G4Media.ro

Vinovații pentru aplicația informatică de vaccinare: o analiză a platformei în care…

Vinovații pentru aplicația informatică de vaccinare: o analiză a platformei în care se pot programa cetățenii (Op-ed)

Am utilizat și analizat în detaliu aplicația de programare pentru vaccinare. Am încercat  să fac mai jos un mic audit independent al acestei aplicații, ținând cont de contextul legislativ actual și să abordez toate nemulțumirile pe care le-am văzut vehiculate în spațiul public în ultima perioadă.

  1. Indisponibilitatea aplicației

Aplicația a fost indisponibilă pentru o scurtă perioadă, după ce a început programarea fazei doi. În aceeași zi aplicația de mesagerie Signal a fost indisponibilă. Serviciile Google au fost indisponibile în 2020. Facebook a fost de asemenea indisponibil în mai multe rânduri. Trebuie înțeles că toate aplicațiile au perioade de indisponibilitate din diverse motive și se întâmplă inclusiv la case mai mari care dispun de infinit mai multe resurse decât statul român. În cazul aplicației de vaccinare, cel mai probabil infrastructura de servere a fost depășită de numărul mare de utilizatori. Aplicația a fost repusă în picioare foarte rapid, ceea ce îmi arată că există o echipă în spate care s-a mobilizat rapid și a rezolvat problema.

Dacă România ar fi avut un Cloud Guvernamental care să ofere servicii de tip PaaS (Platform as a Service), poate aceste probleme de disponibilitate nu ar fi existat. Poate echipa de implementare ar fi avut la dispoziție tehnologiile necesare pentru a implementa o arhitectura mult mai scalabilă care ar fi rezistat unui număr mare de utilizatori.

  1. Experiența de utilizare pentru persoane fizice

Experiența de utilizare trebuie tratată diferit pentru persoane fizice și persoane juridice, pentru că sunt fluxuri diferite și cerințe diferite. Pentru persoane fizice am trecut personal prin experiența de utilizare: înregistrare, adăugare beneficiari și programare.

Am folosit un telefon Apple pentru înregistrare. După introducerea CNP-ului și validarea  telefonului, am încercat să adaug beneficiari, însă primeam o eroare (“persoana inexistenta” sau similar, dar mesajul nu era foarte explicit). După câteva încercări am realizat că trebuia sa îmi completez întâi profilul de utilizator (Nume, Prenume, CNP, CI, Județ etc) și abia ulterior puteam să adaug beneficiari. Am depășit aceste probleme și le-au depășit și alți cunoscuți care nu sunt tehnici, însă cu siguranță că un om mai puțin priceput și-ar fi prins urechile.

Experiența de înregistrare ar putea fi îmbunătățită ceea ce ar face aplicația mai accesibilă pentru oamenii mai puțin pricepuți în ale tehnologiei. Pe de altă parte trebuie ținut cont de faptul că aplicația este doar una dintre modalitățile de programare. Programările pot fi făcute și telefonic sau prin intermediul medicului de familie. De asemenea, chiar dacă aplicația ar fi fost perfectă, ar fi rămas oricum foarte mulți oameni pentru care ar fi fost inutilizabilă și inaccesibilă din lipsă de educație digitală.

Procedura de înregistrare pentru persoane fizice ar putea fi îmbunătățită cu un minim de efort. Sugestiile de îmbunătățire ar fi următoarele:

  • Reducerea numărului de pași și completarea profilului de utilizator ca parte a procedurii de înregistrare. Mai concret, formularul de înregistrare să conțină și informațiile necesare pentru completarea profilului, iar utilizatorul să fie ghidat prin proces.
  • Includerea de instrucțiuni de utilizare chiar in aplicație. Astfel la fiecare pas să fie descrise instrucțiunile (help contextual). Asta ar ajuta si oamenii mai puțin tehnici sa se descurce mai ușor.
  • Interfața pentru telefoanele mobile ar putea fi îmbunătățită (responsive).

Pentru adăugarea beneficiarilor am folosit tot telefonul și a mers foarte ușor. Nu știu ce s-ar putea îmbunătăți, în afară de o interfață mai bine adaptată pentru mobil. Poate ar fi util ca primul beneficiar să fie chiar utilizatorul care a creat contul. Acum trebuie să reintroduci datele personale pentru a fi și beneficiar, ceea ce este redundant.

Pentru programare am folosit calculatorul si Google Chrome. Programarea celor doi părinți a mers foarte rapid, doar din click-uri de mouse, fără sa fie nevoie să mai introduc vreo informație (toate informațiile au fost automat preluate de aplicație). Pentru programare experiența de utilizare a fost impecabilă.

Am înțeles că în cazul unor utilizatori, deși în lista de centre apăreau locuri disponibile, în calendarul detaliat nu apăreau locuri disponibile. Nu am avut această problemă, dar este posibil să fi fost cauzată tot de numărul mare și să țină de o concurență mare la nivelul bazei de date.

În privința procedurii de programare, singura sugestie ar fi introducerea posibilității de a programa mai mulți beneficiari în același timp. S-a întâmplat unor utilizatori să fie nevoiți să își programeze părinții în zile diferite și la centre diferite, pentru că se terminau locurile după ce făceau prima programare. Concret asta ar presupune sa poți selecta mai mulți beneficiarii din listă (cu o bifă) pe care să îi poți programa în același timp. Modificarea necesită totuși destul de mult efort și nu o consider prioritară, dar ar fi utilă pentru cei cu multe rude.

