G4Media.ro

Inteligenți sau educați? Mituri legate de rolul inteligenței generale în prezicerea performanței…

Foto: Pixabay.com

Inteligenți sau educați? Mituri legate de rolul inteligenței generale în prezicerea performanței școlare a elevilor din România – cercetătorul Dacian Dolean

Evaluarea inteligenței elevilor a fost întotdeauna un subiect de interes pentru unii dintre părinții și profesorii din România. Raționamentul din spatele acestui interes este că elevii ”deștepți” ar avea o rată de succes mai mare la școală, iar inteligența generală ar reprezenta un factor hotărâtor în evoluția elevului. Dacă un elev nu se descurcă bine la școală, se ridică uneori problema dacă elevul este suficient de ”deștept” pentru școala sau clasa respectivă. Unii sunt tentați să zică ”Asta este! Este prost! N-ai ce face!”, sugerând că elevul nu este educabil. Iar dacă o elevă ia o notă mare și se laudă că nici nu a deschis cartea, atunci evident că acest lucru e posibil doar din cauză că eleva e ”deșteaptă”, nu-i așa?

În evaluarea cadrelor didactice și a elevilor punem în continuare accentul pe vârfurile clasei (pe copiii ”deștepți”) și recompensăm profesorii pe baza numărului de olimpici. Cum altfel să ne putem mândri dacă nu cu copiii ”deștepți” care aduc medalii și diplome? De aceea, unii sprijină (mai mult sau mai puțin vocal) ideea evaluării inteligenței elevilor pentru a permite comasarea elevilor ”deștepți” în centre de excelență (sau clase de elevi supradotați) și cea a elevilor cu performanțe slabe în clase sau școli speciale.

Aceste tipuri de raționamente sunt înrădăcinate în cultura noastră. Ele sunt ancorate în sistemul nostru de valori, un sistem de valori care nu pare să aprecieze întotdeauna rolul pe care educația de calitate îl are asupra dezvoltării elevilor. Un sistem de valori clădit în timp fără o bază științifică solidă. Un sistem de valori bazat pe ce auzim de la alții (sau pe baza a ce mesaje citim pe Facebook), nu pe baza adevărurilor științifice pe care le-am citit critic sau cercetat independent. Din păcate, aceste tipuri de raționamente s-au dovedit a fi mituri, care tind să supraestimeze rolul inteligenței și să subestimeze rolul și impactul educației de calitate asupra evoluției școlare a elevilor. De unde știm asta?

În ultimii ani am implementat o serie de studii longitudinale care ne-au ajutat să înțelegem mai bine valoarea testelor psihologice și educaționale aplicate elevilor cu scopul de a prezice evoluția lor școlară. Unul dintre aceste teste a fost Matricile Progresive Raven, probabil cel mai popular test care evaluează capacitatea de a gândi logic și a rezolva probleme apărute în situații noi (inteligența fluidă non-verbală). Acest test conține mai multe figuri geometrice și câte un spațiu liber. Elevul evaluat răspunde alegând o figură (din mai multe opțiuni) care se potrivește spațiului liber.

Aceste tipuri de teste sunt folosite în cabinete psihologice pentru a estima inteligența copiilor. Uneori, ele sunt folosite pentru a plasa copiii care au performanțe scăzute în școli speciale, pe principiul că inteligența măsurată cu aceste teste este un predictor puternic al evoluției școlare a copiilor. Așa să fie?

Citește pe Edupedu.ro analiza integrală semnată de cercetătorul Dacian Dolean, psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. inteligența și educația sunt ambele necesare, iar inteligența mai este și variabilă de-a lungul vieții. Pentru un om complet, este nevoie de ambele. Iar educația lipsește cu desăvârșire în România, de aceea sunt discrepanțe așa mari între cei ce reușesc (puțini, sub 2%} și restul oilor.
    În plus, educația științifică este și ea zero, e de-a dreptul penibil să auzi medici vorbind de homeopatie, ingineri de astrologie sau medicină complementară samd. Iar ăștia sunt ăia cu facultate, de la care ai așteptări.

  2. Pt. redactie: angrenajele reprezintă trecutul (1950), nu viitorul. Nu le mai folositi ca simbol al inteligenței, eventual folositi o rețea neuronala.

  3. Munca a transformat maimunta in om iar si hotia a blocat-o evolutiv. Deci, munca, perseverenta si norocul reprezinta cheia inovatiei si iscusintei.
    https://playtech.ro/2015/geniile-carora-nu-le-a-placut-scoala/

  4. Aveti dreptate in tot ce ati spus.
    As adauga ideea ca pentru a-ti forma o educatie de om este nevoie de efort individual si ai o viata la dispozitie sa faci asta. Scoala reprezinta numai o etapa, si de prea multe ori un impediment numai.

  5. Aveti incredere in fascistul de pe G4 ca le stie pe toate. Si puteti sa aveti incredere sigur.

  6. „Inteligenți sau educați”?
    Nu !
    Corect este: „Inteligenți și educați”; numai așa se ajunge la performante intelectuale.

  7. Multa lume „confuzeaza” cand discuta despre inteligenta.Majoritatea confunda inteligenta cu desteptaciunea sau cu intelepciune.Inteligenta este un talent cu care se nasti.Nu poate fi crescut decat intr=o foarte mica masura dar poate fi pierdut daca nu este bine intretinut.Talentul asta in putem asemana cu frumusetea sau viteza,nu poti face dintr/o urata o fata frumoasa.Inteligenta inseamna sa ai o judecata logica,o judecata matematica.Fra nici un efort am fost de 10 la mate,altii cu mari eforturi abia luau 5.Asta e inteligenta.
    Toata lumea crede ca talentul asta inascut e ceva important in viata.Fals,extrem de fals ,inteligenta neinsotita de alte atribute e daunatoare atat posesorului ei cat si societatii.
    Nu ati vazut atatia ingineri prosti,medici prosti,oamenii de stiinta prosti etc? Astia sunt foarte inteligenti,iq extraordinar dar ce folos?
    Mult mai mari decat inteligenta sunt desteptaciunea,intelepciunea,empatia,educatia,munca,credinta.Cu astea nu te nasti ci le dobandesti cu eforturi.Nu dupa inteligenta trebuie sa umblam noi ci dupa celelalte.