G4Media.ro

Autobuzele turcești din București: lista marilor defecțiuni din primele două luni de…

Sursa foto: Otokar

Autobuzele turcești din București: lista marilor defecțiuni din primele două luni de utilizare și marile semne de întrebare

Cele 30 de autobuze turcești noi Otokar ale Primăriei București au avut zece defecţiuni majore în mai puţin de două luni de utilizare. Şoferii se plâng că de fiecare dată sunt scoşi „ţapi ispăşitori” şi că nimeni nu trage la răspundere Primăria Capitalei sau Societatea de Transport Bucureşti (STB), cele care au făcut achiziţia. G4Media.ro a făcut cronologia marilor probleme ale noilor autobuze.

  • G4Media.ro a adresat Primăriei București și companiei STB o serie de întrebări pe această temă, dar până la publicarea articolului nu am primit niciun răspuns. Vom publica răspunsurile imediat ce le vom primi.

La sfârşitul lunii noiembrie a anului trecut, primarul general Gabriela Firea anunţa că începând de la 1 decembrie 2018 primele 30 de autobuze noi marca Otokar vor fi scoase pe traseu. ”Ma bucură faptul că, în sfârșit, pe străzile Capitalei vor circula autobuze noi şi moderne, care vor asigura bucureştenilor servicii de transport civilizate, la standarde europene”, a declarat atunci Firea.

Contractul atribuit firmei turcești Otokar în februarie 2018 a fost unul controversat din cauza condițiilor pentru participarea la licitație (sursa).

Autobuzele turcești pe care primăria le-a anunţat ca o soluţie pentru traficul bucureştean s-au dovedit a avea probleme din cele mai diverse încă din prima zi de când au fost scoase pe traseu. Ele s-au ţinut lanţ până astăzi, la nici doua luni de utilizare.

Calendarul defecţiunilor:

1. 4 noiembrie. Încă înainte de a fi scose pe traseu, şoferii noilor autobuze se plângeau de poziţia incomodă pe care o au atunci când stau la volan şi că din cauza asta, nu văd bine în oglinzile retrovizoare. (Sursa)

2. 1 decembrie 2018. Prima zi pe traseu, primele defecţiuni. Soferii STB spuneau că îngheaţă de frig în habitaclu şi că uşile nu se deschid. STB a dat atunci vina pe o siguranţă care ar fi sărit din cauza frigului, dar şi pe şoferi, care potrivit companiei de transport, „nu sunt încă familiarizaţi cu noile autobuze.” (Sursa)

3. 20 decembrie 2018. Un autobuz Otokar care circula pe ruta 335 s-a defectat în apropierea Arcului de Triumf. Cauzele nu sunt clare. (Sursa)

4. 21 decembrie 2018. Un alt autobuz Otokar care circula pe ruta 783, Piaţa Unirii- Aeroportul Otopeni, a fost inundat cu apă clocotită (antigel) după ce instalaţia de încălzire s-a spart. Zeci de pasageri au fost la un pas de a fi opăriţi cu lichidul care avea in jur de 90 de grade. STB a precizat atunci că „pentru a preveni situaţii similare, service-ul Otokar a demarat o acţiune mai amplă, de verificare a acestui aspect la toate autobuzele livrate”. (Sursa)

5. 29 decembrie 2018. Potrivit unei înregistrări video publicate pe Facebook de jurnalistul ProTV Vitalie Cojocari, bordul unui autobuz Otokar se mişcă în toate părţile. Asta deşi volanul era blocat. (Sursa)

6. 14 ianuarie. Din cauza unor probleme la motor, un autobuz Otokar nu a mai reuşit să plece dintr-o staţie din Militari. După ce echipa Otokar a intervenit şi a remediat problema, maşina tot nu s-a urnit de pe loc.

7. 14 ianuarie. A apărut o nouă defecţiune la validatorul de carduri. (Sursa)

8. 16 ianuarie. Sistemul de căldură nu funcţionează şi mai mulţi pasageri îi reproşează şoferului că nu ştie să seteze temperatura. Angajatul STB le explică că nu el este de vină ci o defecţiune. În ciuda temperaturii scăzute din maşină, bordul indica că erau 25 de grade. (Sursa)

9. Mai multe autobuze Otokar au fost observat în trafic cu diplay-ul exterior nefuncţional sau cu probleme. (Sursa)

10. 22 ianuarie. Mai mulţi pasageri au rămas captiv într-un autobuz Otokar în zona Răzoare-Cotroceni după ce motorul nu a mai pornit. Pentru că sistemul de deschidere în caz de urgenţă nu funcţiona, pasagerii au fost nevoiţi să forţeze uşile pentru a putea ieşi. (Sursa). STB a precizat în acest caz că de vină este şoferul care „nu a apăsat corect pe butonul de deschidere a uşilor, nefiind vorba despre o defecţiune tehnică a autobuzului.” Asta deşi în filmuleţul de pe Facebook urcat de către unul din pasageri, se vede clar cum şoferul nu poate porni motorul şi că maşina nu are curent.