Trăgând linie, aș acorda nota 8 pentru ergonomie: 7 pentru ergonomia la înregistrare, 9-10 pentru evidența beneficiarilor și 10 pentru funcția de programare.

Dacă România ar fi avut un sistem de identitate electronică, toată această procedură de înregistrare nu ar fi fost necesară. Dacă România ar fi investit mai mult în educație la timpul potrivit, poate nu am fi avut atâția cetățeni marginalizați care nu pot să folosească o aplicație corect implementată, chiar dacă imperfectă. Dacă România ar începe să investească cu adevărat în educație, poate în douăzeci de ani nu am avea problemele pe care le avem acum. 

  1. Experiența de utilizare pentru medici și persoane juridice

Pentru medici și persoane juridice am citit manualul de utilizare pentru a înțelege cum este gândită platforma. În cazul medicilor funcționalitatea este foarte similară persoanelor fizice, cu excepția faptului medicul trebuie să bifeze opțiunea “Sunt medic”. Aplicația validează automat că medicul este înscris în Registrul Medicilor din România. În cazul medicilor, posibilitatea de a programa mai mulți pacienți în același timp ar putea simplifica munca acestora. Această funcție ar fi foarte utilă și pentru companiile cu foarte mulți angajați.

În cazul persoanelor juridice, procedura de înregistrare presupune și completarea datelor persoanei juridice și semnarea electronică a unei „declarații de reprezentant/împuternicit”. Însă pentru a putea semna electronic această declarație, utilizatorul are nevoie de un certificat calificat și de aici încep problemele.

Deși România are legislație privind semnătura electronică, aceste certificate electronice nu sunt foarte răspândite. Obținerea unui astfel de certificat presupune costuri, o procedură birocratică de obținere și cunoștințe tehnice de utilizare, respectiv un anumit nivel de alfabetizare digitală. Din această cauză aplicația de programare pentru persoane juridice va avea a avea o utilizare foarte limitată. E foarte puțin probabil ca administratorii firmelor mici să dețină un certificat calificat, însă aceasta nu este o problemă a aplicației în sine ci a legislației naționale privind semnătura electronică.

Dacă România ar avea o lege a semnăturii electronice care să permite modalități mai simple de semnare electronică, poate aplicația ar fi fost accesibilă mai multor persoane juridice. Dacă în România ar exista o carte electronică de identitate care să permită oricărui cetățean, chiar și celor mai puțini educați, să semneze orice document electronic într-un mod simplu, poate nu am căuta vinovații la STS. Dacă în România presa mai ales, dar și societatea nu s-ar repezi să judece doar efectele și s-ar uita mai în profunzime la cauze și dacă am deprinde obiceiul de a avea “puțintică răbdare”, poate că în timp am putea construi.

  1. Utilizarea platformei WordPress

Am văzut critici legate de utilizarea platformei WordPress pe care le consider complet nejustificate. În primul rând “Platforma” de vaccinare este compusă din două aplicații distincte. Un site de prezentare unde sunt oferite diferite informații de interes public (vaccinare-covid.gov.ro) și aplicația de programare care pare fi o aplicație dezvoltată de la zero (programare.vaccinare-covid.gov.ro).

Alegerea platformei WordPress pentru implementarea unui site de informare este o alegere corectă. WordPress permite crearea rapidă a unui site cu costuri minime. WordPress are o comunitate foarte puternică, există numeroase extensii și teme care pot fi cumpărate pentru a extinde funcționalitatea de bază a platformei. Alternativa ar fi fost un alt sistem de tip CMS (Content Management System), fie a unui sistem comercial care ar fi presupus o procedură de achiziție care ar fi întârziat implementarea, fie a unui alt sistem open-source.

  1. De ce a implementat STS platforma

O altă critică este legată de faptul că STS a implementat platforma. Realitatea în România este că atunci când cuțitul ajunge la os în vreo chestiune, intervine STS și implementează rapid o soluție, așa cum e și platforma de vaccinare. Asta pentru că STS este printre puținele instituții care are capacitatea de mobilizare rapidă și bravo lor. Problema nu e la STS și nu acolo trebuie să ne uităm.

Dacă legea achizițiilor publice ar fi fost mai simplă și ar fi permis achiziții mai rapide și mai eficiente, poate și alte instituții ar fi avut capacitatea de implementare a STS. Poate ar trebui să ne punem problema cum facem ca instituțiile din România să ajungă la nivelul de competență și mobilizare al echipelor de la STS. Ce trebuie să schimbăm în legislație și cum putem să ajutăm instituțiile să devină eficiente? Asta ar trebui să ne preocupe.

Verdict?

Nu este o aplicație perfectă și evident că poate fi îmbunătățită, însă este o aplicație corect proiectată și funcțională. E o aplicație de nota 8, iar dacă ținem cont de contextul în care a fost dezvoltată, probabil sub multă presiune și cu multe cerințe neclare, ar fi de nota 9. Aplicațiile de nota zece din catalogul meu sunt foarte puține și toate sunt jocuri video legendare.

