G4Media.ro

Marius Vasiliu, fost secretar de stat USR, despre schimbările pe care România…

sursa foto: Facebook

Marius Vasiliu, fost secretar de stat USR, despre schimbările pe care România vrea să le opereze în PNRR: ”România nu poate elimina reforme de bază cum ar fi pensiile speciale sau salarizarea/ Cea mai bună opțiune: Implementarea PNRR așa cum a fost aprobat”

Marius Vasiliu, fost secretar de stat USR în Ministerul Fondurilor Europene, a publicat, sâmbătă, un mesaj prin care critică schimbările pe care România vrea să le opereze în PNRR.

  • Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat că România va trimite propunerile de modificare a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) până în 30 aprilie, iar propunerea finală avansată de țara noastră va veni inclusiv în funcție de recomandările primite din partea Comisiei Europene, se arată într-un comunicat de presă de sâmbătă. Printre schimbările anunțate sunt introducerea de vouchere pentru instalarea panourilor fotovoltaice, metrou spre Otopeni și eliminarea procentului de 9,4% din Produsul Intern Brut şi înlocuirea cu includerea unei reguli de indexare care să fie în conformitate cu obiectivele de stabilitate financiară a cheltuielilor cu pensiile, ca procent din PIB. Citește toate detaliile aici.

Marius Vasiliu susține că modificările la PNRR pot fi făcute doar într-un cadru foarte strâns ”reglementat printr-un ghid al Comisiei Europene, publicat la începutul anului și care vizează ambele componente: și modul de ajustare și introducerea REPOWEREU”.

Vasiliu susține că România nu poate elimina reforme de bază cum ar fi pensiile speciale sau salarizarea și nu poate invoca războiul drept pretext pentru nerespectarea jaloanelor.

  • ”Cea mai bună opțiune la îndemînă pentru România este să continue implementarea PNRR așa cum a fost el aprobat, cerînd finanțare suplimentară din împrumuturi (care în primul rînd sînt la dobînzi net avantajoase și nici nu se vor duce ca cele pe care le face MF la dobînzi de cămătari pentru finanțarea obezității statutului), atît pentru diferențele de cost cît și pentru suma pe care ar trebui să o reducă din granturi ca urmare a creșterii PIB din 2021”, a comentat fostul secretar de stat.

Mesajul publicat de Marius Vasiliu:

”E fenomenal omul. Într-un fel. Pentru că altfel nu înțeleg de ce se umple de penibil. Acum invocă războiul pentru prostiile pe care ar vrea să le trimită la Bruxelles pe modificărilela PNRR.
Modificările pot fi făcute într-un cadru foarte strîns, reglementat printr-un ghid al Comisiei Europene, publicat la începutul anului și care vizează ambele componente: și modul de ajustare și introducerea REPOWEREU.
Zice Ghidul și de ce a afectat răboiul și cînd poate fi invocat.

N-are nici o legătură cu ce am văzut în declarația lui Boloș care merge pe aceeași strategie pe care a folosit-o la broșura din campania electorală din 2020 căreia i-a spus PNRR. Zice baronul, bagă. Ce contează că cu cît întîrzie modificarea cu atît scad șansele de a mai lua vreun euro din cele 2 cereri de pe 2023, adică CP3 și CP4.

Dar să revenim, iată ce zice Ghidul Comisiei și încep cu Concluziile:

Ro nu poate elimina reforme dintre cele structurale – pensii speciale, salarizare, etc

Ro nu este nevoită și nu poate invoca nici războiul ca să elimine dintre reformele, jaloanele și țintele asumate din cauza diminuării alocării de granturi (cele 2 mld de euro), putînd să ceară împrumuturi pentru ele. Ba chiar pot fi crescute.

Modificările nu pot să afecteze reformele corelate cu recomandările de țară și nici țintele de verde și digital. Această precizare se repetă de cîteva ori în cuprinsul ghidului.

Ro nu poate folosi RePower eu ca pretext pentru introducerea sistemelor de irigații, orice modificare a Planului trebuie să nu modifice țintele de verde și digital.

Cea mai bună opțiune la îndemînă pentru Ro este să continue implementarea PNRR așa cum a fost el aprobat, cerînd finanțare suplimentară din împrumuturi (care în primul rînd sînt la dobînzi net avantajoase și nici nu se vor duce ca cele pe care le face MF la dobînzi de cămătari pentru finanțarea obezității statutului), atît pentru diferențele de cost cît și pentru suma pe care ar trebui să o reducă din granturi ca urmare a creșterii PIB din 2021.

