G4Media.ro

Vehicule ale corectitudinii politice (Op-ed de Lucian Croitoru)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

13 comentarii

  1. Dacă mai multi romani ar citi ce scrie omul asta și ar înțelege măcar 20% Romanica ar putea sa înțeleagă bazele unei democrații sănătoase…

  2. Acest articol este o logoree. O manifestare a frustrării conservatoare în fața inevitabilei eliberări a omenirii din lanțurile datoriilor și bunăstării concentrate la vârf.

    • Încearcă sa te muți din apartamentul părinților.

    • in locul tau m-as ascunde intr-o scorbura. cu bufnitele. n-am mai auzit de frustrare care sa fie conservatoare (ce dracu e asta si cu ce se mananca?) si in general, aberezi. articoul e excelent. nu pricepi, e grav.

  3. Sorin,
    O logoree esti tu. Articolul trateaza in mod obiectiv modul in care banii se sifoneaza la nivel inalt, pentru bunastarea celor din varf in detrimentul oamenilor de rand.
    Foarte bun articolul!

  4. Slab articol. Un fel de crestomatie impanata cu un limbaj care se cere cu prea mare sarg ca fiind „ales”. Un eseu bunicel pentru un elev de clasa a X-a, cu un limbaj cam tapan si rigid, dar cam atat. 💡

    Autorul este sfatuit sa citeasca ceva mai multa literatura anglo-saxona, pentru a vedea cum se transmit idei importante in limbaj uzual, fara ghirlande si inflorituri inutile si fara diminuarea prestantei autorului. Ideea este esenta textului, limbajul este doar o unealta pentru transmitere (daca imi permite @Gabriela Constantinescu 😈 )
    Ce face Croitoru aici este o struto-camila cu structura anglo-saxona si limbaj continental (ma rog, aici fiecare apreciaza dupa gust).

    Hai sa vedem miza si structura textului:

    MIZA TEXTULUI – sa sustina urmatoarea teza: faptul ca unii oameni/organizatii extrag ( sic! ) bani de la Stat fara a intoarce societatii beneficii duce la coruperea sistemului de valori, iar acest lucru este datorat celor 5 cauzele identificate de autor:
    – propaganda rationalist-constructivista a fost eficienta,
    – corectitudinea politica impusa de ea a functionat,
    – legarea autoritatii profesionale de corectitudinea politica,
    – siluirea limbajului ca unealta de implementare a corectitudinii politice,
    – existenta ONG-urilor finantate public care au ca scop tocmai legitimarea tendintei oficiale de a impune corectitudinea politica si constructivismul social

    STRUCTURA: La inceput se prezinta teza, urmand cu „bullets” argumentele.

    A REUSIT DEMONSTRATIA? In primul rand, autorul se fereste sa dea vreun exemplu concret (de ONG, de institutie a statului, de persoana). Mentioneaza doar intr-un singur punct sintagma „cazul Caracal”, ceea ce este mult prea vag. Deci discutia se duce la nivel pur teoretic. Se vrea deci o descriere normativa, nu descriptiva. Ca urmare, trebuie sa explice de ce, din principiu, cauzele enumerate au ca efect necesar concluzia. Autorul insa nu prezinta niciun rationament avand ca premise cauzele enuntate si ca concluzie teza textului. Se multumeste doar sa enumere cauzele … si atat. E neclar de ce finantarea din bani publici a unor ONG-uri/persoane pentru a face propaganda ideologica (corectitudinii politice), legarea recunoasterii profesionale de corectitudinea politica, etc. duc, cu NECESITATE, la coruperea sistemului de valori a persoanelor care formeaza societatea. De ce doar acestea pot fi cauzele coruperii sistemului de valori? De ce nu pot esua in tentativa lor si de ce n-ar putea fi contrabalansate de ONG-uri si persoane care ar demasca propaganda? (Nu pot fi aduse, drept argumente, exemple faptice, pentru ca autorul tine discutia pe teren normativ! Nu se pot amesteca.).
    Concluzia: Teza textului nu e sustinuta de catre argumente. Demonstratia nu a reusit. 🙁