Cine are răbdare să citească instrucțiunile de utilizare, înainte de a critica, va observa că sunt gândite fluxuri flexibile care țin cont de diversele nevoi ale actorilor implicați. Spre exemplu, persoanele juridice obțin un cod pe care angajații îl pot folosi pentru a-și face singuri programarea la vaccinare. Astfel, reprezentantul companiei poate atât să programeze angajații, dar poate să și delege această sarcină. Platforma este integrată și permite și medicilor să își programeze pacienții. Îmi imaginez că aceeași aplicație este folosită și de operatorii din call center. Foarte probabil și centrele de vaccinare au propria secțiune în aplicație în care își văd programările pe care le pot administra.

Nu cunosc toate detaliile tehnice ale acestei aplicații și toate observațiile mele se bazează pe ceea ce este public disponibil, însă îmi este clar că ceea ce vedem este doar o parte din funcționalitate, iar sistemul e mai complex decât ceea ce se vede. Sigur că sistemul poate fi îmbunătățit, orice poate îmbunătățit cu răbdare. Oricât aș fi de critic, nu aș putea găsi o problemă majoră acestei aplicații. Sunt foarte sceptic că o companie privată, inclusiv propria mea companie, ar fi putut face o aplicație mai bună în contextul dat.

Atunci cine e vinovat?

Lipsa de viziune și voință politică în privința digitalizării este cauza principală. Politicienii s-au urcat pe calul electoral al digitalizării, dar când vine vorba de acțiune concretă deleagă decizia aparatului birocratic, unde diversele inițiative se opresc pentru că “e prea complicat”, “nu se poate”, “proiectul nu va fi susținut” șamd. Din lipsă de viziune și voință politică nu avem un plan național de digitalizare sau dacă există, e doar un dosar plin de praf, îngropat prin vreun sertar. Voință și viziune înseamnă că președintele și primul ministru trebuie să spună răspicat “Alegem să trimitem un om pe lună, nu pentru că este ușor ci pentru că este greu”. În lipsa acestei viziuni, aparatul birocratic va găsi mii de impedimente pentru a nu trimite un om pe lună.

Lipsa unor sisteme informatice critice aliniate la o viziune națională. Un sistem național de identificare electronică, cărți electronice de identitate și o lege mai flexibilă a semnăturii electronice ar fi simplificat foarte mult implementarea aplicației de programare.

Sinistra lege a achizițiilor publice care face imposibilă orice implementare într-o perioadă justă de timp, iar de implementări în regim de urgență nici nu poate fi vorba. Orice achiziție publică presupune un proces birocratic incredibil de complicat și are nevoie de câteva luni bune, în cazul fericit, pentru a se concretiza cu un contract. În cazul nefericit achiziția poate dura și mai mult de un an. Această lege este unul din motivele principale pentru care nu avem reacții rapide de la instituțiile publice. Această lege este și motivul pentru care mulți furnizori, de software cel puțin, se feresc să lucreze cu statul și preferă să lucreze exclusiv în mediul privat.

Lipsa de încredere dintre instituțiile din România se transformă în jocuri de putere între diversele instituții care vor să dețină controlul asupra anumitor baze de date și blochează interoperabilitatea aplicațiilor. Această situație nu poate fi rezolvată decât cu voință politică la cel mai înalt nivel.

Instituțiile publice se confruntă cu lipsuri grave în ce privește resursele umane și tehnice care le limitează capacitatea de implementare și mobilizare. Majoritatea instituțiilor publice își țin serverele prin câte o cămară complet inadecvată pentru acest scop. Oamenii tehnici sunt prost plătiți față de mediu privat și nu au mai văzut un training tehnic de ani de zile.

Acestea sunt cauzele adevărate pentru care suntem unde suntem, iar dacă suntem nemulțumiți de platforma de vaccinare, atenția noastră trebuie să se îndrepte către cauzele de fond. Vinovații nu sunt în echipa de implementare sau la STS. Vinovații suntem noi toți, care preferăm superficialitatea opiniei zilnice unei analize profunde.

Ajung astfel la o problemă de fond a societății și mai ales a “bulei” din care fac parte, care a devenit de-a dreptul isterică în privința acestei aplicații. Am căpătat obiceiul foarte prost de a critica și judeca rapid orice problemă pe care o vedem în jur, fără a face efortul de a analiza și a înțelege cauzele mai profunde pentru care problema respectivă există. Acest comportament superficial ar putea fi acceptabil pentru cetățeanul de rând, nu este însă acceptabil pentru actorii sociali și mai ales pentru presă.

Ca societate poate ar trebui să începem să exersăm răbdarea, să găsim lucrurile bune acolo unde acestea există și să transformăm isteria și critica în sugestie constructivă și intervenție pe termen lung. Ar trebui să ne dăm unii altora șansa să reușim.

Mihai Matei este președinte ANIS – Asociația Patronală Industriei de Software și Servicii. Opiniile sale nu reprezintă poziția redacției

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

51 comentarii

  1. Ha, ha, audit ? Aplicatia nu a functionat cel putin 3 ore de la deschidere si a afisat cel putin 5 erori diferite plus o perioada de erori in bucla, afisa acelasi ecran de pornire orice buton se apasa. Da, mai pica si FB sau Google. Dar nu in modul jalnic in care o aplicatie anuntata ee Guvern ca se deschide la ora 15.00 nu functioneaza pana la la 18.30. Ba mai mult, vad ca si azi aplicatia are deficiente ( pacientii cronici <65 ani nu se puteau inscrie). Deci mai usor cu pianul pe scari. A fost o lansare rusinoasa.

