G4Media.ro

Noul proprietar al PRO TV, miliardarul ceh Petr Kellner, are legături puternice…

Noul proprietar al PRO TV, miliardarul ceh Petr Kellner, are legături puternice cu Rusia. Apare în telegramele Wikileaks plângându-se că Cehia i-a trădat pe frații slavi din Rusia

Petr Kellner (55 de ani), cel mai bogat om din Cehia, care a ajuns la un acord pentru cumpărarea companiei-mamă a PRO TV de la grupul american AT&T, deține un imperiu economic cu legături extrem de strânse cu piața rusă, dar și cu China, potrivit presei locale și internaționale.

Istoria ascensiunii lui Kellner

Kellner se clasează pe locul 73 în ultimul top Forbes al miliardarilor din întreaga lume, cu o avere estimată la 15,5 miliarde de dolari. El și-a început cariera în Cehia anilor 90, vânzând produse de birotică. A devenit un jucător important când, prin intermediul fondului de investiții PPF, a preluat acțiunile multor companii de stat privatizate de guvernele Cehiei din acea perioadă. În 1995, PPF a cumpărat 20% din acțiunile celei mai mari companii locale de asigurări, Česká Pojišťovna, preluând și managementul.

Din acel moment, Kellner a devenit un jucător major pe piața din Cehia și a început expansiunea de business în regiune. A preluat controlul asupra unor afaceri din sectoare diverse, precum Home Credit (credite non-bancare), Sotio (biotehnologie), O2 Cehia (telecom), Polymetal International (minerit, metale rare), Skoda Transportation (inginerie, construcție de locomotive și mijloace de transport în comun), PPF Banka (bancă), PPF Real Estate Holding (investiții imobiliare), RAV Agro (agricultură).

Legăturile cu Rusia

Companiile controlate de Kellner prin intermediul fondului PPF au avut legături puternice de afaceri în Rusia, de la operațiuni de creditare (prin Home Credit), la comerț (prin lanțul de retail online Eldorado, vândut în 2016) și minerit (Polymetal).

Într-un studiu publicat în 2019 la editura Routledge despre influența Rusiei în Europa de Est, activistul bulgar pentru democrație Ognian Shentov, președintele Center for the Study of Democracy, arăta că Petr Kellner este un ”activ militant pentru reorientarea geopolitică a Cehiei spre Rusia, chiar și după anexarea ilegală a Crimeei și invazia din Estul Ucrainei”, dar și pentru ridicarea sancțiunilor economice impuse Moscovei de UE. Shentov arată în studiul citat că, potrivit unor surse din media, biografia lui Kellner e strâns legată de comerțul exterior al Cehoslovaciei comuniste, un domeniu dominat de fostele servicii secrete.

Un articol de opinie publicat de Forbes în 2014 despre schimbarea de direcție geopolitică a Cehiei arăta că Petr Kellner este ”un avocat al unei cooperări mai adânci cu Rusia”.

De altfel, într-un interviu din 2012 în presa din Cehia, Kellner a spus că este în favoarea realegerii lui Vladimir Putin pentru un nou mandat de președinte al Rusiei. În același interviu, el spunea că gradul de corupție din Cehia (stat membru UE și NATO) e mai mare decât în Rusia, unde el avea afaceri cifrate la miliarde de dolari.

Studiul ”The Kremlin Playbook” publicat de think-tank-ul american Center for Strategic and International Studies (CSIS) în 2019 îl descrie pe Kellner drept un om de afaceri cu legături economice în Rusia care gravitează în jurul înaltelor cercuri politice din Cehia.

Simpatia lui Kellner pentru Rusia era cunoscută încă de la apariția Wikileaks – telegramele secrete ale Departamentului de Stat din SUA. Ambasadorul american la Praga nota într-o asemenea depeșă din 2008 că Petr Keller i-a transmis îngrijorarea că cetățenii cehi sunt văzuți din ce în ce mai mult de ruși drept interpuși ai SUA. Potrivit ambasadorului american, Keller i-a mai spus că aproape fiecare rus pe care-l întâlnește își exprimă dezamăgirea că guvernul Cehiei a decis să găzduiască un radar al armatei SUA și că rușii se simt trădați că ”frații slavi din Cehia” susțin o prezență americană în regiune.

Kellner este, potrivit presei locale, unul dintre apropiații președintelui Milos Zeman, un pro-rus convins și un militant pentru reorientarea Cehiei spre Rusia și China. În 2014, Kellner și Zeman au fost protagoniștii unui scandal politic major după ce presa locală a scris că președintele s-a întors dintr-o vizită de stat în China cu un avion privat închiriat de miliardar. Kellner participase la întâlnirea dintre președinții Zeman și Xi Jinping, dat fiind că el operează și pe piața din China afaceri în domeniul împrumuturilor nebancare (prin compania Home Credit), dar și în domeniul telecom, unde compania O2 are un parteneriat cu Huawei.

