merge la Versailles). Mai bine copiati ceva existent in loc sa faceti inventii de ~1M€.

  50. In Paris trenul regio nu da ture in jrul localitatii ci o parcurge N-S si E-V cu o bucla pe linia galbena C (cea care merge la Versailles). Mai bine copiati ceva existent in loc sa faceti inventii de ~1M euro.

    • Am inteles, trebuia sa faca un tren care sa mearga la Versailles.
      Sau la Ciorogarla?

      Nu trebuie sa copieze nimic, EXISTA deja aceasta cale ferata circulara. Iar banii, majoritatea, vin de la UE, pentru dezvoltarea infrastructurii.

  51. Taranii din zona AGRICOLA ilfov trebuiw sa-si vada de zarzavaturi. Daca nu au bani de Bucuresti ar face bine sa pregateasca recolta ca vreau sa vin cu MASINA sa cumpar rosii proaspete

  52. @argonaut
    Unde merge tie 10 minute cu metroul sau troleul? 🤣
    Poate intre 20-30 de minute, iar cu masina intre 15-20.
    Iar trenul nu va face o ora NICIODATA intre Bucuresti Obor si Bucuresti Nord, asa ca mai lasa exagerarile!

  53. Ne-au facut japonezii, pe banii lor, un studiu in anul 2000 legat de transport. E inca de actualitate . De ce oare nu-l folosesc?

  54. Daca asta nu e un proiect necesar, atunci cum ne permitem sa injectam bani intr un tramvai cu traseu si in subetran pentru o mica portiune, intr un oras de dimensiunea cartierului Titan ?