Acestea sunt defecţiunile făcute publice la cele 30 de Otokare noi în nici două luni de când au fost scoase pe străzile capitalei. Cele mai multe au „răsuflat” în spaţiul public datorită călătorilor pe fază care au filmat sau fotografiat momentul. Angajaţii STB spun că acestea sunt doar câteva dintre problemele pe care le au noile Otokare. Multe dintre ele sunt trecute sub tăcere de conducere, au declarat pentru G4Media.ro angajați STB sub anonimat.

Mai mult decât atât, mulţi dintre şoferii profesionişti cu vechime ai STB spun că se simt jigniţi de către conducerea companiei pentru că aceasta a afirmat în repetate rânduri că în cazul multor dintre defecţiuni, ei sunt de vină.

„Şoferul e scos întotdeauna ţap ispăşitor pentru că nimeni nu vrea să îşi asume vina, iar el este singurul care răspunde şi de starea tehnică, şi de problemele care apar. Asta pentru că nu există cineva să-i tragă la răspundere pe cei din conducere (n.r.: STB) şi din Primărie. Ar trebui ca cineva să intre pe fir şi să vadă. Într-adevăr aşa este? Ei dau vina pe şofer pentru că vor să scoată în evidenţă că nu sunt ei principalii vinovaţi pentru achiziţia acestor autobuze păguboase şi vor să-şi ascundă nemernicia lor până la urmă. Mă gândesc că le este frică să atace contractul cu Otokar, să vadă ce se întâmplă, să cheme o comisie de specialitate, cu oameni de la RAR, de la Facultatea de Transport şi din altă parte, care să verifice acest contract. În momentul în care acest contract va fi denunţat, probabil că vor ieşi şi alte lucruri la iveală”, a declarat pentru G4Media.ro sub protecţia anonimatului unul dintre angajaţii STB cu o vechime de peste 20 de ani.

În ceea ce priveşte mentenanţa noilor autobuze Otokar, aceasta lasă de dorit. Acelaşi angajat STB care a stat de vorbă cu noi, a declarat că „Deşi caietul de sarcini prevedea ca mentenanţa să fie asigurată de firma turcească într-un spaţiu autorizat, aceasta este făcută mai mult în stradă şi cu personal foarte puţin. Sunt vreo 6 sau 10 oameni. Până acum tot ce au reparat, au reparat pe stradă unde au rămas defecte, ori în autobazele noastre”.

Angajatul STB a declarat pentru G4Media.ro că se aşteaptă ca numărul defecţiunilor să crească odată cu creșterea numărului de autobuze intrate în trafic: „În momentul în care vom avea 400 de autobuze, deci de cel puţin 10 ori mai multe ca acum, vom avea de 10 ori mai multe defecte”.

Conform graficului de livrări anunţat anul trecut de primărie, până la şfârşitul anului 2018 ar fi trebuit să fie livrate primele 100 de autobuze Otokar, ceea ce nu s-a întâmplat. Au fost livrate doar 30. Tot primăria capitalei este cea care anunţat că anul acesta vor ajunge şi restul de autobuze până la 400. Valoarea tranzacției este 100 milioane euro plus TVA. Autobuzele sunt de trei tipuri: 320 de autobuze de 12 m, 50 autobuze de 10,7m si 30 de autobuze de 18.

Foto: Autobuz Otokar

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Cum ii turcu si pistolul, pardon, autobuzul.
    Pentru Firea, standarde Europene inseamna standarde Turcesti. Firea este dereglata ca Turcii.

    • #rebutFirea evet ! RebutOkar evet ! Placutza Suedeza la Republica Otomana, La Sultanul Erdogan si Extra topping de Placutza Suedeza la DUamna Gabi !

