G4Media.ro

Mirabela Amarandei: ”Șefu’, ai văzut vreodată o prăbușire mai măreață?” (Zorba Grecul)

Mirabela Amarandei / Foto: Arhiva personala

Mirabela Amarandei: ”Șefu’, ai văzut vreodată o prăbușire mai măreață?” (Zorba Grecul)

Dacă aș fi scris acest text acum 2 săptămâni sau chiar săptămâna trecută, aș fi spus că trebuie făcute toate eforturile pentru întoarcerea elevilor și a profesorilor lor în sălile de curs. Că, odată continuat procesul de vaccinare a profesorilor și cu o bună organizare a revenirii în spațiul școlii din partea Ministerului Educației și, implicit, a inspectoratelor și a școlilor, am credința că e cea mai bună decizie care se poate lua.

Mi-e frică – cât de multe frici am încercat să gestionăm zilnic! – că azi nu mai pot spune același lucru. Lucrurile au evoluat în ultima vreme, iar situația nu pare să vină în sprijinul reîntoarcerii în siguranță la clasă. Din contra, aș putea spune: atât evoluția epidemiologică- prin apariția și multiplicarea în țară a cazurilor cu noua tulpină de COVID-19-, cât și inabilitatea guvernanților de a clarifica și de ajusta cadrul legal necesar menținerii unor restricții mai mult decât necesare, de a găsi și de a implementa la firul ierbii, în școli, cele mai bune soluții pentru revenirea în siguranță la clase, mă conduc la concluzia că reluarea cursurilor în format clasic ar fi o greșeală, în acest moment extrem de dificil.

Textul acesta nu e o pledoarie pentru menținerea cursurilor online, înțeleg bine costurile (non)educației online pe care le plătește fiecare copil, profesor și părinte zi de zi. Înțeleg pentru că văd la cei apropiați mie cât de mult îi afectează pe cei mici – sau mai mari – înstrăinarea de colegi și prieteni, de profesorii lor sau lipsa rutinelor sociale elementare. Văd cum se adâncește, chiar în momentul în care eu scriu aceste rânduri iar dvs. le citiți, prăpastia între săraci și bogați, între cei care au șansa unui profesor dedicat și cei care împart, în cel mai fericit caz, telefonul deștept sau calculatorul familiei cu frații mai mari. Ori, în cazurile deloc puține, între ”norocoși” și cei pentru care școala e deja realitatea îndepărtată de acum un an.

Înțeleg toate aceste costuri. Întrebarea mea este, însă, asta: suntem, cu adevărat, pregătiți, pentru momentul 8 februarie în clase? De la decidenți, la autorități și lideri locali, au făcut aceștia tot ce e necesar pentru ca elevii, profesorii și noi toți să ne simțim și să fim în siguranță? Îndrăznesc să speculez și un răspuns: nu.

Desigur, miniștii Sorin Cîmpeanu și Vlad Voiculescu pot să ne spună că situația epidemiologică situează localitatea X sau Y în scenariul verde. Dar cât de relevante sunt datele pe care se sprijină evaluarea, de vreme ce numărul testelor realizate parcă se subțiază pe zi ce trece? Și în ce măsură acest număr inacceptabil de mic de teste zilnice ne oferă o perspectivă corectă asupra situației de fapt? Însuși ministrul sănătății a contestat recent public relevanța testării.

Ne vor putea spune că se va testa în școli (cine o va face, nu știm; încă se aruncă pisica de la un ministru la altul), se va face, se va…., se va…. Dar cum anume s-a pregătit până acum momentul 8 februarie în clase?

Se discută din nou despre varianta scenariilor pe culori și a posibilității descentralizării deciziei la nivelul comunității locale. Dacă nu aș ști câteva persoane din grupul de decizie și buna lor credință, aș crede că varianta enunțată chiar de Președinte acum ceva timp nu este decât un virtuos exercițiu de pasare a responsabilității și de derobare de atributele funcției. De la intenție, la fapta în sine este, însă, cale lungă și multă muncă.

Experiența autonomiei locale în decizia privind deschiderea școlilor – sau suspendarea cursurilor – din toamna anului trecut s-a dovedit un fiasco la scurt timp după anunțul ministrului de la acea vreme, Monica Anisie. Ca urmare a escaladării situației epidemiologice, dar și a organizării defectuoase, elevii au revenit – unii, chiar după câteva săptămâni – în clasele virtuale. Ce ne face să credem că lucrurile vor sta altfel acum? Avem aproape un an de educație în pandemie, am învățat ceva în tot acest timp?

Citește pe Edupedu.ro analiza integrală realizată de Mirabela Amarandei, Cercetător doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este director al Direcției de Orientare Strategică și Politici Publice în cadrul Universității din București

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Nu-ti fie frica draga, are gigi24 un loc pentru toti astia ca tine.

    • Exact. Toti specialisti care scriu 2 pagini pentru o idee: Trebuie sa ne protejam cat mai bine in fata noilor date (tulpini). Dar nu se duce sa le explice si celor din horeca sau mai stiu eu cui. Ministrul sanatatii e de vina ca sute de tineri sunt in discoteci si la burgeri.. Asta e Romania. Nu e complicata.. e dobitoaca.

    • „Ăștia” suntem mulți. Dacă nu ai nimic de spus rațional ar fi bine să te abții să comentezi. Vrei să interferezi cu o altă lume față de cea căreia îi aparții. Nu strică puțin respect și ceva bun simț. Este jignitor folosirea apelativului „dragă” atunci când nu cunoști persoana. Dezgustător!

