G4Media.ro

Le Monde, editorial dur despre degradarea libertăţii presei în Ungaria și Polonia…

Le Monde, editorial dur despre degradarea libertăţii presei în Ungaria și Polonia sub ochii UE

Un editorial asumat de redacția ziarului francez Le Monde acuză ”reculul pluralismului media la Budapesta şi la Varşovia, care se face în faţa ochilor unei Uniuni Europene în mare măsură neputincioase”.

  • Editorialul Le Monde integral, tradus de Rador:

E în joc libertatea presei, ca şi restul statului de drept în Ungaria şi în Polonia: o degradare pe care nimic pare că nu poate să o oprească. La aproape două luni după acordul smuls la Bruxelles pentru a institui un regim de sancţiuni financiare în caz de încălcări ale statului de drept, derivele continuă la Budapesta şi la Varşovia.

În Ungaria, care apare ca un trist model în domeniu, Klubradio, principalul post de radio independent, reputat pentru libertatea cuvântului şi pentru criticile sale la adresa puterii, a pierdut recursul în faţa justiţiei și trebuie să își înceteze emisia. După mai bine de zece ani de piedici administrative, postului i s-a retras sub pretexte iluzorii licenţa de către Consiliul pentru media, un organism aflat în mâinile unor apropiaţi ai prim-ministrului naţionalist, Viktor Orban.

Miercuri, 10 februarie, o imagine înfricoşătoare i-a întâmpinat pe cititorii media private poloneze: pagini negre, destinate să arate „cu ce ar semăna o lume fără media independente”. Circa 50 de organe de presă au vrut să protesteze în acest fel contra unui proiect de lege al guvernului care urmăreşte să taxeze încasările din publicitate, ceea ce le va lipsi de resurse cruciale. Deoarece Polonia, ca şi Ungaria, aplică aceeaşi metodă pentru a slăbi treptat pluralismul presei: să retragă publicitatea de stat din toate media care deranjează, să supună audiovizualul public, să închidă ultimele organe independente sau să determine cumpărarea lor de către apropiaţi ai puterii.

Aplicată în Ungaria din 2010, metoda a reuşit să ducă la existența unei singure televiziuni cu adevărat independente, RTL, care nu rezervă decât o parte foarte limitată programelor de informare, şi un singur cotidian de opoziţie, Nespszava.

Situaţia nu este încă la fel de rea în Polonia, dar cumpărarea în decembrie 2020 a primului distribuitor de presă, ca şi a imperiului presei regionale Polska Press de către gigantul naţional al energiei PKN Orlen, al cărui consiliu de administraţie este dominat de apropiaţi ai partidului de la putere, Dreptate şi Justiţie (PiS), arată că ţara merge pe aceeaşi cale.

Nerespectarea deontologiei

În ambele ţări, Viktor Orban şi Jaroslaw Kaczynski dau asigurări că politica lor urmăreşte să „reechilibreze” tratamentul media. Este totuşi suficient să te uiţi la canalul lor public de televiziune pentru a vedea că rezultatul nu are nimic de a face cu jurnalismul. Timp redus acordat exprimării opoziţiei, absenţa totală a criticii la adresa puterii, atacuri defăimătoare contra tuturor „duşmanilor publici” precum Comisia Europeană sau magistraţii independenţi… Aceste practici nu respectă principiile deontologice de bază şi se dedau la manipulări grosolane.
Întărit de retragerea marilor grupuri media occidentale, reculul pluralismului a avut loc în faţa ochilor unei Uniuni Europene în mare măsură neputincioase. Mecanismul de sancţiuni adoptat în decembrie 2020 la Bruxelles, din păcate, nu a integrat explicit pluralismul media în definiţia statului de drept. El constituie totuşi unul dintre angrenajele lui esenţiale.

În acest peisaj îngrijorător, Internetul rămâne încă pe moment un spaţiu al libertăţii care trebuie păstrat neapărat. În spatele abonamentelor plătite care îi protejează, jurnaliştii unguri şi polonezi pot spera să-şi poată continua munca. Dar pentru cât timp?

Traducere Rador: Gabriela Sîrbu

Foto: Foto: Prim-ministrul maghiar, Viktor Orban, și omologul său polonez, Mateusz Morawiecki / Sursa: Facebook

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

16 comentarii

  1. Apropo de pluralismul media imi amintesc poze cu standurile de presa pe prin diferite locuri din Franta in ziua turului doi al alegerilor din Franta din 2017…

  2. Ordinea in care se publica obligatoriu stiri negative despre anumite tari pe siteul neomarxist:
    1. Ungaria
    2. Rusia
    3. Polonia
    4. China…

    … Romania

    • Pai si atunci ce cauti pe un site ‘neomarxist’ puisor?
      Sau intr-o tara care macar formal respecta libertatea presei si a opozitiei politice.

      In paradisurile pe care le-ai enumerat nu vei avea probleme cu pareri diferite prin media – exista un singur adevar, cel de stat.