    • N-a picat site-ul, au zis că așa au planificat ei să se închidă platforma pentru transmiterea datelor de final etapă 1 fix de la ora 15 când utilizatorii trebuiau să înceapă programarea pentru etapa 2. Pentru că așa-i normal, anunți omul că de la ora x se deschide, dar de fapt tu atunci închizi pentru inventar. În buna tradiție a strategilor angajați pe pile.

  2. La votarea online cu ștampila virtuala ne vom descurca mai bine.
    Baza aia de date Oracle de la retetele compensate nu a mai putut fi recuperata, nu? S-a platit cât s-a cerut. La aia nu a mai facut nimeni un audit…

    • Faptul ca platforma nu a functionat la ora anuntata nu este atat de grav si, de altfel, normal pentru Romania. Asa stim noi sa facem lucrurile. Mai grav este ca utilizatorii platformei si persoanele programate nu se regasesc in sistem. Eu am sunat la call center dupa ce am programat 4 persoane din categoria peste 65 de ani pentru care am primit confirmari prin e-mail, insa cei de la call center nu au putut gasi nici utilizatorul, nici bemeficiarii. Nu au gasit nici numele, nici cnp-urile, nici codurile unice de programare. Daca datele nu sunt in sistemul lor, dar eu le vad la mine pe calculator si dupa ce am sters istoricul, cum vor primi centrele de vaccinare listele cu cei programati? Vor fi mai multi pe un loc sau nu vor fi programari suficiente. Iar eu cum aflu daca ma pot duce cu mama mea la centru?

  3. Vinovat esti tu amice, nu eu si doi la mana esti un habarnistnainistru si cu interese ascunse pt ca dezinformezi grav, probabil si tu esti un special: salariile la stat sunt mai mari ca in privat. Si asta fara sa punem la socoteala sporurile lor!!!!

    Esti o cornuta care vrea sa scuze niste prosti

    • Presupun ca vorbesti despre programatorii de la sts, anaf, servicii.
      de cei de la diicot nu, ca nu sunt

    • Dupa cele trei randuri pe care le-ai scos pe gura se vede clar ca habarnistul esti tu, pentru ca articolul, pe care l-ai citit din cinci in cinci, e excelent, articulat, obiectiv, bine scris. De mult n-am citit ceva mai bun pe aici.
      Si bine ca se trezeste un troll sarac cu duhul, ca tine, agramat si plin de sine, sa comenteze, total pe langa subiect. Mai bine taceai, era toata lumea castigata si pareai si tu destept.

  4. Felicitari, este un articol profund. Sper ca-l va citi decidentii politici si vor actiona.

    • Subscriu. Este unul din cele mai bune articole pe acest subiect. Felicitari autorului. In cazul in care nu are informatii din interior atunci are o intuitie foarte buna in ce priveste institutiile publice si raporturile dintre ele. In acest moment mie mi se pare ca STS este singura institutie cu adevarat profesionista si progresista din aceasta tara.

  5. Corecte observațiile.
    Numai daca ar citi si ar intelege cine ar trebui!
    Asa cum descrieti mai sus intradevar „Lipsa de viziune și voință politică în privința digitalizării este cauza principală”

    Daca Ro ar avea mai multe platforme digitate performante atunci nu ar exista o masa critica mare de nemultumiti.
    Astfel:
    O platforma digitală cu teste online pentru elevi ar rezolva multimea de discutii si tensiuni referitoare la invatamantul online.
    Platforma se adreseaza tuturor elevilor si profesorilor .
    Părintele va de in termen real nota de la test si intelege , daca vrea, cand copilul lui invata.
    Pentru ca acum sunt profesori care isi fac treaba dar testarea copiilor a fara mari rezultate.
    Sunt platforme nesecurizate si fara costuri la care apeleaza cadrele didactice dar copii si-au descărcat aplicatii de pe net cu care rezolva instant testul.
    Care e efectul?
    Sa spună Ministerul Incapabil!
    Repet ,o platforma didactică cu teste rezolva multe probleme a învățământului.

    O alta platforma informatica la nivelul Guvernului cu aparatul bugetar din toata tara.
    In care sa încarce datele salariaților .
    Si daca are cerințe clare de incarcare se vede din avion ca la o Primărie Rurala din Brăila ( de ex.l cu 1200 de locuitori sunt 30 salariați
    Din care 3 pensionari.
    Din care 2 sunt sot si sotie.
    Aplicația afiseaza lista Primariilor cu 1000 de locuitori si numarul de salariați.
    Sau afiseaza lista Primăriilor ci angajați pensionari.
    Cumul salariat +pensionar.
    Am dat un exemplu
    Cat de utila a D igitalizarea in Ro!
    Dintr-un clic Prim Ministru vede scheme supradimensionate la Disc, ANAF, Curtea de Conturi, ANI etc.
    Despre Primăriile de la tara am dat un exemplu real dar cred ca toate aceste inselatorii de la tara sunt exacerbate la Primăriile din Bukarest.
    Orice decident POLITIC daca vrea face aceste corectii necesare unei Romanii bolnave.
    Bolnave de corupție!

  6. Una peste alta, am folosit platforma si a functionat foarte bine. Se putea si mai bine, dar se putea si mult, mult mai rau.
    E drept, nu m-am atins de ea in prima zi, tocmai pentru ca ma asteptam sa apara probleme.