Și un detaliu interesant din biografia lui Petr Kellner. Fiica sa, Anna Kellnerová, este prietena lui Daniel Kretinsky, alt miliardar ceh cu afaceri în România, unde a cumpărat anul trecut postul de radio Europa FM.

Foto: Petr Kellner (Captură Youtube)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

17 comentarii

  1. Este un mare pericol ca mass-media din Romania sa fie controlata de Rusia. Aveam deja Antenele si Romania TV, e rau.

  2. Se va împrieteni repede cu Turcan. Și ea a făcut studiile la Moscova.

  3. Mai pierdem un post de știri cât de cât obiectiv… Păcat !

  4. @tom trabant
    Sa intelegem ca tembeliziunile care pupa-n cur pzd sunt tembeliziuni libere si independente!? Du-te bah, asta sa i-o spui lu’ redusa de Dancila.

    • Marsinel, stai calm acolo ca iar te bagi ca musca in cacat si dupa te plangi ca au altii ceva cu tine.Am spus ca televiziunile si presa scrisa aflate in slujba SRI/SIE sunt securiste.Ce, nu e adevarat?Si da, acele televiziuni fac propaganda lui Puliken si USR-ului.Asta nu e independenta decat pentru cretini, asta e pupincurism pentru tefelime.

  5. Germanii au facut 2 conducte de gaz prin Marea Baltica, fac mega-afaceri cu rușii si nu au nici o jenă. Proștii ca noi si cehii n-au voie sa facă comert cu rușii. E ca in evul mediu cand turcii ne interziceau comertul cu alte state. Daia zic unii ca sintem colonie.

    • Noi nu avem nimic de vandut si nici de cumparat de la rusi. Avem gaz nu avem nevoie de gaz mai scump de la „fratii” rusi. Ne vindem mai scump produsele in UE decat in Rusia, care este un partener care nu e credibil, si care foloseste cometul ca arma geostrategica. Rusia nu a avut de oferit Romaniei decat mizerie si lipsa de civilizatie, Romania si-a intors definitiv fata spre Vest.

  6. Pe asta il cheama Petre Chelner, prea tare :))) Garçon, inca o halba, pardon o votca!

  7. E clar, ne intoarcem la comunism daca tineretul nu merge la vot, sa isi aleaga un viitor fara comunisti. Trebuie sa invatam din istorie 😐

  8. Rușii ăștia ce isi ai baga ei coada peste tot ….uite ca tocmai si au alipit Serbia,ăștia clar sunt obsedați de comunismul boselvic,de abia ce scăpasem de ei cu chin mare si vărsare de sânge iar ei tot nu pleacă de pe la noi…ar trebui sa scăpam de asemenea personaje care sunt ca timbrul pe scrisoare si se tot pupa cu rusii(spioni)

  9. Poate mai schimbă emisiunile alea de 0,25 lei și scot știrile de căcat de la ora 17.. În rest, ruși, chinezi, ce-or fi, mai contează când suntem vânduți 3 la leu, ca pătrunjelul?!

  10. Ajunge presa iohannistă în mâinile rușilor, poate sunt singurii care îl vor susține la alegeri. Nu mai zic că a început să se laude mai mult cu Trump decât cu Merkel sau UE și ca orice oportunist convins îi va săpa cât se poate de mult pe Barna și Cioloș, ca să nu mai iasă din „propria mocirlă” cu fondurile și dosarele penale. Că de prostit oricum suntem prostiți destul, de presă, de politicieni, nu mai e nicio diferență. Singurii vor rămâne G4 și Ziare.com dacă nu vor ajunge tot la niște acoliți ai oligarhilor ruși și apoi vor deveni Sputnik România. S-a ales prafu de presa dreptei rău de tot, mai rămâne doar facebook-ul „informația correctă”. S-a dus Realitatea (și o să devină un alt post PSDist, poate o Românica TV 2.0 2.0 Gușă-Dăncilă-style), Digi24 se umple de jurnaliști de la A3 (care btw televiziunea e pe pierdere și cu riscul de a fi scoasă la vânzare), TVR deține legături ombilicale cu PSD și oameni ai lui Voiculescu, Ringier cu Libertatea o dă când cu stânga când cu dreapta, Prima cu Pătraru e la consilierul lui Dăncilă, Burci, Băse1 e cu PMP și cel probabil anti-DNA (să nu uităm de ce a făcut Kövesi lui Udrea), Antenele nu mai au nevoie de nicio precizare, Kanal D e cu Erdogan și mimează imparțialitatea, se va duce și ProTV într-o altă direcție, momentan necunoscută doar poate va deveni cunoscută după alegeri. Politicul jonglează cu presa, în România nu prea a existat presă liberă, cam toate au dat-o într-o direcție sau alta în care doar am avut de pierdut, iar ei de câștigat. Așa că ales bules presă. Mai degrabă trăiască Record și Rise Project, asta este noua media, mult mai echilibrată față de cea veche!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.