G4Media.ro

Ioan Marcel Boloș, candidat la funcția de ministru al Fondurilor Europene, validat…

Ioan Marcel Boloș, candidat la funcția de ministru al Fondurilor Europene, validat în comisiile parlamentare / Ponta și Teodorovici au votat „pentru” / Boloș: Anul care urmează este plin de greutăți din cauza riscului de dezangajare de fonduri, de 3,2 miliarde de euro

Comisiile reunite pentru afaceri europene ale Senatului și Camerei Deputaților au dat aviz favorabil numirii lui Ioan Marcel Boloș pentru funcția de ministru al Fondurilor Europene.

Avizul comisiilor, care este consultativ, a fost dat cu 21 de voturi „pentru”, patru voturi „împotrivă” și șase abțineri. Liderul Pro România, Victor Ponta, și ministrul demis al Finanțelor, Eugen Teodorovici, au votat „pentru” validarea lui Boloș.

După vot, Marcel Boloș a promis că, în calitate de ministru, va avea o consultare permanentă a Parlamentului.

Audierea candidaţilor propuşi pentru funcţii de ministru în Guvernul Orban în şedinţe comune ale comisiilor din Parlament începe marţi, la ora 9.00, opt miniştri fiind aşteptaţi să răspundă întrebărilor senatorilor şi deputaţilor în vederea obţinerii avizului. Ioan Marcel Boloş, candidat la funcţia de ministru al Fondurilor Europene, a fost primul audiat. Premierul desemnat, Ludovic Orban, este prezent la audieri.

Ioan Marcel Boloș, principalele declarații:

Am început activitatea în domeniul fondurilor europene în 2008 în cadrul primăriei Oradea, unde am fost directorul direcției de fonduri europene și am coordonat activitatea patru ani de zile

Am construit un portofoliu de 77 de proiecte cu o valoare de 187 de milioane de euro. Asta a fost prima mea parte a activității în domeniul fondurilor europene. Am avut calitatea de beneficiar, înțelegând care sunt greutățile.

În anul 2012 am coordonat în calitate de secretar de stat la ministerul dezvoltării regionale programul operațional regional, am avut absorbție la nivelul anului 2012 de aproximativ 500 de milioane de euro. Doi ani mai târziu, în perioada 2013 – 2014 am fost la programul operațional transport. la sfârșitul perioadei de exercitare a funcției gradul de absorție a ajuns la 47%.

În 2015 am elaborat masterplanului general de transport, pentru ca el să fie aprobat în 2017 astfel încât condiționalitatea aceasta să fie îndeplinită cu succes.

În 2016 am fost secretar de stat în ministerul transporturilor, din 2017 până în prezent să fiu directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Nord Vest, pe primul loc în țară în ce privește valoarea fondurilor absorbite, azi având aproximativ 300 de milioane de euro absorbiți. Acestea ar fi referințele în domeniul fondurilor structurale.

În continuare voi prezenta măsurile din programul de guvernare.

O altă realitate este riscul de dezangajare de fonduri, încă mai sunt de rambursat către comsia europeană în valoare de 577 de milioane de euro iar anul care urmează este anul care urmează este plin de greutăți din cauza riscului de dezangajare de fonduri, de 3, 2 miliarde de euro pentru 2020.

O măsură la care țin foarte mult este cea privitoare la schimbarea de paradigmă instituțională, în centrul atenției trebuie să punem beneficiarii și proiectele. Beneficiarul este cel care trebuie sprijinit, pentru ca proiectele să poată fi duse la bun sfârșit. Trebuie regândită partea eligibilității. Poate ar trebui să ne concentrăm atenția spre partea de contractare și să mutăm zona de documente de la început spre partea de contractare.

O a doua măsură vizează procesuld e reavizare a proiectelor și de reobținere a unor avize. De exemplu, pentru un aviz de mediu o simplă modificare poate să ducă la reluarea întregului proces a obținerii avizului de mediu.