  2. Deschideti naibii scolile in Romania, altfel veti avea copii cu probleme sociale grave! Luati masuri sanitare stricte si priviti la alte state ale UE in care scolile sunt deschise in continuare. Se poate face scoala foarte bine si frumos daca autoritatile impun anumite masuri sanitare! Creati adrese de e-mail prin care sa-i informati pe parinti saptamanal despre cazurile noi din scoala. Deschideti scolile mai ales acolo unde nu exista focare de Covid sau nu sunt cazuri multe de infectari. Este pacat sa-i sacrificati pe toti elevii din zonele verzi. Aloooo…nea Catzache, Klaus si toti politticienii luati deciziile corecte!

    • Statul roman, ca orice stst esuat, nu e capabil sa impuna nimic. Doar ca nu stie cum s-o zica public. 🙁

      Ma gandesc ca doar Teodosie de la Constanta ar putea sa faca ordine printre ei. Cum a mai facut-o. Eu zic sa-l coopteze …

  3. Învățământul, educația ar trebui să fie o prioritate națională. Dar ce vezi în România ? Școli închise de aproape 1 an, un simulacru de învățământ on-line, profesori în șomaj de un an dar plătiți cu salariul integral, mall-uri, piețe, terase, pârtii de ski și alte asemenea – deschise și pline de oameni, cei mai mulți elevi. Plus lamentări ale profesorilor peste tot, că vai, ce periculos e la școală. E o rușine faptul că Ministerul Învățământului permite așa ceva.

  4. Oamenii astia nu se plictisesc sa tot bata pa-n piua pe acelasi subiect?
    Oare cucoana asta chiar nu si.a dat seama pana acum ca la 100 de parerologi care cer inchiderea scolilor exista alti 100 care cer deschiderea lor?
    Cu cat o tabara se chinuie mai mult sa-si argumenteze pdv, cu atat mai mult se inversuneaza tabara adversa.

    De-ar fi dupa mine n-as deschide nicio scoala atata timp cat 50% din cadrele didactice refuza vaccinarea.
    Sa faca scoala cu progeniturile Sosoacei, nu cu copiii oamenilor sanatosi la cap!!

  5. Hai, ca incep si eu ca @amicu, zau asa! Miza textului este „nu deschideti scolile”. Structura textului? Lipsa! Unde-a argumentele bazate pe parametri, nu pe impresii personale?!

    atât evoluția epidemiologică- prin apariția și multiplicarea în țară a cazurilor cu noua tulpină de COVID-19-, cât și inabilitatea guvernanților de a clarifica și de ajusta cadrul legal necesar menținerii unor restricții mai mult decât necesare – ce-i asta?!?!? Mai exact, se poate?

    Unde-i evolutia epidemiologica in date, coroborata cu un model de evolutie? Unde sunt ajustarile corecte ale legislatiei, in opinia autoarei, sustinute de argumente, pe articole de lege? Unde este scopul in raport cu care aserteaza autoarea necesitatea?!?
    Poate ca nu trebuie deschise scolile, dar teza autoarei nu e sustinuta de nimic factual verificabil. Doar perceptii si simplificari.

    Ideea principala a textului – „Mie mi se pare ca n-ar trebui deschise scolile”. Aha. Multumim frumos ca ne-ati impartasit intuitiile … 💙

    Vorba unui amic, „ce vă mai place cuvintele ….” 💡

  6. Textul scris de autoare este corect . Pandemia nu are inca sau nu poate fi inca incadrata in nici o tipologie, cu rezolvare cunoscuta si reala ,din punct de vedere medical . Fluctuatiile sunt prea mari , una este sa deschizi niste restaurante unde oamenii merg pe propria raspundere si alta este obligativitatea sustinerii cursurilor si a prezentei efective a elevilor . Deja scolile sunt mari focare de infectie . Wc -uri in fundul curtii , igienizare la standarde foarte joase iar pe linga toate acestea exista foarte multe cadre slab pregatite . Nu este momentul sa ne batem singuri cuie in talpa . Cine doreste sa invete poate cere ajutor daca nu are posibilitati materiale si sunt absolut convins ca se vor gasi bani pentru a fi ajutati . Lasati vechiturile , scolile infecte si reaua vointa a unora de a le aduce la standarde mai inalte . Ce naiba , oameni buni , trecem sau suntem in alt secol ?

    • Albinuțo, n-ai înțeles mare lucru.
      Probabil nu faci serviciu de la distanță simultan cu supravegherea a doi copii care se chinuie cu școala on-line (cele mai mișto sunt orele de sport). Nici n-ai văzut un copil de clasa zero zbătându-se să învețe scrisul sub supravegherea unei mame „pricepute la IT” care are drept job curățenia la școala din sat.
      Așa că „ciocul mic”!

    • Vad ca te superi usor ursulet – nataflet – cazuri particulare exista si in scolile la zi . Dar tu cred ca nu ai auzit de Gutemberg sau de a patra revolutie industriala – ramai la sat cu VVc-ul in fundul curtii . Si nu uita coceanul .

  7. De când cu acest COVID numai specialiști avem de care nu am auzit pana acum dar care își dau cu părerea la greu.Numai statisticieni,numai epidemiologi numai băgători de seama.Isi dau cu părerea pe toate subiectele dar ei habar nu au de nimic.Mai bine,ar face altceva ca la asta se pricepe și femeia de servici.Penibila individa.