G4Media.ro

INTERVIU Lingvistul Alexandru Nicolae, cercetător la Academia Română: Trebuie să gândești strategii…

INTERVIU Lingvistul Alexandru Nicolae, cercetător la Academia Română: Trebuie să gândești strategii de predare, ca să ții studenții interesați o oră / Sunt un fan al comunicării științei online, ne ușurează viața profesională

Trecerea la sistemul de predare online a luat cu asalt nu doar școlile, ci și mediul cercetării, iar oamenii de știință spun că metodele de comunicare care se dezvoltă acum prin conferințe online au deschis ușile către o comunitate de cercetare mult mai mare și mai diversă. Dacă până acum trebuiau să călătorească și să plătească taxe uneori uriașe pentru a participa la conferințe internaționale, astăzi o pot face de acasă, în fața unui laptop, iar de partea cealaltă a ecranului pot să interacționeze cu cercetători aflați în America, Europa, Australia, în cadrul aceleiași discuții. Lingvistul Alexandru Nicolae, cercetător la Academia Română, la Institutul „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” și conferențiar la Universitatea din București, a povestit într-un interviu pentru Edupedu.ro cum se desfășoară astăzi conferințele științifice și seminariile de la facultate.

Alături de cercetătoarea Adina Dragomirescu, partenera sa de viață, el este autor al uneia dintre cele mai populare cărți de limba română din ultimii ani „101 greșeli de lexic și de semnatică”. Cei doi au studiat lingvistica la Cambridge şi au lucrat la prima Gramatică a limbii române pentru străini, publicată în 2013 la Editura Oxford.

Edupedu.ro: În ce constă activitatea la Universitatea din București?

Alexandru Nicolae: Sunt conferențiar la Departamentul de Lingvistică de la Facultatea de Litere, predau cursuri și seminare online de la licență, la masterat și, în decembrie, și la doctorat, deci nu ratez niciunul dintre ciclurile de învățământ. În plus, particip și la diverse comisii online, deci activitatea mea este online de la un capăt la altul.

Edupedu.ro: Ce aspecte pozitive aduce predarea online?

Alexandru Nicolae: Aspectele pozitive ar fi, în primul rând, o frecvență mai mare la ore decât în sala de clasă. La seminare, unde prevalează formarea de competențe, pot face mai multe exerciții practice online. Este o surpriză să realizez că lucrez online mai bine la seminar; lucrez pe Google Meet și nu i-am obligat pe studenți să țină camera deschisă, i-am rugat doar să facă asta ca să avem contact și majoritatea studenților își lasă camera video deschisă. Proiectez exerciții și teme de discuție și fac o partajare a ecranului astfel încât să-i văd și pe ei și să avem pe trei sferturi din ecran materialul pe care-l proiectez.

Edupedu: Și aspectele negative?

Alexandru Nicolae: E o obositor să lucrezi online din pricină că, practic, ești legat de birou. Eu am o tablă acasă pe care o folosesc în cercetările mele, dar nu pot scrie la ea pentru seminarii fiindcă microfonul și camera nu sunt suficient de puternice. Nu mă mișc deloc în timpul orelor – o diferență majoră față de predarea în clasă, când nu apuc deloc să stau pe scaun.

Am luat decizia să f.roac orele fără pauză, durează în jur de o oră și jumătate / o oră și patruzeci de minute, ceea ce ne oferă la final și mie, și studenților, o pauză mai lungă între cursuri. Majoritatea studenților au fost de acord cu asta, ei spun că o pauză mai lungă între cursuri le permite să-și mai schimbe starea mentală.

Citește interviul integral pe Edupedu.ro

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

3 comentarii

  1. „Pofta vine mancand” …

  2. Foarte interesanta este modalitatea prin care abia acum se intelege imensul avantaj ce rezida din online . Discutiile, pe teme diferite , dupa predarea orelor la curs , sunt de fapt marele cistig al onlinelui in invatamintul romanesc si de oriunde din lumea larga si in punerea de acord asupra tuturor altor teme de discutie ce elimina contactul imediat . O uriasa disputa va fi parte a acestei noi realitati , disputa ce va scoate la lumina inteligenta umana . Un paienjenis intelectual va fi viitorul omenirii .

    • Pe de o parte trebuie avut în vedere specificul orelor respective (specializare [filologie, inginerie,…], curs sau seminar). Omul spune clar „pentru seminare, ateliere, cursuri avansate ai nevoie de interactiune directa cu studentii”.
      Iar în cazul unui orar compact, dupa curs urmeaza alt curs; pentru discutii e nevoie de alta platforma, pe lânga faptul ca o discutie în zece oameni poate avea rezultate doar fata în fata.
      Sa adaug capacitatea actuala a platformelor. Eu am primit indicatia sa cer studentilor sa închida camerele ca sa diminuam fluxul informatic (s-a întâmplat sa se „sufoce” platforma).
      Deci sa nu fetisizam. Sa admitem ca, cel putin azi, on-line e o solutie de avarie.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.