    Examinare punctuala a continutului:
    Preambul) „corupție a sistemului de valori” – coruptia este un fenomen ce tine de manifestarea (fizica) indivizilor intr-o societate. Coruperea sistemului de valori este o transformare la nivelul ideilor. Nu-i tot un drac! 👿

    Cauza 1) „Societatea a ajuns sa creada in mintea rational-constructivista” – in primul rand ca asta e o viziune holista (adica rationalist-constructivista) a societatii, pe care o antropomorfizeaza. Iar de crezut, nu poti crede „intr-o minte”, ci doar enunturi (care cuprind eventual idei abstracte) pe care le consideri adevarate atunci cand spui despre ele ca „le crezi”. Propozitia din text este cel mult o metafora, altfel fiind lipsita de referinte si inteles. Banuiesc ca nu vrea sa fie o metafora, pentru ca atunci poate fi interpretata foarte larg.

    Inconsecventa in stabilirea conceptelor: ba e rational-constructivista, ba e rationalist-constructivista.

    „Ideile despre (…) sunt ideologii de stanga” – ideile nu pot fi ideologii. Ideologiile sunt o multime de idei (cat de cat coerente intre ele) care constituie partea teoretica a uneia sau altei viziuni despre lume. Iar o idee ( fiind, vorba lu’ Rene, simpla si distincta 🙂 ) nu este o multime de idei.
    Ideologia de stanga (daca acceptam ca toate cele de stanga au ceva generic in comun) cuprinde toate aceste idei (pe langa altele).

    Cauza 2) “ar putea dezvalui falsul mintii rationalist-constructiviste” – adevarul si falsul se aserteaza doar cu privire la propozitii. La minti, nu. Daca autorul a vrut sa spuna ca fara limbajul artificial al corectitudinii politice ar deveni evident ca multe idei (exprimate prin propozitii) ale ideologiei ce-I serveste s-ar evidentia ca false … e cu totul altceva. Si ar mai trebui sa sublineze ca e adeptul definirii adevarului ca adevar-corespondenta. Ca daca ar fi doar adevar-coerenta, n-ar fi asa o mare problema corectitudinea politica.

    “CP s-a constituit … pentru a sluji si modela noua gandire” – eronat. Ar fi auto-referentiala si n-ar putea sa functioneze. Ea nu modeleaza noua gandire, pentru ca este ea insasi un rezultat/efect al noii gandiri. Ea vrea sa modeleze (prin limbaj) gandirea VECHE (sau alte moduri de gandire), a celor care nu au aderat inca la cea noua.

    Citarea titlurilor de la referinte se face cu caractere italice.

    Cauza 4) Citatul din Toqueville este bine ales. Bravo!

    despotismul pe care il denigrasera monarhiile absolute – nn” – monarhiile absolute erau despotice prin definitie. Deci este vorba despre despotismul pe care il denigrasera (republicile democratice) LA monarhiile absolute.

    # # # # # # # # # # #

    Hai sa ne si distram, ca am pierdut cam mult timp cu corectarea lucrarii .. 😆

    Omu’ se cere a fi de dreapta, zicand despre stanga ca include „ideile despre centralizare a conducerii unei societăți” … dar el a fost dintotdeauna un birocrat (angajat la Stat) si, in plus, lucreaza la banca CENTRALA a tarii! 😆 😉 Este usor contradictoriu, nu?
    Iar asta e un argumentum ad hominem, stiu, da’ n-am putut sa ma abtin! 😆 :))

    Totusi, sa se noteze ca nu l-am dus pana la capat, zicand ca e ginerele lu’ Tata Socru’ si ca se cere guvernator cand o pleca al’ batran la muzeu, iar pentru asta isi aranjeaza tot felu’ de op-ed-uri, ca sa bage si el capu’ in poza cu persoanele publice, da? 😉

    • Despotismul a fost denigrat de monarhiile absolute prin felul lor de a fi. Asta daca presupunem ca despotismul a fost privit odata cu bunavointa. Cam cum au denigrat comunismul statele comuniste prin existenta lor.
      Parca s-ar putea intelege si asa. Nu ca spun, da’ vreau sa zic.