  7. Cică nota 10 pentru procesul de programare, ăla care afișa doar centrele operaționale la unii utilizatori, și toate centrele posibile la alți utilizatori, în funcție de modalitatea de login a acelorași persoane fizice (email sau CNP). Centre care afișau zero sloturi disponibile puteau fi folosite pentru programare, iar centre cu peste o mie de sloturi nu puteau fi selectate.

    Am citit instrucțiunile cu o săptămână înainte, m-am uitat și la tutorialele video, și am reușit să programez doar persoane peste 65 ani și un cronic. Restul cronicilor nu figurau în baza de date, deși primesc lunar rețete compensate și știe casa de Sănătate de ei.

    CNP-ul utilizatorului se copia la toți beneficiarii definiți ulterior și editarea e blocată fix pentru acel câmp.

    Butonul de adaugă beneficiar a dispărut în data de 15 seara, și din contul meu, și din al consortului.

    Logarea cu email nu mai funcționează la conturile create înainte de 15.01.2021, ci doar pe bază de CNP, în timp ce la conturile create după 15.01.2021 merge logarea cu email fără probleme.

    Beneficiari definiți cu boală cronică în platformă înainte de 15.01.2021 au fost mutați pe etapa 3, iar selecția etapei 2 și a bolii nu mai e posibilă, cică nu figurează în baza de date.

    Toate astea sunt doar o mică parte din problemele întâmpinate, dar domnul autor nu le-a observat deși ține neapărat să ne spună părerea lui de utilizator la care totul a mers ca uns. Nu zic nu, și la mine a mers pentru unii beneficiari, dar bunul simț ar trebui să ne oprească din a face evaluări dacă am avut doar cazuri simple, use case de bază.

    Atrag atenția că numeroși oameni cu cancer, HIV, boli de inimă sunt nervoși când citesc texte cum că în general platforma funcționează, poate vă gândiți s-o lăsați mai moale cu astfel de texte măcar până le mai trece supărarea. Nervoși sunt și cei care deși au plătit taxe și impozite, au preferat să se trateze la privat, fără să pună presiune pe sistemul public de sănătate. Pentru că CAS nu le-a decontat nimic și nici nu-i are pe lista de cheltuieli, nu îi consideră bolnavi de ceva, și deci nu sunt pe lista de cronici.

    Vinovați sunt toți cei implicați în sistemul de sănătate, eu i-aș da afară pe cei de la casa de sănătate, mahări din spitale și facultăți care pun doar bețe în roate, funcționari din ministere care freacă menta, coordonatorii de până acum a programelor de sănătate (pentru că n-au avut cum să coordoneze dacă n-au avut o evidență clară), etc. Aș tăia în carne vie.

    • Am uitat ceva:
      Ministerul Sănătății nu a fost în stare tot anul 2020 să definească o strategie de identificare bolnavi cronici și apoi să facă listele? De ce n-au întrebat, de ce n-au cerut ajutor? Pentru că mentalitatea „avem tot ce ne trebuie”, să nu cumva să se afle că nu ne pricepem.

      Aveau dreptate cei care spuneau că se va inventa vaccinul și noi nu vom fi gata cu lista de cetățeni sortați pe categorii de priorități.

    • Sper ca nu ai uitat mancarea pe foc

    • Ai lucrat la platformă sau ce te-ai urzicat așa?

    • Ați lucrat, că Dragoș e mai mulți.
      Cu toata panica asta generata de moarte iminenta mi se pare iresponsabil din partea celor care au grija de cei 65+ intregi la minte sa-i grabeasca la vaccinare.
      A intrat timpul in sac? Nici nu se stie sigur cât ține protectia vaccinului. 6 luni?
      Hai sa mai asteptam in vizuine până la primavara si sa-i lasam pe isterici.

    • total de acord cu postarea de mai sus.
      Iar chestia cu „sunt si alte posibilitati de programare” – dupa ce am stat 35 de minute asteptand sa fiu preluata de un operator la call-center, am renuntat.

    • Referitor la analiza din articol : pt mine e evident o analiza partinitoare facuta de un nespecialist (mai precis un director cocotzat peste specialisti).
      Problemele majore ale acestei aplicatii au fost: imposibilitatea inregistratii cabinetelor medicale individuale direct in aplicatie (adica toti medicii de familie din romania)…aceste cabinere ar trebui sa programeze la vacccinare majoritatea populatie adica multe milioane de romani..STS a inventat o procedura ca sa-i introduca manual…cateva mii de medici..asta nu e IT…
      PAcientii cu boli cronice ar fi trebuit sa fie programati de catre medicii de familie sau medicii curanti…adica aia care nu s-au putut inregistra..si asta e una din cauzele pt care au ramas neprogramati foarte multe persoane cu boli cronice…adica exact cele carora li se adresa faza actuala.
      Un alt motiv este faptul ca au importat doar baza de date de la CNAS cu privire la bolile cronice,fara sa se gandeasca exista un sistem privat de sanatate destul de dezvoltat in care se trateaza multi pacienti fara sa raporteze CNAS.,..era asa greu de facut o pagina in care clinicile sa uploadeze un fisier xls continand pacientii cu boli cronice ?
      Concluzia mea este simpla : aplicatia a fost facuta pe genunchi,fara o analiza preliminara,fara a proiecta nimic..adica …asa cum multi neaveniti in IT considera ‘agile’…de ce s-a intamplat asta?simplu…pt ca STS ia cu japca orice sistem din adminstratie si il aduce la ei in curte…dupa care face ce vrea..cum le ia?prin amenintari,etc…daca un sistem sta la STS si cade..nu e problema..daca e la vreo autoritate si se intampla ceva..sunt aia incompetenti….asta e romania…