      Banuiesc din exprimare ca esti prea tanar ca sa fi prins comunismul in Ro sau sa intelegi conceptele alea papagalizate de marxism si ineptia asta de wet blanket neomarxism.

      Unii dintre noi am prins inca perioada cand parintii nostri ascultau Europa Libera cu urechea lipita de radio si vorbeau in soapta in propria casa. Totul ca sa mai prinda un pic de adevar in ceata propagandei de stat.

      Da, UE e mult prea slaba si poate chiar impotenta cand e vorba de sanctiuni pentru regimuri autocrate.
      De ani de zile nu sunt in stare sa taie teava cu bani europeni pentru Orban – care pe langa alte mizerii fura cu succes inclusiv banii mei platiti ca taxe.
      OLAF se misca ca melcul, si cand termina o ancheta nu se intampla nimic. Ginerele lui Orban e tot liber si tot conectat la teava cu bani europeni.

  3. Lasa ca e mai simplu sa te uiti ce se intampla in alte tari sa nu iti explodeze cine stie ce bomba la redactie sau sa te viziteze cine stie ce saudit.
    Gorbaciov a decis ca nu mai e bun comunismul si la scurt timp Ceausescu e executat.
    Zilele astea la Bruxelburg se infiereaza tot ce nu corespunde politichiei de la centru.
    Azi primesti presa libera, maine primesti portia de musulmani ca asa doreste centrul.
    Daca nu esti de acord esti extremist sau contra statului de drept.
    Doar metoda si limbajul sau schimbat de la Moscova la Bruxelburg.
    Oare istoria se repeta in diferite forme la nesfarsit?

    • Bah de unde ați venit toți bombastici ăștia p G4 media, toți conspirationistii AUR, numa retadati inclusiv tu amice, că e plina rubrica de apocaliptici care văd în degradare a presei din cele 2 tari o „conspirație masonica” sau mai rău ” directive de la UE ” . TREZITI-VA ba ! In țările astea doua libertate de expresie o ia la vale și voi vedeți extratereștrii

  4. De ce e neo-marxist g4media? Marxismul e de stanga, g4media e inclinat spre partidele de dreapta. Arunci cu vorbe pe care nu le intelegi.

    Iar Ungaria, Rusia, Polonia si China – numai democratii nu le poti numi.

    • Lasa ca RO e democratic:)))))

    • Istvane, daca nu iti place Romania, ce faci pe aici? Du-te nene la fratii tai slavi, Coreea de Nord pare sa fie pe placul tau. ce crezi ca realizezi scriind pe site ca g4media? Romanilor nu le-a placut si nu le va place niciodata mujicul rus, crezi ca vei schimba ceva?

      Va dati mari cu bombe, rachete, tancuri … asa si? Traiti ca ultimii rahati sarantoci pe planeta asta. In loc sa va faceti o economie buna, un sistem medical, de pensii care sa va asigure un trai frumos, o tineti langa cu mama rusie si cu marea victorie de acum 80 de ani (unde apropo v-ati omorat ca prostii ca numai razboi inteligent nu ati dus – unul avea pusca fara gloante, altul avea gloantele … care ramanea lua pusca sau gloantele celuilalt – si asa ati ajuns la 20 de milioane de morti – inteligent, este?). Nu va pasa nici de propriul popor, mama rusia sa traiasca.

      Hai, mergi in pace si lasa-ne, noi nu vrem sa traim ca voi in scalvie putineasca.

    • Citez, de aici:

      „Since the very beginning of the website we started implementing grants. The first one was the project called ”State capitalism”, funded by the Democracy Fund. During this project, we documented the activity of the companies established by the municipalities from Romania – a new trend that proved detrimental to the market economy.

      Another project, in collaboration with IPP (Public Policies Institute – NGO) was ”CSOs task force for counteracting fake news in Romania” and was financed by the US Embassy Bucharest. We published on G4Media.ro 44 articles related to disinformation and propaganda campaigns. We also published a study about this phenomenon and organized two public debates.

      In 2019 we started a new project called ”TREND – TineRi Educați, Nu Dezinformați” (TREND – Educated Youngsters) in partnership with Centrul European pentru Educație și Cercetare Juridică (ECLER). The project was funded by the Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (Civil Society Development Foundation). We run classes for students and wrote a syllabus about the disinformation campaigns.

      Another project we run was monitoring the electoral campaign for the European Parliament in spring 2019. The project, funded by the Konrad Adenauer Foundation, aimed at monitoring the media behavior of the main political actors during the campaign, how the media covered the campaign and how the media regulators did their job. We had another similar project funded by KAS in 2020, during the general election.

      We also run a project financed by the Representation of the European Commission in Romania. We published 24 articles on G4Media.ro and our social media accounts about how the European funds were used in Romania, both by the public and the private sector.”

      Vezi finantatorii. Inca-ti mai sustii prostia cu inclinatia spre dreapta?