Însă daca ne uitam si la retorica de cum că UE e de vină, tind să cred ca e vorba de o atitudine antieuropeana mascata. La nivelul declarativ oficial, formal, e cu sus UE. Dar ei de fapt lucreaza invers. Creeaza în mod conștient așteptări electoratului pentru ca mai apoi să spună că e vina UE. La fel vor face și cu PNRR, cînd le va spune (repeta în unele cazuri) Comisia “Pas”.
***

Sinteză detaliu, dacă vreți să știți mai multe:

Ghidul are 2 părți în care explică procesul de modificare a prevederilor actuale (partea I) și modalitățile de pregătire a capitolelor prin care vor fi adăugate măsurile ref RePower Eu (partea a II-a)

Mai specifică care sînt informațiile pe care Statele membre trebuie să le trimită COM cu privire la motivele, obiectivele și natura schimbărilor dorite în Planuri, schimbări care trebuie să țină cont de niște principii enumerate:

Prioritatea principală rămîne accelerarea implementării măsurilor din Planurile deja aprobate, și concentrarea eforturilor pentru depunerea cererilor de plată la timp, sens în care trebuie ca reformele și investițiile să fie făcute cu încadrarea în termenele din calendarul agreat.

Accentul trebuie de asemenea pus pe măsurile care sînt deja în curs de implementare cu șanse de finalizare pînă în 2026, iar intențiile de modificare să ia în calcul impactul asupra fluxului de plăți,

Planurile modificate cu măsurile RePower trebuie prezentate pînă cel mai tîrziu la sfîrșitul lunii aprilie 2023. Toate modificările vor fi făcute printr-un singur addendum

Modificările nu pot să afecteze reformele corelate cu recomandările de țară și nici țintele de verde și digital. Această precizare se repetă de cîteva ori în cuprinsul ghidului.

Pentru ORICE modificare a planurilor inițiale, chiar și pentru cele care se referă exclusiv la adăugarea măsurilor RePower, se vor parcurge aceleași etape ca la procesul initial de evaluare cu o nouă decizie de aprobare, inclusiv financiară, noi aranjamente operaționale, un nou calendar, etc, existînd inclusiv obligația de organiza consultări publice pe subiectul propunerilor de modificare, cu punerea la dispoziție

Tocmai date fiind aceste proceduri și riscurile evidente, Statele Membre trebuie să aibă un dialog informal cu COM înainte de a trimite propunerile de modificare pentru a analiza șansele ca aceste propuneri să fie acceptate în timp util.

În cazul în care se vor solicita și modificări ale măsurilor inițiale, propunerile trebuie făcute cel mai tîrziu la 31.08.2023, altfel nu există nici o garanție că procesul de evaluare și aprobare să fie finalizat la timp pentru a putea semna noile acorduri financiare pentru granturi și împrumuturi pînă la sfîrșitul anului. Caz în care SM riscă și diminuarea cu 30% din suma alocată (granturi+împrumuturi)

Tot pînă la sfîrșitul anului SM pot cere suplimentar împrumuturi pentru a-și susține modificările prin care adaugă țintelor și jaloanelor inițiale sau pentru situațiile în care li s-au redus alocările pe granturi (cazul Ro). Practic nu e nevoie să se renunțe la reforme, ținte și jaloane odată cu diminuarea cu cele cca 2 mld de euro pe care Ro trebuie să le taie din granturi. De altfel, COM chiar încurajează această abordare sugerînd ca alternativă în ultimă instanță susținerea diferențelor din fonduri naționale.

Poate fi solcitată și prefinanțare aferentă alocării suplimentare a RePower. 20%, în două tranșe. Prima, în două luni de la aprobare modificărilor. A doua în două luni după decizia de aprobare – CID.

Despre război:

Cu privire la la modificările de ținte și jaloane care ar fi fost afectate de creșterea prețurilor cauzată de efectele războiului din Ucraina – costuri materiale de construcții, afectarea lanțului de aprovizionare, etc., SM într-adevăr nu trebuie să furnizeze dovezi în acest sens, dar nici nu este suficientă doar invocarea acestora, ci trebuie să demonstreze impactul concret al acestora asupra măsurilor, țintelor și jaloanelor.