    • Sanitarule, slabă intervenția ta. 1. poate exista o „corupție a sistemului de valori”, adică acea corupție care poate fi definită nu din perpectiva legilor, ci din perspectiva sistemului de valori. 2. a crede în mintea raționalist constructivistă înseamnă, în sensul articolului, a crede în indeile pe care este ea în stare să le genereze. Da, este posibil ca în societate să existe preponderent o minte raționalist-constructivistă, fără ca aceasta să însemne că viziunea este holistică. Autorul nu propune să fie astfel, doar constată fenomenul. 3. Autorul are dreptate, ideile neverificabile sunt ideologii. Tu omiți să menționezi atributul „neverificabile”. 4. În text, „falsul minții raționalist-constructiviste” se referă la produsele acestei minți, care sunt propoziții. 5. Greșești profund atunci când spui afirmi că noua gândire nu poate fi slujită și modelată de corectitudinea politică. Ba poate, pentru că noua gândire pleacă de la ideologii de stânga către adepți, care sunt mai puțin instruiți și care trebuie cel puțin să reflecte, dacă nu chiar să înțeleagă noua gândire, care aici are și sensul de concepție. 6. Greșești, profund și îmi ridici serioase semne de întrebare referitoare la educația ta atunci când afirmi că „monarhiile absolute erau despotice prin definitie. Deci este vorba despre despotismul pe care il denigrasera (republicile democratice) LA monarhiile absolute.” faci această afirmație pentru a induce ideea că autorul a greșit atunci când a scris “despotismul pe care il denigrasera monarhiile absolute – nn”. autorul are dreptate. Montesquieu, un francez pe care în mod cert Tocqueville îl citise, spunea că monarhiile absolute erau exercitate de o singură persoană, cu putere absolută, dar urmând reguli clare, stabile și bine definite. În schimb, despoții guvernează prin propria voință, fără a fi îngrădiți de legi. În concluzie, autorul are dreptate că monarhiile, așa cum corect a tradus din tocqueville, denigraseră depotismul. Constatând că te-ai erijat în mare profesor și logigian, când de fapt tu nici nu l-ai cititi pe Montesquieu și faci erori de logică, mă opresc aici. Îți mai spun că prin tot ce ai scris dovedești că ai apărat cu orice preț mintea raționalist constructivistă, pe care o ai și tu. Văd că în această minte a ta există ideea că dacă autorul este de la banca centrală nu are voie să gândească. Referirile tale la „tata socru” etc. le-ai pus acolo pentru că nu mai aveai argumente?

    • @ Ion Augustus: La Motesquieu pare ca ai tu dreptate (si autorul) si eu am gresit. La partea cu „tata socru” pare ca nu stii de gluma (nici macar atunci cand e semnalizata!) si nici ca un argument contra persoanei nu se ia in seama ca argument (dealtfel am aratat mai sus ca nu se sustine teza textului prin ceea ce autorul numeste argumente – deci nu mai era nevoie de niciun alt argument din partea mea). Cu privire la educatia mea, iar s-ar putea sa ai dreptate. Restul criticilor le mentin.

  5. MMM, domnul Croitoru e unul dintre cei care reusesc sa treaca de suprafata lucrurilor. O surpriza interesanta.

    • Stai linistit, ca e doar un teretician, mai mult filosof decat economist-consilier al guvernatorului.

  6. Marcelică, de ce nu le spui tu celor care citesc aceste articole, cum ai fost tu coleg de facultate cu Croitoru și de ce îl invidiezi, cu ce te ocupai tu înainte de 1989 și câțiva ani după?