Întrebări și răspunsuri: 

Senatoarea Gabriela Crețu (PSD), președinta Comisiei pentru afaceri europene din Senat: Am observat că din guvern a dispărut ministrul Afacerilor Europene, iar problematica a trecut în plan secund. Negocierile pentru viitorul cadru financiar multianual nu sunt încă tranșate. În care tabără se va afla Guvernul Orban? ce înțelegeți prin fondul de creditare sindicalizat despre care ați vorbit? Credeți că caracterul transpartinic al prezenței dvs. în foarte multe guverne este un atu? Uneori interpretăm acest lucru că persoana respectivă reprezintă un grup de interese.

Deputatul Roberta Anastase (PNL): Ce veți face pentru a evita riscul de dezangajare a unor fonduri?

Ministrul demis al Finanțelor, Eugen Teodorovici: Țara bine nu se mai face, asta e sigur. Pe dl Boloș îl cunosc de mulți ani de zile. Nu o să ridic problema fondurilor europene, pentru că nu ar fi corect față de dvs. să vă cer răspunsuri pentru ce trebuiau să facă colegii mei. Vă stau la dispoziție cu mare drag pentru orice întrebare. Vreau să mă asigur că veți asigura toate informațiile legale de speța Barna, pentru că din semnalele pe care eu le am, autoritatea de management din minister încearcă să pună deoparte anumite informații pe care le cere Departamentul Antifraudă.

Deputatul Roxana Mînzatu (PSD), ministru interimar al Fondurilor Europene: Pe ce perioadă de timp dorinți să implementați generalitățile pe care le aveți în vigoare? De când a început absorbția de fonduri pe exercițiul financiar actual? Când au fost acreditate autoritățile de management și de ce nu s-a făcut acreditarea la timp, pentru că ați fost în guvern în perioada respectivă? Nu am dezangajat niciun euro, ținta a fost atinsă an de an. De ce găsim în programul de guvernare astfel de mesaje alarmiste? UDMR susține că cere mutarea de 200 de milioane de euro de la POIM la POR. Ce facem cu contractele de finanțare care rămân fără sursă, dacă reușiți să negociați această mutare?

Ludovic Orban cere să răspundă despre Departamentul de Afaceri Europeni: Funcționează și azi ca departament, el va funcționa în continuare ca departament, va fi condus de un secretar de stat și coordonarea acestuia va aparține și Ministerului Afacerilor Externe și premierului.

Ioan Marcel Boloș: Cred că sarcina cea mai grea pe care o avem este de a identifica aceste tipuri de proiecte care corespund limitărilor din cadrul financiar pe care îl promovează Comisia Europeană. Fondul de creditare sindicalizat e o măsură care a fost gândită pentru proiectele majore de infrastructură, pentru care e necesară o sindicalizare din partea instituțiilor financiare care acordă credite. Cred că o astfel de situație apare destul de rar, pentru că valoarea acestor proiecte trebuie să fie de peste 75 de milioane de de euro.

N-am fost membru de partid. Deci n-aș putea susține ceea ce dvs. ați remarcat, cred că cine propune un candidat la funcția de ministru ar trebui să aibă în vedere valoarea sa profesională.

Riscul de dezangajare persistă, iar anul viitor riscul e de 3,2 miliarde de euro, ceea ce prsupune a eforturilor pe care le facem pentru evitarea acestui risc. Anul 2020 e din acest punct de vedere extrem de dificil.

Acordul de parteneriat cu Comisia Europeană ar trebui negociat cât mai repede, împreună cu programele operaționale, în primul trimestru al anului.

Dlui Teodorovici îi mulțumesc pentru sprijinul pe care ni-l oferă. Legat de cazul Barna, aici procedura legală impune o anumită transparență pe care trebuie să o avem în legătură cu organele de cercetare. Sunt proceduri legale pe care trebuie să le respectăm și din acest punct de vedere nu cred că va fi cazul în mandatul Guvernului Orban să avem probleme. Cuvintele de ordine sunt transparență și clarificarea tuturor aspectelor.

Riscul de dezangajare există. Orice ministru responsabil ar trebui să ia măsuri imediate.

Gradul de absorbție – absorbția a început să aibă un trend ascendent începând cu anul 2015. Acreditarea autorităților de management a fost un proces destul de greoi. Acum ar trebui să fim mult mai pregătiți, să fi învățat, astfel încât astfeld e lucruri să nu se mai repete. În perioada mandatului Guvernului Orban, partea de angajament a documentelor sunt pentru mine și pentru Guvern o prioritate, pentru a nu mai avea o întârziere de 2-4 ani până accesăm fondurile. Și vedem cum riscul de dezngajare nu ne iartă de la an la an.

