G4Media.ro

Muzică de Brahms şi Ceaikovski în Săptămâna Patimilor, la Filarmonica „George Enescu”

sursa foto: Facebook/ Filarmonica "George Enescu"

Muzică de Brahms şi Ceaikovski în Săptămâna Patimilor, la Filarmonica „George Enescu”

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Tiberiu Soare, prezintă publicului, miercuri şi joi, „Cântecul destinului pentru cor şi orchestră, op. 54” de Johannes Brahms, Concertul în re major pentru vioară şi orchestră, op. 35, cu violonistul Valentin Şerban în ipostază solistică, şi Simfonia nr. 5, în mi minor, op. 64 de Piotr Ilici Ceaikovski. Corul Filarmonicii „George Enescu” este pregătit de Iosif Ion Prunner, transmite News.ro.

În Schicksalslied, „Cântecul destinului”, compus de Johannes Brahms în 1871, lumea de dincolo apare descrisă în sonorităţi impresionante. Textul laic, inspirat de tema poemului Cântecul de ursită al lui Hyperion de Friedrich Hölderlin, surprinde contrastul dintre calmul netulburat al zeilor Olimpului şi destinul nefericit al oamenilor.

Concertul în re major pentru vioară şi orchestră, op. 35 de Piotr Ilici Ceaikovski a fost schiţat la începutul anului 1878, devenind una dintre cele mai populare lucrări ale compozitorului.

„Este o onoare să cânt împreună cu Filarmonica George Enescu pentru prima dată după finala ultimei ediţii a Concursului Internaţional George Enescu, cu atât mai mult, cu cât vom interpreta acest magnific concert de Ceaikovski, modificat în repetate rânduri la cerinţa celor mai mari violonişti ai acelor vremuri, care din motive tehnice îl considerau de necântat. Ne bucurăm ca în Săptămâna Patimilor să putem încânta iubitorii de muzică şi frumos cu versiunea finală a acestui concert, anticipând astfel lumina Sărbătorilor Pascale”, a declarat violonistul Valentin Şerban.

Simfonia nr. 5, în mi minor, op. 64 de Ceaikovski a fost interpretată pentru prima dată la Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg pe 17 noiembrie 1888, sub conducerea compozitorului rus. „Coincidenţa traseului acestei lucrări cu acela al Simfoniei nr. 5 de Beethoven este izbitoare: un motiv tragic, expresie a destinului implacabil, traversează episoade dramatice, ofensive, elegiace şi funebre, pentru a triumfa într-un marş solar, simbol al depăşirii tuturor obstacolelor”, apreciază muzicologul Mihai Cojocaru.

Preţurile biletelor sunt: Categoria I: 95 de lei, Categoria II: 90 de lei, Categoria III: 80 de lei.

Dirijor al Operei Naţionale Bucureşti şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu, Tiberiu Soare îşi desfăşoară activitatea artistică din anul 1999. Între anii 2012-2015, a fost dirijor-şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, înregistrând alături de aceste ansambluri numeroase succese atât pe scena Sălii Radio, cât şi în cadrul turneelor internaţionale. A ocupat si poziţia de director artistic al Operei Naţionale Bucureşti şi este invitat frecvent să dirijeze la pupitrul tuturor orchestrelor din România. În străinătate, activitatea sa a constat în colaborări cu numeroase ansambluri de prestigiu, cum ar fi: London Philharmonic Orchestra, Kammer Ensemble N (Suedia), Musica Vitae Chamber Orchestra (Suedia), Osaka Chamber Symphony Orchestra (Japonia), Orchestra Filarmonicii din Atena, „Bedrich Smetana” Philharmonic Orchestra (Cehia), Orchestra Radio Praga, Camerata Salzburg, Orchestra Simfonică din Beirut, Orchestra Simfonică de Stat din Izmir.

Născut la Braşov, Valentin Şerban a început studiul viorii la vârsta de şapte ani în oraşul natal, unde a urmat şi studiile universitare. A continuat apoi cursurile de master la Kunstuniversität în Graz (Austria), sub îndrumarea celebrei violoniste Silvia Marcovici. Este membru al Orchestrei Române de Tineret (începând cu anul 2012) şi în prezent este membru al orchestrei Les Dissonances din Paris. A susţinut un număr impresionant de concerte şi recitaluri atât în România, cât şi în Franţa, Austria, Germania, Serbia, Macedonia, Bulgaria, Ungaria, Danemarca, Polonia, Spania, Belgia sau Ucraina. Violonistul a participat la festivaluri precum: Festivalul „Krzyzowa Music of Europe” în Polonia (2018-2019), JazzUp Sea Festival (2018), Festivalul SoNoRo (2017-2019), Braşov Winter Classics (2017), Musica Barcensis, Musica Coronensis (2016).

sursa foto: Facebook/ Filarmonica „George Enescu”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. dar o orchestra din rusia nu aduceți? aşa ca să fie treaba completă..

  2. Parcă Ceaikovski era interzis pe motiv că promovează putinismul, de ce nu ne corelam și noi cu restul și rămânem feudali?

    #CancelCulture

    • Dvs conservatii putinisti clar rămâneți feudali din moment ce susțineți autocrația de ev mediu. Ceaikovski nu a fost interzis nicăieri, daca asta ați înțeles dvs, mă tem că are legătură cu analfabetismul funcțional, adică știți să citiți dar nu înțelegeți ce scrie.

    • Tu de ce nu-ți dai afară – 2 coaste 6 tendoane v’o 19 vene un sfert de ficat – pentru că alea s-au rusificat între timp în câteva decenii !..
      Și eventual v’o ¼ din creier… că dacă mintea-i sănătoasă – ăla’n schimb plânge, că-i și el contaminat: cereale rusești detergent lichid pempărși căni de ceai huse de mașină […] sateliți ..

    • @Draggy ești prea prost ca să îți dai seama de ironie, poți cauta, chiar și pe publicația asta, locurile unde Ceaikovski a fost interzis.

      Nivelul tău intelectual se vede din ideile fixe pe care le ai, hai cu progresul!

    • Draggy pare imun la orice subtilitate, cu gandirea lui 100% doctrinara. Pacat ca nici o doctrina nu „are dreptate”, toate au defectele lor..

  3. Eu il vreau pe jador! 🤣🤣🤣