Home » Articole » Mii de vehicule sunt blocate în porturile UE din cauza tarifelor impuse de Trump / Exporturile în SUA, în primele 6 luni, au scăzut cu 15,9% / ”Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu”

Mii de vehicule sunt blocate în porturile UE din cauza tarifelor impuse de Trump / Exporturile în SUA, în primele 6 luni, au scăzut cu 15,9% / ”Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu”

16 iul. 2025
Mii de vehicule sunt blocate în porturile UE din cauza tarifelor impuse de Trump / Exporturile în SUA, în primele 6 luni, au scăzut cu 15,9% / ”Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu”
Sursa foto: Hugo Gonçalves / Panthermedia / Profimedia
Ascultă articolul

Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, a devenit o parcare uriaşă, cu mii de automobile, camionete, camioane şi utilaje grele destinate exportului către SUA rămase pe loc, în contextul noilor tarife comerciale impuse de preşedintele american Donald Trump, transmite News.ro, care preia Reuters.

Potrivit datelor oficiale, în primele şase luni din 2025, exporturile de autoturisme şi camionete noi către SUA au scăzut cu 15,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderea s-a accentuat în luna mai, la o lună după ce Trump a anunţat introducerea tarifelor sub titulatura ”ziua eliberării”.

Exporturile de camioane şi utilaje grele – categorie care include tractoare şi vehicule de construcţii – au scăzut cu 31,5%. Aceste echipamente pot depăşi preţul de 100.000 de dolari, iar tariful de 25% impus de SUA a făcut ca transportul lor să devină neprofitabil.

Portul a transportat peste 3 milioane de vehicule la nivel global în 2024. Totuşi, ”perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”, au transmis oficialii portului într-un comunicat, subliniind că totul depinde de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA şi UE până la 1 august.

- articolul continuă mai jos -

Constructori auto europeni, precum Volkswagen şi Volvo, sperau la un acord până la expirarea termenului iniţial fixat de Trump, însă negocierile nu au dus la niciun rezultat concret. Înainte de mandatul lui Trump, exporturile auto către SUA erau taxate cu 2,5%, dar din aprilie, tariful a crescut cu încă 25%, ceea ce a dus la o majorare substanţială a preţului final al unei maşini de familie pe piaţa americană.

”Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde au existat valuri de adaptare, aici acţiunea a fost bruscă şi severă, chiar dacă fusese anticipată în discursurile politice”, a declarat Justin Atkin, reprezentantul pentru Regatul Unit şi Irlanda al portului Anvers-Bruges.

Portul nu a oferit un număr exact al vehiculelor blocate, însă a precizat că este vorba de mii de unităţi. În plus, sunt semne că tot mai multe automobile chineze sunt depozitate în port, un posibil semn al redirecţionării fluxurilor comerciale în contextul tensiunilor comerciale dintre Beijing şi Washington.

În paralel, problemele din Marea Roşie, precum şi dimensiunile tot mai mari ale navelor din flota globală, au dus la întârzieri în descărcarea containerelor – media de staţionare a crescut la opt zile, faţă de cinci în mod normal.

SUA reprezintă al doilea cel mai important partener comercial pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit. Există indicii că şi exportatorii americani grăbesc livrările, anticipând posibile măsuri de retorsiune din partea UE. În prima jumătate a anului, volumul importurilor din SUA a crescut cu 17%, în special pe fondul livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate.

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.