În ce privește propunerea UDMR de relocare de fonduri, oricine care este într-o astfel de poziție de decizie în domeniul fondurilor structurale decât să dezangajeze fonduri mai bine se caută alternative și acestea pot fi și de relocare. Nu trebuie să ne fie frică, trebuie să ne fie frică de pierderea fondurilor și trebuie să avem grijă ca până la ultimul euro să fie cheltuit în mod judicios.

Premierul desemnat Ludovic Orban: Mă retrag. Vreau să apreciați prezența mea la audiere ca o formă de respect față de activitatea Parlamentului și vreau să vă transmit că aceasta va fi o practică curentă a Guvernului. Vom participa la orice dezbatere vom fi invitați. Trebuie să mă retrag pentru că vreau să fiu alături de următorul candidat care intră la audieri. Rămâne doamna vicepremier Raluca Turcan.

Deputatul Simona Bucura (PSD): De ce ați intrat în conflict cu ierarhia bisericească dvs. fiind preot? Ați fost declarat incompatibil în mod repetat de ANI, de ce să avem noi încredere să vă acordăm votul?

Liderul USR, Dan Barna: Guvernul PSD a solicitat spre decontare proiecte din PNDL. Care e abordarea și viziunea dvs. pe acest subiect, veți continua această practică? Acordul de parteneriat a intrat în dezbatere publică teoretic, practic nu se știe nimic, așa cum ne-a obișnuit PSD. Cum vedeți dvs.? Am ajuns aici și datorită arhitectului de anvergură mondială prezent aici, Eugen Teodorovici.

Vreau să vă ajut un pic. Și eu și USR suntem cu adevărat fani ai transparenței. Vreau să-l liniștesc pe dl Teodorovici. Dl ministru desemnat, vreau să vă liniștesc, nu doar toate informațiile legate de ancheta de presă care a dovedit nimic au fost transmise, dar dl Teodorovici a transmis toate hârtiile pe care le avea presei. Transparență mai mare nu există și sper că la fel se va proceda și în privința lui Teodorovici-Vâlcov-Dragnea pe OUG 114, care ne-a făcut să importăm gaze la prețuri mai mari de la ruși.

Victor Ponta: Deși nu o să votez învestirea Guvernului Orban, o să votez azi pentru dl Boloș. Faptul că oameni profesioniști din guvernul Ponta se vor regăsi în guvern e un lucru  bun, poate și dl Teodorovici ajunge.

Știți că împreună am reușit să prăbușim o autostradă, vă rog să cereți să ne cerceteze, pentru că atunci va rezulta că nu noi am prăbușit-o. (…) Mi-aș fi dorit să fiți ministru al Transporturilor, nu al Fondurilor Europene, dar e un început.

Eugen Teodorovici: Aș vrea să consemnați și votul meu pentru dl Boloș. Și aș vrea să mă retrag cu dl Ponta să îi reamintesc o discuție pe care am avut-o împreună despre Șova. Țara asta nu se mai face bine.

Ioan Marcel Boloș: Nu am avut un conflict cu ierarhia bisericească, a fost o nerespectare de reguli bisericești și am avut pedeapsa pe care ați citit-o în presă.

Înalta Curte de Casație și Justiție s-a pronunțat definitiv și irevocabil și a desființat raportul ANI privind incompatibilitatea mea.

Acordul de partaneriat trebuie să fie rezultatul unor dezbateri publice cu toată societatea civilă. Din câte știu, cel puțin la nivelul asociațiilor autorităților locale, aceste consultări au avut loc. Eu voi continua seria dezbaterilor publice. Mi se pare o chestiune de normalitate. E prematur să am un angajament, dar ar fi bine ca pe zona de mobilitate urbană și regenerare urbană să fie cuprinse profilele de proiecte care pot fi accesate.

Este un obiectiv ambițios ca absorbția să înceapă chiar la 1 ianuarie 2021, dar în acest fel am avea o altă abordare pe următorul exercițiu financiar.