  8. Pașii mei
    1). Am sunat medicul de familie să mă programeze, mi-a zis că m-a trecut pe liste, da’ nu mi-a dat datele de vaccinare (deci nu m-a programat ,am verificat telefonic la DSP ,pasul 3).
    2). M-am înscris eu pe portalul gov.ro, persoană juridică, da’ nu-mi recunoaște semnătura electronică pe pdf-ul vieții aplicația lor din cloud, deși e Samsung Note 8, semnătură făcută in Adobe Acrobat cu licență.
    3). Am sunat eu la DSP si m-am programat telefonic, s-a rezolvat.
    4). La 3 ore de la programare, pe platforma guvernamentală de programări sunt tot neprogramat, deși pe același email folosit și la DSP am primit datele confirmării.
    …programatorii MS mai au de băgat cărbuni în aplicația asta…

    • Poate nu au inteles toti ce e „semnătura electronică”.
      Ca daca au inteles atunci macar cei care o au ar putea VOTA ONLINE

    • E scris in fix 457 de locuri că aplicația e făcută de STS. Programatorii Mas nu au treabă cu aplicația…

  9. In data de 2 ianuarie am programat pe sotia mea pentru vaccinare (medic) si pe cei 10 asistenti ai ei.
    Mi-a luat cateva minute.
    Pe data de 7 ianuarie erau deja vaccinati.
    Acum doua zile, cand s-a deschis posibilitatea pentru cei din grupa II, m-am programat eu (am 68 de ani).
    Mi-a luat mai putin de 2 minute.
    Totul a mers şnur.
    Ce sa zic, 10 la toate capitolele.

    • Nu de etapa 1 de vaccinare, cea pentru smecheri, e vorba, ci de etapa a 2-a, cea care a mers execrabil, erori, blocari, platforma incompleta.

    • @Radu: Vineri nu a mers, asa e, a fost dezastru, dar acum merge fara probleme!
      La cum merg, de regula, Site-urile publice pentru astfel de situatii(Exemplu: celebra aplicatie cu Cardul de sanatate e dezastru!), asta chiar merita Nota mare, la cum a functionat azi cand am facut programarile!

  10. Ne-am programat azi de pe calculator, fara nici o problema!!!

    „Atunci cine e vinovat?
    LIPSA de viziune și VOINTA politică(NECESARA si OBLIGATORIE pentru SCHIMBARE!) în privința digitalizării este cauza principală. Politicienii s-au urcat pe calul electoral al digitalizării, dar când vine vorba de acțiune concretă deleagă decizia aparatului birocratic, unde diversele inițiative se opresc pentru că “e prea complicat”, “nu se poate”, “proiectul nu va fi susținut” șamd. Din lipsă de viziune și voință politică nu avem un plan național de digitalizare sau dacă există, e doar un dosar plin de praf, îngropat prin vreun sertar. Voință și viziune înseamnă că PRESEDINTELE și PRIMUL Ministru trebuie să spună răspicat “Alegem să trimitem un om pe lună, nu pentru că este ușor ci pentru că este greu”. În lipsa acestei viziuni, aparatul birocratic va găsi mii de impedimente pentru a nu trimite un om pe lună.”

    CORECT!
    In micuta Estonie Presedintele Estoniei a COORDONAT digitalizarea Tarii, care a facut din aceasta micuta Tara un fenomen:
    „Proiectele naţionale de digitalizare NU trebuie să fie conduse de miniştrii de IT ci de o altă persoană care trebuie să lucreze direct cu cel mai puternic om din ţară – Preşedintele sau Premierul – pentru ca lucrurile să avanseze rapid iar miniştrii care răspund de alte domenii să acorde atenţie acestor probleme spune, într-un interviu pentru ZF Toomas Hendrik Ilves, fostul preşedinte al Estoniei, care în cei 10 ani de mandat a reuşit să-şi TRANSFORME ţara într-unul dintre liderii globali în domeniul utilizării tehnologiei în sectorul public.”

    Cum face Romania Digitalizarea:
    In 28 Octombrie 2020, G4media scris depsre un Proiect de OUG care prevede STS va construi un CLOUG guvernamental care va prelua Sistemele Informatice ale Adminsitratiei Centrale si locale(exceptie Presedintia, Parlamentul si Sistemul de Justitie), adica un Sistem centralizat IT&C, care să permită comunicarea între sistemele informatice ale diferitelor instituții guvernamentale.
    Art 5 al OUG spune:
    „Art. 5–Autoritățile și instituțiile publice au obligația migrării și integrării sistemelor informaticeîn sistemul de Cloud Guvernamental,în termen de 2 ani de la data primiriinotificării”
    Grav e ca acest OUG nu prevede Sanctiuni!
    Deci, daca Primaria Alexandria refuza, adica NU vrea sa-si mute Sistemul informatic in Cloudul guvernamental, nu se intampla nimic!