„For example, Member States do not need to provide evidence for the occurrence of widely known circumstances (e.g., shortages in supply chains) but should provide specific information on the impact of those events on the measures and on the concrete milestones and targets”.

Sînt date și cîteva exemple cu privire la tipurile de modificări ce pot fi cerute dar și cu privire la tipurile de informații ce trebuie furnizate de către SM:

Dacă modificarea vizează numărul de clădiri de reabilitat energetic ca urmare a creșterii prețurilor la materialele de construcții. Pentru a-și susține propunerea, SM trebuie să prezinte dovezi referitoare la inflația în sectorul respective, aînd la dispoziție fie reducerea numărului de clădiri, fie cere eliminarea în totalitate a măsurii, fie solicită alocare suplimentară din împrumuturi, dar în toate situațiile trebuie să prezinte și o estimare a costurilor.

Propunerea vizează renunțarea la o investiție ce presupune un super-computer, investiție ce nu mai poate fi realizată fiind invocate probleme în aprovizionarea cu semi-conductori. Propunerea trebuie să fie însoțită de dovezi cu privire la încercările autorităților de a procura acele produse, respectiv dovada eșecului acestor incercări.

A fost identificată o soluție mult mai eficientă dpdv al costurilor și eficienței modului de construire a unui hub de transport, și este necesară modificarea specificațiilor tehnice relevante care au corespondent în jaloane.
Pentru aceasta este nevoie de o notă de explicații care să include tipul de analiză făcută și din care a rezultat că noua metodă este mai eficientă în atingerea cel puțin a acelorași rezultate. Aceleași obligații se regăsesc și in cazul în care se invocă costuri mai mari pentru soluții mai avantajoase dpdv al eficienței.
***

Referitor la REPOWEREU:

Și apropo de irigațiile lui Boloș un fel de lait motiv care revine într-o parodie, COM oferă și exemple despre măsuri aferente RePowerEu ce pot fi incluse în Planuri:
(a) îmbunătățirea infrastructurii și instalațiilor energetice pentru a satisface nevoile imediate de securitate a aprovizionării cu gaz, inclusiv GNL, în special pentru a permite diversificarea aprovizionării în interesul Uniunii în ansamblu;
(b) creșterea eficienței energetice a clădirilor și a infrastructurii energetice critice, decarbonizarea industriei, creșterea producției și a absorbției durabile de biometan, hidrogen regenerabil sau fără fosile și creșterea ponderii și accelerarea implementării energiei regenerabile
(ba) rezolvarea sărăciei energetice
(bb) stimularea reducerii cererii de energie
(c) rezolvarea blocajelor interne și transfrontaliere de transport și distribuție a energiei, sprijinirea stocării energiei electrice și accelerarea integrării surselor de energie regenerabilă și sprijinirea transportului cu emisii zero și a infrastructurii acesteia, inclusiv a căilor ferate.
(d) Sprijinirea obiectivelor de la literele (a), (b), (ba), (bb) și (c) printr-o recalificare accelerată a forței de muncă către competențe ecologice și competențe digitale aferente, precum și sprijinirea valorii lanțuri de materii prime critice și tehnologii legate de tranziția ecologică.
Sînt oferite pentru investiții digitale relevante pentru obiectivele REPowerEU pe care trebuie să le propună SM:
• digitalizarea rețelelor energetice, inclusiv rețelele inteligente;
• Implementarea de contoare inteligente, încărcare inteligentă, sisteme de management inteligent și senzori cuplate cu lucrări de renovare a eficienței energetice;
• neutralitatea climatică a centrelor de date și rețelelor și reutilizarea căldurii reziduale ale acestora;
• Securitatea cibernetică pentru sistemul energetic, vitală din perspectiva securității aprovizionării;
• Infrastructuri de date pentru a permite o dezvoltare pe scară largă a răspunsului la cerere (de exemplu, cu spațiul european comun de date energetice) și stocarea energiei;
• Măsuri pentru digitalizarea transporturilor care sunt parțial dedicate reducerii emisiilor de GES;
• Măsuri de digitalizare a procesării granturilor pentru renovări în eficiență energetică;
• Măsuri de digitalizare a sistemelor de asigurări sociale care să permită identificarea corectă a gospodăriilor aflate în risc de sărăcie și modularea intensității ajutorului financiar;
• Competențe digitale sau aplicații pentru abilitarea consumatorilor de energie.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...