  2. La omul sărac nici rablele nu trag.

  3. Siguranta sarita de la frig? W-T-F?

    • Sarise si ea saraca sa se duca sa se incalzeasca…se intorcea la loc singurica 🙂 🙂 🙂

    • Proiect artizanal fara a tine cont de clima, relief, regim de functionare, traditie, religie, competitie, etc. Economie de piata originala !

  4. Cum credeți că firea putea să fure de la Mercedes,la turci se poate orce.
    Autobuze de 2 lei,bugetul primăriei capitalei,2017-2018 a fost de 2,4 miliarde de euro,a furat ca la concurs,vă rog eu frumos d-na firea să ne spuneți si nouă bucureștenilor pe ce a-ți cheltuit atâția bani,pentru că nu se vede nimic!?

    • Sunt convins ca se puteau face aranjamente si cu nemtii (vezi cate amenzi pt mita contra contracte a platit Siemens – e un fel de traditie a firmei). Problema e ca ai nostri se intind atat de mult, incat lumea mai civilizata se sperie.
      Oricum, sa zicem mersi ca nu le-a luat din China.

  5. Mitici, aveti ce ați căutat = votat. Mergeți la Catedrala Șmenuirii Neamului – că acolo s-au dus banii voștri – și rugați-vă să nu se strice chiar toate rablele otomane aduse de ex-mâncătoarea de (…) de la Latrina 3.

  6. Dragnea a condus un Otokar fara permis. Sau permisiune, nu mai stiu…

  7. Stau si ma intreb: daca iarna sar sigurantele de la frig, vara ce o sa se intample? Se ard circuitele ca este prea cald? Cumva, o sa se auda iarasi chestia cu am fost luati prin surpindere, de vara, de iarna. Vor fi surprinsi de caldura? Nu va merge aerul conditionat ca este prea cald si echipamentele nu merg decat intr-o anumita plaja de temperatura (gen de la 5 la 20 de grade)? Ce mama ei?! Daca sunt atatea probleme ar trebui sa se opreasca contractul si sa se faca o evaluare. Pai daca sunt noi nu ar trebui sa se auda nimic de ele cel putin 6 luni.

  8. Articol plătit de Mercedes? Autobuzele astea erau criticate înainte să apară în București. Frustrări mari că nu este câștigat firma adusa de Videanu. Nasol. Stați pe aici și criticați PSD. De parcă ar interesa pe cineva…

  9. La cum ati votat, si rablele turcesti sunt prea bune pentru voi, nemernicilor. Toata tara va rade cum stati in trafic ba spre Predeal, ba spre Constanta. Incapabili sa va construiti voua o simpla autostrada. Ce sa mai asteptam de la Teleorman?

    • Petrica, lasa dracului invidia si ramai acolo la tine la coada vacii ! Ti-ar place si tie la Preadeal, dar nu-ti permiti ! La 2 clase in plus fata de tren…

  10. Psdeeee și otokarele.Romania norme și practici europene nu … Mwahaha

  11. Ar trebui pur si simplu reziliat contractul cu turcii si cerute despagubiri. PSD si-a batut iarasi joc de Romania si de Bucuresti, pentru ca acest contract a fost dirijat de PSD, chiar daca formal Firea este primar. Nici un primar de la PSD nu face ce considera el ca este bine pentru comunitate, primarii trebuie sa indoape partidul cu multe si mari parandaraturi. Asta e motivul principal pentru care PSD uraste SRI pentru ca SRI stie practicile din PSD.

  12. Am citit in articol de pretul de 100 de milioane Euro plus TVA. Deci primaria plateste TVA catre cine? Adica Otokar trebuie sa plateasca TVA catre statul nostru ca a cistigat bani din Romania, si de fapt primaria plateste?
    Chiar daca firma turceasca nu se afla in UE trebuie sa plateasca TVA? Eu stiam ca daca eu cumpar ceva din alta tara nu trebuie sa platesc TVA, si nici compania respectiva nu plateste TVA in tara respectiva daca vinde in afara tarii. Poate gresesc eu, sau probabil ca in fiecare tara e diferit cu plata TVA.

    • Nu inteleg ce treaba are TVA cu calitatea execrabila a autobuzelor turcesti? Cu sau fata TVA, contarctul trebuie reziliat, turcii sa-si ia inapoi gunoaiele si sa ne returneze banii plus despagubiri obtinute in instanta.

  13. – duamna primar, ce otokarbuze sa luam!
    – decat turcoaz!