    Sabin Sărmaș, fostul președintele Autorității pentru Digitalizarea României, spunea că Autoritatea pe care o conduce a propus sancțiuni, dar că pe parcurs s-a renunțat.
    Contactat de HotNews.ro, Sabin Sărmaș, Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), a admis faptul că lipsa unor sancțiuni ar putea crea probleme în implementarea acestui proiect IT.
    „Autoritatea pentru Digitalizarea României, în calitatea de coinițiator al acestui act normativ, a propus sancțiuni, însă ele au fost ELIMINATE ca urmare a procesului de CONSULTARE INTERINSTITUTIONAL. De altfel nu este pentru prima dată când noi susținem sancțiuni pentru instituțiile care NU doresc să se digitalizeze și care în acest mod afectează calitatea serviciilor de care românii beneficiază”, a declarat pentru HotNews.ro Sabin Sărmaș, președintele ADR.

    Rezistenta la schimbare, REZISTENTA la Digitalizare…

  11. Nea Matei, daca ai fi fost persoana privata si ai fi avut nevoie de o platforma identica, o cumparai???? Hai, nu fi ipoctit!

    • Lua două si le spunea frontend si bake end. Una de backup. Se juca cu ele in weekend.
      Baza de date, a 3a bucata, criptata, desigur…sa nu ia hacheru cenepeurile

  12. Platforma este ok d.p.v. tehnic, dar partea de planificare si decizie schioapata! S-a lucrat pompieristic, stil comunist de a da peste plan in timp cat mai scurt. Normal ar fi fost ca anuntul privind trecerea la etapa a doua sa fie asa: lansarea oficiala sa se faca luni 18.01.21 ora 0:00, perioada 15.01-17.01.2021 ora 24:00 va fi de tranzitie , cu intreruperi inerente cauzate noii proceduri tehnice. Le plang de mila specialistilor STS care „s-au dat peste cap” sa faca modificarile pe „un organism soft/hard viu”, in timp real ! Totusi felicari pentru efortul lor!
    P.S. Carcotasii de serviciu din comentariile de mai sus sunt, cred „softistii” de pa firmele private care au pierdut ciolanul , a caror competenta in implementarile din sectorul public se vede (CNAS, RCC, Min. Justitiei,…..etc)

  13. Foarte, foarte bun articol.
    Felicitari !

  14. Nea Matei… bine ti-a spus cel de mai înainte… cumpărai așa ceva…

    Mi-e așa o silăăă! @AlinaM a scris mai sus câte ceva. Eu, autoR, am mai scris și în alte locuri, de ieri începând, despre aceleași probleme. Lăsând la o parte că este o idioțenie completă să lași oamenii să se programeze pe bază de „click”, în masă, pe secundă, „contra-cronometru”, fără „feed-back” în timp real și cu infrastructură informatică „șontâc-șontâc”, să vii după măcel și să spui senin: „a mers bre! Putea să fie și mai rău, așa că ziceți mersi!”, mi se pare încă și mai monstruos.

    Adică „voi” (da „nea Matei”, voi!) ce găsiți de cuvință să întreprindeți este o ofensivă „pă partea dă” comunicare? Pe buneee!?

  15. „Vinovații” sunt partidele politice care manevreaza banii.
    Ganditi-va la digitalizarea si transparenta dintr-un partid aflat la putere si la institutiile statului si o sa vedeti asemanarea.
    Daca am fi toti inscrisi in partidul care trebuie am putea sa rezolvam doua lucruri dintr-o lovitura.
    Dar eu cred ca multora le place asa cum e acum. Computerul e draku ca nu mai poti sa datezi in trecut pv-urile, facturile … si alte evidente. Inginerul de sistem devine sefu’!

  16. Asta ca nu se pot face achiziții urgent apare doar când e ceva bușit.

  17. Daca o platforma de e-commerce ar fi functionat asa intr-o zi ca Black Friday ar fi fost un dezastru pentru compania respectiva… Dar aici consecintele nu vor fi decat la modul “e ok, merge si asa”
    Comparatia cu Google sau FB e ridicola.
    Da, exista CI/CD ca sa actualizezi o aplicatie care e live dar sunt tot felul de proceduri de devops pentru asa ceva care aici nu au functionat.
    O idee buna, implementata satisfacator care putea fi mult mai buna daca ar fi fost planificata mai bine – mai ales ca proiectul platformei, cel mai probabil, a fost pornit cu mult inainte de venirea vaccinurilor in tara.

  18. Un audit penibil.

  19. O analiza echilibrata. Doar un comentariu de la mine: nu, angajatorul nu poate delega angajatilor programarea Pe baza acelui cod, poate doar sa delege drepturile pe cont unui alt angajat, ca sa nu butoneze administratorul pentru inregistrarea si programarea tuturor angajatilor. Este o diferenta enorma, pt. ca dpdv al experientei angajatorului, aplicatia tot in epoca de piatra este: cineva trebuie sa butoneze centralizat inregistrarea si programarea tuturor angajatilor

  20. Ai incercat sa faci import beneficiari din fisier XLSX? Am gasit un model de macheta https://vaccinare-covid.gov.ro/platforma-programare/ dar nu functioneaza. Daca tot faci recenzii fa-le profesionist, lasa politica.

    • Modelul de fisier xlsx este OK cu urmatoarele observatii:

      1.Coloanele trebuie sa fie exact ca si cele din linkul mentionat mai sus:
      nume,prenume,cnp,categorie_personal,email,numar_telefon
      2.Sa fie un singur Sheet in xlsx, doar cu datele persoanelor, sheetul trebuie sters.
      3.codul este obligatoriu de completat
      Sugestie: toate celulele sa le formatati ca si TEXT, mai ales pentru a fi precedat de „0” numarul de telefon
      Succes!