      🙂

  5. În paradisul democratic din occident dacã scrii un articol despre lmbtq,sau legãtura intre criminalitate si ,,noii europeni ” sã nu mai pomenesc de orice care are legãturã cu evreii n-o sã gãseşti pe nimeni care sã-l publice si dacã totusi ai reusit atunci devii paria,te -ai terminat si profesional si politic si social.Oamenii îsi pierd locul de muncã ptr cã au altã pãrere decît main stream ,se bagã pumnul în gura oricui pe social media si atunci ei dau lectii de liberã exprimare altor tãri??Hai sã fim seriosii!Dacã nu te încadrezi în tiparul lor esti stigmatizat esti izolat si atacat prin toate metodele.În Ungaria n-a fost închis sau bãtut nimeni ptr opinia lui dar în Germania ,Olanda,Franta,Belgia ,Anglia da.Si chiar si în România.(august)În Germania este persecutat un partid Afd care vrei nu vrei îti place sau nu dar reprezintã în parlament votul a milioane de germani.Despre ce vorbim???

    • ai dreptate, insa nu amesteca articolele si nu gasi scuze la ce se petrece acum in tarile sus numite in articol. Ai tendinta sa spui „daca in occident e rau, atunci e peremis si la noi sa fie rau”(pe vremea lui Ceasca era o vorba „va plangeti de drepturile omului in Romania, pai si voi va bateti negrii”.

      In ambele parti lucrurile o iau razna, si asta trebuie sa fie punctul nostru de atac – liberatatea presei si oprirea culturi nihiliste (te distrug finaciar, social, etc, iti pierzi slujba, etc daca indraznesti sa spui ceva negativ despre anumite idei asa-numite „progresiste’ – sunt progresiste, insa nu trebuie luate in sens marxist „cine nu e cu mine, e impotriva mea”).

    • ditto.
      K zoli apreciez totusi un punct de vedere contrar daca e argumentat.
      Cu aceleasi observatii care au fost scrise in comentariul precedent.

      Nedreptatile cauzate de ineptiile ‘pc culture’ si ‘cancel culture’ in Europa Vestica nu justifica ce se intampla in Ungaria.
      Ambele sunt un atacuri la adresa libertatii individuale si abuzuri antidemocratice.

  6. Deci ,posturi TV de stanga in Ungaria: RTLKLUB-detinut de Bertelmanns,ei detin 90 lá suta media din Germania,
    ATV-de stiri, stanga
    N1TV
    Ziare de stanga:168ora,HVG,MAGYAR NARANCS,BLIKK,NEPSZAVA
    Siteuri de stanga,:444.HU,24.HU,INDEX.HU,TELEX,HU,AZONNALI.HU,NYUGAT.HU,…….ETC sunt inca .
    Deci,concluzie,stangistii,neoliberalii de lá LeMonde nu se intereseaza,mint,iar G4 face copypaste….rusine

    • ILIBERAL bine punctat si asi mai putea adãuga încã 15 -20 de dreapta si toatã lumea sare peste faptul cã Klub Rádio pînã la urmã a încãlcat legea cea ce nici ei nu contestã.Cînd pe vremea guvernului socialist al lui Gyurcsány oligarhii de stinga au pus mîna pe Hír Tv si Magyar Nemzet traditional de dreapta UE tãcea,cind Gyurcsány prin ordin de guvern a interzis ca guvernul sau firmele de stat sã facã anunturi în media opozitiei UE tãcea la fel si a tãcut si la reprimarea brutalã singeroasã a manifestatiei antiguvernamentale din 2006 Budapesta .Lucruri interesante si si ciudate.

  7. ILIBERAL bine punctat si asi mai putea adãuga încã 15 -20 de stînga¹ si toatã lumea sare peste faptul cã Klub Rádio pînã la urmã a încãlcat legea cea ce nici ei nu contestã.Cînd pe vremea guvernului socialist al lui Gyurcsány oligarhii de stinga au pus mîna pe Hír Tv si Magyar Nemzet traditional de dreapta UE tãcea,cind Gyurcsány prin ordin de guvern a interzis ca guvernul sau firmele de stat sã facã anunturi în media opozitiei UE tãcea la fel si a tãcut si la reprimarea brutalã singeroasã a manifestatiei antiguvernamentale din 2006 Budapesta .Lucruri interesante si si ciudate.

  8. Reuters a publicat cu cateva zile in urma un imens fake news vis a vis de Ungaria, implicand in minciuna si CE.
    Cum era de asteptat, minciuna a fost raspandita in toata reteaua leftarda, inclusiv aici, unde comentariile au fost atent filtrate.
    Culmea, acum Reuters refuza dreptul la replica a guvernului ungar, iar la fel de leftardatul Le Monde nu se da de ceasul mortii sa apere dreptul la opinie a unei institutii calomniate.
    Dubla masura neomarxist-cominternista.
    Detalii aici:
    https://rmx.news/article/article/reuters-article-about-alleged-corruption-snowballs-in-hungary-s-left-wing-press