G4Media.ro

“Legea Uber”, care amână autorizarea platformelor de ridesharing până în februarie 2020,…

“Legea Uber”, care amână autorizarea platformelor de ridesharing până în februarie 2020, a fost promulgată de președintele Iohannis

Legea care amână autorizarea platformelor de ridesharing (Uber, Bolt, Taxify, Clever) până în februarie 2020 a fost promulgată, joi, de președintele Klaus Iohannis, potrivit unui anunț al Administrației Prezidențiale.

Actul normativ prorogă astfel prevederile unei ordonanțe de urgență, adoptată de Guvernul Dăncilă la finalul lunii iunie și care a intrat deja în vigoare de la 1 noiembrie.

Potrivit ordonanței, de la 1 noiembrie 2019 puteau să-și desfășoare activitatea doar aplicațiile de transport alternativ care au primit avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și doar șoferii autorizați de către Autoritatea Rutieră Română. Cum lucrurile nu au mers ca unse, iau autorizarea platformelor și a șoferilor a întârziat, Parlamentul a adoptat pe 22 octombrie proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței de urgență 49/2019, iar prin intermediul unui amendament a împins până în februarie 2020 termenul până la care aplicațiile precum Uber, Bolt, Clever sau Yango, precum și șoferii acestora, se pot autoriza.

„Persoanele fizice şi juridice care derulează operaţiuni ce intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de o perioadă de tranziţie până la data de 1 februarie 2020”, scrie în amendamentul aprobat de Parlament.

Alte amendamente adoptate:

  • Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni, cum era prevăzut în OUG.
  • În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România.
  • Deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă este eliberată numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Prin urmare, șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului.
  • Operatorul platformei digitale are obligația să achite la bugetul de stat o taxă în valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni.

Numai că, surpriză, legea adoptată pe 22 octombrie de Parlament nu a fost trimisă la Cotroceni spre promulgare înainte de intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, adică înainte de 1 noiembrie. Prin urmare de la 1 noiembrie șoferii, care lucrau pentru aplicațiile de ridesharing și care nu respectau noile reguli sau nu erau autorizați, puteau fi sancționați cu până la 9.000 de lei, riscând inclusiv reținerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.

Ce condiții au fost nevoiți să respecte de la 1 noiembrie și până la intrarea în vigoare a legii promulgate de către președintele Iohannis platformele de transport alternativ în privința mașinilor și a șoferilor:

Autoturismele care desfăşoară transport alternativ:

  • nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
  • au maxim 5 locuri
  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.

Șoferii:

  • să aibă cel puțin 21 de ani
  • să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani

Câți șoferi ai aplicațiilor de ridesharing au obținut atestat professional și autorizație până la 1 noiembrie

La 1 noiembrie, erau în lucru la ARR 1.181 de dosare pentru eliberarea atestatului profesional și peste 7.400 de dosare pentru eliberarea copiei conforme.

Potrivit legii care tocmai a fost promulgate de președinte, „copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ se eliberează, conform cererii operatorului de transport alternativ, pentru o perioadă de 1 an, 2 ani sau 3 ani (…) după achitarea de către operatorul de transport alternativ a unui tarif de 100 lei pentru fiecare an/fracţie de an corespunzător perioadei de valabilitate a acesteia”.

ARR a început să primească dosare pentru eliberarea autorizației și a copiei conforme începând cu 26 august. Până la 1 noiembrie fuseseră eliberate:

  • 14.165 de certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul în regim de închiriere
  • 3.815 de copii conforme ale autorizației de transport alternativ eliberate

Potrivit datelor ARR transmise la solicitarea G4Media, la 1 noiembrie erau în lucru:

  • 1.181 de dosare în vederea eliberării certificatului de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul în regim de închiriere
  • 7.415 de dosare în vederea eliberării de copii conforme

Potrivit ARR eliberarea acestor acte a durat între 2 și 10 zile, iar până pe 20 septembrie au fost depuse puține dosare.

Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor, cei de la Clever au obținut aviz tehnic definitiv de funcționare, la fel și BlackCab, în timp ce Uber și Bolt au primit aviz tehnic provizoriu. Yango nu apare deocamdată pe lista Ministerului Comunicațiilor ca având orice fel de aviz.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Sunt zeci de mii de șoferi colaboratori ai acestor platforme și doar câteva sute s-au pus în legalitate. Rușine Orban impostorule !

    • Buna seara. Articolul a fost actualizat cu cifrele exacte.
      Până la 1 noiembrie fuseseră eliberate, potrivit datelor ARR:
      – 14.165 de certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul în regim de închiriere;
      – 3.815 de copii conforme ale autorizației de transport alternativ.
      Probabil intre timp o parte din aceste dosare au fost si ele solutionate.

  2. Deja nu o sa mai votez cu iohanis, pai eu înlocuiesc mașina taxi cu una euro 6,masina străină cu bani împrumutați, am atestat, psihologic, fisa medicala,cazier, certificat fără datorii la buget, aparat nou de taxa legat online cu finanțele, metrologie, agreare taxi, asigurare, culoare galbena, asigurare bagaje și persoane, stație, antena, contract dispecerat, lista tarife, ecuson, și asa mai departe și trebuie sa aștept schimbarea autorizației și bulinele doua luni pana se mișcă în primărie, pana atunci plătesc carte de munca, dispecerat și altele, dacă a-și ieși la treaba, mi se rețin plăcuțele, autorizația se anulează și amenda, ca pe noi ne poate arde și politia locala si alții merg de ceva timp fără nimic, mașini de 2lei,poluante,cu geamuri fumurii și spălate zilnic pana se duce vopseaua și sunt ok, nu e corect…

    • Subscriu,la cele spuse. Unde mai pui că mulți dintre uberişti lucrează la stat,adică bugetari.

    • Faptul ca se cere „certificat fără datorii la buget” este o aberatie !

      Pai asta e o dovada ca statul nu vrea sa te lase sa itti achiti datoriile !

      Cum poti sa ti le achiti daca nu poti munci ?!

      Daca as fi avocat as face plangere la Curtea Constitutionala! Mi se incalca dreptul la munca !

  3. După 1 Feb, o sa ceară scutire de taxe, că sa fie bineee……?

  4. Ghinion, parlamentul si presedintele care a semnat legea au prelungit termenul de ilegalități.
    Probabil veti spune : da, comentează un taximetrist.
    Dupa cum scrie si in material, timpul de eliberare CC de catre arr a fost in medie de 10 zile. Og 49 a lăsat 4 luni tmp de intrare in legalitate.
    4 luni dupa 5 ani in care au facut taxi absolut toti care au vrut, fara acte fara casa de marcat.
    In tot acest timp guber a luat comision 25 % din orice cursa fara a plati 1 leu impozit la stat.
    Suntem o colonie si asa vom ramane.
    Suntem o colonie de buna voie care legalizam golirea romaniei de bani.
    Retineti! Nu ne pasa, nici o platforma nu este romaneasca.
    Dupa lemn gaz, petrol si industrie alimentara urmeaza transporturile. Suntem romani dar nu mai avem nimic romanesc.