    • Referitor la ce a spus Cristi, am incercat exact cum a spus el si tot nu merge sa import fisierul excel. Si am peste 100 de angajati… Nu am alta solutie decat sa ii introduc manual. Nu ca ar vrea toti sa se programeze la vaccin, dar asa am primit indicatiile.

  21. Incerc sa o inregistrez pe mama mea. Am creat contul nou dar imi cere sa introduc spre validare nr de telefon. Am introdust nr de telefon format 10 cifre dar constat site ul noteaza „format invalid”. Nu reusesc sa trec de aceasta etapa. Poate cineva ma ajuta, va rog.

    • Mai incearca o data, incearca si alt numar de telefon daca ai, sau suna la call-center pentru programare!

  22. Eu nu am reusit înregistrarea firmei. In momentul in care incerc sa urc declarația semnată electronic, imi da eroare „fisierul nu corespunde..” ați întâmpinat aceeași pb?

  23. Pt cei cu pensii speciale aplicatia nu functioneaza, intrucat daca completezi campul „varsta” nu accepta apoi sa completezi campul „ocupatia”- selectand „pensionar”…
    Ea(aplicatia), are si ea principiile ei, astfel incat nu accepta anumite „incompatibilitati „…

  24. Eu nu i-as da nota 8 ci premiul Nobel pentru fizica, a descoperit calatoria in timp. Platforma a afisat o programare ratata peste 3 saptamani de acum:
    1) Medicul de familie administreaza vaccin antigripal
    2) La centrul de vaccinare impotriva COVID-19 evident refuz, se recomanda reprogramare peste cateva saptamani
    3) Editare programare in platforma online cu schimbarea datei pe februarie
    4) Cateva ore mai tarziu, fara nicio notificare, programarea de luna urmatoare apare ca ratata, probabil dupa ce s-a inregistrat in centrul de vaccinare ratarea programarii initiale
    5) Programare noua imposibila, aparea ca beneficiarul are deja o programare(dar care va fi/a fost ratata in viitor. evident)
    6) Chin si asteptare pentru programare prin call center

    Nu e vina programatorilor, ci a celor care nu au stiut sa stabileasca clar cerintele luand in calcul toate situatiile posibile, inclusiv cea de mai sus.

    Partea pozitiva: nu a fost nevoie de dosar cu sina.

  25. Alt exemplu:
    1) Inscriere cu CNP pentru programare ca persoana fizica
    2) Aceeasi persoana fiind si administrator – singurul inregistrat cu certificat digital, nu mai poate adauga persoana juridica pentru ca nu ii mai apare optiunea in meniu. Nici altcineva nu poate, fiind acceptat doar CNP-ul asociat certificatului digital.

    Ce-or fi zis cei care au stabilit certintele, ori esti om, ori esti firma! Gandire de nota 8?

  26. „Îmi imaginez că aceeași aplicație este folosită și de operatorii din call center.”
    Oare?
    Problema majora a aplicatiei?
    Versiune alfa pe nervii nostri, ai prostimii, ca de obicei…si ai parintilor si bunicilor nostri. Eu nu pentru astfel de hei-rupisme am votat USR-PLUS.

  27. cum sa implementezi wp? trebuia sa puna foloseasca un load balancer de tip kubernetes, care sa poata multiplica si distruge containere in functie de trafic. pe partea de backend sa puna node, iar pe frontend un framework. daca foloseau si (testau!!!!!) profesionist aplicatia inainte nu cadea nimic. nu stiu cine a scris articolul asta, dar frateee, sa pui chestii servite gen wp, pe un site de importanta nationala.. trebuia sa fie macar headless. clar cu restapi..
    inca o dovada a incompetentei crase pe care o gasesti la stat in romania. ti se face rau cand vezi cat sunt de prosti si iti vine sa plangi cand auzi ce nesimtiti sunt cand vine vorba de salarii.
    apoi, prostanii astia fac si softurile la vot. eram un sustinator alvotului electronic. acum m-am lecuit. iau astia ceva solutie de pe net, o implementeaza, si ne trezim ca iese Sosoaca presedinta cu 100%

  28. Cea mai mare problema a aplicatiei tine de filozofia statului roman.
    Se vede ca preocuparea a fost sa se poata limita programarea pentru fiecare faza in parte, su nu aceea de a ajuta persoanele sa se vaccineze cit mai repede in functie de niste criterii obiective.
    Adica faptul ca aceiasi persoana poate fi adaugata ca beneficiar de oricine e dubios. Iar faptul ca nu poti sa te inregistrezi cu dorinta de a te vaccina e pagubos pentru intregul proces de vaccinare, ar fi fost util pentru stat sa stie ce persoane din ce categorie de risc , si din ce localitate vor sa se vaccineze.
    Faptul ca jh exista o integrate cu sistdmul cardului de sanatate face ca legatura dintre o persoana si angajatorul, medicil ei de familie si bolile cronice sa nu poata fi facuta. Asta ar fi facut programarea automata posibila, adica ordinea ar fi fost stricf pe criterii medicale si de stare epidemiologica a localitatii respective , nu legata de viteza de click, de priceperea in folosirea unui browser etc.

    Pe scurt e o carpeala facuta repede in angular.

  29. Aplicația nu e noua, este o replica a celei făcute pentru acordarea de granturi către imm… Are 6 luni vechime și e identica pana la nivel de meniuri… În Chrome nu ai buton de adaugă beneficiar în schimb îl ai in IE și edge..