Senatorul Titus Corlățean (PSD): Cum veți reuși să ieșiți din cercul vicios prin care modul de a face politică la București ne-a adus în situația de azi? Datorită jocului politic de aici, tema corupției și ciuma roșie, oferind pretexte ni s-a întors înapoi MCV și necesitatea de a adopta tot mai multă legislație. Cum veți ieși din cercul vicios, pentru că tema achizițiilor publice e o temă esențială și a scăpa de legislație suplimentară reprezintă o temă importantă.

Deputatul Iulian Bulai (USR): În opinia mea, ADR reprezintă o struțo-cămilă. Cred că ar trebui să le dăm mai multă putere. Sunteți de acord cu această descentralizare?

Senatoarea Ecaterina Andronescu (PSD): În acest moment sunt peste 300 de proiecte dedicate educației, pe diferitele axe. În ce măsură sunteți dispus să sprijiniți aceste resurse?

Ioan Marcel Boloș: Achizițiile publice sunt guvernate de Directiva UE privind achizițiile. În România în momentul de față partea cea mai mare ca timp rămâne procedura de achiziție. Orice modificare trebuie să respecte directiva UE. Sunt anumite părți din procesul de achiziție care depind de autoritatea contractantă, de exemplu durata de evaluare a ofertelor. Un alt mare consumator de timp e partea de contestații și aici știm cu toții că am putea găsi soluții pentru ca prin modificarea legislației, dar și prin îmbunătățiri să asigurăm optimizarea acestor perioade consumatoare de timp.

Entitățile din cercetare ar trebui conștientizate și stimulate să acceseze fonduri.

În ce privește ADR, este o prioritate descentralizarea managementului fondurilor structurale, care e bine-venită în principal pentru beneficiari.

Și eu vin din învățământul superior și susțin cu toată deschiderea proiectele pentru educație.

Senatorul Viorel Ilie (ALDE): Să faceți periodic o informare în privința proiectelor. Să-mi faceți o precizare cu privire la dezinteresul viitoarei guvernări pentru Autostrada Moldovei.

Deputatul Emil Pașcan (PMP): Ce rată de absorbție ați avut cât ați fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor?

Deputatul Mara Mareș (PNL): Aveți vreun plan de a implementa un mecanism de susținere a beneficiarilor pentru a evita greșelile pe partea de execuție?

Deputatul Dănuț Bica (PNL): Ce proiecte majore de infrastructură vă propuneți să transmiteți la Comisia Europeană în perioada următoare?

Ioan Marcel Boloș: Proiectele mari de infrastructură sunt prioritare și autostrăzile Brașov-Bacău și Târgu Mureș-Iași-Ungheni sunt prioritare din punctul de vedere al pregătirii documentației economice.

Rata de absorbție la Transport pe perioada 2013-2014 a crescut de la 5,71% la preluarea mandatului până la 47% până în momentul în care am plecat din funcție. Valoarea sumei absorbite de 2,2 miliarde de zero, zero dezangajare.

În ce privește modificarea Legii achizițiilor publice, nu pot să îmi iau un angajament concret. Pot să garantez că în conformitate cu Directiva UE și problemele pe care le-am constatat, mai ales în proiectele mari de infrastructură vom fi foarte atenți să maximizăm orice modificare de legislație permite directiva.

Beneficiarii au nevoie de consiliere.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

3 comentarii

  1. „Cazul” Barna e problema tarii dom’le :)))
    Daca nu zice omu’ asta acum ca il baga pe Barna la parnaie nu cred ca trece de audiere:))

  2. „Victor Ponta: Deși nu o să votez învestirea Guvernului Orban, o să votez azi pentru dl Boloș”.
    Batjocura totala.
    Adica mitomanul plagiator declara senin ca indiferent cat de bun ar fi guvernul, el nu il va vota.
    O abjectie mai mare nu exista.
    La ce naiba isi mai da cu parerea despre ministrii desemnati?

  3. Deci țara atârnă de un fir de ață de la demografie până la macroeconomie și ei joacă sârba în căruță. Incredibil cum „pleacă ai noștri vin ai noștri” e încă jocul politicienilor la final de 2019.